REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana
Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

REKLAMA

REKLAMA

30 maja 2017 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się publiczna prezentacja założeń projektu Ministerstwa Finansów Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Do końca stycznia 2021 roku ma zostać wdrożonych 11 e-usług, które znacznie usprawnią przedsiębiorcom i podatnikom realizację ich obowiązków w obszarze celnym i akcyzowym.

Jak informuje Ministerstwo Finansów na stronie https://puesc.gov.pl/  Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) stanowi pojedynczy punkt dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej. Została ona zbudowana w ramach Programu e-Cło. Na PUESC systematycznie są osadzane kolejne usługi dla klientów KAS,  w tym w szczególności przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Docelowo PUESC ma stać się jedynym punktem dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej.

Zasadniczym celem PUESC jest usprawnienie realizowanych przez klientów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) procesów realizowanych w obszarze celnym i akcyzowym w zakresie:

- odprawy granicznej,

REKLAMA

- odprawy celnej oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- obrotu wyrobami podlegającymi akcyzie,

jak również i poszerzenie zakresu spraw, które będą oni mogli załatwić w drodze elektronicznej.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest kontynuacja projektów modernizacyjnych realizowanych w resorcie finansów:

- Programu e-Cło i

- Programu Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

PUESC jest odpowiedzią na zidentyfikowane następujące potrzeby klientów KAS. Są to w szczególności:

1) obniżenie kosztów przy przekraczaniu granicy,

2) skrócenie czasu przekraczania granicy,

3) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji, w tym bieżąca informacja o statusie odprawy oraz czasie wjazdu/wyjazdu,

4) skrócenie czasu w związku z dokonywaniem elektronicznej płatności oraz minimalizacja obsługi korespondencji z organami KAS,

5) obniżenie kosztów w związku z ograniczeniem opóźnień w płatnościach,

6) podniesienie poziomu jakości obsługi przez spersonalizowane przygotowanie płatności,

7) brak konieczności przedstawiania decyzji celnych w trakcie odprawy, gdyż wydana decyzja znajduje się w ogólnounijnej bazie wydanych decyzji,

8) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi złożonego wniosku,

9) złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy w formie elektronicznej,

10) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi przemieszczenia.

Nowe e-usługi będą wprowadzane w czterech obszarach:

- Granicznym,

- Celnym,

- Akcyzowym,

- Rozliczania należności.

E-usługi planowane w Obszarze Granicznym:

- Cyfrowa granica – celem tej e-usługi jest sprawna obsługa klienta na przejściu granicznym z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- Awizacja – celem tej e-usługi jest umożliwienie wyprzedzającego przekazania informacji o zamiarze przekroczenia granicy wraz z zestawem danych pozwalających na przygotowanie odprawy wraz z analizą ryzyka

E-usługi planowane w Obszarze Celnym:

- Pojedyncze okno w obrocie towarowym z zagranicą – celem tej e-usługi jest zapewnienie mechanizmów wymiany i wielokrotnego wykorzystania danych pomiędzy KAS a partnerami oraz klientami wraz z koordynacja wspólnych kontroli w celu przyspieszenia obsługi klienta;

- Cyfrowa odprawa zgodnie z UKC – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości realizacji odprawy celnej zgodnie z nowymi zasadami wynikającymi z przepisów Unijnego Kodeksu Celnego (UKC);

- Rozliczanie procedur specjalnych – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego złożenia rozliczenia procedury specjalnej oraz zapewnienie organom KAS zarządzania rozliczaniem procedur specjalnych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- E-Decyzje – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości wnioskowania i uzyskania decyzji w formie elektronicznej zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC);

- E-Dokumenty – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego dostarczenia dokumentów, które będą wykorzystane w procesie odprawy celnej

E-usługi planowane w Obszarze Akcyzowym:

- E-Banderole – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości nabywania i rozliczania znaków akcyzy w formie elektronicznej;

- E-Przemieszczanie – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości przemieszczania wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych;

- E-wsparcie procesu rejestracji samochodów osobowych – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości rejestracji samochodu osobowego w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

E-usługa planowana w Obszarze Rozliczania należności:

- E-Płatności – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi Krajowej Administracji Skarbowej możliwości uregulowania należności w formie płatności elektronicznych on-line w czasie rzeczywistym.


Udostępnienie e-usług publicznych dostarczonych przez Projekt PUESC > obsługa systemów/komponentów informatycznych w jednostkach KAS:

- w Izbach Administracji Skarbowej – IAS (16)

- w Urzędach Skarbowych – US (400)

- w Urzędach Celno-Skarbowych – UCS (16), w ich delegaturach (45) i w oddziałach celnych (143);

Procesy, które zostaną usprawnione w wyniku wdrożenia PUESC

1. Obsługa klienta na przejściach granicznych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych.

2. Usprawnienie procesów odprawy celnej i granicznej dzięki wyprzedzającemu pozyskaniu danych o osobach i towarach.

3. Odprawa celna towarów podlegających ograniczeniom pozataryfowym.

4. Obsługa procesów celnych zgodnie z UKC (w pełni elektronicznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami).

5. Umożliwienie elektronicznej obsługi rozliczenia procedury specjalnej.

6. Elektroniczna obsługa procesów związanych z wydawaniem decyzji zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC).

7. Elektroniczna obsługa klienta w zakresie procesów nabywania i rozliczania znaków akcyzy.

8. Przemieszczanie wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych.

9. Rejestracja samochodów osobowych w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

10. Dostarczanie i wykorzystanie dokumentów elektronicznych niezbędnych w procesie odprawy celnej.

11. Elektroniczne płatności należności pobieranych przez organy KAS.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA