REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana
Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych - czym jest i jak będzie rozwijana

REKLAMA

REKLAMA

30 maja 2017 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się publiczna prezentacja założeń projektu Ministerstwa Finansów Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Do końca stycznia 2021 roku ma zostać wdrożonych 11 e-usług, które znacznie usprawnią przedsiębiorcom i podatnikom realizację ich obowiązków w obszarze celnym i akcyzowym.

Jak informuje Ministerstwo Finansów na stronie https://puesc.gov.pl/  Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) stanowi pojedynczy punkt dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej. Została ona zbudowana w ramach Programu e-Cło. Na PUESC systematycznie są osadzane kolejne usługi dla klientów KAS,  w tym w szczególności przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Docelowo PUESC ma stać się jedynym punktem dostępu do e-usług Krajowej Administracji Skarbowej.

Zasadniczym celem PUESC jest usprawnienie realizowanych przez klientów Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) procesów realizowanych w obszarze celnym i akcyzowym w zakresie:

- odprawy granicznej,

REKLAMA

- odprawy celnej oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- obrotu wyrobami podlegającymi akcyzie,

jak również i poszerzenie zakresu spraw, które będą oni mogli załatwić w drodze elektronicznej.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest kontynuacja projektów modernizacyjnych realizowanych w resorcie finansów:

- Programu e-Cło i

- Programu Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

PUESC jest odpowiedzią na zidentyfikowane następujące potrzeby klientów KAS. Są to w szczególności:

1) obniżenie kosztów przy przekraczaniu granicy,

2) skrócenie czasu przekraczania granicy,

3) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji, w tym bieżąca informacja o statusie odprawy oraz czasie wjazdu/wyjazdu,

4) skrócenie czasu w związku z dokonywaniem elektronicznej płatności oraz minimalizacja obsługi korespondencji z organami KAS,

5) obniżenie kosztów w związku z ograniczeniem opóźnień w płatnościach,

6) podniesienie poziomu jakości obsługi przez spersonalizowane przygotowanie płatności,

7) brak konieczności przedstawiania decyzji celnych w trakcie odprawy, gdyż wydana decyzja znajduje się w ogólnounijnej bazie wydanych decyzji,

8) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi złożonego wniosku,

9) złożenie wniosku o wydanie znaków akcyzy w formie elektronicznej,

10) podniesienie poziomu jakości obsługi poprzez spersonalizowanie informacji o statusie obsługi przemieszczenia.

Nowe e-usługi będą wprowadzane w czterech obszarach:

- Granicznym,

- Celnym,

- Akcyzowym,

- Rozliczania należności.

E-usługi planowane w Obszarze Granicznym:

- Cyfrowa granica – celem tej e-usługi jest sprawna obsługa klienta na przejściu granicznym z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- Awizacja – celem tej e-usługi jest umożliwienie wyprzedzającego przekazania informacji o zamiarze przekroczenia granicy wraz z zestawem danych pozwalających na przygotowanie odprawy wraz z analizą ryzyka

E-usługi planowane w Obszarze Celnym:

- Pojedyncze okno w obrocie towarowym z zagranicą – celem tej e-usługi jest zapewnienie mechanizmów wymiany i wielokrotnego wykorzystania danych pomiędzy KAS a partnerami oraz klientami wraz z koordynacja wspólnych kontroli w celu przyspieszenia obsługi klienta;

- Cyfrowa odprawa zgodnie z UKC – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości realizacji odprawy celnej zgodnie z nowymi zasadami wynikającymi z przepisów Unijnego Kodeksu Celnego (UKC);

- Rozliczanie procedur specjalnych – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego złożenia rozliczenia procedury specjalnej oraz zapewnienie organom KAS zarządzania rozliczaniem procedur specjalnych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych;

- E-Decyzje – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości wnioskowania i uzyskania decyzji w formie elektronicznej zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC);

- E-Dokumenty – celem tej e-usługi jest zapewnienie możliwości elektronicznego dostarczenia dokumentów, które będą wykorzystane w procesie odprawy celnej

E-usługi planowane w Obszarze Akcyzowym:

- E-Banderole – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości nabywania i rozliczania znaków akcyzy w formie elektronicznej;

- E-Przemieszczanie – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości przemieszczania wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych;

- E-wsparcie procesu rejestracji samochodów osobowych – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi KAS możliwości rejestracji samochodu osobowego w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

E-usługa planowana w Obszarze Rozliczania należności:

- E-Płatności – celem tej e-usługi jest zapewnienie klientowi Krajowej Administracji Skarbowej możliwości uregulowania należności w formie płatności elektronicznych on-line w czasie rzeczywistym.


Udostępnienie e-usług publicznych dostarczonych przez Projekt PUESC > obsługa systemów/komponentów informatycznych w jednostkach KAS:

- w Izbach Administracji Skarbowej – IAS (16)

- w Urzędach Skarbowych – US (400)

- w Urzędach Celno-Skarbowych – UCS (16), w ich delegaturach (45) i w oddziałach celnych (143);

Procesy, które zostaną usprawnione w wyniku wdrożenia PUESC

1. Obsługa klienta na przejściach granicznych z wykorzystaniem mechanizmów automatycznych i elektronicznej wymiany danych.

2. Usprawnienie procesów odprawy celnej i granicznej dzięki wyprzedzającemu pozyskaniu danych o osobach i towarach.

3. Odprawa celna towarów podlegających ograniczeniom pozataryfowym.

4. Obsługa procesów celnych zgodnie z UKC (w pełni elektronicznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami).

5. Umożliwienie elektronicznej obsługi rozliczenia procedury specjalnej.

6. Elektroniczna obsługa procesów związanych z wydawaniem decyzji zgodnie z Unijnym Kodeksem Celnym (UKC).

7. Elektroniczna obsługa klienta w zakresie procesów nabywania i rozliczania znaków akcyzy.

8. Przemieszczanie wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz objętych zerową stawką podatku z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych.

9. Rejestracja samochodów osobowych w oparciu o elektroniczne potwierdzenie wypełnienia obowiązku w zakresie podatku akcyzowego.

10. Dostarczanie i wykorzystanie dokumentów elektronicznych niezbędnych w procesie odprawy celnej.

11. Elektroniczne płatności należności pobieranych przez organy KAS.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA