REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
NIP 2012 rok, ZAP-3, NIP-5/W
NIP 2012 rok, ZAP-3, NIP-5/W
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wiesz co to jest identyfikator podatkowy? Kiedy trzeba posługiwać się NIP-em, a kiedy wystarczy PESEL? Do czego potrzebny jest formularz ZAP-3? Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają najważniejsze kwestie.

29 lipca 2011 r. została uchwalona ustawa o  zmianie ustawy o zasadach  ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.  Nr 171, poz. 1016).   

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 września 2011 r. weszły w życie przepisy w zakresie:  

1) przyjęcia numeru PESEL za identyfikator podatkowy dla osób fizycznych objętych  rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących  zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;   

2) uruchomienia centralnej rejestracji poprzez utworzenie Centralnego Rejestru  Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP);   

REKLAMA

3) zmiany trybu nadawania NIP.   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dniem 1 stycznia 2012 r. zostały wprowadzone przepisy dotyczące odstąpienia od obowiązku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego oraz  aktualizacyjnego przez osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące  działalności gospodarczej lub niebędące podatnikami podatku od towarów i usług.   

Do zmian tych dostosowano przepis wykonawczy zawarty w rozporządzeniu Ministra  Finansów z 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń  identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1765).   

Polecamy: NIP 2012 - nowe druki

OBOWIĄZEK EWIDENCYJNY ( zmiana art. 2 ustawy NIP)  

Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki  organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie innych ustaw  są podatnikami, a także płatnicy podatków oraz płatnicy składek na ubezpieczenie  społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.  

Takiego obowiązku nie mają natomiast podatnicy, którzy uzyskali numer  identyfikacyjny na podstawie art. 132 ust. 5 oraz art. 134a ust. 4 ustawy z dnia  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 Nr 177, poz.1054).

Polecamy: Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawił się druk ZAP-3

IDENTYFIKATOR PODATKOWY  ( zmiana w art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 9 ust.1, art. 11  oraz dodanie w art. 5  ust. 2a, a w art. 9 ust. 1d ustawy NIP)

Zmiany ustawy o NIP wprowadziły od 1 września 2011  r. pojęcie „identyfikatora  podatkowego”, którym jest numer PESEL, bądź NIP.  

W związku z tym od 1 stycznia 2012 r. podatnicy „podzielili się” na dwie grupy:  

1. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej  lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku  od towarów i usług dla  których jedynym identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL.  

2. pozostałe podmioty podlegające obowiązkowi ewidencyjnemu, tj. osoby fizyczne  nieprowadzące działalności gospodarczej, które nie  są objęte rejestrem PESEL  (osoby zagraniczne), osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub  będące podatnikami podatku od towarów i usług, osoby prawne, jednostki  organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie innych ustaw są  podatnikami, płatnicy podatków, oraz płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne  oraz ubezpieczenie zdrowotne, dla których identyfikatorem podatkowym jest  numer NIP.  

Numer PESEL jest identyfikatorem podatkowym jedynie dla osób fizycznych, które  są objęte rejestrem PESEL i nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu  art. 3 pkt 9 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2005 r. Nr 8,  poz. 60 z późń. zm,. (zwanej dalej „ ustawa Ordynacja”), i nie są też  zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.   

Wystarczy, że osoba fizyczna prowadzi w 2012 r. gospodarstwo rolne, działy specjalne  produkcji rolnej, czy też jest podatnikiem VAT - jej identyfikatorem podatkowym po 1 stycznia 2012 r. nadal jest numer NIP.   

Osoby fizyczne, które nie są objęte rejestrem PESEL, np. osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium RP, które po 1 stycznia 2012 r. zostaną  zatrudnione przez polskich pracodawców, nadal są obowiązane do dokonania  zgłoszenia identyfikacyjnego.

Polecamy: Aktualizacja danych objętych zgłoszeniem NIP

Dla nich po 1 stycznia 2012 r. identyfikatorem  podatkowym jest nadal numer NIP. Istotnym jest fakt, że procedura jego nadania  odbywa się już bez pośrednictwa płatnika, ponieważ w całości został uchylony art. 8  ustawy o NIP.  


OSOBY FIZYCZNE, DLA KTÓRYCH IDENTYFIKATOREM PODATKOWYM JEST  NUMER PESEL  

Wskutek nowelizacji ustawy o NIP od 1 stycznia 2012 r. osoby fizyczne objęte  rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące podatnikami  podatku od towarów i usług nie dokonują zgłoszeń identyfikacyjnych.

Osoby te, nie  zgłaszają również zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL, ponieważ  zostaną one automatycznie wprowadzone i zaktualizowane z rejestru PESEL do CRP  KEP, np. nazwiska, dowody osobiste, czy adresy zamieszkania. 

Ta sama zasada będzie miała zastosowanie do osoby fizycznej objętej rejestrem  PESEL, która  po latach nieobecności wraca do kraju.

W sytuacji, gdy ww. podatnik w rejestrze PESEL będzie miał adres zamieszkania inny  niż adres zameldowania, organ podatkowy za dokonanie aktualizacji adresu  zamieszkania ma obowiązek uznać podanie aktualnego adresu zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym  (składanym przez podatnika, deklaracje złożone przez płatnika nie są postawą do  zmiany adresu), np. w zeznaniu rocznym.

Podatnik, pomimo braku obowiązku do  złożenia deklaracji lub innego dokumentu związanego z obowiązkiem podatkowym,  może według uznania poinformować dowolny urząd skarbowy w kraju o nowym  adresie miejsca zamieszkania, na formularzu ZAP-3 (art. 9 ust. 1d ustawy o NIP).  


Na druku ZAP-3 możliwe jest również zgłoszenie nowego lub zlikwidowanie  nieaktualnego rachunku bankowego (do celów zwrócenia nadpłaconego podatku dochodowego  od osób fizycznych).  

Osoby fizyczne objęte  rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące  zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, u których przed  31 grudnia 2011 r. nastąpiły zmiany, np. dowodu osobistego, nazwiska, czy adresu  zamieszkania, i które do 31 grudnia 2011 r. nie dokonały aktualizacji tych danych, nie mają takiego obowiązku po 1 stycznia 2012 r.   

Tej grupie podatników, którym do 31 grudnia 2011 r. został nadany numer  NIP - z dniem 1 stycznia 2012 r. został on im zniesiony.  

Oznacza to, że podatnicy ci po dniu 1 stycznia 2012 r. składając dokumenty związane  z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności  budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne oraz na żądanie organów administracji rządowej samorządowej, organów kontroli skarbowej,  przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, banków i  spółdzielczych kas  oszczędnościowo-kredytowych, stron czynności cywilno-prawnych, płatników oraz  inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych mają obowiązek  podać numer PESEL (art. 11 ust. 2 ustawy o NIP).  

Polecamy: Złóż NIP przez internet

W praktyce oznacza to, że w zeznaniach podatkowych PIT, w pozycji  identyfikatora podatkowego, osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL, które w roku  podatkowym za, który składają zeznania:  

• nie prowadziły działalności gospodarczej,  

• nie były zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT,

• nie były płatnikami podatków, płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne, jak  i zdrowotne, wpiszą numer PESEL.  

Natomiast w części B. „Dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania” (zeznań podatkowych PIT) podatnicy wpisują aktualny adres zamieszkania na moment składania zeznań, nawet 4 gdyby zmiany te spowodowały zmianę właściwości organów podatkowych. Istotnym  jest także fakt, że zeznania zgodnie z przepisami o podatku dochodowym składa się  nadal do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres  zamieszkania na ostatni dzień roku podatkowego.  

Również płatnicy w składanych zeznaniach, czy informacjach (np. PIT-40, PIT-11)  wpisują numer PESEL, chyba, że są w posiadaniu informacji od pracownika, o tym,  że prowadzi on działalność gospodarczą, lub jest zarejestrowanym podatnikiem  podatku od towarów i usług, lub jest płatnikiem podatku, lub płatnikiem składek na  ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne - wówczas jako identyfikator wpisuja numer NIP.   

PODATNICY DLA, KTÓRYCH IDENTYFIKATOREM PODATKOWYM JEST NUMER NIP

Podatnicy będący przedsiębiorcami, którzy podlegają wpisowi do CEIDG (Centralna  Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) muszą nadal starać się o nadanie NIP, w ramach jednego okienka.

Wniosek obejmuje zgłoszenie identyfikacyjne, jak  i zgłoszenie aktualizacyjne.   

Polecamy: Zasady posługiwania się NIP - czyli komu trzeba pokazać nasz numer identyfikacji podatkowej

Należy nadmienić, że od 1 lipca 2011 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy  o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku do rejestracji  działalności gospodarczej - druk CEIDG-1.   

Właściwym do złożenia CEIDG-1 jest urząd miasta/gminy.   

Na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej  przedsiębiorcy do wniosku CEIDG-1 mogą również dołączyć:  

- wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16);  

- zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w przepisach o podatku od towarów  i usług (VAT- R).  

Nowy wniosek CEIDG-1 umożliwia przedsiębiorcom (poz. 18 formularza) wyboru  formy opodatkowania.

Taka możliwość istnieje tylko  wraz ze złożeniem wniosku  o pierwszy wpis do CEIDG. Natomiast zmianę formy opodatkowania należy zgłosić  już bezpośrednio w urzędzie skarbowym.  

Wypełnienie we wniosku CEIDG-1  pozycji dotyczącej formy wpłaty zaliczki na podatek dochodowy nie jest równoznaczne ze złożeniem zgodnie  z art. 44 ust. 3i i 6c ustawy o PIT,  zawiadomienia o wyborze kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek, bądź o wyborze  jej uproszczonej formy. Również zaznaczenie pozycji dotyczącej rodzaju prowadzonej  dokumentacji rachunkowej, nie jest równoznaczne ze złożeniem zgodnie z § 10 ust. 2  rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów  zawiadomienia o zaprowadzeniu, np. podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W  obu przypadkach należy odrębnie zawiadomić urząd skarbowy.

Natomiast podatnicy niebędący przedsiębiorcami zgłoszenie identyfikacyjne  i aktualizacyjne składają bezpośrednio w urzędzie skarbowym, od 1 stycznia 2012 r.  na nowym druku NIP-7.

W przypadku, gdy osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL nieprowadząca działalności  gospodarczej i niebędąca zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, której do  31 grudnia 2011 r. został nadany numer NIP i której z dniem 1 stycznia 2012 r. został on zniesiony, rozpocznie po 1 stycznia 2012  r. prowadzenie działalności  gospodarczej - wówczas identyfikatorem podatkowym stanie się dla niej numer NIP. 

Podatnik składając w organie rejestrowym CEIDG-1, czy w urzędzie skarbowym NIP-7, w formularzach tych nie wpisuje numeru NIP.

Naczelnik urzędu skarbowego  na podstawie złożonego zgłoszenia CEIDG-1 lub NIP-7 wyda na podstawie art. 8b  ustawy o NIP potwierdzenie nadania NIP. Będzie to ten sam numer, który został  nadany podatnikowi przed 31 grudnia 2011 r.


TERMINY DOKONANIA ZGŁOSZENIA IDENTYFIKACYJNEGO  (zmieniony art. 6 ustawy NIP)  

Podatnicy, dla których identyfikatorem podatkowym jest numer NIP, nadal są  obowiązani do składania zgłoszeń identyfikacyjnych.

Polecamy: NIP czy PESEL w PIT-11 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Jednak uległy zmianie terminy w jakich należy ich dokonywać:  

1. podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani  dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym, że osoby fizyczne są  obowiązane dokonać takiego zgłoszenia tylko w przypadku dokonania zgłoszenia  rejestracyjnego VAT ( VAT–R),  

2. pozostali podatnicy oraz płatnicy podatków mają obowiązek dokonać zgłoszenia  identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej  deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem  pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.   

PROCEDURA NADANIA NUMERU NIP ( dodano art. 8a i 8b ustawy NIP)  

Od 1 września 2011 r. wydawane dotąd decyzje o nadaniu NIP zastąpione zostały  potwierdzeniami nadania NIP.

Uruchomienie CRP KEP umożliwiło też skrócenie czasu  na wydanie przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia nadania NIP, tj.:  

1. osoby fizyczne rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej uzyskują  NIP najpóźniej następnego dnia roboczego po złożeniu poprawnego zgłoszenia  identyfikacyjnego (przed zmianą ustawy w terminie 3 dni roboczych),  

2. pozostałe podmioty – najpóźniej w terminie 14 dni od złożenia poprawnego  zgłoszenia identyfikacyjnego (przed zmianą ustawy w terminie 3 dni roboczych).  

Polecamy: Kowalscy bez NIP od 1 stycznia 2012 roku

TERMINY DOKONANIA ZGŁOSZENIA AKTUALIZACYJNEGO ( zmieniony art. 9 ustawy NIP)

Podatnicy, dla których identyfikatorem podatkowym jest numer NIP nadal są  obowiązani do składania zgłoszeń aktualizacyjnych,  z tym, że podobnie jak przy  zgłoszeniach identyfikacyjnych ulegają zmianie terminy, w jakich należy ich  dokonywać.  

W związku z tym podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego,  pozostali podatnicy, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych  mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym  poprzez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie  później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

To oznacza,  że terminy aktualizacji uległy ujednoliceniu i uproszczeniu.  

W przypadku aktualizacji danych osobowych  wspólników spółek osobowych, np. nazwiska, adresu zamieszkania, numeru  osobistego rachunku bankowego, dowodu osobistego, należy złożyć:  
- CEIDG-1 (urząd gminy) w przypadku wspólników spółek cywilnych,  
-  NIP-7  (urząd skarbowy) w przypadku wspólników spółek jawnych,  komandytowych, partnerskich i komandytowo-akcyjnych.  

NIP-5/W - WNIOSEK/INFORMACJA O NADANYM NUMERZE IDENTYFIKACJI  PODATKOWEJ ( zmieniony art. 13 ust. 3 ustawy NIP)  

Od 1 września 2011 r. nie są już podatnikom wydawane duplikaty decyzji NIP.  

Natomiast jest możliwość uzyskania od naczelnika urzędu skarbowego:  

1. zaświadczenia o nadanym NIP podmiotowi, który się nim posługuje, na wniosek  tego podmiotu; wniosek NIP-5/W należy złożyć w jednym egzemplarzu, nie  wypełniając części B formularza, w odpowiedzi naczelnik urzędu skarbowego  wydaje zaświadczenie;  

2. informacji o nadanym NIP podmiotowi, na wniosek osoby trzeciej zawierający  dane podmiotu, o którego NIP wystąpiono; formularz  NIP-5/W wypełnia się  w dwóch egzemplarzach, kompletnie, natomiast naczelnik urzędu skarbowego  wydaje NIP-5/W informację o nadanym numerze identyfikacji podatkowej.   

Polecamy: Który urząd powinien nadać podatnikowi NIP?

Uzyskanie wyżej wymienionych dokumentów związane jest z opłatą skarbową  w wysokości 21 zł.

Druk NIP-5/W można złożyć w dowolnym urzędzie skarbowym.  

Formularz  jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego  do spraw finansów publicznych oraz na stronie Ministerstwa Finansów.  

FORMULARZE  

Od 1 stycznia 2012 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia  27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych  i zgłoszeń aktualizacyjnych.

W związku z tym będą w obiegu nowe wersje 7 formularzy: NIP-2, NIP-2/A, NIP-D, NIP-C, NIP - B.

Znikł natomiast NIP-1, a pojawił  się NIP-7.   

NIP-7 wypełniają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub  zarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i  usług, ale niepodlegające  wpisowi do CEIDG.

Polecamy: Jakim numerem NIP podatnik posługuje się w transakcjach unijnych

Formularz ten, jest też przewidziany dla nieprowadzących własnej  działalności, ale funkcjonujących jako płatnicy podatków, płatnicy składek na  ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne, lub osoby nie objęte  rejestrem PESEL.

Znikł również NIP-3, a zaczął obowiązywać ZAP-3.   

Wzory  nowych zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych obowiązujących od  1 stycznia 2012 r.

Źródło: Krajowa Informacja Podatkowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rewolucja w podatkach dla firm 2027. Zmiany w PIT, CIT i ryczałcie uderzą w tysiące przedsiębiorców?

Rząd szykuje głęboką reformę podatkową, która wprowadzi nowe stawki PIT, zmieni zasady CIT oraz drastycznie ograniczy dostęp do ryczałtu. Choć niektóre propozycje zakładają obniżenie obciążeń fiskalnych, Rada Naukowa przy Rzeczniku MŚP alarmuje: nowe przepisy mogą pogorszyć kondycję finansową tysięcy polskich mikro, małych i średnich firm. Co gorsza, drastyczne zmiany w ryczałcie mogą wejść w życie niemal z dnia na dzień, a obietnice dotyczące składki zdrowotnej wciąż pozostają niespełnione. Sprawdź, co dokładnie ma się zmienić od 1 stycznia 2027 roku i jak nowe limity wpłyną na Twój biznes.

Zakup i sprzedaż opodatkowane VAT-MARŻĄ w ewidencji JPK_V7X

Procedura VAT-marża pozwala opodatkować nie całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży, lecz marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia towaru, pomniejszoną o VAT należny. W przypadku podatników handlujących samochodami używanymi, sprzętem elektronicznym, meblami, dziełami sztuki czy przedmiotami kolekcjonerskimi prawidłowe rozliczenie nie kończy się jednak na właściwym wyliczeniu marży. Równie istotne jest prawidłowe wykazanie transakcji w JPK_V7X.

Przepaść płacowa w Polsce się pogłębia. Nowe dane pokazują brutalną prawdę o zarobkach

Pracujesz w małej firmie czy w wielkiej korporacji? Odpowiedź na to pytanie drastycznie definiuje Twoje szanse na godne zarobki. Z najświeższej analizy rozkładu wynagrodzeń wynika, że 10 procent najmniej zarabiających Polaków zderza się ze ścianą, podczas gdy krezusi windują średnią krajową. Sprawdź, na którym szczeblu drabiny płacowej się znajdujesz.

Fundacja rodzinna: skuteczne narzędzie czy iluzja bezpieczeństwa właściciela firmy? Fundacja na pokolenia, przepisy na kilka lat?

Wokół fundacji rodzinnych powstało w Polsce wiele oczekiwań. Dla jednych są symbolem dojrzałego właścicielstwa, dla innych niemal synonimem dobrze zaplanowanej sukcesji. I właśnie tutaj zaczyna się niebezpieczne uproszczenie. Fundacja rodzinna nie jest sukcesją, ale jednym z narzędzi, które mogą wspierać proces sukcesyjny, pod warunkiem, że odpowiada na rzeczywiste potrzeby konkretnej rodziny biznesowej. Może uporządkować własność, ograniczyć ryzyko rozdrobnienia majątku, określić zasady świadczeń oraz stworzyć ramy zarządzania aktywami po śmierci fundatora. Nie odpowie jednak na kluczowe pytania związane ze zmianą pokoleniową: kto ma przejąć odpowiedzialność za firmę, czy kolejne pokolenie rzeczywiście tego chce i jest do tego przygotowane, jak powinna zmienić się rola nestora, czy rodzina potrafi wspólnie podejmować decyzje oraz czy przedsiębiorstwo w ogóle powinno pozostać w rękach następnej generacji. A jeżeli właściciel i jego rodzina nie rozstrzygnęli tych kwestii, utworzenie fundacji ich nie rozwiąże, jedynie nada im nowy kontekst prawny i organizacyjny. Fundacja rodzinna pozwala chronić majątek przed podziałem, lecz nie zastąpi rozmowy między bliskimi. Wskazanie beneficjentów nie czyni z nich automatycznie odpowiedzialnych właścicieli, a zachowanie ciągłości własności nie oznacza jeszcze, że kolejne pokolenia będą potrafiły rozwijać firmę i rodzinne dziedzictwo.

REKLAMA

Zmiany czasu w biznesie – jakie skutki dla logistyki, transportu, handlu. Czas skończyć z archaicznym zwyczajem

Aktualnie zmiana czasu z zimowego na letni (i odwrotnie) obowiązuje w około 50 krajach, w tym w całej Unii Europejskiej. Lepsze wykorzystanie światła słonecznego nadal stanowi koronny argument przemawiający za utrzymaniem tego stanu rzeczy, mimo uzasadnionych podejrzeń, że „odejmowanie” i „dodawanie” godziny dnia dwa razy w ciągu roku negatywnie wpływa na organizm. Ekonomiczne, w tym logistyczne, skutki zmiany czasu to materiał na obszerne opracowanie. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Katedry Logistyki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Szef KAS: Ciężko wyliczyć ile zyskał budżet na wdrożeniu KSeF; musimy korzystać z AI bo podatnicy już to robią. Powstaje Jednolity System Podatkowy

Musimy korzystać ze sztucznej inteligencji, ponieważ podatnicy, a zwłaszcza ich pełnomocnicy profesjonalni już z niej korzystają – powiedział PAP Szef Krajowej Administracji Skarbowej i wiceminister finansów Marcin Łoboda w rozmowie z Polską Agencją Prasową. Minister Łoboda poinformował też o prowadzonych w Ministerstwie Finansów pracach nad informatyzacją Krajowej Administracji Skarbowej, tworzeniem Jednolitego Systemu Podatkowego dla organów KAS,

Rewolucja w Ordynacji podatkowej. Skarbówka odpuści drobne kwoty, ale to dopiero początek dużych zmian dla podatników

Ministerstwo Finansów szykuje potężny pakiet deregulacyjny, który ma diametralnie zmienić relacje na linii urzędnik–podatnik. W projekcie nowej ustawy znalazł się zapis, na który Polacy czekali od lat: skarbówka nie będzie już ścigać za groszowe zaległości. Zmienią się też kluczowe terminy na odwołania, a kontrole zyskają sztywne ramy czasowe. Sprawdź, co dokładnie i od kiedy zmieni się w przepisach.

Rażąco niska cena oferty w zamówieniach publicznych – jak ją ocenić, wyjaśnić i badać także przy umowie ramowej

Rażąco niska cena to jeden z najważniejszych tematów w zamówieniach publicznych, ponieważ wpływa jednocześnie na wynik przetargu, bezpieczeństwo realizacji umowy i uczciwą konkurencję. W praktyce problem nie dotyczy wyłącznie klasycznego postępowania zakupowego, lecz także takich sytuacji jak umowa ramowa, postępowanie wykonawcze czy ponowne badanie ceny na dalszym etapie zamówienia. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest rażąco niska cena oferty, kiedy zamawiający powinien żądać wyjaśnień, jak wykonawca powinien przygotować kalkulację oraz czy badanie ceny trzeba powtarzać przy zamówieniach udzielanych na podstawie umowy ramowej.

REKLAMA

Koniec z remontami bez rachunku? Rząd bierze się za polskie budowy

Ponad 32% Polaków płaci fachowcom bez żadnego dokumentu, co generuje miliardowe straty dla budżetu. Ministerstwo Finansów szykuje radykalne zmiany w przepisach, które uderzą w szarą strefę w budowlance. Zmiany dotkną nie tylko firmy, ale i zwykłych konsumentów.

KSeF i split payment. Organ skarbowy wyjaśnił, kiedy można oznaczyć fakturę jako MPP

Przedsiębiorcy korzystający z KSeF mają wątpliwości, czy oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności” można stosować także wtedy, gdy przepisy tego nie wymagają. Dyrektor KIS wydał właśnie interpretację, z której wynika, że takie oznaczenie jest dopuszczalne również przy fakturach nieobjętych obowiązkowym split payment.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA