REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy organ podatkowy może odmówić przesłuchania świadków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Czy organ podatkowy może odmówić przesłuchania świadków?
Czy organ podatkowy może odmówić przesłuchania świadków?

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej nakazuje organowi podatkowemu zebrać i rozpatrzyć w sposób wyczerpujący cały materiał dowodowy. Z kolei art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Przez możliwość przyczynienia się do wyjaśnienia sprawy w rozumieniu tego przepisu fiskus rozumie prawdopodobieństwo (a nie pewność) wpłynięcia określonej czynności dowodowej na wyjaśnienie stanu faktycznego.

REKLAMA

Autopromocja

Z tych zasad nie wypływa dla organów podatkowych obowiązek prowadzenia postępowania aż do dokonania ustaleń korzystnych dla strony.

Oczywiście w interesie podatnika leży przedkładanie dowodów i wskazywanie świadków mogących potwierdzić określone korzystne dla siebie okoliczności istotne dla sprawy.

Ale organ podatkowy może dopuszczać tylko te wnioski dowodowe, które zmierzają do potwierdzenia nieznanych, a istotnych dla sprawy faktów.

Organ podatkowy odmówi np. przesłuchania kilku tysięcy osób jeżeli ich zeznania nie mogą przyczynić się do potwierdzenia okoliczności, o których nie mogą wiedzieć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy podatkowe mogą uzyskać poparcie sądu na taką odmowę. Przykładem jest wyrok WSA w Bydgoszczy z 20 stycznia 2010 r. (sygn. akt I SA/Bd 520/09).

Polecamy:Czy podatnik ma prawo znać akta swojej sprawy

Stan faktyczny

Sprawa dotyczyła podatnika, który dokonywał sprzedaży wysyłkowej towarów tj. sprzętu elektronicznego, RTV, AGD pomimo braku rejestracji działalności gospodarczej. Sprzedaż towarów handlowych prowadzona była za pośrednictwem serwisu aukcyjnego Allegro.

REKLAMA

Z tego tytułu na konta bankowe podatnika wpłynęła kwota spełniająca kryteria uznania jej za przychód z działalności gospodarczej. Podatnik złożył wniosek dowodowego w postaci przesłuchania wszystkich osób, które nabyły towary od niego. Przy czym na konta bankowe podatnika dokonano około 7500 wpłat zawiązanych ze sprzedażą towarów.

Odmawiając powołania tylu osób na świadków organ podatkowy wskazał, że wnioskowane przez stronę czynności nie miały wpływu na ustalenie, czy sprzedawane towary miały status towarów używanych, co było istotne w tej sprawie.

Wiedza dotycząca używania towarów posiadana przez nabywców nie mogła przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, gdyż na podstawie zeznań świadków nie dałoby się ustalić, czy towary rzeczywiście były przez podatnika przed dokonaniem dostawy używane przez okres co najmniej 6 miesięcy.

Polecamy:Wniesienie odwołania od decyzji organu podatkowego w formie elektronicznej

Zdaniem organu podatkowego, okoliczność, iż strona wniosła o przesłuchanie wszystkich nabywców sprzedawanych przez siebie towarów może świadczyć o chęci bezpodstawnego przedłużania postępowania podatkowego.

Tezy WSA

REKLAMA

WSA w Bydgoszczy zajął następujące stanowisko w sprawie:
Zgodnie z art. 188 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa żądanie strony dotyczące przeprowadzenia dowodu należy uwzględnić, jeżeli przedmiotem dowodu są okoliczności mające znaczenie dla sprawy chyba, że okoliczności te stwierdzone są wystarczająco innym dowodem.
Zawarta w tym przepisie norma prawna nie pozostawia wątpliwości, że odmowa przeprowadzenia wnioskowanego przez stronę dowodu będzie dopuszczalna tylko wówczas, gdy brak jest jakiejkolwiek możliwości przyczynienia się danej czynności dowodowej do wyjaśnienia sprawy, albo też dana okoliczność w sposób niebudzący żadnych wątpliwości została już udowodniona.

Odmowa przeprowadzenia określonej czynności dowodowej musi zatem wiązać się z pewnością, iż czynność ta jest całkowicie zbędna (tak WSA w Białymstoku I SA/BK 388/07 , WSA we Wrocławiu w wyroku o sygn. III SA/Wr 340/08 ).
Wniosek dowodowy skarżącego dotyczył ustalenia wszystkich odbiorców przesyłek w kontrolowanym okresie oraz przesłuchanie ich na okoliczność, iż sprzedawane towary były towarami używanymi.

W ocenie Sądu w niniejszej sprawie organy podatkowe zasadnie odmówiły przeprowadzenia wnioskowanego przez stronę dowodu. Trafnie wskazano, iż przesłuchanie wszystkich nabywców sprzedanych towarów nie mogło doprowadzić do ustalenia czy towary były używane przez samego skarżącego bezpośrednio przed dokonaniem sprzedaży przez okres co najmniej 6 miesięcy.
Mając bowiem na uwadze, iż sprzedaż dotyczyła sprzętu elektronicznego RTV, AGD to logika i zasady doświadczenia życiowego wskazują, iż nabywcy w żaden sposób nie mogli potwierdzić okoliczności używania tego sprzętu po pierwsze przez skarżącego a po drugie przez określony czas. W świetle powyższego odmowa przeprowadzenia przez organ dowodu wnioskowanego przez skarżącego w żaden sposób nie naruszyła art. 188 ustawy Ordynacja podatkowa.

Sąd podkreślił, że podatnik żądał nie tylko przesłuchania około 7500 osób, które wpłaciły pieniądze na jego konto w związku ze sprzedażą. Podatnik nie wskazał nabywców z imienia i nazwiska i domagał się, aby to organ podatkowy najpierw ustalił ich dane osobowe, a następnie dokonał przesłuchania na okoliczność wskazaną przez stronę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA