REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Subskrybuj nas na Youtube
Elektroniczne kontrole skarbowe – trzęsienie ziemi systemu podatkowego
Elektroniczne kontrole skarbowe – trzęsienie ziemi systemu podatkowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.

Resort finansów zapowiada nie tylko zwiększenie ich liczby, ale także wydajności – zamiast 5 tys. urzędników, kontrole ma prowadzić nawet 60 tys. odpowiednio przeszkolonych osób*. Jednym z narzędzi do zwiększenia wpływów budżetowych będzie także wprowadzenie e-kontroli podatkowych za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Elektroniczne kontrole podatkowe, oparte na wezwaniu do przekazania informacji podatkowych w formie JPK, zaczną dotykać polskich przedsiębiorców już od 1 lipca tego roku. Obowiązek wdrożenia JPK, oparty na przepisach znowelizowanej Ordynacji podatkowej, umożliwi organom fiskusa precyzyjną analizę wszystkich kosztów i dowodów wezwanego do kontroli przedsiębiorstwa. Obowiązek przekazania JPK w pierwszej kolejności dotyczył będzie dużych firm. Pozostałe przedsiębiorstwa mogą być wezwane przez fiskusa do przekazania JPK, ale będą mogły wybierać czy przekazać plik, czy odmówić jego przesłania.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Wyzwanie dla przedsiębiorstw

Kluczem do efektywnej aktualizacji oprogramowania pod kątem możliwości wygenerowania Jednolitego Pliku Kontrolnego zgodnego z zaleceniami fiskusa, jest jak najszybsza weryfikacja posiadanego przez przedsiębiorcę systemu księgowego. Zbagatelizowanie lub odkładanie tego w czasie związane będzie z bez porównania większym kosztem poniesionym przez przedsiębiorcę oraz z ryzykiem kar nakładanych przez Urząd Skarbowy. Dziura w budżecie jest ogromna, więc można przewidzieć, że podobne koszty dotkną wielu polskich firm” – mówi Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Po 1 marca 2016 r., gdy resort finansów przekaże do publicznej wiadomości ostateczne wersje struktur logicznych JPK, będzie wiadomo, jakie konkretnie działania i w jakich terminach, firmy powinny podjąć, by przystosować się do elektronicznych kontroli podatkowych. Dla większości spełnienie wymagań ministerstwa będzie ogromnym wyzwaniem oraz wysiłkiem finansowym. Dotyczyć to będzie szczególnie sytuacji, gdy przedsiębiorstwo użytkuje równolegle kilka systemów obsługujących procesy zarządzania - magazynowych, księgowych czy fakturowych. JPK wymaga bowiem niezwykle wysokiej precyzji i spójności danych, o zapewnienie czego będzie niezwykle trudno bez kompatybilności systemów lub modułów.

Ile zapłaci polski przedsiębiorca?

Zmartwienia i godziny spędzone na szukaniu wyjścia z tej trudnej sytuacji to oczywiście jedynie tylko część problemów związanych ze zmianą systemu. Aktualizacja posiadanego oprogramowania będzie wiązała się także z koniecznością poniesienia nakładów finansowych.


W zależności od producenta, posiadanej wersji programu czy ilości użytkowanych modułów, aktualizacja oprogramowania finansowo-księgowego może kosztować od 3000 do 6000 zł, a w przypadku konieczności upgrade’u nawet kilkanaście tysięcy. Przy subskrypcji koszt może wynieść ok. 5000 zł, natomiast aktualizacja już posiadanego programu to koszt ok. 20% wartości całego systemu. Do powyższych kwot trzeba także doliczyć koszt usługi wdrożeniowej.

Czas to pieniądz… przedsiębiorców

Czynnikiem dodatkowo komplikującym wprowadzenie zmiany jest czas. Typowy projekt informatyczny trwa ok. sześciu miesięcy. W przypadku dostosowania programów informatycznych do wymagań elektronicznych kontroli podatkowych, dostawcy rozwiązań informatycznych będą mieć na to jedynie cztery miesiące.

Dlatego szczególnie istotne jest w tej sytuacji wybieranie rozwiązań od partnerów, którzy będą w stanie nie tylko szybko, ale też rzetelnie przygotować firmę do tego wyzwania. „Jako globalna firma działająca aktywnie na rynkach lokalnych, posiadamy doświadczenie we wdrażaniu JPK zdobyte na rynkach francuskim, portugalskim i luksemburskim.” – powiedział Piotr Ciski. „Przedsiębiorcy będą musieli sięgnąć głęboko do kieszeni już na samym początku zmian szykowanych przez ustawodawcę. Samo wdrożenie oprogramowania pozwalającego na generowanie pliku JPK wiąże się bowiem z kosztami i to niemałymi, bo może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Nie mówiąc już o koszcie weryfikacji pliku przed wysłaniem”.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

REKLAMA

Wprowadzenie obowiązku sprawozdawczego w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego będzie dla polskich przedsiębiorców prawdziwą rewolucją. Dlatego tak ważne jest, aby sprawy nie bagatelizować i jak najszybciej przystąpić do przygotowań w tym zakresie. Doświadczenie z innych rynków europejskich, gdzie podobne mechanizmy działają od lat, pokazują, że implementacja powyższych rozwiązań choć bolesna, jest możliwa. Co najważniejsze jednak – jest niezwykle opłacalna dla budżetu państwa.

Przewidujemy, że wprowadzenie JPK w Polsce oznaczać będzie w perspektywie 3 lat wzrost efektywności ściągalności podatku do poziomu 13%. Tym samym, do budżetu – z pieniędzy przedsiębiorców – wpłynąć może dodatkowo w tym okresie astronomiczna kwota 15 mld złotych. Mając na uwadze powyższą kwotę nikogo nie dziwi fakt, że organy państwowe dokładają wszelkich starań, aby obowiązek JPK wprowadzić jak najszybciej i w odniesieniu do jak największego grona przedsiębiorców.

* na podstawie wypowiedzi Konrada Raczkowskiego, wiceministra finansów w wywiadzie dla Pulsu Biznesu, z dn. 4 lutego

Źródło: Sage

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA