REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fiskus może zwlekać ze zwrotem nadpłaty podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 roku na podstawie decyzji urzędu skarbowego podatniczka zapłaciła podatek dochodowy za 2000 rok z nieujawnionych źródeł w kwocie 119 tys. zł. Po odwołaniu się izba skarbowa uchyliła decyzję urzędu w części i orzekła, że podatek od dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach wynosi 38 tys. zł, nakazując zwrot różnicy nadpłaconego podatku w kwocie 81 tys. zł.

- W 2006 roku sprzedałam wszystkie swoje nieruchomości i wyjechałam z kraju. Po decyzji izby urząd nie chce wypłacić nadpłaty podatku na podane konto bankowe, które przesłał mój pełnomocnik - żali się w liście nasza czytelniczka.

Jak wyjaśniła, pełnomocnik przesłał ponownie pismo do urzędu skarbowego, że nie ma podstaw prawnych do niewypłacenia nadpłaconego podatku, podając ponownie numer konta bankowego, na który urząd powinien przesłać nadpłacony podatek (to samo konto, z którego dokonano wpłaty podatku w 2006 roku). Urząd nadal odmawia zwrotu.

Czy działanie urzędu jest zgodne z prawem? O wyjaśnienie tych wątpliwości poprosiliśmy Izbę Skarbową we Wrocławiu i Magdalenę Muchę-Prymas, eksperta podatkowego z BDO Numerica.

IZBA SKARBOWA WE WROCŁAWIU ODPOWIEDZIAŁA GP

Zwrot nadpłaty podatku następuje na konto bankowe wskazane przez podatnika lub jego pełnomocnika w zgłoszeniu rejestracyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym.

Podatnik, który zmienił miejsce zamieszkania (przebywa na stałe poza granicą Polski), powinien o tej zmianie poinformować naczelnika urzędu skarbowego, w którym ostatnio się rozliczał (według miejsca zamieszkania, siedziby). Zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się w terminie do 30 dni od dnia, w którym miała miejsce zmiana. Aktualizacji trzeba dokonać na odpowiednim formularzu: NIP-3 dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wspólników spółek jawnych, partnerskich, komandytowych, i komandytowo-akcyjnych, jeżeli poza uczestnictwem w tych spółkach nie prowadzą innej działalności gospodarczej, lub NIP-1 dla osób fizycznych samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą.

Jeżeli podatnik nie ma możliwości dokonania osobiście aktualizacji danych (tak jak np. zmiana rachunku bankowego, zmiana miejsca zamieszkania), ponieważ przebywa na stałe za granicą, może skorzystać z pomocy pełnomocnika.

W przypadku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądowego do zgłoszenia (na odpowiednim formularzu NIP) dołącza się uwierzytelnioną lub poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowienia sądu. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do zgłoszenia dołącza się oryginał pełnomocnictwa. Te same zasady dotyczą aktualizacji danych podatnika dokonywanych za pośrednictwem pełnomocnika.

Zwrot nadpłaty podatku następuje na konto bankowe wskazane przez podatnika (lub jego pełnomocnika) w zgłoszeniu rejestracyjnym lub w razie zmiany rachunku bankowego w zgłoszeniu aktualizacyjnym.

EKSPERT WYJAŚNIA

Organ podatkowy, który pomimo posiadania aktualnego i poprawnego numeru konta nie przekazuje podatnikowi nadpłaty podatku w ustawowym terminie, postępuje niezgodnie z prawem.

MAGDALENA MUCHA-PRYMAS

ekspert podatkowy, BDO Numerica

Stosownie do regulacji zawartej w art. 72 par. 1 Ordynacji podatkowej za nadpłatę uważa się m.in. kwotę nadpłaconego podatku. Podatek uważa się za nadpłacony w sytuacji, kiedy podatnik był zobowiązany do opłacenia podatku z danego tytułu, jednak kwota faktycznie uiszczona jest wyższa od kwoty należnej.

W tym miejscu należy wspomnieć o momencie powstania nadpłaty, który przepisy podatkowe definiują jako dzień zapłaty przez podatnika podatku w wysokości większej od należnej. Termin zwrotu nadpłaty jest zależny od sposobu jej ujawnienia. W przypadku wydania decyzji termin zwrotu nadpłaty liczy się od dnia wydania decyzji. Co istotne, nie jest to dzień doręczenia decyzji. Zwrot nadpłaty podatku może nastąpić jedynie w sytuacji, kiedy nie występują przesłanki do zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych, bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych. Jednak bez względu na fakt, czy podatnik jest zobowiązany do posiadania rachunku bankowego, czy nie ma takiego obowiązku, zwrot nadpłaty na rachunek bankowy będzie możliwy. Jeśli podatnik jest zobowiązany do posiadania rachunku bankowego, organ podatkowy ma bezwzględny obowiązek zrealizowania czynności zwrotu nadpłaty w taki sposób. Jednocześnie podatnik niezobowiązany do posiadania rachunku również ma możliwość wskazać zarówno pisemnie, jak i ustnie wybraną przez siebie formę zwrotu.

Jeżeli podatnik niezobowiązany do posiadania rachunku zażąda zwrotu nadpłaty na wskazany rachunek bankowy, wniosek taki będzie wiążący dla organu podatkowego. Tak więc, aby podatnik mógł otrzymać zwrot nadpłaty podatku na rachunek bankowy, powinien on zgłosić w urzędzie swój numer konta bankowego. Podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej zgłaszają swój numer konta bankowego na formularzu NIP-3. W przypadku podania w formularzu informacji na temat konta bankowego należy zwrócić szczególną uwagę na dokładne wpisanie jego numeru, gdyż często zdarzają się pomyłki w numerze konta. W sytuacji, kiedy w podanym numerze konta znajdzie się błąd, urząd skarbowy przekaże środki za pomocą poczty, czyli przekazem pocztowym. Jednak w takiej sytuacji, kiedy urząd podatkowy nie posiada informacji o adresie zamieszkania podatnika, zwrot nadpłaty podatku za pośrednictwem Poczty Polskiej nie będzie możliwy.

Ostatnim aspektem problemu, do którego należy się odnieść, jest termin zwrotu nadpłaty. Stosownie do art. 77 par. 1 Ordynacji podatkowej w przypadku wydania decyzji o zmianie, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji ustalającej lub określającej wysokość zobowiązania podatkowego napłata podlega zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wydania nowej decyzji.

Jeżeli omawiana decyzja zostałaby uchylona lub unieważniona, nadpłata podlegałaby zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wydania nowej decyzji, jeżeli nowa decyzja zostanie wydana w terminie trzech miesięcy. Termin ten liczy się od dnia uchylenia lub stwierdzenia nieważności przez organ podatkowy lub od dnia doręczenia organowi podatkowemu orzeczenia sądu administracyjnego wraz ze stwierdzeniem jego prawomocności.

Jeżeli nowa decyzja nie została wydana w terminie trzymiesięcznym, nadpłata podlega zwrotowi bez zbędnej zwłoki.

Podsumowując w przedstawionej przez czytelniczkę sytuacji, kiedy organ podatkowy pomimo posiadania aktualnego i poprawnego numeru konta nie przekazuje podatnikowi nadpłaty podatku, w ustawowym terminie należy wskazać, że takie działanie nosi przesłanki niezgodnego z prawem.

Przygotowała EWA MATYSZEWSKA

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 72 par. 1, art. 77 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

- Art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA