REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym – jak uzyskać

Katarzyna Broniszewska
Postępowanie podatkowe - przywrócenie terminu
Postępowanie podatkowe - przywrócenie terminu

REKLAMA

REKLAMA

Czasem, w trakcie postępowania podatkowego, gdy strona nie skorzysta z przysługującego jej prawa w przeznaczonym do tego terminie, traci to prawo (tzw. uchybienie terminu), zaś jeśli wykona je po upływie terminu to czynność ta i tak jest prawnie bezskuteczna. Przywrócenie terminu polega na uznaniu przez właściwy organ, że strona postępowania podatkowego może skorzystać z przysługującego jej prawa, mimo że utraciła je z powodu upływu terminu wyznaczonego do skorzystania z tych uprawnień.

Ponadto, aby można było mówić o uchybieniu terminu, musi on rozpocząć swój bieg np. poprzez upłynięcie daty, po której dokonanie czynności jest w ogóle  możliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Często momentem, od którego termin rozpoczyna swój bieg jest doręczenie pisma od właściwego organu. Jeśli doręczenie nie było skuteczne - tzn. osoba zainteresowana z nie swojej winy nie otrzymała pisma, to bieg się nie rozpocznie.

Regulacje dotyczące przywrócenia terminu znajdują się w art. 162- 164 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U.2005.8.60 ze zmianami), zwana dalej ordynacją

Przywrócenie terminu w postępowaniu podatkowym - warunki

1. Aby przywrócić termin do dokonania czynności, należy złożyć odpowiedni wniosek w tej sprawie. Wniosek o przywrócenie terminu powinna złożyć osoba zainteresowana, czyli osoba, która uchybiła danemu terminowi. Może nią strona, świadek lub biegły.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny (do 2003.12.31) w Poznaniu w wyroku z dnia 18 czerwca 1998 roku (sygnatura I SA/ Po 1911/97) orzekł, że Organy administracyjne nie mogą bez wyraźnego wniosku zainteresowanego przywrócić terminu do dokonania określonej czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ postępowania nie ma obowiązku informowania strony o prawie do wniesienia przez nią wniosku o przywrócenie terminu. Podkreślił to również Naczelny Sąd Administracyjny (do 2003.12.31 w Poznaniu) w wyroku z dnia 29 października 1996 (sygnatura I SA/Po 233/ 96) Trudno wymagać, aby organ podatkowy z własnej inicjatywy pouczał stronę o przysługującym jej prawie wniesienia prośby o przywrócenie terminu, tym bardziej, że na tym etapie postępowania nie była temu organowi znana data ustania przyczyny uchybienia terminu.

Wyjątek mogą stanowić szczególne sytuacje, dotyczące przedmiotu postępowania lub cech strony (np. nie ma ona podstawowej wiedzy o przepisach prawa).

Polecamy: Doręczenia w postępowaniu podatkowym

Polecamy: Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym?

2. Wniosek należy wnieść w ciągu 7 dni od dnia, kiedy ustały przyczyny uchybienia terminowi (przyczyną może być zarówno kataklizm, wypadek samochodowy, który spowodował nagły pobyt w szpitalu, powódź jak i usprawiedliwione działanie w subiektywnym przeświadczeniu, że czynność dokonywana jest w terminie).

Zatem, jeśli strona uzyska informację, że nie dokonała czynności w wyznaczonym terminie, to dniem, od którego należy liczyć siedmiodniowy termin do wniesienia wniosku, jest dzień uzyskania tej informacji.

Termin ten powinien być bezsporny, jeśli jego uchybienie nastąpiło z powodu niewiedzy o wydaniu decyzji, dla której dany termin jest przewidziany (np. decyzji, dla której termin na odwołanie się od niej wynosi 7 dni).

3. We wniosku trzeba uprawdopodobnić, że niedotrzymanie terminu wynikło z przyczyn niezależnych od woli i wiedzy podatnika (strony), które istniały cały czas, aż do wniesienia wniosku o przywrócenie terminu. Uprawdopodobnienie (uwiarygodnienie) oznacza, strona nie musi przedstawiać dowodu, ale środek, który taki dowód może zastąpić (dający prawdopodobieństwo istnienia danego faktu).

Brak dokonania czynności przez stronę w wyznaczonym terminie będzie niezawiniony, gdy przyczyną tego było pojawienie się przeszkody nie do przezwyciężenia.

Strona nie poniesie winy np. w przypadku, gdy udowodni, że pismo zostało jej nieprawidłowo doręczone, nagłej choroby, wystąpienia zakłóceń w wysyłaniu podania złożonego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (poczta elektroniczna).

Niedbalstwo czy brak staranności w postępowaniu danej osoby (np. w zapoznaniu się z treścią pouczeń zawartych w doręczonych decyzjach, popełnienia pomyłki przy wyliczaniu upływu terminu) świadczy o jej winie. Strona powinna działać w tych sprawach z ‘należytą starannością’.

Z orzeczeń sądów wynika, że samo posiadanie zwolnienia lekarskiego nie powoduje, że dana osoba nie ponosi winy. Podobnie nieskuteczne będzie powoływanie się na przyczynienie się osoby trzeciej do powstania zwłoki, trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej i inwestycyjnej, pomoc żonie w prowadzeniu firmy, kłopoty w kontaktowaniu się z doradcą podatkowym, nieprawidłowości organizacyjne, nieznajomość prawa czy niemożność odnalezienia w terminie stosownego dokumentu.

Sąd oceniając pod tym względem zachowanie strony bierze pod uwagę obiektywne czynniki np. okoliczności faktyczne niedokonania danej czynności. Wobec profesjonalnego pełnomocnika strony (np. radca prawny) kryteria należytej staranności są wyższe.

4. Wraz ze złożeniem wniosku trzeba wykonać czynność, dla której był określony termin (tzn. wraz ze złożeniem wniosku lub w czasie 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminowi). Oznacza to, że jeżeli uchybiony termin był wyznaczony dla wniesienie odwołania, to razem z wnioskiem należy złożyć odwołanie.

Polecamy: Przywracanie terminów - postępowanie podatkowe

Polecamy: Czy podatnik ponosi odpowiedzialność za zaniedbanie swoich pracowników?

Niedopełnienie tego wymogu powoduje brak formalny podania. Wtedy organ podatkowy właściwy do rozpoznania odwołania powinien wezwać stronę do usunięcia takiego braku w terminie 7 dni. Jeżeli strona nie uzupełni braku, to  podanie nie zostanie rozpatrzone.

Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku

Jeśli chodzi o sprawy dotyczące przywrócenia terminu, to właściwy do rozpatrzenia wniosku jest organ podatkowy, który prowadzi postępowanie (sprawę w danej instancji) i wobec którego dokonywana byłaby czynność, dla której uchybiono terminu. Bez znaczenia jest to, czy postępowanie odbywa się przed organem pierwszej, czy drugiej instancji.

Organ po rozpatrzeniu wniosku wydaje postanowienie, w którym może odrzucić wniosek (uznające go bezzasadnym) lub go uwzględnić. Od wydanego postanowienia można złożyć zażalenie.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy wniosek o przywrócenie terminu dotyczył terminu dla złożenia zażalenia lub odwołania. W tym przypadku postanawia ostatecznie organ podatkowy właściwy do rozpatrzenia odwołania lub zażalenia. Na postanowienie organu odwoławczego odmawiające przywrócenia terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 19 listopada 2009 roku (sygnatura I SA/Gd478/09) orzekł, że W przypadku wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania, organ nie może uzależniać swojego rozstrzygnięcia od oceny prawidłowości zaskarżonej spóźnionym odwołaniem decyzji.

Wstrzymanie wykonania decyzji lub postanowienia

Z powodu niedokonania danej czynności w terminie (np. wniesienia odwołania, zażalenia na wydaną decyzję), decyzja stanie się ostateczna i zostanie wykonana, co może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami dla strony. W związku z tym, podatnikowi przysługuje prawo do żądania, aby wykonanie decyzji zostało wstrzymane.

Wstrzymanie decyzji może nastąpić tylko na wniosek strony.

Jednak możliwe jest wstrzymanie wykonania tylko aktów administracyjnych (decyzji i postanowień), które można zaskarżyć poprzez wniesienie odwołania lub zażalenia. Jeśli od danego aktu nie można się odwołać, to również nie można żądać, aby jego wykonanie zostało wstrzymane.

O wstrzymaniu wykonania postanowienia lub decyzji orzeka organ pierwszej instancji, wedle własnego uznania, ale może wziąć pod uwagę wszelkie racje i powody wskazane przez stronę. Organ wydaje w tym celu postanowienie, na które nie przysługuje zażalenie.

Zgodnie z art. 214 ordynacji, termin uważa się za zachowany, gdy strona została błędnie pouczona co do prawa odwołania, wniesienia powództwa do sądu powszechnego lub skargi do sądu administracyjnego albo wówczas gdy takiego pouczenia nie zastosowano. Strona nie musi wtedy składać wniosku o przywrócenie terminu, który w takim przypadku nie biegnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA