REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryzyko niezachowania terminu w postępowaniu podatkowym a wysłanie pisma kurierem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.
Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Ryzyko niezachowania terminu w postępowaniu podatkowym a wysłanie pisma kurierem/ fot. Fotolia
Ryzyko niezachowania terminu w postępowaniu podatkowym a wysłanie pisma kurierem/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Termin w postępowaniu podatkowym uważa się za zachowany jeśli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora - Poczty Polskiej S.A. albo złożone w polskim urzędzie konsularnym. Czy nadanie pisma za pośrednictwem kuriera gwarantuje zachowanie terminu postępowania podatkowego?

Co do zasady przy zachowaniu terminu wniesienia pisma w postępowaniu podatkowym istotna jest data jego wpływu do organu podatkowego. Wyjątek w tym zakresie wprowadza art. 12 § 6 pkt 2 Ordynacji podatkowej (dalej: „O.p."), w myśl którego termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe albo złożone w polskim urzędzie konsularnym. Zgodnie zaś z art. 178 ust. 1 ustawy – Prawo pocztowe, w latach 2013-2015 obowiązki operatora wyznaczonego pełni Poczta Polska S.A. Z literalnego brzmienia przepisów wynika zatem, że wyłącznie nadanie pisma w placówce Poczty Polskiej S.A. gwarantuje zachowanie terminu prawa podatkowego. Brak jest bowiem przepisów, które zrównałyby skutki takiego nadania z nadaniem pisma za pośrednictwem kuriera. W konsekwencji w przypadku skorzystania z usług kuriera, termin nie zostanie zachowany, jeżeli pismo dotrze do organu podatkowego po upływie terminu.

REKLAMA

Autopromocja

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Powyższe znajduje potwierdzenie w zgodnych orzeczeniach sądów administracyjnych. WSA w Krakowie w wyroku z dnia 28 października 2011 r. (I SA/Kr 977/11) wskazał wyraźnie, że „tylko pismo nadane w placówce Poczty Polskiej daje stronie gwarancję zachowania terminu. W przypadku, gdy pismo wysyłane jest za pośrednictwem prywatnego kuriera (bądź złożone w placówce pocztowej za granicą), aby został zachowany termin, musi ono fizycznie wpłynąć przed jego upływem. Bez znaczenia pozostaje data nadania pisma w firmie kurierskiej" (podobnie wyrok WSA w Łodzi z dnia 21 października 2010 r., III SA/Łd 294/10, wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2007 r., V SA/Wa 1764/06; wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 czerwca 2007 r., V SA/Wa 1766/06). Również organy podatkowe pozostają w tym względzie zgodne z sądami administracyjnymi. W piśmie z dnia 14 czerwca 2007 r. (PDFD/415/9/9/07) Urząd Skarbowy w Tarnowskich Górach potwierdził, że „nadanie przesyłki z korespondencją w placówce innego operatora pocztowego niż Poczta Polska, który nie posiada statusu operatora publicznego [obecnie: operatora wyznaczonego] przed dniem upływu terminu, nie prowadzi do zachowania tego terminu."

Przepis art. 12 § 6 pkt 2 O.p. jest interpretowany w sposób ścisły, o czym świadczy fakt, iż także nadanie pisma w zagranicznej placówce pocztowej, czy wrzucenie pisma do skrzynki pocztowej, nie korzysta z domniemania zachowania terminu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doręczanie pism przez organy podatkowe

Taki stan rzeczy, dyskryminujący innych niż Poczta Polska S.A., operatorów pocztowych, jest powszechnie krytykowany. W odpowiedzi na interpelację poselską z dnia 10 czerwca 2010 r. nr 15995 Ministerstwo Sprawiedliwości uzasadniło, iż chodzi tu o konieczność zagwarantowania przez operatora ciągłości świadczonych usług, ich rzetelności oraz prawidłowości. Wyłącznie taki operator ma obowiązek świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, podlega nadzorowi prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Rozszerzenie przewidzianej regulacji na innych operatorów prowadziłoby, zdaniem Ministerstwa, do tego, że brak byłoby rzeczywistej kontroli jakości i prawidłowości świadczonych usług, mimo że czynność dokonana w placówce takiego operatora miałaby mieć ważny skutek procesowy dla toczącego się przed sądem polskim postępowania (chodziło tu o analogiczny przepis w Kodeksie postępowania cywilnego).

Niemniej jednak pozytywna w tym zakresie zmiana nastąpiła w Kodeksie Postępowania Karnego. Od dnia 9 listopada 2013 r. termin postępowania karnego uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej. W uzasadnieniu do projektu powyższej zmiany, projektodawca wskazał, że „brak jest obecnie uzasadnienia dla utrzymywania monopolu operatora publicznego, to jest Poczty Polskiej, na poświadczanie terminu nadania w placówce pocztowej pisma procesowego, kiedy wiąże się to z zachowaniem terminu." Niestety w przypadku Ordynacji podatkowej próżno szukać projektu analogicznej zmiany art. 12 § 6 pkt 2. O zachowaniu terminu w postępowaniu podatkowym wciąż zatem przesądza nadanie pisma jedynie w placówce Poczty Polskiej S.A. Nadając pismo w firmie kurierskiej, podatnik przyjmuje na siebie ryzyko niezachowania terminu w przypadku dostarczenia przez kuriera pisma organowi po upływie terminu. 

Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym – jak uzyskać?

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa  oraz ma charakter wyłącznie  informacyjny. Stanowi  wyraz poglądów jego  autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp. k. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA