REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Elektroniczne kontrole skarbowe – trzęsienie ziemi systemu podatkowego
Elektroniczne kontrole skarbowe – trzęsienie ziemi systemu podatkowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

Resort finansów zapowiada nie tylko zwiększenie ich liczby, ale także wydajności – zamiast 5 tys. urzędników, kontrole ma prowadzić nawet 60 tys. odpowiednio przeszkolonych osób*. Jednym z narzędzi do zwiększenia wpływów budżetowych będzie także wprowadzenie e-kontroli podatkowych za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

REKLAMA

Autopromocja

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Elektroniczne kontrole podatkowe, oparte na wezwaniu do przekazania informacji podatkowych w formie JPK, zaczną dotykać polskich przedsiębiorców już od 1 lipca tego roku. Obowiązek wdrożenia JPK, oparty na przepisach znowelizowanej Ordynacji podatkowej, umożliwi organom fiskusa precyzyjną analizę wszystkich kosztów i dowodów wezwanego do kontroli przedsiębiorstwa. Obowiązek przekazania JPK w pierwszej kolejności dotyczył będzie dużych firm. Pozostałe przedsiębiorstwa mogą być wezwane przez fiskusa do przekazania JPK, ale będą mogły wybierać czy przekazać plik, czy odmówić jego przesłania.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Wyzwanie dla przedsiębiorstw

Kluczem do efektywnej aktualizacji oprogramowania pod kątem możliwości wygenerowania Jednolitego Pliku Kontrolnego zgodnego z zaleceniami fiskusa, jest jak najszybsza weryfikacja posiadanego przez przedsiębiorcę systemu księgowego. Zbagatelizowanie lub odkładanie tego w czasie związane będzie z bez porównania większym kosztem poniesionym przez przedsiębiorcę oraz z ryzykiem kar nakładanych przez Urząd Skarbowy. Dziura w budżecie jest ogromna, więc można przewidzieć, że podobne koszty dotkną wielu polskich firm” – mówi Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Po 1 marca 2016 r., gdy resort finansów przekaże do publicznej wiadomości ostateczne wersje struktur logicznych JPK, będzie wiadomo, jakie konkretnie działania i w jakich terminach, firmy powinny podjąć, by przystosować się do elektronicznych kontroli podatkowych. Dla większości spełnienie wymagań ministerstwa będzie ogromnym wyzwaniem oraz wysiłkiem finansowym. Dotyczyć to będzie szczególnie sytuacji, gdy przedsiębiorstwo użytkuje równolegle kilka systemów obsługujących procesy zarządzania - magazynowych, księgowych czy fakturowych. JPK wymaga bowiem niezwykle wysokiej precyzji i spójności danych, o zapewnienie czego będzie niezwykle trudno bez kompatybilności systemów lub modułów.

Ile zapłaci polski przedsiębiorca?

Zmartwienia i godziny spędzone na szukaniu wyjścia z tej trudnej sytuacji to oczywiście jedynie tylko część problemów związanych ze zmianą systemu. Aktualizacja posiadanego oprogramowania będzie wiązała się także z koniecznością poniesienia nakładów finansowych.


W zależności od producenta, posiadanej wersji programu czy ilości użytkowanych modułów, aktualizacja oprogramowania finansowo-księgowego może kosztować od 3000 do 6000 zł, a w przypadku konieczności upgrade’u nawet kilkanaście tysięcy. Przy subskrypcji koszt może wynieść ok. 5000 zł, natomiast aktualizacja już posiadanego programu to koszt ok. 20% wartości całego systemu. Do powyższych kwot trzeba także doliczyć koszt usługi wdrożeniowej.

Czas to pieniądz… przedsiębiorców

Czynnikiem dodatkowo komplikującym wprowadzenie zmiany jest czas. Typowy projekt informatyczny trwa ok. sześciu miesięcy. W przypadku dostosowania programów informatycznych do wymagań elektronicznych kontroli podatkowych, dostawcy rozwiązań informatycznych będą mieć na to jedynie cztery miesiące.

Dlatego szczególnie istotne jest w tej sytuacji wybieranie rozwiązań od partnerów, którzy będą w stanie nie tylko szybko, ale też rzetelnie przygotować firmę do tego wyzwania. „Jako globalna firma działająca aktywnie na rynkach lokalnych, posiadamy doświadczenie we wdrażaniu JPK zdobyte na rynkach francuskim, portugalskim i luksemburskim.” – powiedział Piotr Ciski. „Przedsiębiorcy będą musieli sięgnąć głęboko do kieszeni już na samym początku zmian szykowanych przez ustawodawcę. Samo wdrożenie oprogramowania pozwalającego na generowanie pliku JPK wiąże się bowiem z kosztami i to niemałymi, bo może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Nie mówiąc już o koszcie weryfikacji pliku przed wysłaniem”.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Wprowadzenie obowiązku sprawozdawczego w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego będzie dla polskich przedsiębiorców prawdziwą rewolucją. Dlatego tak ważne jest, aby sprawy nie bagatelizować i jak najszybciej przystąpić do przygotowań w tym zakresie. Doświadczenie z innych rynków europejskich, gdzie podobne mechanizmy działają od lat, pokazują, że implementacja powyższych rozwiązań choć bolesna, jest możliwa. Co najważniejsze jednak – jest niezwykle opłacalna dla budżetu państwa.

Przewidujemy, że wprowadzenie JPK w Polsce oznaczać będzie w perspektywie 3 lat wzrost efektywności ściągalności podatku do poziomu 13%. Tym samym, do budżetu – z pieniędzy przedsiębiorców – wpłynąć może dodatkowo w tym okresie astronomiczna kwota 15 mld złotych. Mając na uwadze powyższą kwotę nikogo nie dziwi fakt, że organy państwowe dokładają wszelkich starań, aby obowiązek JPK wprowadzić jak najszybciej i w odniesieniu do jak największego grona przedsiębiorców.

* na podstawie wypowiedzi Konrada Raczkowskiego, wiceministra finansów w wywiadzie dla Pulsu Biznesu, z dn. 4 lutego

Źródło: Sage

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA