REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - pośrednictwo w sprzedaży, pozyskiwanie klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Działalność usługowa objęta 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

REKLAMA

REKLAMA

Szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży (handlu), obejmujące m.in. poszukiwanie i posykiwanie nowych klientów w różnych dziedzinach, utrzymywanie relacji z klientami, fachowe doradztwo jak również pośredniczenie w zawieraniu umów, o ile nie podlega opodatkowaniu wyższą stawką ryczałtu ze względu na postanowienia szczególne w myśl art. 12 ustawy o ryczałcie – jest opodatkowane korzystnej dla podatników 8,5 % stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2022 roku. Kluczowe grupowanie PKWiU

W związku z licznymi nowelizacjami, które w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zmieniły polski system podatkowy, duża część przedsiębiorców zdecydowała się na opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

Podstawę do ustalenia stawki podatkowej należnej od przychodów opodatkowanych ryczałtem, zasadniczo określa przyporządkowanie wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU. Właściwą stawkę ryczałtu wyznacza art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Niemniej jednak nie do wszystkich stawek zostały przyporządkowane odpowiadające im kody PKWiU. Część z nich została określona wyłącznie w sposób opisowy, zatem nie zawsze dobór odpowiedniej stawki jest oczywisty z punktu widzenia podatnika.

Dla kogo stawka 8,5% ryczałtu?

REKLAMA

Szczególnie pożądaną przez podatników działających w szeroko pojętym sektorze usług, jest 8,5% stawka ryczałtu dotycząca przychodów z działalności usługowej. Trudność dotycząca spełnienia przesłanek pozwalających na skorzystanie z tej stawki polega na tym, że do opodatkowania 8,5 % stawką ryczałtu działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej innej kategorii objętej pozostałymi stawkami ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Wydawane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualne interpretacje prawa podatkowego, wyodrębniły kilka kategorii działalności, których profil pozwala na objęcie 8,5% stawką ryczałtu. Jedną z głównych dziedzin, które pojawiają się w zapytaniach do organu podatkowego są usługi pośrednictwa sprzedaży, usługi wsparcia sprzedaży, usługi przedstawicielskie i powiązane z nimi usługi wyszukiwania i pozyskiwania klientów, jak również usługi doradztwa naukowego i technicznego. Poniżej, krótki przegląd wybranych interpretacji dotyczących wskazanych wyżej kategorii.

Usługi pośrednictwa sprzedaży / pozyskiwania klientów

Jak stanowi Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0. Zgodnie z wyjaśnieniami GUS, grupowanie to obejmuje m.in. usługi pośrednictwa w interesach (tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, usługi wyceny antyków, biżuterii itp.). Jednocześnie organy podatkowe potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym usługi pośrednictwa sprzedaży mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0, do której zastosowanie znajduje 8,5 % stawka ryczałtu. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy,

  • wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,

  • utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

  • weryfikacji ofert na rynku usług danej branży,

  • pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą,

- mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0 – tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny.

REKLAMA

W związku z kwalifikacją usług dotyczących pośrednictwa w interesach do PKWiU 74.90.12.0 i braku dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z takiej działalności może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%. Takie stanowisko potwierdził również Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2022 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL.

Jednocześnie wskazać należy, że podobny zakres czynności odnoszący się do pośrednictwa sprzedaży dla branży technicznej, może zostać sklasyfikowany pod PKWiU 74.90.19.0, tj. jako pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Podkreślić trzeba, że również usługi skalsyfikowane pod PKWiU 74.90.19.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu. Co potwierdził organ podatkowy m.in. w interpretacji indywidualnej z 14 lipca 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR.

Również w interpretacji z 9 maja 2022 r., znak 0115-KDWT.4011.267.2022.1.MD organ podatkowy wskazał, że 8,5% stawką ryczałtu może być objęta działalność podlegająca na współpracy w oparciu o model B2B z podmiotem gospodarczym specjalizującym się w handlu i dystrybucji towarów do "wykańczania wnętrz" domów, mieszkań i biur, gdyż mieści się ona w klasyfikacji PKWiU 74.90.19.0, tj. "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana".

Pośrednictwo w sprzedaży pojazdów samochodowych

Warto także zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 15 czerwca 2022 r., znak 0115-KDWT.4011.275.2022.2.BK., gdzie organ podatkowy zgodził się ze wskazaniem wnioskodawcy dotyczącym opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu usług pośrednictwa w sprzedaży pojazdów samochodowych. Opisana we wniosku usługa polegała na oferowaniu zainteresowanym nowego lub używanego samochodu i pośredniczeniu między stronami transakcji, w zamian za wynagrodzenie za pośrednictwo. Jak potwierdził organ wykonywana przez wnioskodawcę działalność nie mieściła się w żadnej z kategorii objętych wyższą stawką ryczałtu (m.in. w usługach pośrednictwa sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0) czy też pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), zatem za właściwe uznał objęcie działalności 8,5% stawką ryczałtu.

Podsumowując podkreślić trzeba, że szeroko rozumiane usługi pośrednictwa sprzedaży/handlu, obejmujące m.in. poszukiwanie i posykiwanie nowych klientów w różnych dziedzinach, utrzymywanie relacji z klientami, fachowe doradztwo jak również pośredniczenie w zawieraniu umów, o ile nie podlega opodatkowaniu wyższą stawką ryczałtu ze względu na postanowienia szczególne w myśl art. 12 ustawy o ryczałcie – będzie podlegało korzystnej dla podatników 8,5 % stawce.

Katarzyna Kliszczewska, Doradca podatkowy / Kierownik zespołu ds. podatków bezpośrednich Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA