REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube
Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej / Fot. Fotolia
Uprawnienia inspektora kontroli skarbowej / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca powinien być przygotowany na kontrolę skarbową – fiskus sprawdza w ten sposób czy w firmie realizowane są obowiązki podatkowe. Po otrzymaniu zawiadomienia o kontroli nawet najbardziej uczciwi przedsiębiorcy dostają gęsiej skórki. Zanim jednak inspektor kontroli skarbowej przekroczy próg firmy, warto sprawdzić jakie ma uprawnienia.

REKLAMA

REKLAMA

W świetle obowiązującego prawa kontrola skarbowa musi być poprzedzona zawiadomieniem, które powinno wpłynąć do firmy od 7 do 30 dni przed początkiem działań kontrolnych. To czas potrzebny przedsiębiorcy na przygotowania – wskazówki zawiera samo zawiadomienie od fiskusa na którym określa się zakres oraz typ podatków, które mają zostać poddane kontroli.

Szef firmy ma zatem czas na przygotowanie dokumentów i dokonanie np. korekt faktur. O zbliżające się kontroli należy powiadomić pracowników, zwłaszcza tych z działu księgowości.

Ile uprawnień tyle strachu?

Gdy zbliża się godzina „zero” i Inspektor skarbówki wchodzi do firmy nie ma żartów.  – Szczegółowe uprawnienia zarówno inspektorów kontroli skarbowej jak i przedsiębiorców definiuje ustawa o kontroli skarbowej – mówi mecenas Helena Fic z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych Sp. P. – Należy zauważyć, że uprawnienia inspektorów mają różnorodny charakter, począwszy od prawa do legitymowania osób, poprzez przeszukiwanie pomieszczeń, a na użyciu środków przymusu bezpośredniego skończywszy. Oczywiście, każda aktywność inspektora musi być uzasadniona i mieścić się w granicach prawa – dodaje mec. H. Fic.

REKLAMA

Etyczne granice działań pełnomocników w sprawach podatkowych i karnoskarbowych – cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Klasyczne” uprawnienia przedstawicieli fiskusa dotyczą głównie przeglądania dokumentów i próśb o ewentualne wyjaśnienia. Nie można jednak zapominać o bardziej złożonych upoważnieniach.  Inspektorzy mogą na przykład zatrzymywać pojazdy w celu kontroli towarów, bądź poddać weryfikacji dokumenty przewozowe, posiadają też uprawnienia pozwalające na pobranie próbek towarów czy nawet próbek paliwa.

Nie tak szybko z obezwładnieniem

Sporo kontrowersji w środowisku przedsiębiorców budzą uprawnienia z zakresu środku przymusu bezpośredniego. Należy tu zaznaczyć, że art. 11 b. punkt pierwszy ustawy o kontroli skarbowej, zobowiązuje inspektorów  do poszanowania godności człowieka oraz respektowania praw i wolności obywatelskich. Dlatego też użycie środków przymusu możliwe jest tylko i wyłącznie wówczas, gdy zajdą określone okoliczności. Dla przykładu: zatrzymanie osoby może być zastosowane tylko wówczas, gdy inne środki pozostające w dyspozycji organów kontroli skarbowej są bezcelowe lub okazały się nieskuteczne. Prawo do użycia przymusu daje inspektorom i pracownikom skarbówki ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej z 2013 r. W świetle tego aktu prawnego, środkami przymusu bezpośredniego w jest m.in. siła fizyczna (w tym obezwładnianie), kajdanki, czy miotacze gazu.

Kontrola podatkowa – limity czasowe i terminy

Uwaga! Pracownicy skarbówki mogą stosować środki przymusu bezpośredniego jedynie w zakresie niezbędnym do osiągnięcia podporządkowania się poleceniom lub do skutecznego odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na inspektora, pracownika lub inną osobę, a także mienie i obiekty administracji skarbowej.

Co więcej, prawo dopuszcza stosowanie  tylko takich środków przymusu, jakie odpowiadają potrzebom wynikającym z sytuacji, i tylko pod warunkiem, że w inny  sposób nie można skutecznie oraz bezpiecznie wykonać czynności służbowych.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Creandi.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA