REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualizacja NIP-2 po każdym otwarciu i zamknięciu rachunku bankowego

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Aktualizacja NIP-2 po każdym otwarciu i zamknięciu rachunku bankowego
Aktualizacja NIP-2 po każdym otwarciu i zamknięciu rachunku bankowego

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy muszą informować o wszystkich otwieranych i zamykanych rachunkach bankowych. Także gdy zakładają je na jedną noc, mimo że na aktualizację NIP-2 w tym zakresie mają siedem dni. Zdaniem przedsiębiorców to kosztowny i niepotrzebny obowiązek. Tak samo uważają doradcy podatkowi. I apelują: czas zmienić niepraktyczne przepisy.

Tak najkrócej można podsumować reakcje czytelników DGP po opisaniu przez nas interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (nr 0111-KDIB3-1.4018.2.2017. 1.KO). Organ wyjaśnił w niej, że przedsiębiorca musi aktualizować NIP-2 zarówno wtedy, gdy otwiera, jak i zamyka lokaty o charakterze rachunku bankowego („Fiskusowi trzeba zgłaszać rachunki nie tylko rozliczeniowe”, DGP nr 202/2017).

Autopromocja

Zdaniem przedsiębiorców, taki wymóg jest oderwany od rzeczywistości. Jeden z czytelników napisał, że jego firmie zdarza się zakładać lokaty krótkoterminowe kilka razy w tygodniu i za każdym razem tworzy się odrębny rachunek bankowy. W takiej sytuacji firma musiałaby zatrudnić pracownika do ciągłej aktualizacji zgłoszenia NIP-2 – twierdzi czytelnik.

Problem dotyczy tylko lokat, które mają swój rachunek bankowy. Tych, które go nie posiadają, nie trzeba zgłaszać fiskusowi. Doktor Mariusz Zygierewicz ze Związku Banków Polskich wyjaśnia, że to, czy lokata będzie miała swój rachunek, nie zależy od przepisów, ale od techniki banku i jego systemu informatycznego.

Lokata z numerem rachunku

Zasadniczo obowiązek informowania urzędu skarbowego o posiadanych rachunkach bankowych wynika z art. 5 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 869). Ten sam przepis wymaga również aktualizowania tych informacji. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi grzywna z kodeksu karnego skarbowego, zgodnie z art. 81 par. 1 pkt 1 kodeksu karnego skarbowego. Przepis ten dotyczy sytuacji, gdy podatnik lub płatnik, wbrew obowiązkowi, nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych albo podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym lub niepełne.

We wspomnianej interpretacji dyrektor KIS nie miał wątpliwości, że zgłaszać trzeba także rachunki lokat bankowych. Powołał się przy tym na przepisy prawa bankowego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1876). Przypomniał, że banki mogą prowadzić różne rachunki: rozliczeniowe, lokat terminowych, oszczędnościowe, oszczędnościowo-rozliczeniowe, terminowych lokat oszczędnościowych oraz powiernicze (art. 49 ust. 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To oznacza – według organu – że firmy i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą muszą podać urzędowi skarbowemu wykaz wszystkich rachunków bankowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym także rachunki lokat bankowych.

Również Ministerstwo Finansów nie ma wątpliwości, że taka interpretacja jest właściwa. W odpowiedzi na pytanie DGP resort podkreślił, że celem zgłaszania rachunków bankowych jest pozyskanie przez organ podatkowy informacji o lokacji (rachunkach) środków pieniężnych wniesionych do banku przez dany podmiot.

Potrzebne zmiany

– Obecnie nie ma podstaw prawnych, żeby rachunek lokaty terminowej wyłączyć z obowiązku zgłoszenia, nawet jeśli służył on podatnikowi tylko przez chwilę, np. do założenia lokaty overnight – przyznaje Małgorzata Samborska, doradca podatkowy i dyrektor w Grant Thornton.

Jej zdaniem jasny jest także cel tego wymogu – organ podatkowy chce wiedzieć, na jakim rachunku bankowym w danej chwili ulokowane są pieniądze przedsiębiorcy, bez względu na to, jak długo na tym rachunku są przechowywane. – Trudno sobie wyobrazić możliwość wyłączenia z tego obowiązku określonych grup rachunków, bo to prowadziłoby do „nieszczelności” systemu – zwraca uwagę Małgorzata Samborska.

Przyznaje natomiast, że wymóg aktualizacji może być uciążliwy dla przedsiębiorców. – Pocieszeniem może być jedynie to, że aktualizacji należy dokonać w ciągu siedmiu dni. NIP-2 nie trzeba zatem składać codziennie, ale nie rzadziej niż co siedem dni – zauważa Małgorzata Samborska.

Jej zdaniem właśnie z tego powodu można byłoby zwolnić przedsiębiorców z obowiązku aktualizowania informacji o określonych rodzajach rachunków, np. takich, na których przepływy odbywają się jedynie na linii przedsiębiorca – bank, a rachunki są zakładane na krócej niż siedem dni. W takiej sytuacji wymóg aktualizacji w ciągu siedmiu dni traci sens, bo organ podatkowy i tak nie jest informowany na bieżąco o rachunkach.

– Ewentualnie obowiązki powiadamiania można byłoby przenieść na banki prowadzące takie rachunki – zastanawia się ekspertka.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry


To absurdalny wymóg

Bardziej krytyczny w ocenie obecnego wymogu aktualizowania NIP-2 jest Przemysław Antas, radca prawny w kancelarii Antas Legal, ekspert Instytutu Wolności. Jego zdaniem rozciąganie tego obowiązku na przedsiębiorców zakładających lokaty o charakterze rachunku bankowego jest absurdalne. – Przepisów prawa publicznego, nakładających na jednostki określone obowiązki, nie wolno interpretować rozszerzająco –mówi ekspert.

Podobnego zdania jest Janina Fornalik, doradca podatkowy w MDDP. Wskazuje, że idąc tym tropem, należałoby uznać, że termin na zgłoszenie lokat krótkoterminowych przypadałby już po ich rozwiązaniu. – Absurdalne byłoby w takiej sytuacji nakładanie kar za niedopełnienie takiego obowiązku – uważa ekspertka. ⒸⓅ

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA