Kategorie

NIP 2012 – kto pożegna się z Numerem Informacji Podatkowej od 2012 roku?

zmiany dotyczące NIP od 2012 roku
1 września 2011 r. weszła w życie znaczna część przepisów nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016, dalej „nowelizacja”). Do najważniejszych zmian, które wprowadza nowelizacja należą: rozróżnienie identyfikatora podatkowego na NIP (dalej również „numer identyfikacji podatkowej”) i PESEL, zmiany w procedurze nadawania NIP oraz zniesienie z dniem 1 stycznia 2012 r. obowiązku posiadania NIP-u przez osoby fizyczne spełniające ściśle określone warunki.

Kto nie będzie musiał już martwić się o NIP od 1 stycznia 2012 r.?

Będą to osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL, pod warunkiem, że nie prowadzą one działalności gospodarczej lub nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Od początku przyszłego roku osoby spełniające powyższe warunki w celach identyfikacyjnych (np. w kontaktach z urzędem skarbowym) będą posługiwały się jedynie numerami PESEL.

Do tego czasu, osoby te będą nadal obowiązane do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego i będą otrzymywać NIP, ale zgodnie z nowymi  zasadami, wprowadzonymi nowelizacją.

Nowy sposób nadawania NIP

Od 1 września 2011 r. NIP jest nadawany po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego, przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, a nie jak dotychczas w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Po dokonaniu zgłoszenia, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego, naczelnik urzędu skarbowego wyda potwierdzenie nadania NIP.

Kowalscy bez NIP od 1 stycznia 2012 r.

W przypadku osób fizycznych rozpoczynających działalność gospodarczą potwierdzenie nadania NIP zostanie wydane w znacznie krótszym terminie, tj. nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego. Powyższe zmiany w praktyce zapewne skrócą i uproszczą procedurę nadawania NIP-u.  

Zastąpienie NIP przez PESEL

Reklama

Dodatkowo, nowelizacja przewiduje, że od 1 września 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. nie można żądać NIP od osób, które po 1 stycznia 2012 r. będą posługiwać się w celach identyfikacyjnych numerem PESEL, jeżeli obowiązek przedstawienia NIP nie wynika z przepisu prawa

Jednocześnie w celu urzeczywistnienia powyższych zmian, nowelizacja w wielu ustawach doprecyzowuje, czy w celach identyfikacyjnych potrzebny jest NIP czy numer PESEL. Przy czym, nowelizacja pozostawia niejednokrotnie jedynie drugi z identyfikatorów (np. w przypadku złożenia wniosku o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, czy też w ewidencji żołnierzy zawodowych).

Polecamy: Serwis Urząd skarbowy

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników

Zgodnie z nowelizacją, dnia 1 września 2011 r. zaczął funkcjonować Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowa Ewidencja Podatników (dalej „Rejestr”), przy którego użyciu, jak zostało powyżej wskazane, będzie nadawany m.in. NIP. Działalność Rejestru bez wątpienia skróci obieg informacji w urzędach skarbowych i przyspieszy obsługę podatników. Jest on prowadzony przez Ministra Finansów i powstał na bazie dotychczasowej Krajowej Ewidencji Podatników. Rejestr zawiera również dane ewidencyjne z rejestru PESEL oraz dane
z niektórych dokumentów związanych z prawem podatkowym, m.in. informacje dotyczące: obowiązków podatkowych, okresu zawieszenia działalności gospodarczej, wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przez przedsiębiorcę.

Podsumowanie

Reklama

Podsumowując, zmiany, które wprowadziła i wprowadzi nowelizacja są dość istotne. Przede wszystkim, warto raz jeszcze podkreślić uproszczenie zasad nadawania NIP i krótszy termin wydawania przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia nadania NIP dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

Dla tych osób termin otrzymania potwierdzenia może mieć szczególne znaczenie przy załatwianiu formalności związanych z rozpoczęciem prowadzenia własnej działalności. Ponadto, fakt, iż od 1 stycznia 2012 r. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, która jest objęta rejestrem PESEL, nie będzie zobowiązana do posiadania NIP-u, z pewnością ułatwi życie niejednemu Kowalskiemu.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    6 maja 2021
    Zakres dat:

    E-faktury - od kiedy, czy będą obowiązkowe?

    E-faktury (faktury ustandaryzowane) mają wejść w życie 1 października 2021 r. Jaki jest cel wdrożenia e-faktur? Jak będzie działał system? Czy e-faktury będą obowiązkowe?

    Regulacja zawodu księgowego. SKwP pisze do MF

    Zawód księgowego dotychczas nie doczekał się uregulowania prawnego, choć istnieją takie regulacje w przypadku zawodu doradcy podatkowego. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (SKwP), we współpracy z resortem finansów, chciałoby rozpocząć proces zmierzający do uregulowania zawodu, by w ten sposób zapewnić m.in. wysoką jakość usług księgowych i sprawozdań finansowych.

    Ruszyła strona internetowa systemu e-TOLL. Co zawiera?

    System e-TOLL. Ministerstwo Finansów uruchomiło stronę etoll.gov.pl. Portal zapewni komplet informacji dotyczących poboru opłat drogowych na polskich drogach. Kolejnym etapem wdrożenia nowego systemu, będzie uruchomienie rejestracji w systemie e-TOLL.

    Wysokie podatki od gier - jak wpływają na rynek?

    Podatek od gier hazardowych. Niemal połowa firm hazardowych na rynku online działa nielegalnie. Głównym powodem są wysokie podatki i restrykcyjne przepisy ustawy o grach hazardowych.

    Pożyczka w grupie kapitałowej a prawo do obniżenia CIT

    Grupa kapitałowa a wydatki na spłatę odsetek od pożyczki. Fiskus nie może odmawiać grupie kapitałowej prawa do obniżenia CIT tylko dlatego, że dokonujące transakcji spółki mają siedziby w innych państwach UE.

    Szczepienia dla cudzoziemców. Ruszyły zapisy w zakładach pracy

    Szczepienia w zakładach pracy - zgłoszenia rozpoczęły się 4 maja. Jest to możliwe tylko w tych miejscach, gdzie uda się zebrać minimum 300 chętnych. Pracodawcy mogą zgłaszać pracowników, współpracowników i członków ich rodzin. Zasady nie wykluczają obcokrajowców. Cudzoziemcy mogą zgłaszać się także samodzielnie, nawet bez numeru PESEL.

    Podatki pracownicze. Polska na tle krajów UE

    Podatki pracownicze (PIT, ZUS). W zestawieniu państw UE pod kątem łącznych obciążeń PIT i ZUS Polska awansowała w 2020 r. o dwa miejsca - wynika z raportu PwC „Praca w UE – podatki i składki. Wpływ COVID-19 na podatki pracownicze”.

    Legalna praca cudzoziemca w Polsce

    Od lat w Polsce rośnie współczynnik zatrudnienia obcokrajowców przez polskich przedsiębiorców. Warto dowiedzieć się jakie przesłanki lub dokumenty świadczą o legalnym pobycie cudzoziemca spoza Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub Szwajcarii w Polsce, oraz jakie warunki muszą zostać spełnione, aby taka osoba mogła podjąć legalną pracę.

    Ustawa o zasobach własnych UE - 770 mld zł dla Polski

    Ustawa o zasobach własnych UE. 770 mld zł z nowego budżetu Unii Europejskiej trafi do Polski. Sejm przyjął ustawę o zasobach własnych UE.

    Elektroniczne tytuły wykonawcze od 1 lipca 2021 r.

    Elektroniczne tytuły wykonawcze do urzędu skarbowego. Od 1 lipca 2021 r. wierzyciele wyślą tytuły wykonawcze do urzędu skarbowego drogą elektroniczną.

    Sejm za Funduszem Odbudowy

    Fundusz Odbudowy. Sejm przyjął ustawę wyrażającą zgodę na ratyfikację decyzji o zasobach własnych Unii Europejskiej. Oznacza to uruchomienie unijnego Planu Odbudowy po koronawirusie, o wartości około 750 mld euro.

    Czym jest Krajowy Plan Odbudowy?

    Krajowy Plan Odbudowy. Nie mam żadnych wątpliwości, że Krajowy Plan Odbudowy jest dokumentem bardzo ważnym i bardzo nam potrzebnym - powiedział prezydent Andrzej Duda. Według niego, Fundusz Odbudowy jest niezwykle potrzebnym instrumentem całej Europie.

    Rezydencja podatkowa PIT - objaśnienia podatkowe

    Rezydencja podatkowa PIT. Resort finansów wydał objaśnienia podatkowe dotyczące rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce. Jakie są kryteria ustalania rezydencji podatkowej i na czym one polegają?

    Amazon nie zapłacił ani centa podatku CIT

    Amazon a podatek CIT. Globalny gigant branży e-commerce jakim jest Amazon nie zapłacił ani centa podatku CIT w Europie, mimo rekordowych przychodów.

    Składy podatkowe – co warto wiedzieć?

    Składy podatkowe to miejsca o szczególnym statusie akcyzowym, pozwalające na odsunięcie w czasie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Zawieszenie poboru akcyzy to sytuacja, gdzie pomimo zaistnienia obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe, co w praktyce oznacza odroczenie zapłaty akcyzy.

    PESEL dla cudzoziemców do celów podatkowych

    PESEL dla cudzoziemca. W związku z nowymi przepisami, które obowiązują od 1 maja 2021 r., cudzoziemcy mogą ubiegać się o nadanie numeru PESEL dla celów podatkowych.

    Fundusz odbudowy sfinansują nowe podatki

    Fundusz odbudowy. Dług zaciągnięty na poczet funduszu odbudowy zostanie zapłacony z nowych podatków, m.in. podatku od plastiku, podatku cyfrowego, czy granicznej opłaty węglowej.

    Krajowy Plan Odbudowy przyjęty przez Radę Ministrów

    Krajowy Plan Odbudowy (KPO), który jest podstawą do wypłaty pieniędzy z unijnego Funduszu Odbudowy, został przyjęty przez Radę Ministrów.

    Zmiany w podatkach od 1 maja 2021 r.

    Zmiany w podatkach od 1 maja 2021 r. Ministerstwo Finansów informuje, że od 1 maja 2021 r. wchodzą w życie liczne zmiany w przepisach podatkowych. Nowe regulacje mają na celu mi. in. ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej czy utrudnienie działania firm w szarej strefie. Przyczyniają się do wyrównywania szans przedsiębiorców na rynku. Zmiana przepisów Kodeksu karnego skarbowego będzie służyć przyspieszeniu oraz istotnemu uproszczeniu części spraw o wykroczenia skarbowe, które będą mogły być załatwione szybko i sprawnie w trybie postępowania mandatowego, bez konieczności kierowania sprawy do sądu karnego.

    Zmiany w tarczy antykryzysowej: od 4 maja zwolnienia z ZUS

    W myśl rozporządzenia Rady Ministrów z 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U z 2021 r., poz. 713), które wchodzi w życie 4 maja 2021 roku, przedsiębiorcy z konkretnie wskazanych branż będą mogli wnioskować o zwolnienie ze składek ZUS za marzec oraz kwiecień 2021 r. W rozporządzeniu zawarto również informację o możliwości wnioskowania o świadczenia postojowe, od jednego do maksymalnie pięciu takich świadczeń.

    Czy warto zostać księgowym?

    Czy warto zostać księgowym? Dawniej praca w księgowości kojarzyła się z monotonnym wpisywaniem każdej faktury do ksiąg rachunkowych (z czasem do komputerowego systemu księgowego) i nudnym przeliczaniem kolumn kwot i liczb. Dużo jednak się tu zmieniło. Teraz księgowy to zawód przyszłości, przyciągający coraz więcej osób, którym zależy na ciekawej i dobrze płatnej pracy. W dodatku można przebierać w wielu interesujących ofertach zatrudnienia.

    Czy transgraniczna wymiana udziałów to unikanie opodatkowania?

    Wymiana udziałów a unikanie opodatkowania. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydał opinię zabezpieczającą dotyczącą kwestii wymiany udziałów i restrukturyzacji transgranicznej.

    PIT po 30 kwietnia - wyjaśnienia MF

    PIT po 30 kwietnia. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na kilka najczęściej powtarzających się pytań odnośnie rocznych zeznań podatkowych PIT składanych po terminie 30 kwietnia 2021 r.

    Spółka komandytowa - warunki skorzystania z 9% CIT

    Spółka komandytowa. Stawka 9% CIT ma zastosowanie do przychodów innych niż z zysków kapitałowych, po spełnieniu określonych warunków. Zastosowanie obniżonej stawki jest preferencją podatkową, dlatego urzędy skarbowe przykładają dużą wagę do kwestii wypełnienia warunków formalnych.

    Danina solidarnościowa na mikrorachunek do 30 kwietnia

    Danina solidarnościowa. Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy powinni dokonywać wpłaty z tytułu daniny solidarnościowej na mikrorachunki podatkowe. W sytuacji gdy bank nie umożliwił takiego sposobu zapłaty, daninę solidarnościową można wpłacić na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla podatnika.