REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy skuteczna korekta deklaracji zwalnia z odpowiedzialności karnej skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Dziedzic
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2008 r. złożyłam korektę deklaracji, w której wykazałam podatek należny do zapłaty. Wpłaciłam zaległy podatek wraz z odsetkami za zwłokę. Do korekty deklaracji dołączyłam pisemne uzasadnienie przyczyn korekty deklaracji. Dostałam wezwanie z urzędu skarbowego o wszczęciu postępowania skarbowego w sprawie uszczuplenia należności podatkowej. Jak należy postąpić, gdy fiskus chce podatnika ukarać z k.k.s. za złożenie korekty deklaracji, w której podatnik wykazał uszczuplenie podatkowe? Czy podatnik zawsze musi zapłacić karę z k.k.s., gdy zaniży zobowiązanie podatkowe?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W opisanej sytuacji nie powinna Pani zostać ukarana za złożenie korekty deklaracji. Samo złożenie deklaracji z wykazaną kwotą podatku niższą niż należna i złożenie korekty tej deklaracji nie może stanowić podstawy do ukarania podatnika z Kodeksu karnego skarbowego (dalej: k.k.s.). Z pytania wynika, że spełniła Pani wszystkie warunki wyłączenia odpowiedzialności karnej skarbowej za popełnienie przestępstwa lub wykroczenia skarbowego, tj. złożyła Pani korektę deklaracji, wyjaśniła jej przyczyny i wpłaciła zaległy podatek wraz z odsetkami za zwłokę. W takim przypadku nie ma podstaw do stosowania wobec Pani kary z k.k.s.

UZASADNIENIE

Sam fakt, że podatnik zaniżył zobowiązanie podatkowe, nie oznacza, iż musi zapłacić karę z ustawy - Kodeks karny skarbowy. Podatnik może tej kary uniknąć, składając korektę wcześniejszej deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty oraz uiszczając zaległość podatkową wraz z należnymi odsetkami. Od 1 stycznia 2009 r. podatnik dokonujący dobrowolnej korekty ma prawo zapłacić 75% kwoty odsetek od zaległości podatkowych (nie dotyczy to sytuacji Czytelniczki, ponieważ złożyła ona korektę w 2008 r.).

Prawo do złożenia korekty deklaracji wynika z art. 81 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Czytelniczka miała więc pełne prawo do złożenia korekty deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączenie odpowiedzialności karnej skarbowej

Z art. 16a k.k.s. wynika, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe ten, kto:

• złożył prawnie skuteczną korektę deklaracji podatkowej,

• złożył uzasadnienie przyczyn korekty,

• w całości zapłacił niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

Tylko w przypadku niedopełnienia wymienionych warunków podatnik może ponieść odpowiedzialność z k.k.s. Jeżeli jednak mimo wypełnienia tych warunków zostanie wszczęte postępowanie karne skarbowe, podatnik powinien wiedzieć, że:

• może nie przyjąć mandatu karnego oraz

• ma prawo złożyć skargę na bezprawne działanie finansowego organu postępowania przygotowawczego.

Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie korekt deklaracji

W prasie pojawiły się informacje, że urzędy skarbowe karzą grzywną podatników, którzy korygują swoje wcześniejsze rozliczenia zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Kierując sprawy do komórki karnej, urzędy skarbowe nie sprawdzają, z jakiego tytułu nastąpiło uszczuplenie. Eksperci zaczęli się wypowiadać, że taka praktyka to wyłudzanie pieniędzy i nadużywanie prawa. Sprawą grzywien dla podatników, którzy korygują swoje wcześniejsze rozliczenia, zainteresował się Sejm, który w interpelacji z 26 września 2008 r., nr 5154, zadał Ministrowi Finansów dwa pytania:

1) Dlaczego urzędy skarbowe wbrew Ordynacji podatkowej nakładają grzywny na podatników korygujących swoje wcześniejsze rozliczenia?

2) Czy Ministerstwo zamierza podjąć kroki, a jeżeli tak, to jakie, aby urzędnicy nie karali, łamiąc przy tym prawo podatników?

REKLAMA

W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Finansów potwierdziło prawa podatnika do składania korekt oraz do korzystania z instytucji czynnego żalu i do złożenia skargi na bezprawne działania organów finansowych. W piśmie Ministerstwa czytamy:

(...) Nie może więc budzić wątpliwości, iż złożenie prawnie skutecznej korekty deklaracji oraz spełnienie innych przesłanek, o których mowa w przepisie art. 16a k.k.s., skutkuje niepodleganiem karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, do którego znamion należy uszczuplenie lub narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej, a zatem niedopuszczalne jest nakładanie w tych przypadkach kar grzywny w drodze mandatów karnych.

REKLAMA

Postępowanie mandatowe finansowy organ postępowania przygotowawczego (lub jego upoważniony przedstawiciel) może bowiem przeprowadzić - stosownie do przepisu art. 137 § 1 k.k.s. - jedynie wówczas, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości. Podkreślenia wymaga, iż warunkiem nałożenia kary grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na przyjęcie mandatu; zgodę tę odnotowuje się w protokole przesłuchania lub na dokumencie mandatu karnego (§ 3). Upoważniony organ postępowania przygotowawczego lub jego przedstawiciel, wymierzając karę grzywny w drodze mandatu karnego, obowiązany jest określić wykroczenie skarbowe zarzucane sprawcy oraz pouczyć go o warunkach dopuszczalności postępowania mandatowego, a zwłaszcza o skutkach prawnych braku zgody.

(...) Podniesienia wymaga, iż dotychczas do Ministerstwa Finansów nie docierały jakiekolwiek sygnały o takich przypadkach, a w związku z tym Ministerstwo Finansów nie dysponuje danymi statystycznymi w tym przedmiocie. Jednakże w sytuacji, kiedy takie przypadki rzeczywiście miałyby miejsce, podatnik zachowuje prawo do złożenia skargi na bezprawne (jego zdaniem) działanie finansowego organu postępowania przygotowawczego.

• art. 16a ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 215, poz. 1355

• art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1318

Krystyna Dziedzic

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA