REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik /fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.

1. Podstawa prawna wprowadzenia JPK

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego to realna zmiana, która czeka wszystkich polskich przedsiębiorców i rozpocznie się już w kolejnym kwartale. Będzie to prawdziwa rewolucja systemu podatkowego porównywalna do zmiany VAT w 2010 roku.

Celem wdrożenia Jednolitego Pliku Kontrolnego jest zwiększenie efektywności elektronicznych kontroli skarbowych, a w efekcie lawinowy wzrost wykrywalności uszczupleń podatkowych, szczególnie w sektorach podejrzanych o unikanie VAT.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Ważna data - 1 lipca 2016 roku

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od tego dnia. Urząd skarbowy może zwrócić się do każdej firmy o udostępnienie JPK na potrzeby kontroli. Jednak, mikro, mali i średni przedsiębiorcy, według obecnych założeń, są zwolnieni z tego obowiązku do 30.06.2018.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

3. Zawartość JPK

Ostateczna wersja Jednolitego Pliku Kontrolnego zostanie przedstawiona przez Ministerstwo Finansów 1 marca 2016. Na obecnym etapie prac składa się z 7 osobnych struktur raportowych, które zostały przedstawione przedsiębiorcom i producentom oprogramowania do konsultacji.

  • Struktura 1 – księgi rachunkowe JPK_KR
  • Struktura 2 – wyciągi bankowe JPK_WB
  • Struktura 3 – magazyn JPK_MAG
  • Struktura 4 – ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT
  • Struktura 5 – faktury VAT – JPK_FA
  • Struktura 6 – podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR
  • Struktura 7 – ewidencja przychodów – JPK_EWP 

4. Wskazówki dla przedsiębiorcy

Najbliższe tygodnie to ostatni moment, aby rozpocząć przygotowania firmy do nowych kontroli skarbowych. Od czego zacząć?

  • Przegląd systemów IT pod kątem zawartości wymaganych danych

Przedstawione przez Ministerstwo Finansów siedem struktur raportowych JPK, odznacza się bardzo dużą szczegółowością oczekiwanych danych, np. możliwość sprawdzania poszczególnych pozycji na fakturze, czy cen jednostkowych towarów znajdujących się w magazynie. Dlatego już na tym etapie należy przejrzeć struktury raportowe i ocenić, czy systemy IT, które obecnie używa przedsiębiorstwo zawierają potrzebne dane. Zwykle producent oprogramowania wykonuje tego rodzaju prace, szczegółowo analizując oferowane systemy. Zatem, gdy przedsiębiorstwo używa jednorodnego systemu, to ciężar sprawdzenia systemu spoczywa w całości na jego producencie. Użytkownicy systemów mieszanych, w której cześć komponentów np. system finansowo-księgowy pochodzi od jednego dostawcy, a sprzedaż i gospodarka magazynowa od innego, będą w trudniejszej sytuacji i zarządzenie procesem będzie leżało po ich stronie.

Jednolity plik kontrolny nie dla małych i średnich firm

Kolejnym krokiem powinno być przypisanie poszczególnych struktur raportowych JPK do właściwych elementów w systemie zarządzania, które dysponują oczekiwanymi danymi. Podobnie jak w pierwszym przypadku, użytkownicy jednorodnych systemów pochodzących od jednego dostawcy będą mieli ułatwione zadanie, bowiem to przypisanie zrealizuje producent. Niektóre z wyborów będą łatwe np. Struktura 1 – księgi rachunkowe JPK_KR, będzie oczywiście bazowała na programie do finansów i księgowości. Natomiast wybór modułu do generowania np. Struktury 4 – ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT nie musi być już taki oczywisty. Rejestry VAT mogą bowiem być prowadzone w różnych modułach zależnie od konstrukcji systemu.


  • Aktualizacja systemów do wersji generujących JPK

Następnie trzeba się przygotować do aktualizacji systemów do nowych wersji zdolnych do generowania struktur raportowych JPK. Obecnie, systemy IT używane w polskich firmach jeszcze tego nie potrafią. W marcu powinna być znana ostateczna postać struktur raportowych - to ważny moment, po którym można rozpocząć prace programistyczne. Jednak, projekty IT mające na celu wdrożenie JPK są już realizowane. Tak, np. w firmie Sage, która tego typu oprogramowanie wprowadzała już na innych rynkach, m.in. Portugalii i Luksemburgu, przygotowania do wprowadzenia JPK są zaawansowane i rozwiązania w tym zakresie będą dostępne odpowiednio wcześniej, przed 1 lipca.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Co ważne, przedsiębiorcy, którzy używają starszych wersji oprogramowania powinni już teraz przeprowadzić aktualizację do najnowszej, dostępnej wersji. Zależnie od skomplikowania systemu, taki proces może zająć jakiś czas. Aktualne oprogramowanie pozwoli sprawnie wdrożyć aktualizację z JPK. Należy pamiętać o tym, że urzędy skarbowe zwracając się do przedsiębiorcy o przygotowanie danych dla potrzeb kontroli, dają na to kilka dni. Nie można sobie wtedy pozwolić na tracenie tego czasu na niezbędną aktualizację systemów.

  • Zapewnienie spójności danych pozyskiwanych w modułach

Dane raportowe w ramach struktur JPK, aby były poprawne i bezpieczne dla podatnika muszą być spójne na wielu płaszczyznach:

  • przygotowany przez system informatyczny JPK musi być zgodny z aktualnie obowiązującym schematem struktur raportowych, według doświadczeń z innych krajów europejskich te struktury zmieniają się w czasie 
  • w ramach każdej struktury raportowej wprowadzone są elementy wyliczane, czyli swoiste „sumy kontrolne”, których zadaniem jest wyeliminowanie błędów i zabezpieczenie przed ręczną ingerencją w wygenerowany plik
  • dane w konkretnej strukturze raportowej muszą być spójne z tymi w innych strukturach, niezależnie od tego czy podatnik korzysta ze spójnego systemu IT od jednego dostawcy, czy z osobnych modułów pochodzących od różnych producentów
  • dane raportowane w strukturach muszą być spójne z danymi przekazywanymi do urzędów skarbowych w standardowy sposób takimi jak np. deklaracje podatkowe

5. Co FISKUS będzie mógł kontrolować, dzięki JPK?

Niespotykana dotychczas szczegółowość danych, pozwoli urzędnikom sprawnie badać jakość danych i poprawność obliczenia wszelkich podatków. W przedstawionych wstępie strukturach raportowych dwie dotyczą podatku VAT, co jednoznacznie wskazuje, którym podatkiem w pierwszej kolejności będą się interesować kontrolujący.

Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Generalnie taka konstrukcja jednolitego pliku kontrolnego, który tak naprawdę nie jest jednym plikiem, ale osobnymi strukturami danych, pozwoli na przeprowadzenie na przesłanych danych automatycznych testów ich spójności i poprawności rozliczeń podatkowych. Dzięki JPK będzie można w kilka minut sprawdzić np.:

  • Spójność danych zapisanych w konkretnej strukturze raportowej. Czyli np. czy indywidualne dane poszczególnych transakcji sumują się poprawnie w wartości zbiorcze, czy naliczenia podatków dla poszczególnych stawek są poprawne. 
  • Porównanie poszczególnych danych JPK między sobą. To kolejna możliwość weryfikowania danych np. w strukturze faktury VAT jest informacja o dacie otrzymania faktury obcej, która może być porównana z datą ujęcia w rejestrze VAT.  
  • Porównanie danych z JPK z deklaracjami podatkowymi. Niektórzy eksperci są zdania, że na podstawie danych źródłowych przekazywanych w postaci struktur raportowych JPK będzie można dokonać sprawdzenia poprawności złożonych przez podatnika deklaracji podatkowych, a nawet takie deklaracje niezależnie wyliczyć.
  • Porównanie zgodności danych w JPK współpracujących podatników. Ogrom i szczegółowość danych przekazywanych wprowadzi nową jakość w realizacji tzw. kontroli krzyżowych. W ramach, których sprawdzana jest komplementarność danych najczęściej u podmiotu odliczającego VAT z podmiotem, wystawcą faktury. Kontrolujący nie będą musieli ograniczać się do wybranych faktur, mogą poprosić o wszystkie faktury od wskazanego dostawcy.
  • Sprawdzenie poprawności działania programów informatycznych. Niespotykana szczegółowość danych, umożliwi również sprawdzenie poprawności działania konkretnych systemów informatycznych. Co będzie o tyle ułatwione, że każda struktura raportowa zawiera szczegółowe dane o nazwie i wersji programu, który jest źródłem danych oraz o jego producencie.

Źródło: Sage

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA