REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym

Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym /shutterstock.com
Rok 2017 przynosi zmiany w Jednolitym Pliku Kontrolnym /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od 1 stycznia 2017 małe i średnie przedsiębiorstwa dołączyły do grupy podmiotów zobowiązanych do składania comiesięcznych raportów JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) w formie struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Ponadto Ministerstwo Finansów (MF) przygotowało aktualizację struktury JPK_VAT także dla dużych przedsiębiorstw, która również zaczyna obowiązywać od stycznia 2017 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Raportowanie JPK już nie tylko dla największych firm

Od 1 stycznia obowiązek wysyłania struktury JPK_VAT na serwery MF został rozszerzony na przedsiębiorstwa z sektora MSP. Zgodnie z definicją są to firmy, które w ostatnich dwóch latach zatrudniały średniorocznie powyżej 10 pracowników lub osiągnęły obroty przekraczające 2 miliony euro i jednocześnie ich suma bilansowa przekroczyła 2 mln euro.

Obowiązek wysyłania plików JPK dalej nie obejmuje mikroprzedsiębiorców, którzy mają jeszcze dużo czasu na przygotowania (do 1 stycznia 2018 roku) oraz jednostek samorządu terytorialnego, które jednak zaczną raportować JPK już za moment, bo od 1 lutego 2017 roku.

Zmiany w strukturze JPK_VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MF, rozszerzając obowiązek raportowania w formacie JPK na nową grupę przedsiębiorstw, skorzystało z okazji i wprowadziło także kilka zmian do struktury JPK. Należy jednak zwrócić uwagę, że uaktualniona wersja nie różni się znacznie od oryginalniej i przedsiębiorstwa korzystające ze spacjalistycznych rozwiązań do generacji struktur JPK nie powinny mieć z nią żadnego problemu. Te zmiany, które dotyczą dostosowania do nowej wersji formularza deklaracji VAT-7, można określić jako kosmetyczne, natomiast reszta to głównie naprawa błędów ujawnionych w trakcie generacji JPK w ramach dotychczasowej wersji struktury.

Eksperci zwracają uwagę, że większość zmian MF zapowiadało już w sierpniu, jak np. wprowadzenie numeru NIP nabywcy dla transakcji sprzedaży. To pochodna wycofania się ze zmian w innych strukturach (Faktury VAT), a także rozsądny kierunek ze strony MF w celu poprawy efektywności kontroli krzyżowych pomiędzy podmiotami naliczającymi a odliczającymi VAT od danej faktury. Dodane zostało także pole z informacją o dacie wystawienia faktury zakupu, od której podatnik odliczył VAT, ale tutaj już przedsiębiorca nie musi się martwić o brakujące dane - pole to jest opcjonalne.

Przy okazji tej zmiany, ja zauważają specjaliści, MF chyba znów za bardzo się pospieszyło i w specyfikacji technicznej nałożyło flagę wymagalności na numer NIP kontrahenta, co będzie w praktyce martwym obowiązkiem ponieważ faktury wystawiane na osoby fizyczne oraz raporty z kas fiskalnych nie posiadają takiej informacji.

– Niektóre systemy, w tym nasz system, posiadają funkcjonalności pozwalające na szybką identyfikację brakujących danych i w praktyce rozwiązanie problemu, jakim mogłoby być dla przedsiębiorcy takie nietrafne wymaganie techniczne  – mówi Bartosz Czyż odpowiadający w Onwelo za segment rozwiązań raportowych dla przedsiębiorstw i instytucji finansowych.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Niejednokrotnie zgłaszano uwagi do błędnej obsługi korekt JPK_VAT, co wydaje się zostało jednoznacznie rozwiązane w ramach obecnych zmian. Przedsiębiorcy mogą już wskazywać czy wysyłają pierwotny plik z danymi czy tez korektę i jest to już poprawnie identyfikowane przez MF.

Czy to koniec zmian w strukturze Ewidencja VAT?

W 2017 roku możemy oczekiwać dalszych aktualizacji struktury JPK_VAT, które będą naprawiały kolejne nieścisłości i drobne błędy, a także odpowiadały na sugestie mniejszych przedsiębiorców. Dla tych ostatnich najbliższe tygodnie będą dużym wyzwaniem, jeżeli do tej pory nie podjęli odpowiednich kroków, aby wybrać sprawdzonego partnera biznesowego mającego zarówno wiedzę praktyczna jak i wydajne rozwiązania informatyczne.

Powyższą listę najważniejszych zmian dotyczących JPK przygotowali specjaliści z Onwelo, firmy specjalizującej się w automatyzowaniu raportowania finansowego w przedsiębiorstwach, w tym m.in. w zakresie JPK.

Autopromocja
Onwelo
Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA