REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
zadania kontroli skarbowej na 2011 rok
zadania kontroli skarbowej na 2011 rok

REKLAMA

REKLAMA

Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej zatwierdził najważniejsze zadania dla urzędów kontroli skarbowej na rok 2011, które są niemal identyczne z tymi z 2010 roku. Okazuje się, że przez ostatnie lata nie zmieniają się dziedziny, w których jest najwięcej kosztownych dla budżetu państwa naruszeń prawa podatkowego.

Wśród nich są jak zwykle VAT i podatek akcyzowy (najbardziej dochodowe dla budżetu podatki), szara strefa, w tym również w ramach e-handlu. Przedsiębiorcy powinni uważnie przestudiować te priorytety, które nie różnią się zasadniczo od tych na 2010 r., podobnie jak nadal aktualne wytyczne z roku 2009 i roku 2008.

REKLAMA

Autopromocja

Kontrola skarbowa zmierzać będzie do eliminacji z rynku podmiotów, których celem istnienia jest popełnianie przestępstw skarbowych i równoległego zapewnienia skutecznego egzekwowania należności podatkowych od podmiotów działających legalnie na rynku gospodarczym.

Działania kontrolne skupiać się będą na wykrywaniu zorganizowanej przestępczości podatkowej, to jest grup przestępczych, których celem działania są, najgroźniejsze i narażające budżet państwa na wielomilionowe straty, oszustwa w podatku VAT i podatku akcyzowym. Kontrola skarbowa skupiać się będzie także na zwalczaniu i minimalizacji szeroko pojętego zjawiska szarej strefy.

Najważniejszymi kierunkami działań kontroli skarbowej w 2011 roku są (podobnie jak w 2010 r.):

Kontrole w zakresie opodatkowania obrotu wyrobami akcyzowymi, ze szczególnym uwzględnieniem obrotu paliwami płynnymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zwykle w toku działań kontrolnych w zakresie obrotu paliwami szczególna uwaga będzie zwracana na obrót wyrobami objętymi zwolnieniami z podatku akcyzowego oraz na ostateczne przeznaczenie produktów wytwarzanych i sprzedawanych jako wyroby nieakcyzowe, z ukierunkowaniem na obrót paliwami płynnymi dokonywany przez zorganizowane grupy, a także na ostatecznych odbiorców paliw - stacje benzynowe.

Kontrole w zakresie podatku od towarów i usług w obrocie wewnątrzwspólnotowym

W tym obszarze działania kontrolne skupiać się będą na wykrywaniu podmiotów mogących uczestniczyć w oszustwach „karuzelowych” przy wykorzystaniu wymiany informacji i współpracy z administracjami podatkowymi krajów UE.

Zapobieganie unikaniu odprowadzania podatku dochodowego poprzez przerzucanie dochodów do podmiotów powiązanych

Działania analityczne i kontrolne w tym obszarze powinny prowadzić do ograniczenia wpływu powiązań pomiędzy podmiotami oraz przerzucania dochodów w związku ze stosowaniem tzw. cen transferowych na obniżanie dochodów z tytułu podatków.

Ujawnianie i zwalczanie szarej strefy

REKLAMA

Działania ograniczające zakres szarej strefy, obejmujące ukrywanie dochodów przez zarejestrowane firmy oraz niezarejestrowaną działalność gospodarczą, mają na celu ograniczenie utraty dochodów państwa z tytułu niezapłaconych podatków oraz zapobieganie nierównym warunkom dla działalności prowadzonej przez rzetelnych podatników.

Działania kontrolne wobec podatników zarejestrowanych i zobowiązanych do prowadzenia kas rejestrujących będą polegać nie tylko na sprawdzeniu prawidłowości ewidencjonowania przez tych podatników sprzedaży za pomocą kas fiskalnych (postępowania mandatowe), ale ostatecznie winny zmierzać do dokonania rozliczeń z budżetem państwa przez dany podmiot.

Kontrola osób uzyskujących dochody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych

Efektywność tego typu postępowań będzie zapewniona poprzez skuteczniejsze rozpoznawanie obszarów występowania nieujawnionych źródeł przychodów oraz
pozyskiwanie wszelkich możliwych źródeł informacji o dochodach i wydatkach podatników.

Prowadzenie postępowań przygotowawczych zgodnie z zasadami procesowymi i materialnymi prawa karnego skarbowego

Nadal będą kontynuowane postępowania przygotowawcze w zakresie tzw. oszustw podatkowych, nierzetelnego prowadzenia ksiąg i ewidencji podatkowych, wystawiania i posługiwania się nierzetelnymi fakturami lub rachunkami oraz przestępstw skarbowych dokonywanych za pomocą internetu.

Prowadzenie systematycznych działań mandatowych, w szczególności skierowanych na ujawnienie nieprawidłowości w ewidencjonowaniu na kasach rejestrujących

Tradycyjnie działania te będą podejmowane również w formie doraźnych akcji w okresach wzmożonego obrotu w punktach gastronomicznych (w tym klubach dyskotekowych), usługowych i handlowych (okres wakacyjny, ferie zimowe).

Kontrole gospodarowania środkami publicznymi i mieniem Skarbu Państwa

Działania te oparte będą o bieżące analizy gromadzonych informacji o występujących nieprawidłowościach w tym zakresie oraz sygnały przekazywane przez właściwe organy lub dysponentów środków publicznych.
Szczególną uwagą będą objęte badanie prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi, pobór należności oraz odzyskiwanie wierzytelności publicznych, wypełnianie zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz badanie prawidłowości udzielania zamówień publicznych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz inne podmioty wydatkujące środki publiczne.

Polecamy: Kontrola skarbowa u przedsiębiorcy.

Monitorowanie działalności prowadzonej z wykorzystaniem internetu (e-handel)

Szeroko wdrażana będzie opracowana metodologia identyfikacji podmiotów i ich typowania do kontroli przy pomocy analitycznych narzędzi informatycznych i monitorowania Internetu. Dla potrzeb działalności analitycznej i planowania kontroli stosowane będą nowoczesne techniki analityczno-informatyczne.

Nadal kontynuowane są działania realizujące priorytety z 2009 roku, a także z roku 2008.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA