REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W sprawie WGI zignorowano tropy prowadzące do rajów podatkowych

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
W sprawie WGI – ABW zignorowała tropy prowadzące do rajów podatkowych / Fot. Fotolia
W sprawie WGI – ABW zignorowała tropy prowadzące do rajów podatkowych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W głośnej sprawie WGI został ujawniony kolejny wątek. Tym razem dotyczący niewłaściwego funkcjonowania państwowych organów ścigania. ABW zignorowała w tej sprawie tropy prowadzące do rajów podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Pismem złożonym w Sądzie Okręgowym w Warszawie 12 maja 2015 r., mec. Robert Nogacki – pełnomocnik Instytutu Edukacji Konsumentów na Rynku Kapitałowym, obnaża wyjątkową opieszałość prokuratury oraz zaniedbania Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Przypomnijmy – sprawa WGI DM S.A. dotyczy podejrzenia pokrzywdzenia klientów WGI na kwotę 250 mln zł.

Kierunek – raje podatkowe

Jak czytamy w ww. piśmie, w trwającym już kilka lat postępowaniu przeciwko członkom zarządu WGI DM S.A., żaden z organów ścigania nie zwrócił uwagi na fakt, że właścicielem WGI Europe LTD – spółki technicznej dla WGI DM S.A., był podmiot zarejestrowany na Wyspie Man – klasycznym raju podatkowym. Organom ścigania umknęło również to, że udziałowcami Infinity Foundation LTD – bo tak się nazywała spółka będąca właścicielem WGI Europe LTD, były dwie kolejne spółki z siedzibą na Isle of Man – Skye Nominees LTD oraz Meayll Enmyn LTD, które przypuszczalnie działały na zlecenie powiernicze nieujawnionych osób trzecich. Co więcej, Infinity Foundation LTD została wpisana do rejestru handlowego Isle of Man 12 lutego 2003 r., a następnie zlikwidowana 06 lutego 2008 r., czyli tuż przed likwidacją WGI Europe LTD. W chwili rozwiązania WGI Europe LTD nie istniał zatem żaden udziałowiec spółki. Do dziś nie wiadomo także, co się stało z jej aktywami. To jeden z bardzo wielu przejawów nieprofesjonalnego działania Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która nie rozwinęła tego wątku w toku postępowania przygotowawczego – wskazuje mec. Nogacki.

Etyczne granice działań pełnomocników w sprawach podatkowych i karnoskarbowych – cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znikający majątek

Część „znikającego” majątku WGI DM S.A., znajdujemy na kontach oskarżonych w sprawie członków zarządu WGI DM S.A. Z materiału dowodowego prokuratury wynika bowiem, że oskarżeni zaciągnęli kredyty w WGI Europe LTD na kwotę ponad 3 mln USD, których do dziś nie spłacili. Sam oskarżony Łukasz K. przyznał, że wraz z Maciejem S. pożyczyli ze spółki prawie 875 tys. USD. W tych samych aktach czytamy również, że na kilka miesięcy przed terminem spłaty zaciągniętych zobowiązań, jeden z oskarżonych, wspólnie z dyrektorem WGI Europe LTD, złożyli wniosek o rozwiązanie ww. spółki. Można jedynie spekulować czy bliskość obu dat jest wyłącznie przypadkowa.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Przypuszczalnie jednak, ma to ścisły związek z terminem spłaty zaciągniętych w WGI Europe LTD zobowiązań. Wykreślenie bowiem WGI Europe LTD z rejestru Companies House [organu rejestracyjnego Wielkiej Brytanii] w sytuacji, w której spółka posiadała wierzytelność w stosunku do dwóch członków zarządu WGI DM S.A. sprawiło, że formalnie nie było komu oddać pieniędzy. Poprzez wykreślenie z rejestru Companies House WGI Europe LTD, spółka nie miała możliwości windykacji należności – jak słusznie skonstatował adwokat Artur Drózd (Kancelaria Prawna Skarbiec) – pełnomocnik oskarżycieli posiłkowych, których reprezentuje Instytut Edukacji Konsumentów na Rynku Kapitałowym.

Zbyt drastyczne środki zapobiegawcze?

W toku postępowania, o którym mowa, oskarżeni zostali pozbawieni możliwości opuszczania kraju. W związku z tym, mec. Jakub Wende – obrońca oskarżonych, złożył wniosek o zdjęcie z nich zakazu opuszczania kraju i zwrot paszportów argumentując, że na obecnym etapie postępowania nie ma żadnych przesłanek procesowych, które uzasadniałyby stosowanie takiego środka zapobiegawczego przez tak długi okres. Co ciekawe, prokuratura nie wniosła w tej kwestii sprzeciwu. Rolę  organów ścigania wziął więc ponownie na siebie Instytut Edukacji Konsumentów na Rynku Kapitałowym, reprezentowany przez adwokata Artura Drózd, zgłaszając zdecydowany sprzeciw. Oświadczył, że jego zdaniem, istnieje ryzyko, że będąc za granicą, oskarżeni podejmą działania zmierzające do zapętlenia sprawy. Powołał się przy tym również na przykład spółki WGI Europe LTD, która została zlikwidowana już po tym, jak na jaw wyszły problemy WGI DM S.A. Prokuratura zaś, no cóż: samo postawienie aktu oskarżenia zajęło organom ścigania aż siedem lat, więc należałoby się już niczemu nie dziwić.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

Reasumując, ujawnione przez Instytut Edukacji Konsumentów na Ryku Kapitałowym oraz prawników Kancelarii Prawnej Skarbiec nowe wątki w sprawie WGI DM S.A., każą zwrócić szczególną uwagę na, co najmniej, dwie kwestie: bezradność, opieszałość czy, bardziej dosadnie mówiąc, ignorancję organów ścigania, których konstytucyjne obowiązki przejmuje zupełnie niepowołany do tego podmiot oraz na powiązania wszystkich wymienionych wyżej spółek – zarówno kapitałowe, jak i terytorialne. Nie sposób nie zastanawiać się bowiem, czy oskarżeni nie podejmowali prób uniknięcia jurysdykcji polskich organów (w szczególności ówczesnej KPWiG – obecnie KNF). Jeśli do przedstawionych faktów dodamy jeszcze fakt zawarcia umowy zbycia przedsiębiorstwa WGI DM S.A. na rzecz WGI Europe LTD w 2006 r., sprawa budzi tym większe wątpliwości. To samo dotyczy także pytań o niegospodarność i „znikające” aktywa, stawiane pod adresem oskarżonych. Wydają się one, jak najbardziej, zasadne.

Instytut Edukacji Konsumentów na Rynku Kapitałowym

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA