REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT sprzedaży niezabudowanych prywatnych działek

Opodatkowanie VAT sprzedaży niezabudowanych prywatnych działek
Opodatkowanie VAT sprzedaży niezabudowanych prywatnych działek
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele gruntu często są zmuszeni do dokonania podziału nieruchomości na mniejsze działki, wydzielenia dróg oraz wystąpienia o warunki zabudowy. To działania podobne do tych, które prowadzą firmy zajmujące się handlem ziemią i przygotowaniem kupowanych działek pod zabudowę. Dlatego niektórzy prywatni właściciele zastanawiają się, czy skoro postępują jak przedsiębiorcy, będą musieli zapłacić podatki jak przedsiębiorcy, a więc m.in. VAT?

Urzędy skarbowe w Polsce, m.in. na podstawie wyroków sądów unijnych, stoją na stanowisku, że za działalność gospodarczą uznaje się to, co nią jest faktycznie, a nie to, co zostało zarejestrowane jako działalność gospodarczą. Innymi słowy, jeśli osoba fizyczna działa w sposób charakterystyczny dla firmy, to powinna być opodatkowana jak firma. Takie podejście czasami sprawia problemy podatnikom niebędącymi przedsiębiorcami.

REKLAMA

Autopromocja

Podzielił i chce sprzedać

Z takim problemem właśnie spotkał się podatnik, który był właścicielem sporej działki, zabudowanej budynkiem mieszkalnym i gospodarczym. Zdecydował się sprzedać tę działkę. Uznał, że łatwiej tego dokona, jeśli podzieli grunt na mniejsze części, które będzie sprzedawał oddzielnie. Łącznie, po podziale, uzyskał pięć takich działek. To jednak spowodowało, że musiał wydzielić drogę, którą można by do mniejszych nieruchomości dojechać.

Dodatkowo, jak stwierdził, aby uniknąć sytuacji, w której sprzedaje grunt pod budowę domu bez sprawdzenia, czy rzeczywiście można postawić tam budynek mieszkalny, wystąpił o warunki zabudowy dla nowych działek.

W efekcie uzyskał 4 działki, które zamierza sprzedać (piątą chce zachować). To oznacza, że sprzedaż nieruchomości nie będzie jednorazowa. Ale sprzedający zastrzegł, że kiedy uzyskiwał działkę, nie czynił tego z zamiarem jej odsprzedaży. Dodał także, że grunty nigdy nie były używane w działalności gospodarczej, on – podobnie – nigdy nie prowadził żadnej firmy.

Dlatego, jak stwierdził, choć sprzedawanych będzie łącznie 4 działki i choć dokonał inwestycji, związanych z podziałem gruntu, wydzieleniem drogi i uzyskaniem warunków zabudowy, to mimo wszystko transakcja będzie dokonywana przez osobę fizyczną i w tej sytuacji nie powinna być objęta VAT-em.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawie jak firma

REKLAMA

Izba Skarbowa w Katowicach przyznała podatnikowi rację. W interpretacji z 4 maja 2016 r. (sygnatura IBPP1/4512-120/16/AR) urzędnicy potwierdzili, że przy opodatkowaniu VAT ma znaczenie, czy dana działalność jest prowadzona w sposób zorganizowany.

Aby sprawdzić, na ile zorganizowana jest działalność prowadzona przez podatnika, urzędnicy zadali mu sporo pytań. Choćby o to, kiedy dokonał podziału działek, kiedy wystąpił o warunki zabudowy, czy dawał ogłoszenia o działkach wystawionych na sprzedaż albo czy wystawił tabliczkę, informującą o tej możliwości. Dopytywali także, na co zamierza przeznaczyć uzyskane pieniądze oraz czy poza podziałem i wystąpieniem o warunki zabudowy dokonywał on innych działań.

W końcu uznali, że w danym przypadku nie ma mowy o działalności zorganizowanej. Do wydzielenia drogi podatnika bowiem zmusiła konieczność, w innym wypadku bowiem po zbyciu części gruntów nie byłoby możliwości dojechania do pozostałych działek. Podział zaś został wymuszony przez fakt, że podatnik część posiadanego gruntu zamierzał pozostawić sobie.


Na dodatek – co zadziałało na korzyść podatnika – nie używał on ogłoszeń ani nie prowadził innych tego typu działań, aby zainteresować nabywców. Poza podziałem nie dokonywał żadnych inwestycji, których celem byłoby zwiększenie wartości posiadanych nieruchomości.

Dlatego – pomimo pewnych podobieństw do działań, prowadzonych przez firmy, a więc mimo podziału na mniejsze działki i wydzielenia drogi – nie ma mowy o objęciu transakcji sprzedaży działek VAT-em.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA