REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W sprawie WGI zignorowano tropy prowadzące do rajów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
W sprawie WGI – ABW zignorowała tropy prowadzące do rajów podatkowych / Fot. Fotolia
W sprawie WGI – ABW zignorowała tropy prowadzące do rajów podatkowych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W głośnej sprawie WGI został ujawniony kolejny wątek. Tym razem dotyczący niewłaściwego funkcjonowania państwowych organów ścigania. ABW zignorowała w tej sprawie tropy prowadzące do rajów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pismem złożonym w Sądzie Okręgowym w Warszawie 12 maja 2015 r., mec. Robert Nogacki – pełnomocnik Instytutu Edukacji Konsumentów na Rynku Kapitałowym, obnaża wyjątkową opieszałość prokuratury oraz zaniedbania Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Przypomnijmy – sprawa WGI DM S.A. dotyczy podejrzenia pokrzywdzenia klientów WGI na kwotę 250 mln zł.

Kierunek – raje podatkowe

Jak czytamy w ww. piśmie, w trwającym już kilka lat postępowaniu przeciwko członkom zarządu WGI DM S.A., żaden z organów ścigania nie zwrócił uwagi na fakt, że właścicielem WGI Europe LTD – spółki technicznej dla WGI DM S.A., był podmiot zarejestrowany na Wyspie Man – klasycznym raju podatkowym. Organom ścigania umknęło również to, że udziałowcami Infinity Foundation LTD – bo tak się nazywała spółka będąca właścicielem WGI Europe LTD, były dwie kolejne spółki z siedzibą na Isle of Man – Skye Nominees LTD oraz Meayll Enmyn LTD, które przypuszczalnie działały na zlecenie powiernicze nieujawnionych osób trzecich. Co więcej, Infinity Foundation LTD została wpisana do rejestru handlowego Isle of Man 12 lutego 2003 r., a następnie zlikwidowana 06 lutego 2008 r., czyli tuż przed likwidacją WGI Europe LTD. W chwili rozwiązania WGI Europe LTD nie istniał zatem żaden udziałowiec spółki. Do dziś nie wiadomo także, co się stało z jej aktywami. To jeden z bardzo wielu przejawów nieprofesjonalnego działania Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która nie rozwinęła tego wątku w toku postępowania przygotowawczego – wskazuje mec. Nogacki.

REKLAMA

Etyczne granice działań pełnomocników w sprawach podatkowych i karnoskarbowych – cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znikający majątek

Część „znikającego” majątku WGI DM S.A., znajdujemy na kontach oskarżonych w sprawie członków zarządu WGI DM S.A. Z materiału dowodowego prokuratury wynika bowiem, że oskarżeni zaciągnęli kredyty w WGI Europe LTD na kwotę ponad 3 mln USD, których do dziś nie spłacili. Sam oskarżony Łukasz K. przyznał, że wraz z Maciejem S. pożyczyli ze spółki prawie 875 tys. USD. W tych samych aktach czytamy również, że na kilka miesięcy przed terminem spłaty zaciągniętych zobowiązań, jeden z oskarżonych, wspólnie z dyrektorem WGI Europe LTD, złożyli wniosek o rozwiązanie ww. spółki. Można jedynie spekulować czy bliskość obu dat jest wyłącznie przypadkowa.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Przypuszczalnie jednak, ma to ścisły związek z terminem spłaty zaciągniętych w WGI Europe LTD zobowiązań. Wykreślenie bowiem WGI Europe LTD z rejestru Companies House [organu rejestracyjnego Wielkiej Brytanii] w sytuacji, w której spółka posiadała wierzytelność w stosunku do dwóch członków zarządu WGI DM S.A. sprawiło, że formalnie nie było komu oddać pieniędzy. Poprzez wykreślenie z rejestru Companies House WGI Europe LTD, spółka nie miała możliwości windykacji należności – jak słusznie skonstatował adwokat Artur Drózd (Kancelaria Prawna Skarbiec) – pełnomocnik oskarżycieli posiłkowych, których reprezentuje Instytut Edukacji Konsumentów na Rynku Kapitałowym.

Zbyt drastyczne środki zapobiegawcze?

W toku postępowania, o którym mowa, oskarżeni zostali pozbawieni możliwości opuszczania kraju. W związku z tym, mec. Jakub Wende – obrońca oskarżonych, złożył wniosek o zdjęcie z nich zakazu opuszczania kraju i zwrot paszportów argumentując, że na obecnym etapie postępowania nie ma żadnych przesłanek procesowych, które uzasadniałyby stosowanie takiego środka zapobiegawczego przez tak długi okres. Co ciekawe, prokuratura nie wniosła w tej kwestii sprzeciwu. Rolę  organów ścigania wziął więc ponownie na siebie Instytut Edukacji Konsumentów na Rynku Kapitałowym, reprezentowany przez adwokata Artura Drózd, zgłaszając zdecydowany sprzeciw. Oświadczył, że jego zdaniem, istnieje ryzyko, że będąc za granicą, oskarżeni podejmą działania zmierzające do zapętlenia sprawy. Powołał się przy tym również na przykład spółki WGI Europe LTD, która została zlikwidowana już po tym, jak na jaw wyszły problemy WGI DM S.A. Prokuratura zaś, no cóż: samo postawienie aktu oskarżenia zajęło organom ścigania aż siedem lat, więc należałoby się już niczemu nie dziwić.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

Reasumując, ujawnione przez Instytut Edukacji Konsumentów na Ryku Kapitałowym oraz prawników Kancelarii Prawnej Skarbiec nowe wątki w sprawie WGI DM S.A., każą zwrócić szczególną uwagę na, co najmniej, dwie kwestie: bezradność, opieszałość czy, bardziej dosadnie mówiąc, ignorancję organów ścigania, których konstytucyjne obowiązki przejmuje zupełnie niepowołany do tego podmiot oraz na powiązania wszystkich wymienionych wyżej spółek – zarówno kapitałowe, jak i terytorialne. Nie sposób nie zastanawiać się bowiem, czy oskarżeni nie podejmowali prób uniknięcia jurysdykcji polskich organów (w szczególności ówczesnej KPWiG – obecnie KNF). Jeśli do przedstawionych faktów dodamy jeszcze fakt zawarcia umowy zbycia przedsiębiorstwa WGI DM S.A. na rzecz WGI Europe LTD w 2006 r., sprawa budzi tym większe wątpliwości. To samo dotyczy także pytań o niegospodarność i „znikające” aktywa, stawiane pod adresem oskarżonych. Wydają się one, jak najbardziej, zasadne.

Instytut Edukacji Konsumentów na Rynku Kapitałowym

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA