REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy
Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

Choć wymóg posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej został znacznie ograniczony na skutek nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, która obowiązuje od września ubiegłego roku, w niektórych przypadkach jest on obowiązkowy.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnikami, zobowiązanymi do legitymowania się w celach podatkowych jedynie numerem PESEL, zostały bowiem objęte tylko osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Reszta podmiotów gospodarczych, jak również przedsiębiorcy zaczynający dopiero swoją przygodę z biznesem, muszą posiadać NIP.

Wspomniana nowelizacja oprócz tego, że zwolniła niektórych podatników z obowiązku identyfikacji za pomocą numeru NIP w znacznym stopniu uprościła procedury związane z nadaniem nowego identyfikatora podatkowego. Wydanie decyzji podatkowej w tym zakresie nie jest już konieczne.

NIP 2012 – zmiany od A do Z

Zgłoszenie identyfikacyjne podstawą przyznania numeru NIP

Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej zobowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, w ramach wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców ewentualnie do ewidencji działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać, że zgłoszenie to ma charakter jednorazowy,  bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania,  jak również liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej, czy też liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgłoszenie to powinno zawierać w pierwszej kolejności dane podatnika, ubiegającego się o nadanie numeru NIP.  Należą do nich:

- imię i nazwisko podatnika, 

- imiona rodziców, 

- data i miejsce urodzenia, 

- płeć, nazwisko rodowe, 

- obywatelstwo lub obywatelstwa, 

- adres miejsca zamieszkania, 

- adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, 

- rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer PESEL w przypadku osób fizycznych objętych tym rejestrem. 

Ponadto wymagane są dodatkowe informacje dotyczące prowadzonego podmiotu gospodarczego, takie jak np. nazwa (firma), adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej.

Dokumentem  przewidzianym w tym celu jest formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.  

Czas przewidziany na potwierdzenie nadania numeru NIP ograniczony do minimum

REKLAMA

Podatnik powinien pamiętać, że efektem działania polegającego na złożeniu wniosku jest uzyskanie informacji zwrotnej od naczelnika urzędu skarbowego, dotyczącej potwierdzenia nadania numeru NIP, które następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników.

W przypadku osób fizycznych rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej okres oczekiwania został ograniczony do niezbędnego minimum. Potwierdzenie nadania NIP wydaje się bowiem tym osobom nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego. 

Inni (osoby prawne i jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej) mają gorzej i muszą czekać na potwierdzenie nadania NIP 14 dni od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.

Tak wynika z art. 8b ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Aktualnie rząd planuje skrócić ów 14-dniowy termin do 3 dni.

NIP w trzy dni oraz usunięcie obowiązku informowania sanepidu i PIP

Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawi się druk ZAP-3

Terminy przewidziane na zgłoszenie identyfikacyjne

REKLAMA

Złożenie wniosku identyfikacyjnego zostało objęte pewnymi ograniczeniami czasowymi. Podatnicy podatku VAT jak również podatku akcyzowego dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków.

Podatnicy (z wyłączeniem osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług) oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.

Płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.

W sytuacji, gdy z przepisów prawa podatkowego wynikają różne terminy przewidziane na dokonanie zgłoszenia identyfikacyjnego, czynność tę należy wykonać jeden raz, w  terminie najwcześniejszym.  

Oznacza to, że w sytuacji, gdy ubiegający się o nadanie numeru NIP, zobowiązany jest
do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego zarówno z tytułu podatku VAT, jak również z racji pełnienia funkcji płatnika składek ubezpieczeniowych, owo zgłoszenie składa w zależności od tego, który z wymaganych terminów będzie wcześniejszy. 

Elżbieta Węcławik,

Iwona Cackowska

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA