REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fiskus może zwlekać ze zwrotem nadpłaty podatku dochodowego

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 roku na podstawie decyzji urzędu skarbowego podatniczka zapłaciła podatek dochodowy za 2000 rok z nieujawnionych źródeł w kwocie 119 tys. zł. Po odwołaniu się izba skarbowa uchyliła decyzję urzędu w części i orzekła, że podatek od dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach wynosi 38 tys. zł, nakazując zwrot różnicy nadpłaconego podatku w kwocie 81 tys. zł.

- W 2006 roku sprzedałam wszystkie swoje nieruchomości i wyjechałam z kraju. Po decyzji izby urząd nie chce wypłacić nadpłaty podatku na podane konto bankowe, które przesłał mój pełnomocnik - żali się w liście nasza czytelniczka.

Jak wyjaśniła, pełnomocnik przesłał ponownie pismo do urzędu skarbowego, że nie ma podstaw prawnych do niewypłacenia nadpłaconego podatku, podając ponownie numer konta bankowego, na który urząd powinien przesłać nadpłacony podatek (to samo konto, z którego dokonano wpłaty podatku w 2006 roku). Urząd nadal odmawia zwrotu.

Czy działanie urzędu jest zgodne z prawem? O wyjaśnienie tych wątpliwości poprosiliśmy Izbę Skarbową we Wrocławiu i Magdalenę Muchę-Prymas, eksperta podatkowego z BDO Numerica.

IZBA SKARBOWA WE WROCŁAWIU ODPOWIEDZIAŁA GP

Zwrot nadpłaty podatku następuje na konto bankowe wskazane przez podatnika lub jego pełnomocnika w zgłoszeniu rejestracyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym.

Podatnik, który zmienił miejsce zamieszkania (przebywa na stałe poza granicą Polski), powinien o tej zmianie poinformować naczelnika urzędu skarbowego, w którym ostatnio się rozliczał (według miejsca zamieszkania, siedziby). Zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się w terminie do 30 dni od dnia, w którym miała miejsce zmiana. Aktualizacji trzeba dokonać na odpowiednim formularzu: NIP-3 dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wspólników spółek jawnych, partnerskich, komandytowych, i komandytowo-akcyjnych, jeżeli poza uczestnictwem w tych spółkach nie prowadzą innej działalności gospodarczej, lub NIP-1 dla osób fizycznych samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą.

Jeżeli podatnik nie ma możliwości dokonania osobiście aktualizacji danych (tak jak np. zmiana rachunku bankowego, zmiana miejsca zamieszkania), ponieważ przebywa na stałe za granicą, może skorzystać z pomocy pełnomocnika.

W przypadku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego przez pełnomocnika lub kuratora sądowego do zgłoszenia (na odpowiednim formularzu NIP) dołącza się uwierzytelnioną lub poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowienia sądu. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do zgłoszenia dołącza się oryginał pełnomocnictwa. Te same zasady dotyczą aktualizacji danych podatnika dokonywanych za pośrednictwem pełnomocnika.

Zwrot nadpłaty podatku następuje na konto bankowe wskazane przez podatnika (lub jego pełnomocnika) w zgłoszeniu rejestracyjnym lub w razie zmiany rachunku bankowego w zgłoszeniu aktualizacyjnym.

EKSPERT WYJAŚNIA

Organ podatkowy, który pomimo posiadania aktualnego i poprawnego numeru konta nie przekazuje podatnikowi nadpłaty podatku w ustawowym terminie, postępuje niezgodnie z prawem.

MAGDALENA MUCHA-PRYMAS

ekspert podatkowy, BDO Numerica

Stosownie do regulacji zawartej w art. 72 par. 1 Ordynacji podatkowej za nadpłatę uważa się m.in. kwotę nadpłaconego podatku. Podatek uważa się za nadpłacony w sytuacji, kiedy podatnik był zobowiązany do opłacenia podatku z danego tytułu, jednak kwota faktycznie uiszczona jest wyższa od kwoty należnej.

W tym miejscu należy wspomnieć o momencie powstania nadpłaty, który przepisy podatkowe definiują jako dzień zapłaty przez podatnika podatku w wysokości większej od należnej. Termin zwrotu nadpłaty jest zależny od sposobu jej ujawnienia. W przypadku wydania decyzji termin zwrotu nadpłaty liczy się od dnia wydania decyzji. Co istotne, nie jest to dzień doręczenia decyzji. Zwrot nadpłaty podatku może nastąpić jedynie w sytuacji, kiedy nie występują przesłanki do zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych, bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych. Jednak bez względu na fakt, czy podatnik jest zobowiązany do posiadania rachunku bankowego, czy nie ma takiego obowiązku, zwrot nadpłaty na rachunek bankowy będzie możliwy. Jeśli podatnik jest zobowiązany do posiadania rachunku bankowego, organ podatkowy ma bezwzględny obowiązek zrealizowania czynności zwrotu nadpłaty w taki sposób. Jednocześnie podatnik niezobowiązany do posiadania rachunku również ma możliwość wskazać zarówno pisemnie, jak i ustnie wybraną przez siebie formę zwrotu.

Jeżeli podatnik niezobowiązany do posiadania rachunku zażąda zwrotu nadpłaty na wskazany rachunek bankowy, wniosek taki będzie wiążący dla organu podatkowego. Tak więc, aby podatnik mógł otrzymać zwrot nadpłaty podatku na rachunek bankowy, powinien on zgłosić w urzędzie swój numer konta bankowego. Podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej zgłaszają swój numer konta bankowego na formularzu NIP-3. W przypadku podania w formularzu informacji na temat konta bankowego należy zwrócić szczególną uwagę na dokładne wpisanie jego numeru, gdyż często zdarzają się pomyłki w numerze konta. W sytuacji, kiedy w podanym numerze konta znajdzie się błąd, urząd skarbowy przekaże środki za pomocą poczty, czyli przekazem pocztowym. Jednak w takiej sytuacji, kiedy urząd podatkowy nie posiada informacji o adresie zamieszkania podatnika, zwrot nadpłaty podatku za pośrednictwem Poczty Polskiej nie będzie możliwy.

Ostatnim aspektem problemu, do którego należy się odnieść, jest termin zwrotu nadpłaty. Stosownie do art. 77 par. 1 Ordynacji podatkowej w przypadku wydania decyzji o zmianie, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji ustalającej lub określającej wysokość zobowiązania podatkowego napłata podlega zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wydania nowej decyzji.

Jeżeli omawiana decyzja zostałaby uchylona lub unieważniona, nadpłata podlegałaby zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wydania nowej decyzji, jeżeli nowa decyzja zostanie wydana w terminie trzech miesięcy. Termin ten liczy się od dnia uchylenia lub stwierdzenia nieważności przez organ podatkowy lub od dnia doręczenia organowi podatkowemu orzeczenia sądu administracyjnego wraz ze stwierdzeniem jego prawomocności.

Jeżeli nowa decyzja nie została wydana w terminie trzymiesięcznym, nadpłata podlega zwrotowi bez zbędnej zwłoki.

Podsumowując w przedstawionej przez czytelniczkę sytuacji, kiedy organ podatkowy pomimo posiadania aktualnego i poprawnego numeru konta nie przekazuje podatnikowi nadpłaty podatku, w ustawowym terminie należy wskazać, że takie działanie nosi przesłanki niezgodnego z prawem.

Przygotowała EWA MATYSZEWSKA

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 72 par. 1, art. 77 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

- Art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

REKLAMA

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

REKLAMA