REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej / Fot. Fotolia
Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca powinien być przygotowany na kontrolę skarbową – fiskus sprawdza w ten sposób czy w firmie realizowane są obowiązki podatkowe. Po otrzymaniu zawiadomienia o kontroli nawet najbardziej uczciwi przedsiębiorcy dostają gęsiej skórki. Zanim jednak inspektor kontroli skarbowej przekroczy próg firmy, warto sprawdzić jakie ma uprawnienia.

REKLAMA

Autopromocja

W świetle obowiązującego prawa kontrola skarbowa musi być poprzedzona zawiadomieniem, które powinno wpłynąć do firmy od 7 do 30 dni przed początkiem działań kontrolnych. To czas potrzebny przedsiębiorcy na przygotowania – wskazówki zawiera samo zawiadomienie od fiskusa na którym określa się zakres oraz typ podatków, które mają zostać poddane kontroli.

Szef firmy ma zatem czas na przygotowanie dokumentów i dokonanie np. korekt faktur. O zbliżające się kontroli należy powiadomić pracowników, zwłaszcza tych z działu księgowości.

Ile uprawnień tyle strachu?

Gdy zbliża się godzina „zero” i Inspektor skarbówki wchodzi do firmy nie ma żartów.  – Szczegółowe uprawnienia zarówno inspektorów kontroli skarbowej jak i przedsiębiorców definiuje ustawa o kontroli skarbowej – mówi mecenas Helena Fic z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych Sp. P. – Należy zauważyć, że uprawnienia inspektorów mają różnorodny charakter, począwszy od prawa do legitymowania osób, poprzez przeszukiwanie pomieszczeń, a na użyciu środków przymusu bezpośredniego skończywszy. Oczywiście, każda aktywność inspektora musi być uzasadniona i mieścić się w granicach prawa – dodaje mec. H. Fic.

Etyczne granice działań pełnomocników w sprawach podatkowych i karnoskarbowych – cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Klasyczne” uprawnienia przedstawicieli fiskusa dotyczą głównie przeglądania dokumentów i próśb o ewentualne wyjaśnienia. Nie można jednak zapominać o bardziej złożonych upoważnieniach.  Inspektorzy mogą na przykład zatrzymywać pojazdy w celu kontroli towarów, bądź poddać weryfikacji dokumenty przewozowe, posiadają też uprawnienia pozwalające na pobranie próbek towarów czy nawet próbek paliwa.

Nie tak szybko z obezwładnieniem

Sporo kontrowersji w środowisku przedsiębiorców budzą uprawnienia z zakresu środku przymusu bezpośredniego. Należy tu zaznaczyć, że art. 11 b. punkt pierwszy ustawy o kontroli skarbowej, zobowiązuje inspektorów  do poszanowania godności człowieka oraz respektowania praw i wolności obywatelskich. Dlatego też użycie środków przymusu możliwe jest tylko i wyłącznie wówczas, gdy zajdą określone okoliczności. Dla przykładu: zatrzymanie osoby może być zastosowane tylko wówczas, gdy inne środki pozostające w dyspozycji organów kontroli skarbowej są bezcelowe lub okazały się nieskuteczne. Prawo do użycia przymusu daje inspektorom i pracownikom skarbówki ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej z 2013 r. W świetle tego aktu prawnego, środkami przymusu bezpośredniego w jest m.in. siła fizyczna (w tym obezwładnianie), kajdanki, czy miotacze gazu.

Kontrola podatkowa – limity czasowe i terminy

Uwaga! Pracownicy skarbówki mogą stosować środki przymusu bezpośredniego jedynie w zakresie niezbędnym do osiągnięcia podporządkowania się poleceniom lub do skutecznego odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na inspektora, pracownika lub inną osobę, a także mienie i obiekty administracji skarbowej.

Co więcej, prawo dopuszcza stosowanie  tylko takich środków przymusu, jakie odpowiadają potrzebom wynikającym z sytuacji, i tylko pod warunkiem, że w inny  sposób nie można skutecznie oraz bezpiecznie wykonać czynności służbowych.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Creandi.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA