REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zawsze jest niezbędna faktura lub rachunek jako dowody w sporze z fiskusem

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że warunkiem skorzystania z ulgi jest posiadanie faktury VAT. Podobnie faktura lub rachunek są podstawowymi dowodami przy zaliczaniu przez przedsiębiorcę poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Co zrobić, gdy nie posiadamy rachunku lub faktury, bo nie wymagają tego przepisy, a organy podatkowe domagają się tych dokumentów? Przepisy Ordynacji podatkowej (dalej: O.p.) pozwalają przeprowadzić dowód w inny sposób.

Według ogólnej zasady jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem (art. 180 § 1 O.p.). Jeżeli przepisy nie wymagają urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w formie zaświadczenia, organ podatkowy odbiera od strony, na jej wniosek, oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (art. 180 § 2 O.p.).

REKLAMA

Autopromocja

Artykuł 181 O.p. wskazuje, że dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być np. księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej (w tym kontroli „na legitymację”) oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe. Ponieważ jest to wyliczenie przykładowe, w wielu przypadkach od inwencji i staranności podatników zależy sposób przeprowadzania dowodu. Jeżeli przepisy nie ograniczają praw podatników w tym zakresie, dowodami mogą być zdjęcia, e-maile, oświadczenia, billingi, a nawet SMS-y.

WAŻNE!

Jeżeli konkretny przepis nie nakazuje przeprowadzenia dowodu w postępowaniu podatkowym za pomocą faktury lub rachunku, niedopuszczenie przez organy podatkowe innych dowodów jest podstawą do wznowienia postępowania podatkowego.

Przykładowo - przepisy nie wymagają, aby osoba, która skorzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego, składając oświadczenie, że przychody uzyskane ze sprzedaży mieszkania w ciągu 2 lat przeznaczy na inne cele mieszkaniowe, posiadała faktury i rachunki. Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie stawiają żadnych wymogów formalnych dotyczących udowodnienia, że podatnik poniósł takie wydatki. Ma on więc swobodę przeprowadzenia dowodu według zasad przewidzianych przez Ordynację podatkową. Potwierdzają to organy podatkowe. Przykładem jest pismo z 9 stycznia 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPB1/415-438/07/AK):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy regulujące zwolnienie przychodu ze sprzedaży nie regulują natomiast kwestii udokumentowania poniesionych wydatków. Ciężar dowodu, że przychód uzyskany ze sprzedaży został wydatkowany na cele uprawniające do zwolnienia podatkowego, zgodnie z ogólnymi zasadami Ordynacji podatkowej, ciąży na podatniku. W związku tym to właśnie podatnik winien zadbać o posiadanie dowodów, które mogą potwierdzić fakt dokonania stosownych wydatków. Podatnik może dowodzić faktu poniesienia wydatków na cele uzasadniające zwolnienie nie tylko dokumentami, lecz również wszelkimi innymi środkami dowodowymi.

Tabela. Przykładowe wymogi w zakresie udowadniania przez podatników prawa do skorzystania z ulgi lub zwolnienia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zdarzyły się też w przeszłości odmienne interpretacje. W postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 25 października 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów (sygn. 1433/NL/LF/III/4111-415-32/06/ZDW) stwierdził:

Poniesione ww. wydatki w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży stanowią podstawę do zwolnienia dochodu uzyskanego ze sprzedaży prawa majątkowego od 10% zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości faktycznie poniesionych kosztów. Wydatki te muszą być udokumentowane.

PRZYKŁAD

W styczniu 2006 r. Anna Kowalczyk sprzedała za 250 000 zł nabyte w 2004 r. mieszkanie. Nie zapłaciła 10% zryczałtowanego podatku obliczanego od osiągniętego przychodu. 10 dni po sprzedaży mieszkania złożyła oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy w ciągu dwóch lat na cele mieszkaniowe dające zwolnienie od 10% podatku. Anna Kowalczyk nabyła za 80 000 zł działkę (dowodem jest odpis aktu notarialnego), 120 000 zł wydała na materiały budowlane (dowodem są faktury i rachunki wystawione przez składy budowlane), 50 000 zł wydała na wypłatę dla pracowników. Dom był budowany w systemie gospodarczym - murarze, parkieciarze, glazurnicy nie byli pracownikami firm budowlanych. Byli to sąsiedzi Anny Kowalczyk od lat dorabiający na budowach. Urząd skarbowy skontrolował, czy Anna Kowalczyk rzeczywiście przeznaczyła 250 000 zł na inwestycję w nowy dom i zakwestionował brak udokumentowania wypłaty 50 000 zł na rzecz pracowników wznoszących dom. Osoby, które pracowały dla Anny Kowalczyk, na jej wniosek zostały przesłuchane i potwierdziły fakt otrzymania wynagrodzeń za prace budowlane.

 

Warto pamiętać, że po ujawnieniu faktu wypłaty bez rachunku lub pokwitowania np. 20 000 zł jako wynagrodzenia za położenie parkietu, organy podatkowe sprawdzą, czy pieniądze te zostały opodatkowane. Może się okazać, że osoba pracująca jako fachowiec (tzw. złota rączka) nie opodatkowała tych dochodów. Należy liczyć się z tym, że wiedząc o ryzyku z tym związanym, odmówi złożenia korzystnych dla byłego pracodawcy zeznań.

• art. 180-181 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1671

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA