REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty związane z eksploatacją mieszkania nie są przychodem dla ryczałtowca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłaty związane z eksploatacją mieszkania nie są przychodem dla ryczałtowca /Fot. Fotolia
Opłaty związane z eksploatacją mieszkania nie są przychodem dla ryczałtowca /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe uznają za przychód podlegający opodatkowaniu tylko opłaty za najem, jakie najemca przekazuje wynajmującemu. Przychodem dla ryczałtowca nie będą więc koszty mediów czy czynszu na rzecz spółdzielni albo opłat za zarządzanie wspólnotą majątkową.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami, podatek od przychodów z wynajmu mieszkań czy nieruchomości – o ile podatnik nie zajmuje się tym w ramach działalności gospodarczej - można zapłacić według stawki zryczałtowanej. Wynosi ona, jak mówi ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne, 8,5%. Jednak, jak wynika z interpretacji podatkowych, odpowiednie sformułowanie umowy najmu pozwala nieco zaoszczędzić na podatkach.

Nie wszystko jest przychodem

Opłaty, jakie najemca płaci za wynajmowane mieszkanie, można podzielić na dwie kategorie. Pierwsza to kwota, jaką dostaje od niego wynajmujący za użyczenie mieszkania, domu czy innej nieruchomości. Do drugiej zaś można zaliczyć opłaty eksploatacyjne, czyli za media (prąd, gaz, ogrzewanie, telefon czy internet), oraz przekazywane na rzecz zarządcy budynku, czyli wspólnoty mieszkaniowej czy spółdzielni.

Jak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu, wydanej w grudniu br. (sygnatura ILPB1/415-1010/14-2/TW), ta druga kategoria opłat ponoszonych przez najemcę nie stanowi dla wynajmującego kosztu uzyskania przychodu.

REKLAMA

Według informacji zawartych w interpretacji, podatnik wynajmuje nieruchomość najemcy, który z kolei ma prawo do dalszego jej podnajmowania. Czynsz, jaki pobiera podatnik, uzależniony jest od wartości nieruchomości. Poza tym najemca zobowiązany jest zwracać wynajmującemu opłaty, jakie ten ponosi na rzecz wspólnoty mieszkaniowej oraz opłaty za media. We wniosku o wydanie interpretacji najemca uznał, że owe opłaty nie stanowią dla niego przychodu, a więc nie podlegają opodatkowaniu. To stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryczałtowe stawki podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych w 2015 r.

Kwestia umowy

Fakt, że dla organów podatkowych opłaty związane z eksploatacją mieszkania, nie są przychodem, ma spore znacznie dla wynajmujących. Ci, którzy wynajmują swoje lokale na podstawie odpowiednio skonstruowanych umów, w których czynsz jest oddzielony od innych opłat, zapłacą mniejszy podatek niż osoby, które w umowach mają wpisaną jedną kwotę.

Kwestie zapisów w umowach nie miałyby znaczenia, gdyby pod uwagę były brane również koszty uzyskania przychodów. Jednak, zgodnie z przepisami, przy podatku zryczałtowanym bierze się pod uwagę jedynie przychody. To oznacza, że nie ma możliwości odpisania kosztów, jakimi niewątpliwie są opłaty eksploatacyjne czy czynsz, płacony spółdzielni czy też opłaty na rzecz wspólnoty.

Przykładowo – wynajmujący, który w umowie ma zapisaną kwotę 1500 zł opłaty, bez rozdzielenia tych środków na koszty eksploatacyjne i czynsz właściwy, będzie musiał zapłacić podatek od pełnej kwoty, czyli łącznie 127,5 zł. Tymczasem osoba, która w umowie ma zapisane, że czynsz wynosi 1000 zł, zaś zwrot opłat eksploatacyjnych to kolejne 500 zł, zapłaci podatku 85 zł. I to mimo że w obu przypadkach najemca płaci takie same kwoty.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2015 - limity

Warto zmienić umowę

Różnica w kwocie płaconego podatku jest na tyle duża, że warto tak zmienić umowę z najemcą, aby wprowadzić owo rozróżnienie w opłatach. Pod warunkiem oczywiście, że wynajmujący płaci zryczałtowany podatek od przychodów z najmu.


Marek Siudaj, Tax Care


Zadaj pytanie na FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA