REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy urzędnik odpowie finansowo za błędne decyzje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Rolewicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy urzędnik odpowie finansowo za błędne decyzje?
Czy urzędnik odpowie finansowo za błędne decyzje?

REKLAMA

REKLAMA

Czy ustawa o odpowiedzialności o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa daje szansę na lepsze stosowanie prawa? Komentuje Tomasz Rolewicz, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.

Opublikowano już ustawę z 20 stycznia 2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (Dz. U. Nr 34, poz. 173).

REKLAMA

Autopromocja

Wejdzie w życie 17 maja 2011 r.

- Czy odpowiedzialność majątkowa urzędników to dobre rozwiązanie, które przyczyni się do poprawy jakości wydawanych przez nich aktów?

Założeniem ustawy było przyczynienie się do większej staranności w działalności osób potencjalnie objętych wynikającą z niej odpowiedzialnością.

Należy jednak pamiętać, że w obecnym stanie prawnym urzędnicy mogą ponosić odpowiedzialność na podstawie Kodeksu pracy, Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń, ustawy o pracownikach samorządowych, czy wreszcie na podstawie pragmatyk służbowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność materialną reguluje Kodeks pracy. Teraz powstało kolejne uregulowanie.

Prace nad tą ustawą trwały kilka lat. Obecnie, gdy ją uchwalono, słychać głosy o tym, że może wywołać paraliż decyzyjny w urzędach, ponieważ funkcjonariusze będą się bali podejmować kontrowersyjne decyzje.

Nie uważam jednak, żeby tak się stało. Ustawa przewiduje bowiem odpowiedzialność urzędników za "rażące" naruszenie prawa, a ono stanowi klauzulę generalną. Przepisy proceduralne (zarówno Kodeks postępowania administracyjnego, jak i Ordynacja podatkowa) posługują się pojęciem stwierdzenia nieważności decyzji z rażącym naruszeniem prawa, nie definiując istoty tego ostatniego.

- Jak zatem kwalifikować konkretne błędy popełniane przy wydawaniu decyzji jako rażące naruszenie prawa, skoro ustawodawca tego nie uczynił?

Należy odwołać się do dorobku doktryny i orzecznictwa. Przyjmuje się, że rażące naruszenie prawa to naruszenie oczywiste, wyraźne i bezsporne. Takie, które jest widoczne przy prostym zestawieniu treści wydanej decyzji (postanowienia) z brzmieniem przepisu, będącego jego podstawą prawną.

W orzecznictwie raczej bezspornie przyjmuje się za rażące naruszenie prawa takie okoliczności jak: 

REKLAMA

- brak podpisu osoby upoważnionej do wydania decyzji lub podpisanie przez osobę nieuprawnioną,
- brak daty,
- pominięcie trybu dwuinstancyjnego,
- nieuzasadnione wznowienie postępowania,
- naruszenie przepisów o właściwości,
- brak opinii biegłego, czy
- uzupełnienie treści decyzji bez wniosku zainteresowanego.

Są to zatem uchybienia natury głównie proceduralnej. Oczywiście, każda sprawa podlega odrębnemu rozpoznaniu i za rażące naruszenie prawa mogą zostać uznane również inne okoliczności.

- Czy Pana zdaniem zasady odpowiedzialności funkcjonariuszy zostały prawidłowo skonstruowane? Czy przyjęty tryb postępowania dobrze realizuje cel ustawy?

W uproszczeniu tryb postępowania wynikający z ustawy przedstawia się następująco: w wyniku wydanej przez urzędnika decyzji następuje szkoda, za którą Skarb Państwa wypłaca poszkodowanemu odszkodowanie.

Działanie urzędnika musi być zawinione (nie zdecydowano się na projektowaną propozycję, by karać zarówno za działania umyślne lub nieumyślne), a także potwierdzone prawomocnym aktem stwierdzającym rażące naruszenie prawa.

Odpowiedzialność jest orzekana na podstawie wyroku sądowego i może objąć maksymalnie kwotę 12 miesięcznego uposażenia.

Polecamy: Serwis Urząd Skarbowy

Polecamy: Serwis KPiR

Wydaje się, że przyjęty tryb postępowania dobrze realizuje cel ustawy z punktu widzenia ochrony funkcjonariuszy przed nieuzasadnionym pociągnięciem do odpowiedzialności.

Przesłanki, jakie trzeba spełnić, by tego dokonać wydają się gwarantować ograniczenie stosowania ustawy jedynie do uzasadnionych przypadków.

Z drugiej jednak strony, ponieważ, jak wspomniano powyżej „rażące naruszenie prawa” jest klauzulą generalną i w praktyce wydaje się relatywnie niewiele decyzji stwierdzających nieważność aktów prawnych z powodu obarczenia ich tą wadą, nowe przepisy w dużym stopniu mogą pozostać trudne do zastosowania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA