REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana okresów rozliczeniowych ryczałtowców w 2016 r. tylko do 20 stycznia

Zmiana okresów rozliczeniowych ryczałtowców w 2016 r. tylko do 20 stycznia
Zmiana okresów rozliczeniowych ryczałtowców w 2016 r. tylko do 20 stycznia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli ryczałtowiec płacił w 2015 r. ryczał ewidencjonowany co miesiąc, a chciałby to robić w 2016 r. raz na kwartał - musi złożyć oświadczenie w tym zakresie do swojego urzędu skarbowego najpóźniej 20 stycznia 2016 r. W tym samym terminie trzeba złożyć oświadczenie, gdy ktoś chce zmienić okresy rozliczeniowe w ryczałcie odwrotnie – z kwartalnych na miesięczne.

Ryczałt ewidencjonowany - okresy rozliczeniowe

Generalnie przedsiębiorcy, którzy zarobek ze swojej działalności gospodarczej opodatkowują ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, opłacają zryczałtowany PIT co miesiąc. Natomiast, po spełnieniu kilku warunków niektórzy ryczałtowcy mogą przejść na system rozliczania podatku dochodowego co kwartał, a dokładnie do 20 kwietnia, 20 lipca, 20 października bieżącego roku oraz do 31 stycznia następnego roku, czyli w terminie złożenia rocznego zeznania ryczałtowców (art. 21 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym). Ustawa o zryczałtowanym PIT-cie nie przewiduje możliwości zmiany częstotliwości dokonywania wpłat w trakcie roku. Podatnik może to zrobić tylko na początku roku, zawiadamiając o wyborze kwartalnych rozliczeń do 20. stycznia swój urząd skarbowy.

REKLAMA

Autopromocja

Komu opłaca się kwartalny ryczałt? Przede wszystkim temu, komu zależy na oszczędności czasu i formalności – zamiast dwunastu wpłat rocznie podatnik dokonuje tylko czterech. Co za tym idzie, kwartalne rozliczenie to po pierwsze rzadsze kontakty z fiskusem, po drugie mniej dokumentów do skorygowania w przypadku ewentualnych błędów obliczeniowych. Zaletą tego systemu opłacania zryczałtowanego PIT-a jest również fakt, że podatnik musi dysponować pieniędzmi na zapłatę podatku tylko raz na trzy miesiące, a nie co miesiąc. Oznacza to możliwość poprawy płynności finansowej.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Warto pamiętać, że 20 stycznia 2016 r. jest również ostatecznym terminem na zawiadomienie fiskusa o ewentualnej rezygnacji z kwartalnego opłacania ryczałtu w przypadku tych ryczałtowców, którzy w ten sposób rozliczali miniony rok czy lata. Jeśli taki ryczałtowiec nie zgłosi do tego dnia likwidacji biznesu, nie wybierze innej metody jego opodatkowania lub nie poinformuje, że nie będzie już rozliczał się kwartalnie, tylko miesięcznie – fiskus przyjmie, że kwartalne rozliczenie będzie w jego przypadku w 2016 r. kontynuowane.

Warunek kwotowy

Kwartalny ryczałt nie jest niestety dostępny dla wszystkich. W tym roku kwartalny system regulowania zryczałtowanego podatku dochodowego mogą wybrać ci ryczałtowcy, którzy osiągali już w poprzednim roku przychody z działalności prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki i których przychody z niej lub przychody spółki z 2015 r. nie przekroczyły 106 092 zł (równowartość 25 000 euro według kursu z 1 października 2015 r.). Kwartalne rozwiązanie nie jest przeznaczone dla tych, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą (ale też i uzyskiwanie przychodów z najmu prywatnego) w 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego – prenumerata

Najem prywatny również co kwartał

Jeśli spełnione są wyżej wymienione warunki, nic nie stoi na przeszkodzie, aby kwartalny sposób opłacania ryczałtu wybrał podatnik osiągający przychody z prywatnego najmu. I nawet jeśli czynsz jest regulowany przez najemcę co miesiąc, nie ogranicza to w żaden sposób wyboru metody opłacania przez wynajmującego zryczałtowanego PIT-u – może zatem robić to jedynie cztery razy w roku.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA