REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy skuteczna korekta deklaracji zwalnia z odpowiedzialności karnej skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Dziedzic
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2008 r. złożyłam korektę deklaracji, w której wykazałam podatek należny do zapłaty. Wpłaciłam zaległy podatek wraz z odsetkami za zwłokę. Do korekty deklaracji dołączyłam pisemne uzasadnienie przyczyn korekty deklaracji. Dostałam wezwanie z urzędu skarbowego o wszczęciu postępowania skarbowego w sprawie uszczuplenia należności podatkowej. Jak należy postąpić, gdy fiskus chce podatnika ukarać z k.k.s. za złożenie korekty deklaracji, w której podatnik wykazał uszczuplenie podatkowe? Czy podatnik zawsze musi zapłacić karę z k.k.s., gdy zaniży zobowiązanie podatkowe?

RADA

REKLAMA

W opisanej sytuacji nie powinna Pani zostać ukarana za złożenie korekty deklaracji. Samo złożenie deklaracji z wykazaną kwotą podatku niższą niż należna i złożenie korekty tej deklaracji nie może stanowić podstawy do ukarania podatnika z Kodeksu karnego skarbowego (dalej: k.k.s.). Z pytania wynika, że spełniła Pani wszystkie warunki wyłączenia odpowiedzialności karnej skarbowej za popełnienie przestępstwa lub wykroczenia skarbowego, tj. złożyła Pani korektę deklaracji, wyjaśniła jej przyczyny i wpłaciła zaległy podatek wraz z odsetkami za zwłokę. W takim przypadku nie ma podstaw do stosowania wobec Pani kary z k.k.s.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sam fakt, że podatnik zaniżył zobowiązanie podatkowe, nie oznacza, iż musi zapłacić karę z ustawy - Kodeks karny skarbowy. Podatnik może tej kary uniknąć, składając korektę wcześniejszej deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty oraz uiszczając zaległość podatkową wraz z należnymi odsetkami. Od 1 stycznia 2009 r. podatnik dokonujący dobrowolnej korekty ma prawo zapłacić 75% kwoty odsetek od zaległości podatkowych (nie dotyczy to sytuacji Czytelniczki, ponieważ złożyła ona korektę w 2008 r.).

Prawo do złożenia korekty deklaracji wynika z art. 81 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Czytelniczka miała więc pełne prawo do złożenia korekty deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączenie odpowiedzialności karnej skarbowej

Z art. 16a k.k.s. wynika, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe ten, kto:

• złożył prawnie skuteczną korektę deklaracji podatkowej,

• złożył uzasadnienie przyczyn korekty,

• w całości zapłacił niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

Tylko w przypadku niedopełnienia wymienionych warunków podatnik może ponieść odpowiedzialność z k.k.s. Jeżeli jednak mimo wypełnienia tych warunków zostanie wszczęte postępowanie karne skarbowe, podatnik powinien wiedzieć, że:

• może nie przyjąć mandatu karnego oraz

• ma prawo złożyć skargę na bezprawne działanie finansowego organu postępowania przygotowawczego.

Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie korekt deklaracji

W prasie pojawiły się informacje, że urzędy skarbowe karzą grzywną podatników, którzy korygują swoje wcześniejsze rozliczenia zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Kierując sprawy do komórki karnej, urzędy skarbowe nie sprawdzają, z jakiego tytułu nastąpiło uszczuplenie. Eksperci zaczęli się wypowiadać, że taka praktyka to wyłudzanie pieniędzy i nadużywanie prawa. Sprawą grzywien dla podatników, którzy korygują swoje wcześniejsze rozliczenia, zainteresował się Sejm, który w interpelacji z 26 września 2008 r., nr 5154, zadał Ministrowi Finansów dwa pytania:

1) Dlaczego urzędy skarbowe wbrew Ordynacji podatkowej nakładają grzywny na podatników korygujących swoje wcześniejsze rozliczenia?

2) Czy Ministerstwo zamierza podjąć kroki, a jeżeli tak, to jakie, aby urzędnicy nie karali, łamiąc przy tym prawo podatników?

REKLAMA

W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Finansów potwierdziło prawa podatnika do składania korekt oraz do korzystania z instytucji czynnego żalu i do złożenia skargi na bezprawne działania organów finansowych. W piśmie Ministerstwa czytamy:

(...) Nie może więc budzić wątpliwości, iż złożenie prawnie skutecznej korekty deklaracji oraz spełnienie innych przesłanek, o których mowa w przepisie art. 16a k.k.s., skutkuje niepodleganiem karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, do którego znamion należy uszczuplenie lub narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej, a zatem niedopuszczalne jest nakładanie w tych przypadkach kar grzywny w drodze mandatów karnych.

Postępowanie mandatowe finansowy organ postępowania przygotowawczego (lub jego upoważniony przedstawiciel) może bowiem przeprowadzić - stosownie do przepisu art. 137 § 1 k.k.s. - jedynie wówczas, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości. Podkreślenia wymaga, iż warunkiem nałożenia kary grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na przyjęcie mandatu; zgodę tę odnotowuje się w protokole przesłuchania lub na dokumencie mandatu karnego (§ 3). Upoważniony organ postępowania przygotowawczego lub jego przedstawiciel, wymierzając karę grzywny w drodze mandatu karnego, obowiązany jest określić wykroczenie skarbowe zarzucane sprawcy oraz pouczyć go o warunkach dopuszczalności postępowania mandatowego, a zwłaszcza o skutkach prawnych braku zgody.

(...) Podniesienia wymaga, iż dotychczas do Ministerstwa Finansów nie docierały jakiekolwiek sygnały o takich przypadkach, a w związku z tym Ministerstwo Finansów nie dysponuje danymi statystycznymi w tym przedmiocie. Jednakże w sytuacji, kiedy takie przypadki rzeczywiście miałyby miejsce, podatnik zachowuje prawo do złożenia skargi na bezprawne (jego zdaniem) działanie finansowego organu postępowania przygotowawczego.

• art. 16a ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 215, poz. 1355

• art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1318

Krystyna Dziedzic

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA