REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty związane z eksploatacją mieszkania nie są przychodem dla ryczałtowca

Opłaty związane z eksploatacją mieszkania nie są przychodem dla ryczałtowca /Fot. Fotolia
Opłaty związane z eksploatacją mieszkania nie są przychodem dla ryczałtowca /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe uznają za przychód podlegający opodatkowaniu tylko opłaty za najem, jakie najemca przekazuje wynajmującemu. Przychodem dla ryczałtowca nie będą więc koszty mediów czy czynszu na rzecz spółdzielni albo opłat za zarządzanie wspólnotą majątkową.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z przepisami, podatek od przychodów z wynajmu mieszkań czy nieruchomości – o ile podatnik nie zajmuje się tym w ramach działalności gospodarczej - można zapłacić według stawki zryczałtowanej. Wynosi ona, jak mówi ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne, 8,5%. Jednak, jak wynika z interpretacji podatkowych, odpowiednie sformułowanie umowy najmu pozwala nieco zaoszczędzić na podatkach.

Nie wszystko jest przychodem

Opłaty, jakie najemca płaci za wynajmowane mieszkanie, można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza to kwota, jaką dostaje od niego wynajmujący za użyczenie mieszkania, domu czy innej nieruchomości. Do drugiej zaś można zaliczyć opłaty eksploatacyjne, czyli za media (prąd, gaz, ogrzewanie, telefon czy internet), oraz przekazywane na rzecz zarządcy budynku, czyli wspólnoty mieszkaniowej czy spółdzielni.

Jak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu, wydanej w grudniu br. (sygnatura ILPB1/415-1010/14-2/TW), ta druga kategoria opłat ponoszonych przez najemcę nie stanowi dla wynajmującego kosztu uzyskania przychodu.

Według informacji zawartych w interpretacji, podatnik wynajmuje nieruchomość najemcy, który z kolei ma prawo do dalszego jej podnajmowania. Czynsz, jaki pobiera podatnik, uzależniony jest od wartości nieruchomości. Poza tym najemca zobowiązany jest zwracać wynajmującemu opłaty, jakie ten ponosi na rzecz wspólnoty mieszkaniowej oraz opłaty za media. We wniosku o wydanie interpretacji najemca uznał, że owe opłaty nie stanowią dla niego przychodu, a więc nie podlegają opodatkowaniu. To stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryczałtowe stawki podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych w 2015 r.

Kwestia umowy

Fakt, że dla organów podatkowych opłaty związane z eksploatacją mieszkania, nie są przychodem, ma spore znacznie dla wynajmujących. Ci, którzy wynajmują swoje lokale na podstawie odpowiednio skonstruowanych umów, w których czynsz jest oddzielony od innych opłat, zapłacą mniejszy podatek niż osoby, które w umowach mają wpisaną jedną kwotę.

REKLAMA

Kwestie zapisów w umowach nie miałyby znaczenia, gdyby pod uwagę były brane również koszty uzyskania przychodów. Jednak, zgodnie z przepisami, przy podatku zryczałtowanym bierze się pod uwagę jedynie przychody. To oznacza, że nie ma możliwości odpisania kosztów, jakimi niewątpliwie są opłaty eksploatacyjne czy czynsz, płacony spółdzielni czy też opłaty na rzecz wspólnoty.

Przykładowo – wynajmujący, który w umowie ma zapisaną kwotę 1500 zł opłaty, bez rozdzielenia tych środków na koszty eksploatacyjne i czynsz właściwy, będzie musiał zapłacić podatek od pełnej kwoty, czyli łącznie 127,5 zł. Tymczasem osoba, która w umowie ma zapisane, że czynsz wynosi 1000 zł, zaś zwrot opłat eksploatacyjnych to kolejne 500 zł, zapłaci podatku 85 zł. I to mimo że w obu przypadkach najemca płaci takie same kwoty.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2015 - limity

Warto zmienić umowę

Różnica w kwocie płaconego podatku jest na tyle duża, że warto tak zmienić umowę z najemcą, aby wprowadzić owo rozróżnienie w opłatach. Pod warunkiem oczywiście, że wynajmujący płaci zryczałtowany podatek od przychodów z najmu.


Marek Siudaj, Tax Care


Zadaj pytanie na FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA