REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - pośrednictwo w sprzedaży, pozyskiwanie klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

REKLAMA

REKLAMA

Szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży (handlu), obejmujące m.in. poszukiwanie i posykiwanie nowych klientów w różnych dziedzinach, utrzymywanie relacji z klientami, fachowe doradztwo jak również pośredniczenie w zawieraniu umów, o ile nie podlega opodatkowaniu wyższą stawką ryczałtu ze względu na postanowienia szczególne w myśl art. 12 ustawy o ryczałcie – jest opodatkowane korzystnej dla podatników 8,5 % stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2022 roku. Kluczowe grupowanie PKWiU

W związku z licznymi nowelizacjami, które w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zmieniły polski system podatkowy, duża część przedsiębiorców zdecydowała się na opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

Autopromocja

Podstawę do ustalenia stawki podatkowej należnej od przychodów opodatkowanych ryczałtem, zasadniczo określa przyporządkowanie wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU. Właściwą stawkę ryczałtu wyznacza art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Niemniej jednak nie do wszystkich stawek zostały przyporządkowane odpowiadające im kody PKWiU. Część z nich została określona wyłącznie w sposób opisowy, zatem nie zawsze dobór odpowiedniej stawki jest oczywisty z punktu widzenia podatnika.

Dla kogo stawka 8,5% ryczałtu?

Szczególnie pożądaną przez podatników działających w szeroko pojętym sektorze usług, jest 8,5% stawka ryczałtu dotycząca przychodów z działalności usługowej. Trudność dotycząca spełnienia przesłanek pozwalających na skorzystanie z tej stawki polega na tym, że do opodatkowania 8,5 % stawką ryczałtu działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej innej kategorii objętej pozostałymi stawkami ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Wydawane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualne interpretacje prawa podatkowego, wyodrębniły kilka kategorii działalności, których profil pozwala na objęcie 8,5% stawką ryczałtu. Jedną z głównych dziedzin, które pojawiają się w zapytaniach do organu podatkowego są usługi pośrednictwa sprzedaży, usługi wsparcia sprzedaży, usługi przedstawicielskie i powiązane z nimi usługi wyszukiwania i pozyskiwania klientów, jak również usługi doradztwa naukowego i technicznego. Poniżej, krótki przegląd wybranych interpretacji dotyczących wskazanych wyżej kategorii.

Usługi pośrednictwa sprzedaży / pozyskiwania klientów

Jak stanowi Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0. Zgodnie z wyjaśnieniami GUS, grupowanie to obejmuje m.in. usługi pośrednictwa w interesach (tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, usługi wyceny antyków, biżuterii itp.). Jednocześnie organy podatkowe potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym usługi pośrednictwa sprzedaży mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0, do której zastosowanie znajduje 8,5 % stawka ryczałtu. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy,

  • wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,

  • utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

  • weryfikacji ofert na rynku usług danej branży,

  • pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą,

- mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0 – tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny.

W związku z kwalifikacją usług dotyczących pośrednictwa w interesach do PKWiU 74.90.12.0 i braku dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z takiej działalności może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%. Takie stanowisko potwierdził również Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2022 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL.

Jednocześnie wskazać należy, że podobny zakres czynności odnoszący się do pośrednictwa sprzedaży dla branży technicznej, może zostać sklasyfikowany pod PKWiU 74.90.19.0, tj. jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Podkreślić trzeba, że również usługi skalsyfikowane pod PKWiU 74.90.19.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu. Co potwierdził organ podatkowy m.in. w interpretacji indywidualnej z 14 lipca 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR.

Również w interpretacji z 9 maja 2022 r., znak 0115-KDWT.4011.267.2022.1.MD organ podatkowy wskazał, że 8,5% stawką ryczałtu może być objęta działalność podlegająca na współpracy w oparciu o model B2B z podmiotem gospodarczym specjalizującym się w handlu i dystrybucji towarów do "wykańczania wnętrz" domów, mieszkań i biur, gdyż mieści się ona w klasyfikacji PKWiU 74.90.19.0, tj. "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana".

Pośrednictwo w sprzedaży pojazdów samochodowych

Warto także zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 15 czerwca 2022 r., znak 0115-KDWT.4011.275.2022.2.BK., gdzie organ podatkowy zgodził się ze wskazaniem wnioskodawcy dotyczącym opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu usług pośrednictwa w sprzedaży pojazdów samochodowych. Opisana we wniosku usługa polegała na oferowaniu zainteresowanym nowego lub używanego samochodu i pośredniczeniu między stronami transakcji, w zamian za wynagrodzenie za pośrednictwo. Jak potwierdził organ wykonywana przez wnioskodawcę działalność nie mieściła się w żadnej z kategorii objętych wyższą stawką ryczałtu (m.in. w usługach pośrednictwa sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0) czy też pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), zatem za właściwe uznał objęcie działalności 8,5% stawką ryczałtu.

Podsumowując podkreślić trzeba, że szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży/handlu, obejmujące m.in. poszukiwanie i posykiwanie nowych klientów w różnych dziedzinach, utrzymywanie relacji z klientami, fachowe doradztwo jak również pośredniczenie w zawieraniu umów, o ile nie podlega opodatkowaniu wyższą stawką ryczałtu ze względu na postanowienia szczególne w myśl art. 12 ustawy o ryczałcie – będzie podlegało korzystnej dla podatników 8,5 % stawce.

Katarzyna Kliszczewska, Doradca podatkowy / Kierownik zespołu ds. podatków bezpośrednich Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA