REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola podatkowa – limity czasowe i terminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna GHMW – Hulist, Prawdzic Łaszcz – Radcowie Prawni spółka partnerska
Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne związane z bieżącą obsługą przedsiębiorców (głównie spółek handlowych).
Kontrola podatkowa – limity czasowe i terminy / Fot. Fotolia
Kontrola podatkowa – limity czasowe i terminy / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola podatkowa ogranicza się zasadniczo do sprawdzenia, czy podatnik wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Kontrola nie kończy się rozstrzygnięciem, które zmuszałoby kontrolowanego do określonego działania, dostarcza jednak podstawowych informacji mających służyć przeprowadzeniu postępowania podatkowego.

Od aktywności podatnika w trakcie dokonywania czynności kontrolnych może zależeć, czy niektóre ustalenia poczynione przez kontrolujących będą mogły stanowić podstawę wydania decyzji podatkowej. Działania organu podatkowego jak i podatnika ograniczają terminy i limity czasowe, których znajomość pozwala na pełną realizację praw przysługujących kontrolowanemu przedsiębiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

1. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli

REKLAMA

Zasadą jest zawiadamianie podatnika przez organ podatkowy o zamiarze przeprowadzenia kontroli. Zgodnie z art. 282b § 2 Ordynacji podatkowejkontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli”. Podatnik może wyrazić zgodę na wszczęcie kontroli przed upływem 7-dniowego terminu, co następuje poprzez wypełnienie odpowiedniej rubryki stanowiącej element formularza ZAW-K („Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej”). Wyrażenie zgody lub jej brak leży wyłącznie w gestii podatnika i nie jest uzależnione od innych warunków.

O zamiarze wszczęcia kontroli nie zawiadamia się natomiast w przypadkach wskazanych w art. 79 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (u.s.d.g.). Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się również w przypadkach określonych w art. 282c Ordynacji podatkowej. Katalog jest ten szeroki i obejmuje m. in wszczęcie kontroli dotyczącej: zasadności zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego od towarów i usług, opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach, niezgłoszonej do opodatkowania działalności i in.

2. Wszczęcie kontroli podatkowej

Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu (ewentualnie osobie upoważnionej) upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej (art. 284 § 1 Ordynacji podatkowej). Kontrola może być również wszczęta po okazaniu wyłącznie legitymacji służbowej, gdy „czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia” (art. 284a § 1 Ordynacji podatkowej).

Polecamy: Komplet Podatki 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maksymalny czas trwania kontroli wyznacza art. 83 ust. 1 u.s.d.g; limit czasu kontroli różni się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Zasadniczo, w stosunku do danego przedsiębiorcy jeden organ kontroli (np. Naczelnik Urzędu Skarbowego) może przeprowadzić kontrole, których łączny czas trwania w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać:

  • w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców - 12 dni roboczych;
  • w odniesieniu do małych przedsiębiorców - 18 dni roboczych;
  • w odniesieniu do średnich przedsiębiorców - 24 dni roboczych;
  • w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców - 48 dni roboczych.

Przedłużenie czasu trwania kontroli możliwe jest jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli oraz w przypadku ujawnienia zaniżenia zobowiązania podatkowego (lub zawyżenia straty) w wysokości przekraczającej równowartość 10% albo w przypadku niezłożenia deklaracji przez kontrolowanego. Należy zdecydowanie odrzucić prezentowany niegdyś w orzecznictwie pogląd, zgodnie z którym do czasu kontroli należy zaliczyć wyłącznie czas faktycznie dokonanych czynności kontrolnych (zob. wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 24 maja 2011, I SA/Rz 161/11). Słusznie wskazał NSA w wyroku z dnia 20 listopada 2011, „iż przeprowadzenie określonych czynności w siedzibie organu kontrolującego, w tym również opracowanie protokołu kontroli - nie powoduje wyłączenia czasu trwania tych czynności z przewidzianego art. 83 ust. 1 u.s.d.g czasu trwania kontroli właściwego dla danego rodzaju przedsiębiorcy”.

Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe

Przekroczenie limitu czasu kontroli nie dyskwalifikuje czynności kontrolnych organu. Bezskuteczne są natomiast czynności kontroli dokonane po przekroczeniu terminu wskazanego w upoważnieniu (art. 284b § 3 Ordynacji podatkowej). Jednym z podstawowych środków ochrony praw kontrolowanego w związku z przekroczeniem limitu czasu trwania kontroli jest sprzeciw, który powinien zostać złożony w ciągu 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli. W przypadku, gdy naruszenie limitów czasowych wystąpiło w trakcie prowadzonej kontroli, bieg terminu na wniesienie sprzeciwu rozpoczyna się w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie limitu czasu trwania kontroli. W orzecznictwie zgodnie wskazuje się, że termin na wniesienie sprzeciwu jest terminem procesowym i podlega przywróceniu (zob. wyrok WSA w Łodzi z dnia 11 stycznia 2011, I SA/Łd 1261/10).

Aby skorzystać z możliwości wniesienia sprzeciwu, przedsiębiorca powinien dokładnie śledzić czas przeprowadzanej kontroli, uwzględniając wszystkie kontrole danego organu przeprowadzone w ciągu roku kalendarzowego. Niedochowanie terminu na wniesienie sprzeciwu, mimo znacznie przedłużającej się kontroli, pozbawia podatnika być może najskuteczniejszego środka ochrony jego praw.

Kontrola podatkowa - uprawnienia organów podatkowych oraz prawa kontrolowanego

3. Zakończenie kontroli

Zakończenie kontroli następuje w dacie sporządzenia protokołu kontroli. W przypadku, gdy kontrolowany nie zgadza się z ustaleniami protokołu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu ma on możliwość przedstawienia zastrzeżeń lub wyjaśnień z równoczesnym wskazaniem wniosków dowodowych. Jeżeli kontrolowany nie ma wątpliwości co do oceny prawnej i ustaleń faktycznych poczynionych w protokole, uzasadnione jest złożenie przez niego korekty deklaracji (prawo do złożenia korekty ulega zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej), którą można złożyć do dnia wszczęcia postępowania podatkowego w zakresie objętym kontrolą.


Autor: Krzysztof Smach, Kancelaria GACH, HULIST, MIZIŃSKA, WAWER – adwokaci i radcowie prawni sp.p.  (www.ghmw.pl)


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

REKLAMA