REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak  interpretacje indywidualne?
Czy interpretacje ogólne „chronią” w ten sam sposób jak interpretacje indywidualne?

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka odpowiedź wydaje się jednoznaczna. Trzeba mieć jednak na uwadze nadchodzące zmiany dot. Ordynacji podatkowej, które najprawdopodobniej będą obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Przyjrzyjmy się proponowanym zmianom w zakresie interpretacji ogólnej oraz indywidualnej.

Należy przypomnieć, iż na gruncie Ordynacji podatkowej wyróżniamy dwie instytucje interpretacji prawa podatkowego:

REKLAMA

Autopromocja
  1. Indywidualną; określoną w art. 14b § 1: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).”
  2. Ogólną; określoną w art. Art. 14a § 1.: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne); wnioskodawcą nie może być organ administracji publicznej.”

Od 2007 roku (obecny kształt interpretacji ogólnej) do 2015 r.  wydano zaledwie 76 interpretacji (dane pochodzą z internetowej bazy interpretacji prawa podatkowego), kiedy tylko pomiędzy 2008, a 2010 r. wydano od 23 do 31 tysięcy interpretacji indywidualnych (R. Mastalski, Komentarz do art. 14a Ordynacji Podatkowej /W:/ Ordynacja Podatkowa Komentarz. Wrocław 2012 r. s. 127.).

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Należy przy tym pamiętać, iż od 2012 r. interpretacje ogólne mogą być również wydawane na wniosek (każdego zainteresowanego podmiotu oprócz organów administracji podatkowej). Od 2012 r. do lipca 2015 r. wydano 45 interpretacji ogólnych, gdzie zaledwie 9 interpretacji było wydanych na wniosek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kontekście niniejszego artykułu należy pamiętać o głównej roli jaką pełnią interpretacje indywidualne, a także interpretacje ogólne, chodzi o „ochronę prawną”.

Ochrona prawna:

Interpretacji indywidualnej: w skrócie, obecnie skutki prawne zastosowania się do interpretacji określają przepisy art. 14k–14m Ordynacji podatkowej. Chroni ona wnioskodawcę w stosunku do uzyskanej odpowiedzi w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego lub stanu faktycznego.

Ogólnej: opiera się na tzw. „zasadzie nieszkodzenia” , która na podstawie art. 14k § 3 OrdPu obejmuje również zakaz inicjowania postępowania w sprawach o przestępstwo lub wykroczenia skarbowe oraz obowiązek umarzania takich postępowań oraz nienaliczanie odsetek za zwłokę, jeżeli w danej sprawie będącej przedmiotem takiego postępowania dany podmiot zastosował się do wykładni zawartej w interpretacji ogólnej, w sytuacji kiedy jego sytuacja na to pozwalała.

Jak ocenić, czy „sytuacja podatnika” jest adekwatna do wykładni przedstawionej w interpretacji ogólnej?

Oceny oczywiście dokonują organy podatkowe, np. ww. postępowaniu podatkowym. Należy pamiętać, iż niezastosowanie się organu podatkowego do zaleceń interpretacji ogólnej stanowi: „naruszenie zasady prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie obywateli wobec prawa, która jest określona w art. 121 Ordynacji podatkowej” wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 12 marca 2003 r., sygn. akt I SA/B 658/03, na co wskazywało orzecznictwo administracyjne

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Monitor Księgowego – prenumerata

Czy „ochrona” gwarantowana przez interpretację indywidualną jest „taka sama” jak interpretacji ogólnej?

W kontekście przyszłorocznych zmian w Ordynacji podatkowej, które mogą zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2016 r., zdanie co do podobieństwa ochrony prawnej obu instytucji jest podzielone i to w samym Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

Sama ustawa nowelizująca nie wprowadza znaczących zmian w samej konstrukcji interpretacji indywidualnej oraz ogólnej. Zmiana legislacyjna wprowadzi jednak nowe narzędzie, z którego będą mogli korzystać Dyrektorzy Izb Skarbowych. Jeżeli stan faktyczny, czy opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację indywidualną będzie odpowiadał dotychczas wydanej interpretacji ogólnej, to właściwy Dyrektor Izby Skarbowej będzie mógł wydać:

 „postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zastosowanie znajduje interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku. – nowy 5a w art. 14b OrdPu, który zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

„Różna” moc ochrony prawnej:

W Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - z dnia 21 lutego 2014 r. na interpelację poselską nr 24159 „w sprawie wydawania na wniosek interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego”, stwierdzono iż:

Interpretacja indywidualna może oznaczać dla podatnika większą ochronę prawną, niż interpretacja ogólna, która pozwala skorzystać z swojej ochrony wyłącznie w sytuacji kiedy u podatnika wystąpi tożsamy stan faktyczny z opisanym w interpretacji ogólnej.

Minister jednak nie opisał na czym polega ochrona prawna interpretacji ogólnej oraz czym ona się różni od tej, która jest zapewniona przez uzyskanie interpretacji indywidualnej.

„Tożsama” moc ochrony prawnej:

Z kolei w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, który został skierowany do sejmu w dniu 2 czerwca 2015 r., przyjęty przez Sejm w dniu 9 lipca 2015 r. , wystosowano tezę , iż: ”każdy ma możliwość zastosowania się do interpretacji ogólnej, a tym samym do powoływania się na wynikającą z tego tytułu ochronę prawną, której treść oraz zasady są analogiczne jak przy interpretacji indywidualnej.”


Powyższe wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów, którzy m.in. współtworzyli ww. projekt, pokazują, iż nadal brakuje pomysłu na większe wykorzystanie instytucji jaką jest interpretacja ogólna.

Być może zmiany legislacyjna, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. spowodują, iż Minister Finansów będzie częściej wydawał interpretacje ogólne (do tej pory zostało wydanych i opublikowanych tylko 76 interpretacji ogólnych).

W konsekwencji Dyrektorzy Izb Skarbowych będą jedynie potwierdzać, iż dany stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o interpretację indywidualną odpowiada wykładni interpretacji ogólnej, co może spowodować szybsze uzyskiwanie odpowiedzi na wnioski o interpretacje, co w kontekście niejasności polskiego prawa podatkowe może okazać się niezwykle pomocne.

Sama ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3462) została skierowana w dniu 7 sierpnia 2015 r. przez Senat do Komisji Finansów. Senat nie zgłosił poprawek w zakresie zmian dot. interpretacji ogólnych.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA