REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejne inwestycje MF wzmacniające kontrolę podatkową

Kolejne miliony na wykrywanie nieprawidłowości w podatkach /Fotolia
Kolejne miliony na wykrywanie nieprawidłowości w podatkach /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przeznaczy kolejne miliony złotych na narzędzia informatyczne, które mają poprawić wykrywanie nieprawidłowości w podatkach - tak wynika z projektu ustawy w sprawie informatyzacji działalności organów administracji podatkowej i kontroli skarbowej.

W dniu 11 lutego 2016 roku przedstawiony został projekt ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej i kontroli skarbowej. Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Finansów, rozwiązania zaproponowane w ustawie mają służyć zapewnieniu administracji podatkowej i kontroli skarbowej dostępu do odpowiednich narzędzi służących analizie prawdopodobieństwa wystąpienia naruszenia prawa podatkowego. Zgodnie z projektem ustawy, w pierwszym kroku Ministerstwo Finansów planuje przeznaczyć co najmniej 5 mln PLN na stworzenie odpowiednich rozwiązań informatycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Propozycja utworzenia spółki celowej o specjalnych kompetencjach budzi wiele wątpliwości, ale sam pomysł narzędzi informatycznych nie jest ewenementem w skali UE.

- Ministerstwo Finansów już w chwili obecnej ma dostęp do ogromnej ilości danych podatników. Narzędzia do ich analizy wydają się rzeczywiście potrzebne. Przedstawiona inicjatywa utworzenia spółki celowej o specjalnych kompetencjach może zostać uznana za kolejny krok Ministerstwa Finansów w kierunku wsparcia administracji podatkowej oraz skarbowej w walce z unikaniem opodatkowania poprzez wyposażenie jej w odpowiednie narzędzia analityczne. W kontekście niedawnych działań Ministerstwa, takich jak uznanie weryfikacji cen transferowych jako jeden z priorytetów działalności w 2016 roku oraz zaprezentowanie wysokości ujawnionych nieprawidłowości można uznać, że planowane narzędzia analityczne będą wykorzystywane także w celu identyfikacji potencjalnych nadużyć podatkowych w zakresie cen transferowych - mówi Tomasz Klusek, specjalista w zespole ds. cen transferowych w KPMG w Polsce.

REKLAMA

Które branże pod lupą fiskusa w 2016 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komercyjne bazy danych są najczęściej wykorzystywanym narzędziem służącym uzyskaniu informacji dotyczących podmiotów powiązanych.

W ubiegłym roku Ministerstwo Finansów dokonało zakupu dostępu do bazy danych, zawierającej dane ze sprawozdań finansowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie Europy. Bazy danych są szeroko stosowane przez administracje podatkowe poszczególnych państw w celu weryfikacji rynkowego poziomu cen stosowanych w transakcjach zawieranych przez podmioty powiązane. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w podręczniku pt. „Draft Handbook on Transfer Pricing Risk Assessment” opublikowanym 30 kwietnia 2013 roku, wskazała, że komercyjne bazy danych są najczęściej wykorzystywanym narzędziem służącym uzyskaniu informacji dotyczących podmiotów potencjalnie porównywalnych. Warto przypomnieć, administracje podatkowe korzystają głównie z baz zawierających dane finansowe podmiotów posiadających siedzibę na terenie danego kraju lub regionu, a bazy obejmujące cały świat są wykorzystywane znacznie rzadziej.

- Większą skuteczność w walce z nadużyciami podatkowymi w zakresie cen transferowych mają również zapewnić wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku przepisy zwiększające obowiązki dokumentacyjne podatników zawierających transakcje z podmiotami powiązanymi. Szczególną rolę na etapie typowania podmiotów mogą odegrać informacje przedstawione w sprawozdaniach CIT-TP, zwłaszcza w połączeniu z wprowadzeniem obowiązku przekazywania danych z ksiąg podatkowych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej, tzw. Jednolitym Pliku Kontrolnym. Przyjęte rozwiązania pozwolą organom podatkowym i skarbowym na dostęp do najistotniejszych danych w kontekście identyfikacji ryzyka zaniżania podstawy opodatkowania, co w połączeniu z informacjami wymaganymi w ramach dokumentacji cen transferowych prawdopodobnie zwiększy skuteczność kontroli podatkowych - mówi Monika Palmowska, dyrektor w zespole ds. cen transferowych w KPMG w Polsce.

E-kontrole podatkowe za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

- Coraz większą rolę w zakresie tworzenia rozwiązań oraz narzędzi służących walce z zaniżaniem podstawy opodatkowania odgrywa również współpraca międzynarodowa. Jednym z elementów tej współpracy jest platforma utworzona w lutym 2012 roku przez Globalne Forum OECD do spraw przejrzystości i wymiany informacji, pozwalająca na wymianę doświadczeń pomiędzy poszczególnymi jurysdykcjami podatkowymi - dodaje Palmowska.

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA