REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - pośrednictwo w sprzedaży, pozyskiwanie klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

REKLAMA

REKLAMA

Szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży (handlu), obejmujące m.in. poszukiwanie i posykiwanie nowych klientów w różnych dziedzinach, utrzymywanie relacji z klientami, fachowe doradztwo jak również pośredniczenie w zawieraniu umów, o ile nie podlega opodatkowaniu wyższą stawką ryczałtu ze względu na postanowienia szczególne w myśl art. 12 ustawy o ryczałcie – jest opodatkowane korzystnej dla podatników 8,5 % stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2022 roku. Kluczowe grupowanie PKWiU

W związku z licznymi nowelizacjami, które w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zmieniły polski system podatkowy, duża część przedsiębiorców zdecydowała się na opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawę do ustalenia stawki podatkowej należnej od przychodów opodatkowanych ryczałtem, zasadniczo określa przyporządkowanie wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU. Właściwą stawkę ryczałtu wyznacza art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Niemniej jednak nie do wszystkich stawek zostały przyporządkowane odpowiadające im kody PKWiU. Część z nich została określona wyłącznie w sposób opisowy, zatem nie zawsze dobór odpowiedniej stawki jest oczywisty z punktu widzenia podatnika.

Dla kogo stawka 8,5% ryczałtu?

Szczególnie pożądaną przez podatników działających w szeroko pojętym sektorze usług, jest 8,5% stawka ryczałtu dotycząca przychodów z działalności usługowej. Trudność dotycząca spełnienia przesłanek pozwalających na skorzystanie z tej stawki polega na tym, że do opodatkowania 8,5 % stawką ryczałtu działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej innej kategorii objętej pozostałymi stawkami ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Wydawane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualne interpretacje prawa podatkowego, wyodrębniły kilka kategorii działalności, których profil pozwala na objęcie 8,5% stawką ryczałtu. Jedną z głównych dziedzin, które pojawiają się w zapytaniach do organu podatkowego są usługi pośrednictwa sprzedaży, usługi wsparcia sprzedaży, usługi przedstawicielskie i powiązane z nimi usługi wyszukiwania i pozyskiwania klientów, jak również usługi doradztwa naukowego i technicznego. Poniżej, krótki przegląd wybranych interpretacji dotyczących wskazanych wyżej kategorii.

REKLAMA

Usługi pośrednictwa sprzedaży / pozyskiwania klientów

Jak stanowi Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0. Zgodnie z wyjaśnieniami GUS, grupowanie to obejmuje m.in. usługi pośrednictwa w interesach (tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, usługi wyceny antyków, biżuterii itp.). Jednocześnie organy podatkowe potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym usługi pośrednictwa sprzedaży mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0, do której zastosowanie znajduje 8,5 % stawka ryczałtu. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy,

  • wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,

  • utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

  • weryfikacji ofert na rynku usług danej branży,

  • pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą,

- mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0 – tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny.

W związku z kwalifikacją usług dotyczących pośrednictwa w interesach do PKWiU 74.90.12.0 i braku dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z takiej działalności może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%. Takie stanowisko potwierdził również Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2022 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL.

Jednocześnie wskazać należy, że podobny zakres czynności odnoszący się do pośrednictwa sprzedaży dla branży technicznej, może zostać sklasyfikowany pod PKWiU 74.90.19.0, tj. jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Podkreślić trzeba, że również usługi skalsyfikowane pod PKWiU 74.90.19.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu. Co potwierdził organ podatkowy m.in. w interpretacji indywidualnej z 14 lipca 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR.

Również w interpretacji z 9 maja 2022 r., znak 0115-KDWT.4011.267.2022.1.MD organ podatkowy wskazał, że 8,5% stawką ryczałtu może być objęta działalność podlegająca na współpracy w oparciu o model B2B z podmiotem gospodarczym specjalizującym się w handlu i dystrybucji towarów do "wykańczania wnętrz" domów, mieszkań i biur, gdyż mieści się ona w klasyfikacji PKWiU 74.90.19.0, tj. "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana".

Pośrednictwo w sprzedaży pojazdów samochodowych

Warto także zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 15 czerwca 2022 r., znak 0115-KDWT.4011.275.2022.2.BK., gdzie organ podatkowy zgodził się ze wskazaniem wnioskodawcy dotyczącym opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu usług pośrednictwa w sprzedaży pojazdów samochodowych. Opisana we wniosku usługa polegała na oferowaniu zainteresowanym nowego lub używanego samochodu i pośredniczeniu między stronami transakcji, w zamian za wynagrodzenie za pośrednictwo. Jak potwierdził organ wykonywana przez wnioskodawcę działalność nie mieściła się w żadnej z kategorii objętych wyższą stawką ryczałtu (m.in. w usługach pośrednictwa sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0) czy też pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), zatem za właściwe uznał objęcie działalności 8,5% stawką ryczałtu.

Podsumowując podkreślić trzeba, że szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży/handlu, obejmujące m.in. poszukiwanie i posykiwanie nowych klientów w różnych dziedzinach, utrzymywanie relacji z klientami, fachowe doradztwo jak również pośredniczenie w zawieraniu umów, o ile nie podlega opodatkowaniu wyższą stawką ryczałtu ze względu na postanowienia szczególne w myśl art. 12 ustawy o ryczałcie – będzie podlegało korzystnej dla podatników 8,5 % stawce.

Katarzyna Kliszczewska, Doradca podatkowy / Kierownik zespołu ds. podatków bezpośrednich Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA