REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie działalności polegającej na opiece nad osobami starszymi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opodatkowanie działalności polegającej na opiece nad osobami starszymi /fot. Fotolia
Opodatkowanie działalności polegającej na opiece nad osobami starszymi /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dochody uzyskane w ramach działalności gospodarczej, które polegają na wykonywaniu opieki nad osobami starszymi, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem w wysokości 8,5 proc, pomimo tego, że w ustawie o zryczałtowanym podatku wspomina się o takiej usłudze, ale przy stawce 17 proc. W tym przypadku zasadnicze znaczenie ma jednak to, kto tę działalność gospodarczą prowadzi.

REKLAMA

W przypadku podatku zryczałtowanego mamy do czynienia z kilkoma stawkami. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą ma spore znaczenie, którą z nich można dopasować do ich firmy. Kilkuprocentowe różnice bowiem mogą zdecydować o rentowności całego przedsięwzięcia.

Działalność gospodarcza nie jest instytucją

Do izby skarbowej zwróciła się podatniczka, która uruchomiła działalność gospodarczą, polegającą na opiece nad osobami starszymi. Chciała się dowiedzieć, czy może skorzystać z opodatkowania ryczałtem i jaką stawkę powinna naliczać.

Odszkodowanie otrzymane przez ryczałtowca - skutki podatkowe

REKLAMA

W ustawie o podatku zryczałtowanym została wymieniona działalność, polegająca na opiece nad osobami starszymi. Chodzi o art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r, wg której świadczenie usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom w podeszłym wieku opodatkowane jest 17% stawką ryczałtu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle, że ustawa mówi, że tę stawkę stosuje się do tych usług, ale świadczonych przez „przez instytucje o charakterze doraźnym (PKWiU ex 88.10.11.0)”. I na ten fragment zwróciła uwagę podatniczka.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

We wniosku stwierdziła ona, że ponieważ jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą, więc nie musi stosować się do stawki 17%.

Oznaczenie „ex” ma znaczenie

REKLAMA

Urzędnicy przyznali jej rację. Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 13 listopada tego roku (sygnatura IPTPB1/4511-557/15-2/MD) zwróciła uwagę, że przepis o 8,5-proc. stawce jest tak skonstruowany, że może ją stosować każdy, kto nie prowadzi działalności takiej, która została objęta inną stawką ryczałtu.

Urzędnicy przypomnieli także art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, który mówi, że ilekroć „w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu”. A więc wspomniany art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. r, która nakazuje stosować stawkę 17% proc. przy usługach polegających na świadczeniu opieki nad osobami starszymi, stosuje się wyłącznie do wskazanych w tym przepisie „instytucji o charakterze doraźnym”.

Kiedy ryczałtowiec musi przejść na księgę przychodów i rozchodów?

Urzędnicy zgodzili się także, że jednoosobowa działalność gospodarcza nie jest „instytucją”, stąd wniosek, że działalność podatniczki nie została wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. r. Skoro zaś jej tam nie ma, to może płacić podatek zryczałtowany według stawki 8,5%.

Marek Siudaj, Tax Care

Zobacz na forum: ryczałt, ewidencja, faktury, kasa fiskalna - pytania

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA