REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym /shutterstock.com
Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od 1 stycznia 2017 małe i średnie przedsiębiorstwa dołączyły do grupy podmiotów zobowiązanych do składania comiesięcznych raportów JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) w formie struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Ponadto Ministerstwo Finansów (MF) przygotowało aktualizację struktury JPK_VAT także dla dużych przedsiębiorstw, która również zaczyna obowiązywać od stycznia 2017 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Raportowanie JPK już nie tylko dla największych firm

Od 1 stycznia obowiązek wysyłania struktury JPK_VAT na serwery MF został rozszerzony na przedsiębiorstwa z sektora MSP. Zgodnie z definicją są to firmy, które w ostatnich dwóch latach zatrudniały średniorocznie powyżej 10 pracowników lub osiągnęły obroty przekraczające 2 miliony euro i jednocześnie ich suma bilansowa przekroczyła 2 mln euro.

Obowiązek wysyłania plików JPK dalej nie obejmuje mikroprzedsiębiorców, którzy mają jeszcze dużo czasu na przygotowania (do 1 stycznia 2018 roku) oraz jednostek samorządu terytorialnego, które jednak zaczną raportować JPK już za moment, bo od 1 lutego 2017 roku.

REKLAMA

Zmiany w strukturze JPK_VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MF, rozszerzając obowiązek raportowania w formacie JPK na nową grupę przedsiębiorstw, skorzystało z okazji i wprowadziło także kilka zmian do struktury JPK. Należy jednak zwrócić uwagę, że uaktualniona wersja nie różni się znacznie od oryginalniej i przedsiębiorstwa korzystające ze spacjalistycznych rozwiązań do generacji struktur JPK nie powinny mieć z nią żadnego problemu. Te zmiany, które dotyczą dostosowania do nowej wersji formularza deklaracji VAT-7, można określić jako kosmetyczne, natomiast reszta to głównie naprawa błędów ujawnionych w trakcie generacji JPK w ramach dotychczasowej wersji struktury.

Eksperci zwracają uwagę, że większość zmian MF zapowiadało już w sierpniu, jak np. wprowadzenie numeru NIP nabywcy dla transakcji sprzedaży. To pochodna wycofania się ze zmian w innych strukturach (Faktury VAT), a także rozsądny kierunek ze strony MF w celu poprawy efektywności kontroli krzyżowych pomiędzy podmiotami naliczającymi a odliczającymi VAT od danej faktury. Dodane zostało także pole z informacją o dacie wystawienia faktury zakupu, od której podatnik odliczył VAT, ale tutaj już przedsiębiorca nie musi się martwić o brakujące dane - pole to jest opcjonalne.

Przy okazji tej zmiany, ja zauważają specjaliści, MF chyba znów za bardzo się pospieszyło i w specyfikacji technicznej nałożyło flagę wymagalności na numer NIP kontrahenta, co będzie w praktyce martwym obowiązkiem ponieważ faktury wystawiane na osoby fizyczne oraz raporty z kas fiskalnych nie posiadają takiej informacji.

– Niektóre systemy, w tym nasz system, posiadają funkcjonalności pozwalające na szybką identyfikację brakujących danych i w praktyce rozwiązanie problemu, jakim mogłoby być dla przedsiębiorcy takie nietrafne wymaganie techniczne  – mówi Bartosz Czyż odpowiadający w Onwelo za segment rozwiązań raportowych dla przedsiębiorstw i instytucji finansowych.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Niejednokrotnie zgłaszano uwagi do błędnej obsługi korekt JPK_VAT, co wydaje się zostało jednoznacznie rozwiązane w ramach obecnych zmian. Przedsiębiorcy mogą już wskazywać czy wysyłają pierwotny plik z danymi czy tez korektę i jest to już poprawnie identyfikowane przez MF.

Czy to koniec zmian w strukturze Ewidencja VAT?

W 2017 roku możemy oczekiwać dalszych aktualizacji struktury JPK_VAT, które będą naprawiały kolejne nieścisłości i drobne błędy, a także odpowiadały na sugestie mniejszych przedsiębiorców. Dla tych ostatnich najbliższe tygodnie będą dużym wyzwaniem, jeżeli do tej pory nie podjęli odpowiednich kroków, aby wybrać sprawdzonego partnera biznesowego mającego zarówno wiedzę praktyczna jak i wydajne rozwiązania informatyczne.

Powyższą listę najważniejszych zmian dotyczących JPK przygotowali specjaliści z Onwelo, firmy specjalizującej się w automatyzowaniu raportowania finansowego w przedsiębiorstwach, w tym m.in. w zakresie JPK.

Onwelo
Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA