NIP 2012 – zmiany od A do Z
REKLAMA
REKLAMA
29 lipca 2011 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1016).
REKLAMA
Od 1 września 2011 r. weszły w życie przepisy w zakresie:
1) przyjęcia numeru PESEL za identyfikator podatkowy dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
2) uruchomienia centralnej rejestracji poprzez utworzenie Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP);
3) zmiany trybu nadawania NIP.
Z dniem 1 stycznia 2012 r. zostały wprowadzone przepisy dotyczące odstąpienia od obowiązku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego oraz aktualizacyjnego przez osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące podatnikami podatku od towarów i usług.
Do zmian tych dostosowano przepis wykonawczy zawarty w rozporządzeniu Ministra Finansów z 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1765).
Polecamy: NIP 2012 - nowe druki
OBOWIĄZEK EWIDENCYJNY ( zmiana art. 2 ustawy NIP)
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie innych ustaw są podatnikami, a także płatnicy podatków oraz płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.
Takiego obowiązku nie mają natomiast podatnicy, którzy uzyskali numer identyfikacyjny na podstawie art. 132 ust. 5 oraz art. 134a ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 Nr 177, poz.1054).
Polecamy: Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawił się druk ZAP-3
IDENTYFIKATOR PODATKOWY ( zmiana w art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 9 ust.1, art. 11 oraz dodanie w art. 5 ust. 2a, a w art. 9 ust. 1d ustawy NIP)
Zmiany ustawy o NIP wprowadziły od 1 września 2011 r. pojęcie „identyfikatora podatkowego”, którym jest numer PESEL, bądź NIP.
W związku z tym od 1 stycznia 2012 r. podatnicy „podzielili się” na dwie grupy:
1. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług dla których jedynym identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL.
REKLAMA
2. pozostałe podmioty podlegające obowiązkowi ewidencyjnemu, tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które nie są objęte rejestrem PESEL (osoby zagraniczne), osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub będące podatnikami podatku od towarów i usług, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie innych ustaw są podatnikami, płatnicy podatków, oraz płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, dla których identyfikatorem podatkowym jest numer NIP.
Numer PESEL jest identyfikatorem podatkowym jedynie dla osób fizycznych, które są objęte rejestrem PESEL i nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późń. zm,. (zwanej dalej „ ustawa Ordynacja”), i nie są też zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Wystarczy, że osoba fizyczna prowadzi w 2012 r. gospodarstwo rolne, działy specjalne produkcji rolnej, czy też jest podatnikiem VAT - jej identyfikatorem podatkowym po 1 stycznia 2012 r. nadal jest numer NIP.
Osoby fizyczne, które nie są objęte rejestrem PESEL, np. osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium RP, które po 1 stycznia 2012 r. zostaną zatrudnione przez polskich pracodawców, nadal są obowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego.
Polecamy: Aktualizacja danych objętych zgłoszeniem NIP
Dla nich po 1 stycznia 2012 r. identyfikatorem podatkowym jest nadal numer NIP. Istotnym jest fakt, że procedura jego nadania odbywa się już bez pośrednictwa płatnika, ponieważ w całości został uchylony art. 8 ustawy o NIP.
OSOBY FIZYCZNE, DLA KTÓRYCH IDENTYFIKATOREM PODATKOWYM JEST NUMER PESEL
Wskutek nowelizacji ustawy o NIP od 1 stycznia 2012 r. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące podatnikami podatku od towarów i usług nie dokonują zgłoszeń identyfikacyjnych.
Osoby te, nie zgłaszają również zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL, ponieważ zostaną one automatycznie wprowadzone i zaktualizowane z rejestru PESEL do CRP KEP, np. nazwiska, dowody osobiste, czy adresy zamieszkania.
Ta sama zasada będzie miała zastosowanie do osoby fizycznej objętej rejestrem PESEL, która po latach nieobecności wraca do kraju.
W sytuacji, gdy ww. podatnik w rejestrze PESEL będzie miał adres zamieszkania inny niż adres zameldowania, organ podatkowy za dokonanie aktualizacji adresu zamieszkania ma obowiązek uznać podanie aktualnego adresu zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym (składanym przez podatnika, deklaracje złożone przez płatnika nie są postawą do zmiany adresu), np. w zeznaniu rocznym.
Podatnik, pomimo braku obowiązku do złożenia deklaracji lub innego dokumentu związanego z obowiązkiem podatkowym, może według uznania poinformować dowolny urząd skarbowy w kraju o nowym adresie miejsca zamieszkania, na formularzu ZAP-3 (art. 9 ust. 1d ustawy o NIP).
Na druku ZAP-3 możliwe jest również zgłoszenie nowego lub zlikwidowanie nieaktualnego rachunku bankowego (do celów zwrócenia nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych).
Osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, u których przed 31 grudnia 2011 r. nastąpiły zmiany, np. dowodu osobistego, nazwiska, czy adresu zamieszkania, i które do 31 grudnia 2011 r. nie dokonały aktualizacji tych danych, nie mają takiego obowiązku po 1 stycznia 2012 r.
Tej grupie podatników, którym do 31 grudnia 2011 r. został nadany numer NIP - z dniem 1 stycznia 2012 r. został on im zniesiony.
Oznacza to, że podatnicy ci po dniu 1 stycznia 2012 r. składając dokumenty związane z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne oraz na żądanie organów administracji rządowej samorządowej, organów kontroli skarbowej, przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, stron czynności cywilno-prawnych, płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych mają obowiązek podać numer PESEL (art. 11 ust. 2 ustawy o NIP).
Polecamy: Złóż NIP przez internet
W praktyce oznacza to, że w zeznaniach podatkowych PIT, w pozycji identyfikatora podatkowego, osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL, które w roku podatkowym za, który składają zeznania:
• nie prowadziły działalności gospodarczej,
• nie były zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT,
• nie były płatnikami podatków, płatnikami składek na ubezpieczenie społeczne, jak i zdrowotne, wpiszą numer PESEL.
Natomiast w części B. „Dane identyfikacyjne i aktualny adres zamieszkania” (zeznań podatkowych PIT) podatnicy wpisują aktualny adres zamieszkania na moment składania zeznań, nawet 4 gdyby zmiany te spowodowały zmianę właściwości organów podatkowych. Istotnym jest także fakt, że zeznania zgodnie z przepisami o podatku dochodowym składa się nadal do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres zamieszkania na ostatni dzień roku podatkowego.
Również płatnicy w składanych zeznaniach, czy informacjach (np. PIT-40, PIT-11) wpisują numer PESEL, chyba, że są w posiadaniu informacji od pracownika, o tym, że prowadzi on działalność gospodarczą, lub jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, lub jest płatnikiem podatku, lub płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne - wówczas jako identyfikator wpisuja numer NIP.
PODATNICY DLA, KTÓRYCH IDENTYFIKATOREM PODATKOWYM JEST NUMER NIP
Podatnicy będący przedsiębiorcami, którzy podlegają wpisowi do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) muszą nadal starać się o nadanie NIP, w ramach jednego okienka.
Wniosek obejmuje zgłoszenie identyfikacyjne, jak i zgłoszenie aktualizacyjne.
Polecamy: Zasady posługiwania się NIP - czyli komu trzeba pokazać nasz numer identyfikacji podatkowej
Należy nadmienić, że od 1 lipca 2011 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku do rejestracji działalności gospodarczej - druk CEIDG-1.
Właściwym do złożenia CEIDG-1 jest urząd miasta/gminy.
Na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorcy do wniosku CEIDG-1 mogą również dołączyć:
- wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16);
- zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w przepisach o podatku od towarów i usług (VAT- R).
Nowy wniosek CEIDG-1 umożliwia przedsiębiorcom (poz. 18 formularza) wyboru formy opodatkowania.
Taka możliwość istnieje tylko wraz ze złożeniem wniosku o pierwszy wpis do CEIDG. Natomiast zmianę formy opodatkowania należy zgłosić już bezpośrednio w urzędzie skarbowym.
Wypełnienie we wniosku CEIDG-1 pozycji dotyczącej formy wpłaty zaliczki na podatek dochodowy nie jest równoznaczne ze złożeniem zgodnie z art. 44 ust. 3i i 6c ustawy o PIT, zawiadomienia o wyborze kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek, bądź o wyborze jej uproszczonej formy. Również zaznaczenie pozycji dotyczącej rodzaju prowadzonej dokumentacji rachunkowej, nie jest równoznaczne ze złożeniem zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawiadomienia o zaprowadzeniu, np. podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W obu przypadkach należy odrębnie zawiadomić urząd skarbowy.
Natomiast podatnicy niebędący przedsiębiorcami zgłoszenie identyfikacyjne i aktualizacyjne składają bezpośrednio w urzędzie skarbowym, od 1 stycznia 2012 r. na nowym druku NIP-7.
W przypadku, gdy osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL nieprowadząca działalności gospodarczej i niebędąca zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, której do 31 grudnia 2011 r. został nadany numer NIP i której z dniem 1 stycznia 2012 r. został on zniesiony, rozpocznie po 1 stycznia 2012 r. prowadzenie działalności gospodarczej - wówczas identyfikatorem podatkowym stanie się dla niej numer NIP.
Podatnik składając w organie rejestrowym CEIDG-1, czy w urzędzie skarbowym NIP-7, w formularzach tych nie wpisuje numeru NIP.
Naczelnik urzędu skarbowego na podstawie złożonego zgłoszenia CEIDG-1 lub NIP-7 wyda na podstawie art. 8b ustawy o NIP potwierdzenie nadania NIP. Będzie to ten sam numer, który został nadany podatnikowi przed 31 grudnia 2011 r.
TERMINY DOKONANIA ZGŁOSZENIA IDENTYFIKACYJNEGO (zmieniony art. 6 ustawy NIP)
Podatnicy, dla których identyfikatorem podatkowym jest numer NIP, nadal są obowiązani do składania zgłoszeń identyfikacyjnych.
Polecamy: NIP czy PESEL w PIT-11 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Jednak uległy zmianie terminy w jakich należy ich dokonywać:
1. podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym, że osoby fizyczne są obowiązane dokonać takiego zgłoszenia tylko w przypadku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT ( VAT–R),
2. pozostali podatnicy oraz płatnicy podatków mają obowiązek dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek.
PROCEDURA NADANIA NUMERU NIP ( dodano art. 8a i 8b ustawy NIP)
Od 1 września 2011 r. wydawane dotąd decyzje o nadaniu NIP zastąpione zostały potwierdzeniami nadania NIP.
Uruchomienie CRP KEP umożliwiło też skrócenie czasu na wydanie przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia nadania NIP, tj.:
1. osoby fizyczne rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej uzyskują NIP najpóźniej następnego dnia roboczego po złożeniu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego (przed zmianą ustawy w terminie 3 dni roboczych),
2. pozostałe podmioty – najpóźniej w terminie 14 dni od złożenia poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego (przed zmianą ustawy w terminie 3 dni roboczych).
Polecamy: Kowalscy bez NIP od 1 stycznia 2012 roku
TERMINY DOKONANIA ZGŁOSZENIA AKTUALIZACYJNEGO ( zmieniony art. 9 ustawy NIP)
Podatnicy, dla których identyfikatorem podatkowym jest numer NIP nadal są obowiązani do składania zgłoszeń aktualizacyjnych, z tym, że podobnie jak przy zgłoszeniach identyfikacyjnych ulegają zmianie terminy, w jakich należy ich dokonywać.
W związku z tym podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego, pozostali podatnicy, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym poprzez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.
To oznacza, że terminy aktualizacji uległy ujednoliceniu i uproszczeniu.
W przypadku aktualizacji danych osobowych wspólników spółek osobowych, np. nazwiska, adresu zamieszkania, numeru osobistego rachunku bankowego, dowodu osobistego, należy złożyć:
- CEIDG-1 (urząd gminy) w przypadku wspólników spółek cywilnych,
- NIP-7 (urząd skarbowy) w przypadku wspólników spółek jawnych, komandytowych, partnerskich i komandytowo-akcyjnych.
NIP-5/W - WNIOSEK/INFORMACJA O NADANYM NUMERZE IDENTYFIKACJI PODATKOWEJ ( zmieniony art. 13 ust. 3 ustawy NIP)
Od 1 września 2011 r. nie są już podatnikom wydawane duplikaty decyzji NIP.
Natomiast jest możliwość uzyskania od naczelnika urzędu skarbowego:
1. zaświadczenia o nadanym NIP podmiotowi, który się nim posługuje, na wniosek tego podmiotu; wniosek NIP-5/W należy złożyć w jednym egzemplarzu, nie wypełniając części B formularza, w odpowiedzi naczelnik urzędu skarbowego wydaje zaświadczenie;
2. informacji o nadanym NIP podmiotowi, na wniosek osoby trzeciej zawierający dane podmiotu, o którego NIP wystąpiono; formularz NIP-5/W wypełnia się w dwóch egzemplarzach, kompletnie, natomiast naczelnik urzędu skarbowego wydaje NIP-5/W informację o nadanym numerze identyfikacji podatkowej.
Polecamy: Który urząd powinien nadać podatnikowi NIP?
Uzyskanie wyżej wymienionych dokumentów związane jest z opłatą skarbową w wysokości 21 zł.
Druk NIP-5/W można złożyć w dowolnym urzędzie skarbowym.
Formularz jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz na stronie Ministerstwa Finansów.
FORMULARZE
Od 1 stycznia 2012 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych.
W związku z tym będą w obiegu nowe wersje 7 formularzy: NIP-2, NIP-2/A, NIP-D, NIP-C, NIP - B.
Znikł natomiast NIP-1, a pojawił się NIP-7.
NIP-7 wypełniają osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub zarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług, ale niepodlegające wpisowi do CEIDG.
Polecamy: Jakim numerem NIP podatnik posługuje się w transakcjach unijnych
Formularz ten, jest też przewidziany dla nieprowadzących własnej działalności, ale funkcjonujących jako płatnicy podatków, płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne, lub osoby nie objęte rejestrem PESEL.
Znikł również NIP-3, a zaczął obowiązywać ZAP-3.
Źródło: Krajowa Informacja Podatkowa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat