REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik /fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.

1. Podstawa prawna wprowadzenia JPK

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego to realna zmiana, która czeka wszystkich polskich przedsiębiorców i rozpocznie się już w kolejnym kwartale. Będzie to prawdziwa rewolucja systemu podatkowego porównywalna do zmiany VAT w 2010 roku.

Celem wdrożenia Jednolitego Pliku Kontrolnego jest zwiększenie efektywności elektronicznych kontroli skarbowych, a w efekcie lawinowy wzrost wykrywalności uszczupleń podatkowych, szczególnie w sektorach podejrzanych o unikanie VAT.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Ważna data - 1 lipca 2016 roku

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od tego dnia. Urząd skarbowy może zwrócić się do każdej firmy o udostępnienie JPK na potrzeby kontroli. Jednak, mikro, mali i średni przedsiębiorcy, według obecnych założeń, są zwolnieni z tego obowiązku do 30.06.2018.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

3. Zawartość JPK

Ostateczna wersja Jednolitego Pliku Kontrolnego zostanie przedstawiona przez Ministerstwo Finansów 1 marca 2016. Na obecnym etapie prac składa się z 7 osobnych struktur raportowych, które zostały przedstawione przedsiębiorcom i producentom oprogramowania do konsultacji.

  • Struktura 1 – księgi rachunkowe JPK_KR
  • Struktura 2 – wyciągi bankowe JPK_WB
  • Struktura 3 – magazyn JPK_MAG
  • Struktura 4 – ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT
  • Struktura 5 – faktury VAT – JPK_FA
  • Struktura 6 – podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR
  • Struktura 7 – ewidencja przychodów – JPK_EWP 

4. Wskazówki dla przedsiębiorcy

Najbliższe tygodnie to ostatni moment, aby rozpocząć przygotowania firmy do nowych kontroli skarbowych. Od czego zacząć?

  • Przegląd systemów IT pod kątem zawartości wymaganych danych

Przedstawione przez Ministerstwo Finansów siedem struktur raportowych JPK, odznacza się bardzo dużą szczegółowością oczekiwanych danych, np. możliwość sprawdzania poszczególnych pozycji na fakturze, czy cen jednostkowych towarów znajdujących się w magazynie. Dlatego już na tym etapie należy przejrzeć struktury raportowe i ocenić, czy systemy IT, które obecnie używa przedsiębiorstwo zawierają potrzebne dane. Zwykle producent oprogramowania wykonuje tego rodzaju prace, szczegółowo analizując oferowane systemy. Zatem, gdy przedsiębiorstwo używa jednorodnego systemu, to ciężar sprawdzenia systemu spoczywa w całości na jego producencie. Użytkownicy systemów mieszanych, w której cześć komponentów np. system finansowo-księgowy pochodzi od jednego dostawcy, a sprzedaż i gospodarka magazynowa od innego, będą w trudniejszej sytuacji i zarządzenie procesem będzie leżało po ich stronie.

Jednolity plik kontrolny nie dla małych i średnich firm

Kolejnym krokiem powinno być przypisanie poszczególnych struktur raportowych JPK do właściwych elementów w systemie zarządzania, które dysponują oczekiwanymi danymi. Podobnie jak w pierwszym przypadku, użytkownicy jednorodnych systemów pochodzących od jednego dostawcy będą mieli ułatwione zadanie, bowiem to przypisanie zrealizuje producent. Niektóre z wyborów będą łatwe np. Struktura 1 – księgi rachunkowe JPK_KR, będzie oczywiście bazowała na programie do finansów i księgowości. Natomiast wybór modułu do generowania np. Struktury 4 – ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT nie musi być już taki oczywisty. Rejestry VAT mogą bowiem być prowadzone w różnych modułach zależnie od konstrukcji systemu.


  • Aktualizacja systemów do wersji generujących JPK

Następnie trzeba się przygotować do aktualizacji systemów do nowych wersji zdolnych do generowania struktur raportowych JPK. Obecnie, systemy IT używane w polskich firmach jeszcze tego nie potrafią. W marcu powinna być znana ostateczna postać struktur raportowych - to ważny moment, po którym można rozpocząć prace programistyczne. Jednak, projekty IT mające na celu wdrożenie JPK są już realizowane. Tak, np. w firmie Sage, która tego typu oprogramowanie wprowadzała już na innych rynkach, m.in. Portugalii i Luksemburgu, przygotowania do wprowadzenia JPK są zaawansowane i rozwiązania w tym zakresie będą dostępne odpowiednio wcześniej, przed 1 lipca.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Co ważne, przedsiębiorcy, którzy używają starszych wersji oprogramowania powinni już teraz przeprowadzić aktualizację do najnowszej, dostępnej wersji. Zależnie od skomplikowania systemu, taki proces może zająć jakiś czas. Aktualne oprogramowanie pozwoli sprawnie wdrożyć aktualizację z JPK. Należy pamiętać o tym, że urzędy skarbowe zwracając się do przedsiębiorcy o przygotowanie danych dla potrzeb kontroli, dają na to kilka dni. Nie można sobie wtedy pozwolić na tracenie tego czasu na niezbędną aktualizację systemów.

  • Zapewnienie spójności danych pozyskiwanych w modułach

Dane raportowe w ramach struktur JPK, aby były poprawne i bezpieczne dla podatnika muszą być spójne na wielu płaszczyznach:

  • przygotowany przez system informatyczny JPK musi być zgodny z aktualnie obowiązującym schematem struktur raportowych, według doświadczeń z innych krajów europejskich te struktury zmieniają się w czasie 
  • w ramach każdej struktury raportowej wprowadzone są elementy wyliczane, czyli swoiste „sumy kontrolne”, których zadaniem jest wyeliminowanie błędów i zabezpieczenie przed ręczną ingerencją w wygenerowany plik
  • dane w konkretnej strukturze raportowej muszą być spójne z tymi w innych strukturach, niezależnie od tego czy podatnik korzysta ze spójnego systemu IT od jednego dostawcy, czy z osobnych modułów pochodzących od różnych producentów
  • dane raportowane w strukturach muszą być spójne z danymi przekazywanymi do urzędów skarbowych w standardowy sposób takimi jak np. deklaracje podatkowe

5. Co FISKUS będzie mógł kontrolować, dzięki JPK?

Niespotykana dotychczas szczegółowość danych, pozwoli urzędnikom sprawnie badać jakość danych i poprawność obliczenia wszelkich podatków. W przedstawionych wstępie strukturach raportowych dwie dotyczą podatku VAT, co jednoznacznie wskazuje, którym podatkiem w pierwszej kolejności będą się interesować kontrolujący.

Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Generalnie taka konstrukcja jednolitego pliku kontrolnego, który tak naprawdę nie jest jednym plikiem, ale osobnymi strukturami danych, pozwoli na przeprowadzenie na przesłanych danych automatycznych testów ich spójności i poprawności rozliczeń podatkowych. Dzięki JPK będzie można w kilka minut sprawdzić np.:

  • Spójność danych zapisanych w konkretnej strukturze raportowej. Czyli np. czy indywidualne dane poszczególnych transakcji sumują się poprawnie w wartości zbiorcze, czy naliczenia podatków dla poszczególnych stawek są poprawne. 
  • Porównanie poszczególnych danych JPK między sobą. To kolejna możliwość weryfikowania danych np. w strukturze faktury VAT jest informacja o dacie otrzymania faktury obcej, która może być porównana z datą ujęcia w rejestrze VAT.  
  • Porównanie danych z JPK z deklaracjami podatkowymi. Niektórzy eksperci są zdania, że na podstawie danych źródłowych przekazywanych w postaci struktur raportowych JPK będzie można dokonać sprawdzenia poprawności złożonych przez podatnika deklaracji podatkowych, a nawet takie deklaracje niezależnie wyliczyć.
  • Porównanie zgodności danych w JPK współpracujących podatników. Ogrom i szczegółowość danych przekazywanych wprowadzi nową jakość w realizacji tzw. kontroli krzyżowych. W ramach, których sprawdzana jest komplementarność danych najczęściej u podmiotu odliczającego VAT z podmiotem, wystawcą faktury. Kontrolujący nie będą musieli ograniczać się do wybranych faktur, mogą poprosić o wszystkie faktury od wskazanego dostawcy.
  • Sprawdzenie poprawności działania programów informatycznych. Niespotykana szczegółowość danych, umożliwi również sprawdzenie poprawności działania konkretnych systemów informatycznych. Co będzie o tyle ułatwione, że każda struktura raportowa zawiera szczegółowe dane o nazwie i wersji programu, który jest źródłem danych oraz o jego producencie.

Źródło: Sage

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA