REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Elektroniczne kontrole skarbowe – trzęsienie ziemi systemu podatkowego
Elektroniczne kontrole skarbowe – trzęsienie ziemi systemu podatkowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

Resort finansów zapowiada nie tylko zwiększenie ich liczby, ale także wydajności – zamiast 5 tys. urzędników, kontrole ma prowadzić nawet 60 tys. odpowiednio przeszkolonych osób*. Jednym z narzędzi do zwiększenia wpływów budżetowych będzie także wprowadzenie e-kontroli podatkowych za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Autopromocja

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Elektroniczne kontrole podatkowe, oparte na wezwaniu do przekazania informacji podatkowych w formie JPK, zaczną dotykać polskich przedsiębiorców już od 1 lipca tego roku. Obowiązek wdrożenia JPK, oparty na przepisach znowelizowanej Ordynacji podatkowej, umożliwi organom fiskusa precyzyjną analizę wszystkich kosztów i dowodów wezwanego do kontroli przedsiębiorstwa. Obowiązek przekazania JPK w pierwszej kolejności dotyczył będzie dużych firm. Pozostałe przedsiębiorstwa mogą być wezwane przez fiskusa do przekazania JPK, ale będą mogły wybierać czy przekazać plik, czy odmówić jego przesłania.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Wyzwanie dla przedsiębiorstw

Kluczem do efektywnej aktualizacji oprogramowania pod kątem możliwości wygenerowania Jednolitego Pliku Kontrolnego zgodnego z zaleceniami fiskusa, jest jak najszybsza weryfikacja posiadanego przez przedsiębiorcę systemu księgowego. Zbagatelizowanie lub odkładanie tego w czasie związane będzie z bez porównania większym kosztem poniesionym przez przedsiębiorcę oraz z ryzykiem kar nakładanych przez Urząd Skarbowy. Dziura w budżecie jest ogromna, więc można przewidzieć, że podobne koszty dotkną wielu polskich firm” – mówi Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Po 1 marca 2016 r., gdy resort finansów przekaże do publicznej wiadomości ostateczne wersje struktur logicznych JPK, będzie wiadomo, jakie konkretnie działania i w jakich terminach, firmy powinny podjąć, by przystosować się do elektronicznych kontroli podatkowych. Dla większości spełnienie wymagań ministerstwa będzie ogromnym wyzwaniem oraz wysiłkiem finansowym. Dotyczyć to będzie szczególnie sytuacji, gdy przedsiębiorstwo użytkuje równolegle kilka systemów obsługujących procesy zarządzania - magazynowych, księgowych czy fakturowych. JPK wymaga bowiem niezwykle wysokiej precyzji i spójności danych, o zapewnienie czego będzie niezwykle trudno bez kompatybilności systemów lub modułów.

Ile zapłaci polski przedsiębiorca?

Zmartwienia i godziny spędzone na szukaniu wyjścia z tej trudnej sytuacji to oczywiście jedynie tylko część problemów związanych ze zmianą systemu. Aktualizacja posiadanego oprogramowania będzie wiązała się także z koniecznością poniesienia nakładów finansowych.


W zależności od producenta, posiadanej wersji programu czy ilości użytkowanych modułów, aktualizacja oprogramowania finansowo-księgowego może kosztować od 3000 do 6000 zł, a w przypadku konieczności upgrade’u nawet kilkanaście tysięcy. Przy subskrypcji koszt może wynieść ok. 5000 zł, natomiast aktualizacja już posiadanego programu to koszt ok. 20% wartości całego systemu. Do powyższych kwot trzeba także doliczyć koszt usługi wdrożeniowej.

Czas to pieniądz… przedsiębiorców

Czynnikiem dodatkowo komplikującym wprowadzenie zmiany jest czas. Typowy projekt informatyczny trwa ok. sześciu miesięcy. W przypadku dostosowania programów informatycznych do wymagań elektronicznych kontroli podatkowych, dostawcy rozwiązań informatycznych będą mieć na to jedynie cztery miesiące.

Dlatego szczególnie istotne jest w tej sytuacji wybieranie rozwiązań od partnerów, którzy będą w stanie nie tylko szybko, ale też rzetelnie przygotować firmę do tego wyzwania. „Jako globalna firma działająca aktywnie na rynkach lokalnych, posiadamy doświadczenie we wdrażaniu JPK zdobyte na rynkach francuskim, portugalskim i luksemburskim.” – powiedział Piotr Ciski. „Przedsiębiorcy będą musieli sięgnąć głęboko do kieszeni już na samym początku zmian szykowanych przez ustawodawcę. Samo wdrożenie oprogramowania pozwalającego na generowanie pliku JPK wiąże się bowiem z kosztami i to niemałymi, bo może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Nie mówiąc już o koszcie weryfikacji pliku przed wysłaniem”.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Wprowadzenie obowiązku sprawozdawczego w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego będzie dla polskich przedsiębiorców prawdziwą rewolucją. Dlatego tak ważne jest, aby sprawy nie bagatelizować i jak najszybciej przystąpić do przygotowań w tym zakresie. Doświadczenie z innych rynków europejskich, gdzie podobne mechanizmy działają od lat, pokazują, że implementacja powyższych rozwiązań choć bolesna, jest możliwa. Co najważniejsze jednak – jest niezwykle opłacalna dla budżetu państwa.

Przewidujemy, że wprowadzenie JPK w Polsce oznaczać będzie w perspektywie 3 lat wzrost efektywności ściągalności podatku do poziomu 13%. Tym samym, do budżetu – z pieniędzy przedsiębiorców – wpłynąć może dodatkowo w tym okresie astronomiczna kwota 15 mld złotych. Mając na uwadze powyższą kwotę nikogo nie dziwi fakt, że organy państwowe dokładają wszelkich starań, aby obowiązek JPK wprowadzić jak najszybciej i w odniesieniu do jak największego grona przedsiębiorców.

* na podstawie wypowiedzi Konrada Raczkowskiego, wiceministra finansów w wywiadzie dla Pulsu Biznesu, z dn. 4 lutego

Źródło: Sage

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA