REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy skuteczna korekta deklaracji zwalnia z odpowiedzialności karnej skarbowej

Krystyna Dziedzic
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2008 r. złożyłam korektę deklaracji, w której wykazałam podatek należny do zapłaty. Wpłaciłam zaległy podatek wraz z odsetkami za zwłokę. Do korekty deklaracji dołączyłam pisemne uzasadnienie przyczyn korekty deklaracji. Dostałam wezwanie z urzędu skarbowego o wszczęciu postępowania skarbowego w sprawie uszczuplenia należności podatkowej. Jak należy postąpić, gdy fiskus chce podatnika ukarać z k.k.s. za złożenie korekty deklaracji, w której podatnik wykazał uszczuplenie podatkowe? Czy podatnik zawsze musi zapłacić karę z k.k.s., gdy zaniży zobowiązanie podatkowe?

RADA

Autopromocja

W opisanej sytuacji nie powinna Pani zostać ukarana za złożenie korekty deklaracji. Samo złożenie deklaracji z wykazaną kwotą podatku niższą niż należna i złożenie korekty tej deklaracji nie może stanowić podstawy do ukarania podatnika z Kodeksu karnego skarbowego (dalej: k.k.s.). Z pytania wynika, że spełniła Pani wszystkie warunki wyłączenia odpowiedzialności karnej skarbowej za popełnienie przestępstwa lub wykroczenia skarbowego, tj. złożyła Pani korektę deklaracji, wyjaśniła jej przyczyny i wpłaciła zaległy podatek wraz z odsetkami za zwłokę. W takim przypadku nie ma podstaw do stosowania wobec Pani kary z k.k.s.

UZASADNIENIE

Sam fakt, że podatnik zaniżył zobowiązanie podatkowe, nie oznacza, iż musi zapłacić karę z ustawy - Kodeks karny skarbowy. Podatnik może tej kary uniknąć, składając korektę wcześniejszej deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty oraz uiszczając zaległość podatkową wraz z należnymi odsetkami. Od 1 stycznia 2009 r. podatnik dokonujący dobrowolnej korekty ma prawo zapłacić 75% kwoty odsetek od zaległości podatkowych (nie dotyczy to sytuacji Czytelniczki, ponieważ złożyła ona korektę w 2008 r.).

Prawo do złożenia korekty deklaracji wynika z art. 81 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Czytelniczka miała więc pełne prawo do złożenia korekty deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączenie odpowiedzialności karnej skarbowej

Z art. 16a k.k.s. wynika, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe ten, kto:

• złożył prawnie skuteczną korektę deklaracji podatkowej,

• złożył uzasadnienie przyczyn korekty,

• w całości zapłacił niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

Tylko w przypadku niedopełnienia wymienionych warunków podatnik może ponieść odpowiedzialność z k.k.s. Jeżeli jednak mimo wypełnienia tych warunków zostanie wszczęte postępowanie karne skarbowe, podatnik powinien wiedzieć, że:

• może nie przyjąć mandatu karnego oraz

• ma prawo złożyć skargę na bezprawne działanie finansowego organu postępowania przygotowawczego.

Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie korekt deklaracji

W prasie pojawiły się informacje, że urzędy skarbowe karzą grzywną podatników, którzy korygują swoje wcześniejsze rozliczenia zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Kierując sprawy do komórki karnej, urzędy skarbowe nie sprawdzają, z jakiego tytułu nastąpiło uszczuplenie. Eksperci zaczęli się wypowiadać, że taka praktyka to wyłudzanie pieniędzy i nadużywanie prawa. Sprawą grzywien dla podatników, którzy korygują swoje wcześniejsze rozliczenia, zainteresował się Sejm, który w interpelacji z 26 września 2008 r., nr 5154, zadał Ministrowi Finansów dwa pytania:

1) Dlaczego urzędy skarbowe wbrew Ordynacji podatkowej nakładają grzywny na podatników korygujących swoje wcześniejsze rozliczenia?

2) Czy Ministerstwo zamierza podjąć kroki, a jeżeli tak, to jakie, aby urzędnicy nie karali, łamiąc przy tym prawo podatników?

W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Finansów potwierdziło prawa podatnika do składania korekt oraz do korzystania z instytucji czynnego żalu i do złożenia skargi na bezprawne działania organów finansowych. W piśmie Ministerstwa czytamy:

(...) Nie może więc budzić wątpliwości, iż złożenie prawnie skutecznej korekty deklaracji oraz spełnienie innych przesłanek, o których mowa w przepisie art. 16a k.k.s., skutkuje niepodleganiem karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, do którego znamion należy uszczuplenie lub narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej, a zatem niedopuszczalne jest nakładanie w tych przypadkach kar grzywny w drodze mandatów karnych.

Postępowanie mandatowe finansowy organ postępowania przygotowawczego (lub jego upoważniony przedstawiciel) może bowiem przeprowadzić - stosownie do przepisu art. 137 § 1 k.k.s. - jedynie wówczas, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości. Podkreślenia wymaga, iż warunkiem nałożenia kary grzywny w drodze mandatu karnego jest wyrażenie przez sprawcę wykroczenia skarbowego zgody na przyjęcie mandatu; zgodę tę odnotowuje się w protokole przesłuchania lub na dokumencie mandatu karnego (§ 3). Upoważniony organ postępowania przygotowawczego lub jego przedstawiciel, wymierzając karę grzywny w drodze mandatu karnego, obowiązany jest określić wykroczenie skarbowe zarzucane sprawcy oraz pouczyć go o warunkach dopuszczalności postępowania mandatowego, a zwłaszcza o skutkach prawnych braku zgody.

(...) Podniesienia wymaga, iż dotychczas do Ministerstwa Finansów nie docierały jakiekolwiek sygnały o takich przypadkach, a w związku z tym Ministerstwo Finansów nie dysponuje danymi statystycznymi w tym przedmiocie. Jednakże w sytuacji, kiedy takie przypadki rzeczywiście miałyby miejsce, podatnik zachowuje prawo do złożenia skargi na bezprawne (jego zdaniem) działanie finansowego organu postępowania przygotowawczego.

• art. 16a ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 215, poz. 1355

• art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1318

Krystyna Dziedzic

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA