E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Resort finansów zapowiada nie tylko zwiększenie ich liczby, ale także wydajności – zamiast 5 tys. urzędników, kontrole ma prowadzić nawet 60 tys. odpowiednio przeszkolonych osób*. Jednym z narzędzi do zwiększenia wpływów budżetowych będzie także wprowadzenie e-kontroli podatkowych za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.
Elektroniczne kontrole podatkowe, oparte na wezwaniu do przekazania informacji podatkowych w formie JPK, zaczną dotykać polskich przedsiębiorców już od 1 lipca tego roku. Obowiązek wdrożenia JPK, oparty na przepisach znowelizowanej Ordynacji podatkowej, umożliwi organom fiskusa precyzyjną analizę wszystkich kosztów i dowodów wezwanego do kontroli przedsiębiorstwa. Obowiązek przekazania JPK w pierwszej kolejności dotyczył będzie dużych firm. Pozostałe przedsiębiorstwa mogą być wezwane przez fiskusa do przekazania JPK, ale będą mogły wybierać czy przekazać plik, czy odmówić jego przesłania.
Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)
Wyzwanie dla przedsiębiorstw
„Kluczem do efektywnej aktualizacji oprogramowania pod kątem możliwości wygenerowania Jednolitego Pliku Kontrolnego zgodnego z zaleceniami fiskusa, jest jak najszybsza weryfikacja posiadanego przez przedsiębiorcę systemu księgowego. Zbagatelizowanie lub odkładanie tego w czasie związane będzie z bez porównania większym kosztem poniesionym przez przedsiębiorcę oraz z ryzykiem kar nakładanych przez Urząd Skarbowy. Dziura w budżecie jest ogromna, więc można przewidzieć, że podobne koszty dotkną wielu polskich firm” – mówi Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage.
Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne
Po 1 marca 2016 r., gdy resort finansów przekaże do publicznej wiadomości ostateczne wersje struktur logicznych JPK, będzie wiadomo, jakie konkretnie działania i w jakich terminach, firmy powinny podjąć, by przystosować się do elektronicznych kontroli podatkowych. Dla większości spełnienie wymagań ministerstwa będzie ogromnym wyzwaniem oraz wysiłkiem finansowym. Dotyczyć to będzie szczególnie sytuacji, gdy przedsiębiorstwo użytkuje równolegle kilka systemów obsługujących procesy zarządzania - magazynowych, księgowych czy fakturowych. JPK wymaga bowiem niezwykle wysokiej precyzji i spójności danych, o zapewnienie czego będzie niezwykle trudno bez kompatybilności systemów lub modułów.
Ile zapłaci polski przedsiębiorca?
Zmartwienia i godziny spędzone na szukaniu wyjścia z tej trudnej sytuacji to oczywiście jedynie tylko część problemów związanych ze zmianą systemu. Aktualizacja posiadanego oprogramowania będzie wiązała się także z koniecznością poniesienia nakładów finansowych.
W zależności od producenta, posiadanej wersji programu czy ilości użytkowanych modułów, aktualizacja oprogramowania finansowo-księgowego może kosztować od 3000 do 6000 zł, a w przypadku konieczności upgrade’u nawet kilkanaście tysięcy. Przy subskrypcji koszt może wynieść ok. 5000 zł, natomiast aktualizacja już posiadanego programu to koszt ok. 20% wartości całego systemu. Do powyższych kwot trzeba także doliczyć koszt usługi wdrożeniowej.
Czas to pieniądz… przedsiębiorców
Czynnikiem dodatkowo komplikującym wprowadzenie zmiany jest czas. Typowy projekt informatyczny trwa ok. sześciu miesięcy. W przypadku dostosowania programów informatycznych do wymagań elektronicznych kontroli podatkowych, dostawcy rozwiązań informatycznych będą mieć na to jedynie cztery miesiące.
Dlatego szczególnie istotne jest w tej sytuacji wybieranie rozwiązań od partnerów, którzy będą w stanie nie tylko szybko, ale też rzetelnie przygotować firmę do tego wyzwania. „Jako globalna firma działająca aktywnie na rynkach lokalnych, posiadamy doświadczenie we wdrażaniu JPK zdobyte na rynkach francuskim, portugalskim i luksemburskim.” – powiedział Piotr Ciski. „Przedsiębiorcy będą musieli sięgnąć głęboko do kieszeni już na samym początku zmian szykowanych przez ustawodawcę. Samo wdrożenie oprogramowania pozwalającego na generowanie pliku JPK wiąże się bowiem z kosztami i to niemałymi, bo może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Nie mówiąc już o koszcie weryfikacji pliku przed wysłaniem”.
Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.
Wprowadzenie obowiązku sprawozdawczego w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego będzie dla polskich przedsiębiorców prawdziwą rewolucją. Dlatego tak ważne jest, aby sprawy nie bagatelizować i jak najszybciej przystąpić do przygotowań w tym zakresie. Doświadczenie z innych rynków europejskich, gdzie podobne mechanizmy działają od lat, pokazują, że implementacja powyższych rozwiązań choć bolesna, jest możliwa. Co najważniejsze jednak – jest niezwykle opłacalna dla budżetu państwa.
Przewidujemy, że wprowadzenie JPK w Polsce oznaczać będzie w perspektywie 3 lat wzrost efektywności ściągalności podatku do poziomu 13%. Tym samym, do budżetu – z pieniędzy przedsiębiorców – wpłynąć może dodatkowo w tym okresie astronomiczna kwota 15 mld złotych. Mając na uwadze powyższą kwotę nikogo nie dziwi fakt, że organy państwowe dokładają wszelkich starań, aby obowiązek JPK wprowadzić jak najszybciej i w odniesieniu do jak największego grona przedsiębiorców.
* na podstawie wypowiedzi Konrada Raczkowskiego, wiceministra finansów w wywiadzie dla Pulsu Biznesu, z dn. 4 lutego
Źródło: Sage

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?
Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.
Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.
Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.
Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.
Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Komentarze(0)
Pokaż: