REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej / Fot. Fotolia
Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca powinien być przygotowany na kontrolę skarbową – fiskus sprawdza w ten sposób czy w firmie realizowane są obowiązki podatkowe. Po otrzymaniu zawiadomienia o kontroli nawet najbardziej uczciwi przedsiębiorcy dostają gęsiej skórki. Zanim jednak inspektor kontroli skarbowej przekroczy próg firmy, warto sprawdzić jakie ma uprawnienia.

REKLAMA

Autopromocja

W świetle obowiązującego prawa kontrola skarbowa musi być poprzedzona zawiadomieniem, które powinno wpłynąć do firmy od 7 do 30 dni przed początkiem działań kontrolnych. To czas potrzebny przedsiębiorcy na przygotowania – wskazówki zawiera samo zawiadomienie od fiskusa na którym określa się zakres oraz typ podatków, które mają zostać poddane kontroli.

Szef firmy ma zatem czas na przygotowanie dokumentów i dokonanie np. korekt faktur. O zbliżające się kontroli należy powiadomić pracowników, zwłaszcza tych z działu księgowości.

Ile uprawnień tyle strachu?

Gdy zbliża się godzina „zero” i Inspektor skarbówki wchodzi do firmy nie ma żartów.  – Szczegółowe uprawnienia zarówno inspektorów kontroli skarbowej jak i przedsiębiorców definiuje ustawa o kontroli skarbowej – mówi mecenas Helena Fic z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych Sp. P. – Należy zauważyć, że uprawnienia inspektorów mają różnorodny charakter, począwszy od prawa do legitymowania osób, poprzez przeszukiwanie pomieszczeń, a na użyciu środków przymusu bezpośredniego skończywszy. Oczywiście, każda aktywność inspektora musi być uzasadniona i mieścić się w granicach prawa – dodaje mec. H. Fic.

Etyczne granice działań pełnomocników w sprawach podatkowych i karnoskarbowych – cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Klasyczne” uprawnienia przedstawicieli fiskusa dotyczą głównie przeglądania dokumentów i próśb o ewentualne wyjaśnienia. Nie można jednak zapominać o bardziej złożonych upoważnieniach.  Inspektorzy mogą na przykład zatrzymywać pojazdy w celu kontroli towarów, bądź poddać weryfikacji dokumenty przewozowe, posiadają też uprawnienia pozwalające na pobranie próbek towarów czy nawet próbek paliwa.

Nie tak szybko z obezwładnieniem

Sporo kontrowersji w środowisku przedsiębiorców budzą uprawnienia z zakresu środku przymusu bezpośredniego. Należy tu zaznaczyć, że art. 11 b. punkt pierwszy ustawy o kontroli skarbowej, zobowiązuje inspektorów  do poszanowania godności człowieka oraz respektowania praw i wolności obywatelskich. Dlatego też użycie środków przymusu możliwe jest tylko i wyłącznie wówczas, gdy zajdą określone okoliczności. Dla przykładu: zatrzymanie osoby może być zastosowane tylko wówczas, gdy inne środki pozostające w dyspozycji organów kontroli skarbowej są bezcelowe lub okazały się nieskuteczne. Prawo do użycia przymusu daje inspektorom i pracownikom skarbówki ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej z 2013 r. W świetle tego aktu prawnego, środkami przymusu bezpośredniego w jest m.in. siła fizyczna (w tym obezwładnianie), kajdanki, czy miotacze gazu.

Kontrola podatkowa – limity czasowe i terminy

Uwaga! Pracownicy skarbówki mogą stosować środki przymusu bezpośredniego jedynie w zakresie niezbędnym do osiągnięcia podporządkowania się poleceniom lub do skutecznego odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na inspektora, pracownika lub inną osobę, a także mienie i obiekty administracji skarbowej.

Co więcej, prawo dopuszcza stosowanie  tylko takich środków przymusu, jakie odpowiadają potrzebom wynikającym z sytuacji, i tylko pod warunkiem, że w inny  sposób nie można skutecznie oraz bezpiecznie wykonać czynności służbowych.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Creandi.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Specjalna ulga dla rodzin: 85 tys. zł bez podatku! Kto może skorzystać w rozliczeniu PIT?

Rodzice co najmniej czworga dzieci mogą liczyć na znaczącą ulgę podatkową. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, kto może skorzystać ze zwolnienia z PIT i jakie warunki trzeba spełnić. Sprawdź, czy należy Ci się ulga 4+ i na jakich zasadach działa!

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatek katastralny w Polsce niemożliwy do wprowadzenia - na razie. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

REKLAMA

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA