REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałtowe stawki podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych w 2015 r.

Ryczałtowe stawki podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych /Fot. Fotolia
Ryczałtowe stawki podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zajmuje się ustawą o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, która zakłada m.in. wprowadzenie ryczałtowych stawek podatku od prywatnego użytku samochodów służbowych. Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 roku.

Projekt autorstwa Ministerstwa Gospodarki zawiera zmiany w trzydziestu ustawach, których celem jest poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Ważnym elementem ustawy są zmiany w przepisach regulujących działalność polskich portów. Jak piszą w uzasadnieniu ustawy autorzy, zapisy w nowym prawie są korzystne dla przedsiębiorców i firm i łącznie pozwolą na zaoszczędzenie 0,9 mld zł. Jednak niektóre fragmenty ustawy zwiększą obciążenia podatkowe pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Stały ryczałt od aut służbowych

W ustawie zostały zapisane zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych, które mają uporządkować sprawy naliczania daniny od samochodów służbowych użytkowanych przez pracowników do celów prywatnych.

Ustawa precyzuje wartość świadczenia niepieniężnego, jakie przysługuje pracownikom używającym aut służbowych do celów prywatnych. Zgodnie z nowymi przepisami, w przypadku samochodów o pojemności mniejszej niż 1600 cm sześciennych ta wartość będzie wynosić 250 zł miesięcznie, zaś dla samochodów o pojemności silnika przekraczającej 1600 cm sześciennych – 400 zł miesięcznie.

Jaka stawka ryczałtu dla usług transportowych?

To oznacza, że pracownik dysponujący autem służbowym i wykorzystujący go do celów prywatnych, zapłaci przy stawce podatkowe w wysokości 18% miesięcznie podatek w kwocie 45 zł w przypadku aut poniżej 1600 cm sześc. lub 72 zł miesięcznie dla aut o pojemności większej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli pracownik wykorzystywał auto służbowe przez część miesiąca, to wartość podatku będzie naliczana za każdy dzień użytkowania – w wysokości 1/30 zapisanych w ustawie kwot.

Bo przepisy były niejasne

Autorzy ustawy twierdzą, że ta zmiana uprości życie przedsiębiorcom, gdyż dotychczas przepisy były niejasne. Jedną ze stosowanych metod było wyliczanie wartości świadczenia w oparciu o koszt wynajmu podobnego samochodu w wypożyczalni. Jednak takie rozwiązanie wymuszało na przedsiębiorcach konieczność znalezienia informacji o stawkach najmu oraz zwiększało jego obowiązki o konieczność ewidencjonowania czasu i przebiegu aut należących do firmy a wykorzystywanych przez pracowników. W rezultacie wielu przedsiębiorców po prostu nie wyliczało wartości świadczenia, co z kolei było później kwestionowane przez organy skarbowe w trakcie kontroli. Obecne rozwiązanie ma zdjąć z przedsiębiorców konieczność prowadzenia szczegółowej ewidencji czasu użytkowania aut służbowych i ich przebiegu.

Nowa Ordynacja podatkowa - rekomendacje Ministerstwa Gospodarki

Budżet co roku dostanie o ponad 70 mln zł więcej

Zryczałtowany podatek od prywatnego użytkowania aut służbowych ma być korzystny dla budżetu. Jak wynika z szacunków resortu, w latach 2015-2017 dzięki nowym rozwiązaniom fiskus uzyska ponad 223 mln zł. Corocznie zryczałtowany podatek ma przynieść budżetowi ponad 70 mln zł.

Nowe przepisy wchodzą w życie od 1 stycznia 2015 roku.


Marek Siudaj, Tax Care


Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA