REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym

Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym /shutterstock.com
Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od 1 stycznia 2017 małe i średnie przedsiębiorstwa dołączyły do grupy podmiotów zobowiązanych do składania comiesięcznych raportów JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) w formie struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Ponadto Ministerstwo Finansów (MF) przygotowało aktualizację struktury JPK_VAT także dla dużych przedsiębiorstw, która również zaczyna obowiązywać od stycznia 2017 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Raportowanie JPK już nie tylko dla największych firm

Od 1 stycznia obowiązek wysyłania struktury JPK_VAT na serwery MF został rozszerzony na przedsiębiorstwa z sektora MSP. Zgodnie z definicją są to firmy, które w ostatnich dwóch latach zatrudniały średniorocznie powyżej 10 pracowników lub osiągnęły obroty przekraczające 2 miliony euro i jednocześnie ich suma bilansowa przekroczyła 2 mln euro.

Obowiązek wysyłania plików JPK dalej nie obejmuje mikroprzedsiębiorców, którzy mają jeszcze dużo czasu na przygotowania (do 1 stycznia 2018 roku) oraz jednostek samorządu terytorialnego, które jednak zaczną raportować JPK już za moment, bo od 1 lutego 2017 roku.

REKLAMA

Zmiany w strukturze JPK_VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MF, rozszerzając obowiązek raportowania w formacie JPK na nową grupę przedsiębiorstw, skorzystało z okazji i wprowadziło także kilka zmian do struktury JPK. Należy jednak zwrócić uwagę, że uaktualniona wersja nie różni się znacznie od oryginalniej i przedsiębiorstwa korzystające ze spacjalistycznych rozwiązań do generacji struktur JPK nie powinny mieć z nią żadnego problemu. Te zmiany, które dotyczą dostosowania do nowej wersji formularza deklaracji VAT-7, można określić jako kosmetyczne, natomiast reszta to głównie naprawa błędów ujawnionych w trakcie generacji JPK w ramach dotychczasowej wersji struktury.

Eksperci zwracają uwagę, że większość zmian MF zapowiadało już w sierpniu, jak np. wprowadzenie numeru NIP nabywcy dla transakcji sprzedaży. To pochodna wycofania się ze zmian w innych strukturach (Faktury VAT), a także rozsądny kierunek ze strony MF w celu poprawy efektywności kontroli krzyżowych pomiędzy podmiotami naliczającymi a odliczającymi VAT od danej faktury. Dodane zostało także pole z informacją o dacie wystawienia faktury zakupu, od której podatnik odliczył VAT, ale tutaj już przedsiębiorca nie musi się martwić o brakujące dane - pole to jest opcjonalne.

Przy okazji tej zmiany, ja zauważają specjaliści, MF chyba znów za bardzo się pospieszyło i w specyfikacji technicznej nałożyło flagę wymagalności na numer NIP kontrahenta, co będzie w praktyce martwym obowiązkiem ponieważ faktury wystawiane na osoby fizyczne oraz raporty z kas fiskalnych nie posiadają takiej informacji.

– Niektóre systemy, w tym nasz system, posiadają funkcjonalności pozwalające na szybką identyfikację brakujących danych i w praktyce rozwiązanie problemu, jakim mogłoby być dla przedsiębiorcy takie nietrafne wymaganie techniczne  – mówi Bartosz Czyż odpowiadający w Onwelo za segment rozwiązań raportowych dla przedsiębiorstw i instytucji finansowych.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Niejednokrotnie zgłaszano uwagi do błędnej obsługi korekt JPK_VAT, co wydaje się zostało jednoznacznie rozwiązane w ramach obecnych zmian. Przedsiębiorcy mogą już wskazywać czy wysyłają pierwotny plik z danymi czy tez korektę i jest to już poprawnie identyfikowane przez MF.

Czy to koniec zmian w strukturze Ewidencja VAT?

W 2017 roku możemy oczekiwać dalszych aktualizacji struktury JPK_VAT, które będą naprawiały kolejne nieścisłości i drobne błędy, a także odpowiadały na sugestie mniejszych przedsiębiorców. Dla tych ostatnich najbliższe tygodnie będą dużym wyzwaniem, jeżeli do tej pory nie podjęli odpowiednich kroków, aby wybrać sprawdzonego partnera biznesowego mającego zarówno wiedzę praktyczna jak i wydajne rozwiązania informatyczne.

Powyższą listę najważniejszych zmian dotyczących JPK przygotowali specjaliści z Onwelo, firmy specjalizującej się w automatyzowaniu raportowania finansowego w przedsiębiorstwach, w tym m.in. w zakresie JPK.

Onwelo
Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA