REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik

Subskrybuj nas na Youtube
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik /fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) - przewodnik /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.

1. Podstawa prawna wprowadzenia JPK

REKLAMA

Wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego to realna zmiana, która czeka wszystkich polskich przedsiębiorców i rozpocznie się już w kolejnym kwartale. Będzie to prawdziwa rewolucja systemu podatkowego porównywalna do zmiany VAT w 2010 roku.

Celem wdrożenia Jednolitego Pliku Kontrolnego jest zwiększenie efektywności elektronicznych kontroli skarbowych, a w efekcie lawinowy wzrost wykrywalności uszczupleń podatkowych, szczególnie w sektorach podejrzanych o unikanie VAT.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Ważna data - 1 lipca 2016 roku

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od tego dnia. Urząd skarbowy może zwrócić się do każdej firmy o udostępnienie JPK na potrzeby kontroli. Jednak, mikro, mali i średni przedsiębiorcy, według obecnych założeń, są zwolnieni z tego obowiązku do 30.06.2018.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

3. Zawartość JPK

Ostateczna wersja Jednolitego Pliku Kontrolnego zostanie przedstawiona przez Ministerstwo Finansów 1 marca 2016. Na obecnym etapie prac składa się z 7 osobnych struktur raportowych, które zostały przedstawione przedsiębiorcom i producentom oprogramowania do konsultacji.

  • Struktura 1 – księgi rachunkowe JPK_KR
  • Struktura 2 – wyciągi bankowe JPK_WB
  • Struktura 3 – magazyn JPK_MAG
  • Struktura 4 – ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT
  • Struktura 5 – faktury VAT – JPK_FA
  • Struktura 6 – podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR
  • Struktura 7 – ewidencja przychodów – JPK_EWP 

4. Wskazówki dla przedsiębiorcy

Najbliższe tygodnie to ostatni moment, aby rozpocząć przygotowania firmy do nowych kontroli skarbowych. Od czego zacząć?

  • Przegląd systemów IT pod kątem zawartości wymaganych danych

Przedstawione przez Ministerstwo Finansów siedem struktur raportowych JPK, odznacza się bardzo dużą szczegółowością oczekiwanych danych, np. możliwość sprawdzania poszczególnych pozycji na fakturze, czy cen jednostkowych towarów znajdujących się w magazynie. Dlatego już na tym etapie należy przejrzeć struktury raportowe i ocenić, czy systemy IT, które obecnie używa przedsiębiorstwo zawierają potrzebne dane. Zwykle producent oprogramowania wykonuje tego rodzaju prace, szczegółowo analizując oferowane systemy. Zatem, gdy przedsiębiorstwo używa jednorodnego systemu, to ciężar sprawdzenia systemu spoczywa w całości na jego producencie. Użytkownicy systemów mieszanych, w której cześć komponentów np. system finansowo-księgowy pochodzi od jednego dostawcy, a sprzedaż i gospodarka magazynowa od innego, będą w trudniejszej sytuacji i zarządzenie procesem będzie leżało po ich stronie.

Jednolity plik kontrolny nie dla małych i średnich firm

Kolejnym krokiem powinno być przypisanie poszczególnych struktur raportowych JPK do właściwych elementów w systemie zarządzania, które dysponują oczekiwanymi danymi. Podobnie jak w pierwszym przypadku, użytkownicy jednorodnych systemów pochodzących od jednego dostawcy będą mieli ułatwione zadanie, bowiem to przypisanie zrealizuje producent. Niektóre z wyborów będą łatwe np. Struktura 1 – księgi rachunkowe JPK_KR, będzie oczywiście bazowała na programie do finansów i księgowości. Natomiast wybór modułu do generowania np. Struktury 4 – ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT nie musi być już taki oczywisty. Rejestry VAT mogą bowiem być prowadzone w różnych modułach zależnie od konstrukcji systemu.


  • Aktualizacja systemów do wersji generujących JPK

Następnie trzeba się przygotować do aktualizacji systemów do nowych wersji zdolnych do generowania struktur raportowych JPK. Obecnie, systemy IT używane w polskich firmach jeszcze tego nie potrafią. W marcu powinna być znana ostateczna postać struktur raportowych - to ważny moment, po którym można rozpocząć prace programistyczne. Jednak, projekty IT mające na celu wdrożenie JPK są już realizowane. Tak, np. w firmie Sage, która tego typu oprogramowanie wprowadzała już na innych rynkach, m.in. Portugalii i Luksemburgu, przygotowania do wprowadzenia JPK są zaawansowane i rozwiązania w tym zakresie będą dostępne odpowiednio wcześniej, przed 1 lipca.

Jednolity Plik Kontrolny będzie wymagany od lipca 2016 r.

Co ważne, przedsiębiorcy, którzy używają starszych wersji oprogramowania powinni już teraz przeprowadzić aktualizację do najnowszej, dostępnej wersji. Zależnie od skomplikowania systemu, taki proces może zająć jakiś czas. Aktualne oprogramowanie pozwoli sprawnie wdrożyć aktualizację z JPK. Należy pamiętać o tym, że urzędy skarbowe zwracając się do przedsiębiorcy o przygotowanie danych dla potrzeb kontroli, dają na to kilka dni. Nie można sobie wtedy pozwolić na tracenie tego czasu na niezbędną aktualizację systemów.

  • Zapewnienie spójności danych pozyskiwanych w modułach

Dane raportowe w ramach struktur JPK, aby były poprawne i bezpieczne dla podatnika muszą być spójne na wielu płaszczyznach:

  • przygotowany przez system informatyczny JPK musi być zgodny z aktualnie obowiązującym schematem struktur raportowych, według doświadczeń z innych krajów europejskich te struktury zmieniają się w czasie 
  • w ramach każdej struktury raportowej wprowadzone są elementy wyliczane, czyli swoiste „sumy kontrolne”, których zadaniem jest wyeliminowanie błędów i zabezpieczenie przed ręczną ingerencją w wygenerowany plik
  • dane w konkretnej strukturze raportowej muszą być spójne z tymi w innych strukturach, niezależnie od tego czy podatnik korzysta ze spójnego systemu IT od jednego dostawcy, czy z osobnych modułów pochodzących od różnych producentów
  • dane raportowane w strukturach muszą być spójne z danymi przekazywanymi do urzędów skarbowych w standardowy sposób takimi jak np. deklaracje podatkowe

5. Co FISKUS będzie mógł kontrolować, dzięki JPK?

Niespotykana dotychczas szczegółowość danych, pozwoli urzędnikom sprawnie badać jakość danych i poprawność obliczenia wszelkich podatków. W przedstawionych wstępie strukturach raportowych dwie dotyczą podatku VAT, co jednoznacznie wskazuje, którym podatkiem w pierwszej kolejności będą się interesować kontrolujący.

Kontrole podatkowe będą bardziej skuteczne

Generalnie taka konstrukcja jednolitego pliku kontrolnego, który tak naprawdę nie jest jednym plikiem, ale osobnymi strukturami danych, pozwoli na przeprowadzenie na przesłanych danych automatycznych testów ich spójności i poprawności rozliczeń podatkowych. Dzięki JPK będzie można w kilka minut sprawdzić np.:

  • Spójność danych zapisanych w konkretnej strukturze raportowej. Czyli np. czy indywidualne dane poszczególnych transakcji sumują się poprawnie w wartości zbiorcze, czy naliczenia podatków dla poszczególnych stawek są poprawne. 
  • Porównanie poszczególnych danych JPK między sobą. To kolejna możliwość weryfikowania danych np. w strukturze faktury VAT jest informacja o dacie otrzymania faktury obcej, która może być porównana z datą ujęcia w rejestrze VAT.  
  • Porównanie danych z JPK z deklaracjami podatkowymi. Niektórzy eksperci są zdania, że na podstawie danych źródłowych przekazywanych w postaci struktur raportowych JPK będzie można dokonać sprawdzenia poprawności złożonych przez podatnika deklaracji podatkowych, a nawet takie deklaracje niezależnie wyliczyć.
  • Porównanie zgodności danych w JPK współpracujących podatników. Ogrom i szczegółowość danych przekazywanych wprowadzi nową jakość w realizacji tzw. kontroli krzyżowych. W ramach, których sprawdzana jest komplementarność danych najczęściej u podmiotu odliczającego VAT z podmiotem, wystawcą faktury. Kontrolujący nie będą musieli ograniczać się do wybranych faktur, mogą poprosić o wszystkie faktury od wskazanego dostawcy.
  • Sprawdzenie poprawności działania programów informatycznych. Niespotykana szczegółowość danych, umożliwi również sprawdzenie poprawności działania konkretnych systemów informatycznych. Co będzie o tyle ułatwione, że każda struktura raportowa zawiera szczegółowe dane o nazwie i wersji programu, który jest źródłem danych oraz o jego producencie.

Źródło: Sage

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA