REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak  interpretacje indywidualne?
Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się jednoznaczna. Trzeba mieć jednak na uwadze nadchodzące zmiany dot. Ordynacji podatkowej, które najprawdopodobniej będą obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Przyjrzyjmy się proponowanym zmianom w zakresie interpretacji ogólnej oraz indywidualnej.

Należy przypomnieć, iż na gruncie Ordynacji podatkowej wyróżniamy dwie instytucje interpretacji prawa podatkowego:

REKLAMA

Autopromocja
  1. Indywidualną; określoną w art. 14b § 1: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).”
  2. Ogólną; określoną w art. Art. 14a § 1.: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne); wnioskodawcą nie może być organ administracji publicznej.”

Od 2007 roku (obecny kształt interpretacji ogólnej) do 2015 r.  wydano zaledwie 76 interpretacji (dane pochodzą z internetowej bazy interpretacji prawa podatkowego), kiedy tylko pomiędzy 2008, a 2010 r. wydano od 23 do 31 tysięcy interpretacji indywidualnych (R. Mastalski, Komentarz do art. 14a Ordynacji Podatkowej /W:/ Ordynacja Podatkowa Komentarz. Wrocław 2012 r. s. 127.).

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Należy przy tym pamiętać, iż od 2012 r. interpretacje ogólne mogą być również wydawane na wniosek (każdego zainteresowanego podmiotu oprócz organów administracji podatkowej). Od 2012 r. do lipca 2015 r. wydano 45 interpretacji ogólnych, gdzie zaledwie 9 interpretacji było wydanych na wniosek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kontekście niniejszego artykułu należy pamiętać o głównej roli jaką pełnią interpretacje indywidualne, a także interpretacje ogólne, chodzi o „ochronę prawną”.

Ochrona prawna:

Interpretacji indywidualnej: w skrócie, obecnie skutki prawne zastosowania się do interpretacji określają przepisy art. 14k–14m Ordynacji podatkowej. Chroni ona wnioskodawcę w stosunku do uzyskanej odpowiedzi w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego lub stanu faktycznego.

Ogólnej: opiera się na tzw. „zasadzie nieszkodzenia” , która na podstawie art. 14k § 3 OrdPu obejmuje również zakaz inicjowania postępowania w sprawach o przestępstwo lub wykroczenia skarbowe oraz obowiązek umarzania takich postępowań oraz nienaliczanie odsetek za zwłokę, jeżeli w danej sprawie będącej przedmiotem takiego postępowania dany podmiot zastosował się do wykładni zawartej w interpretacji ogólnej, w sytuacji kiedy jego sytuacja na to pozwalała.

Jak ocenić, czy „sytuacja podatnika” jest adekwatna do wykładni przedstawionej w interpretacji ogólnej?

Oceny oczywiście dokonują organy podatkowe, np. ww. postępowaniu podatkowym. Należy pamiętać, iż niezastosowanie się organu podatkowego do zaleceń interpretacji ogólnej stanowi: „naruszenie zasady prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie obywateli wobec prawa, która jest określona w art. 121 Ordynacji podatkowej” wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 12 marca 2003 r., sygn. akt I SA/B 658/03, na co wskazywało orzecznictwo administracyjne

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Monitor Księgowego – prenumerata

Czy „ochrona” gwarantowana przez interpretację indywidualną jest „taka sama” jak interpretacji ogólnej?

W kontekście przyszłorocznych zmian w Ordynacji podatkowej, które mogą zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2016 r., zdanie co do podobieństwa ochrony prawnej obu instytucji jest podzielone i to w samym Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

Sama ustawa nowelizująca nie wprowadza znaczących zmian w samej konstrukcji interpretacji indywidualnej oraz ogólnej. Zmiana legislacyjna wprowadzi jednak nowe narzędzie, z którego będą mogli korzystać Dyrektorzy Izb Skarbowych. Jeżeli stan faktyczny, czy opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację indywidualną będzie odpowiadał dotychczas wydanej interpretacji ogólnej, to właściwy Dyrektor Izby Skarbowej będzie mógł wydać:

 „postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zastosowanie znajduje interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku. – nowy 5a w art. 14b OrdPu, który zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

„Różna” moc ochrony prawnej:

W Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - z dnia 21 lutego 2014 r. na interpelację poselską nr 24159 „w sprawie wydawania na wniosek interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego”, stwierdzono iż:

Interpretacja indywidualna może oznaczać dla podatnika większą ochronę prawną, niż interpretacja ogólna, która pozwala skorzystać z swojej ochrony wyłącznie w sytuacji kiedy u podatnika wystąpi tożsamy stan faktyczny z opisanym w interpretacji ogólnej.

Minister jednak nie opisał na czym polega ochrona prawna interpretacji ogólnej oraz czym ona się różni od tej, która jest zapewniona przez uzyskanie interpretacji indywidualnej.

„Tożsama” moc ochrony prawnej:

Z kolei w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, który został skierowany do sejmu w dniu 2 czerwca 2015 r., przyjęty przez Sejm w dniu 9 lipca 2015 r. , wystosowano tezę , iż: ”każdy ma możliwość zastosowania się do interpretacji ogólnej, a tym samym do powoływania się na wynikającą z tego tytułu ochronę prawną, której treść oraz zasady są analogiczne jak przy interpretacji indywidualnej.”


Powyższe wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów, którzy m.in. współtworzyli ww. projekt, pokazują, iż nadal brakuje pomysłu na większe wykorzystanie instytucji jaką jest interpretacja ogólna.

REKLAMA

Być może zmiany legislacyjna, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. spowodują, iż Minister Finansów będzie częściej wydawał interpretacje ogólne (do tej pory zostało wydanych i opublikowanych tylko 76 interpretacji ogólnych).

W konsekwencji Dyrektorzy Izb Skarbowych będą jedynie potwierdzać, iż dany stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o interpretację indywidualną odpowiada wykładni interpretacji ogólnej, co może spowodować szybsze uzyskiwanie odpowiedzi na wnioski o interpretacje, co w kontekście niejasności polskiego prawa podatkowe może okazać się niezwykle pomocne.

Sama ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3462) została skierowana w dniu 7 sierpnia 2015 r. przez Senat do Komisji Finansów. Senat nie zgłosił poprawek w zakresie zmian dot. interpretacji ogólnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA