REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym - PORADNIK

Leszek Syguła
Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym
Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

W ramach tego postępowania następuje określenie wysokości Twojego podatku. Trzeba znać swoje prawa i obowiązki w postępowaniu podatkowym. Opłaca się też wiedzieć czego możemy wymagać od urzędu skarbowego.

WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA

REKLAMA

REKLAMA


I. Kiedy może się zdarzyć postępowanie podatkowe


Większość podatków wpłacasz na konto organu podatkowego bez wezwania, składając jednocześnie odpowiedni formularz (np. VAT, PCC), w którym wskazałeś m.in. czynność podlegającą opodatkowaniu, podstawę opodatkowania, stawkę podatku.


Jeżeli tego nie zrobisz organ podatkowy wszczyna z urzędu w stosunku do Ciebie postępowanie w celu określenia zobowiązania pieniężnego – wysokości podatku.

REKLAMA


Istnieją również podatki (np. podatek od spadków i darowizn, podatek od nieruchomości), których nie wpłacasz na konto organu podatkowego po samodzielnym ich wyliczeniu. Musisz przejść przez postępowanie podatkowe i oczekiwać na decyzję, którą to organ podatkowy ustali Ci wysokość zobowiązania pieniężnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Organ podatkowy prowadzi również postępowanie w sytuacji, gdy starasz się np. o umorzenie zaległości podatkowej lub rozłożenie jej na raty.


Wobec powyższego, w zależności od zaistniałego zdarzenia, organ podatkowy wszczyna i prowadzi w stosunku do Ciebie postępowanie:

- z urzędu, doręczając Ci postanowienie,
-na Twój wniosek (zeznanie), wówczas co do zasady nie otrzymujesz postanowienia.


Podstawowy akt prawny, w którym uregulowane jest postępowanie podatkowe to Ordynacja podatkowa (Op).


II. Jaki organ może prowadzić postępowanie


Postępowanie podatkowe jest prowadzone przez organ podatkowy, którym co do zasady jest:

  • naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa – organy I instancji,
  • dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej, samorządowe kolegium odwoławcze – organy II instancji.


Organy podatkowe działają przy pomocy urzędów, w których zatrudnieni są pracownicy i to oni w rzeczywistości wykonują wszystkie czynności związane z postępowaniem podatkowym. Masz prawo znać imię i nazwisko pracownika, który zajmuje się Twoją sprawą


Istnieją również sytuacje, że organ podatkowy upoważnia pracowników do załatwiania spraw w jego imieniu. Wówczas pisma, które otrzymasz z urzędu mogą być opatrzone pieczątką np. z up. Burmistrza – Sekretarz Gminy lub z up. Naczelnika Urzędu Skarbowego – Kierownik Działu Podatków Pośrednich. Nie oznacza to, że zmieniona została właściwość organu.


III. Organ podatkowy musi przestrzegać zasad


Masz prawo żądać od organu podatkowego, by przestrzegał zasad nałożonych na niego przez przepisy Ordynacji podatkowej. Najważniejsze z nich to:


1) Zasada praworządności – działanie na podstawie przepisów prawa. Zwróć uwagę, czy podstawą wydania postanowienia, decyzji, wezwania i każdego innego działania urzędnika jest konkretny przepis ustawy lub rozporządzenia. Naruszenie tej zasady najczęściej skutkuje stwierdzeniem nieważności decyzji !


2) Zasada zaufania i zasada udzielania informacji – postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Masz więc prawo żądać, aby pracownicy organów podatkowych udzielali Ci niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania.

Masz prawo pytać urzędnika o Twoją sprawę (zwłaszcza o przepisy z nią związane) i uzyskać odpowiedź, ale również organ podatkowy powinien z własnej inicjatywy o tym Cię informować.


3) Zasada prawdy obiektywnej – organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym. Ciężar dowodzenia obciąża organ podatkowy, co nie oznacza, że nie możesz sam podejmować inicjatywy i zgłaszać dowodów.


4) Zasada czynnego udziału stron w każdym stadium postępowania – jako strona postępowania, masz prawo brać czynny udział w każdym jego stadium, a przed wydaniem decyzji wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Wypowiedzieć się możesz podczas wizyty w urzędzie ustnie, do protokołu lub przesyłając do urzędu pismo. Naruszenie wskazanej zasady będzie skutkować wadliwością postępowania i doprowadzi do uchylenia rozstrzygnięcia w danej sprawie.

Organ podatkowy może odstąpić od powyższej zasady, jeżeli w wyniku postępowania wszczętego na wniosek Twój ma zostać wydana decyzja w całości go uwzględniająca. Działanie takie ma na celu przyśpieszenie zakończenia postępowania podatkowego i wydanie decyzji.

5) Zasada przekonywania stron – organy podatkowe mają obowiązek wyjaśnić Ci zasadność przesłanek, którymi się kierują przy załatwianiu sprawy oraz powinny Cię przekonywać do dobrowolnego wykonania wydanej decyzji. Realizacja zasady ma miejsce podczas prowadzonego postępowania wyjaśniającego, jak też w uzasadnieniu decyzji podatkowej.


6) Zasada działania wnikliwego i prostego – organy podatkowe działają w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Jeżeli czynność nie wymaga sformalizowanych procedur (np. doręczenie postanowienia lub decyzji) może być ona dokonana przy pomocy telefonu, czy poczty elektronicznej.

Jeżeli sprawa nie wymaga zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinna być załatwiana niezwłocznie.


7) Zasada pisemności – sprawy podatkowe załatwiane są w formie pisemnej. Powinieneś pamiętać, że prawo daje Ci możliwość składania ustnie podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń, wniosków), lecz zgodnie z zasadą pisemności zostaną one utrwalone w protokole sporządzonym przez pracownika urzędu.


8) Zasada dwuinstancyjności – postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne. Masz prawo do rozstrzygnięcia sprawy w dwóch organach, gdzie organ odwoławczy kontroluje decyzję organu pierwszej instancji. Co do zasady odwołujemy się od decyzji:

  • naczelnika urzędu skarbowego do dyrektora izby skarbowej,
  • naczelnika urzędu celnego do dyrektora izby celnej,
  • wójta (burmistrza, prezydenta) do samorządowego kolegium odwoławczego.


9) Zasada trwałości decyzji ostatecznych – decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne. Ich podważenie (czyli tzw. „wzruszenie”) możliwe jest tylko w wyjątkowych przypadkach przewidzianych w przepisach. Zasada ta służy pewności obrotu prawnego, zapewnia podatnikom ochronę praw nabytych.


10) Zasada jawności – postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron. Zasada ta chroni Cię przed wglądem osób postronnych w Twoje indywidualne sprawy. Dane zawarte w deklaracjach oraz innych dokumentach składanych przez Ciebie do urzędu objęte są tajemnicą skarbową, której naruszenie przez pracownika może skutkować nałożeniem na niego nawet kary pozbawienia wolności do 5 lat.


IV. Wyłącz stronniczego urzędnika z prowadzenia Twojej sprawy.


Masz możliwość zwrócenia się do organu podatkowego z żądaniem wyłączenia urzędnika od udziału w postępowaniu. Możesz to zrobić jeżeli uprawdopodobnisz istnienie okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do bezstronności pracownika rozpatrującego Twoją sprawę.


Wzór wniosku o wyłączenie pracownika organu podatkowego


V. Obawiasz się, że sam sobie nie poradzisz z fiskusem – ustanów pełnomocnika.

Możesz ustanowić pełnomocnika, z wyłączeniem sytuacji, gdy charakter czynności będzie wymagał Twojego osobistego działania (np. złożenie wyjaśnień).

Ordynacja podatkowa nie nakazuje, by pełnomocnikiem strony był wyłącznie adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy. Możesz nim ustanowić członka rodziny, kolegę, itd. Pełnomocnictwo dołącza się do akt postępowania w oryginale, bądź urzędowo poświadczone.



POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE I DOWODOWE


VI. Żądaj szybkiego zakończenia postępowania.


Postępowanie podatkowe powinno być zakończone bez zbędnej zwłoki. Granicznym terminem spraw zwykłych jest jeden miesiąc, a szczególnie skomplikowanych 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania.


Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy (w wyjątkowych przypadkach 3 miesiące).

Niezwłocznie powinna być załatwiona sprawa, która może być rozpatrzona na podstawie dowodów przedstawionych przez Ciebie łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania.

Jeżeli sprawa nie zostanie załatwiona w terminie organ podatkowy ma obowiązek zawiadomić Cię o powyższym fakcie, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.


VII. Ponaglaj organ przedłużający postępowanie.


Przed przewlekłością postępowania powinieneś się bronić składając ponaglenie do organu wyższego stopnia, bez pośrednictwa organu, którego bezczynność kwestionujesz.


I tak, jeżeli sprawa nie załatwia w terminie przez:

  • naczelnika urzędu skarbowego - ponaglenie składasz do dyrektora izby skarbowej,
  • naczelnika urzędu celnego - ponaglenie składasz do dyrektora izby celnej,
  • wójta (burmistrza, prezydenta) - ponaglenie składasz do samorządowego kolegium odwoławczego.


Wzór ponaglenia


VIII. Sprawdź, czy organ podatkowy mógł Cię wezwać do stawienia się w urzędzie.


Organ podatkowy ma prawo wezwać Cię do stawienia w urzędzie, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • wymaga tego charakter czynności (np. osobiste złożenie wyjaśnień),
  • jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy.

Organ podatkowy może przyjąć wyjaśnienie lub zeznanie albo dokonać czynności w miejscu Twojego pobytu, gdy nie możesz stawić się w urzędzie z powodu choroby, kalectwa lub innej ważnej przyczyny.


Co do zasady, termin wyznaczony w wezwaniu nie podlega zmianie. Jednak, jeżeli w z ważnych przyczyn (np. sprawy rodzinne, zawodowe) nie możesz stawić się w urzędzie w określonym dniu, masz prawo poprosić o wyznaczenie innego dogodnego dla Ciebie terminu.


IX. Reaguj na wezwania – unikniesz kary


Jeżeli w otrzymanym wezwaniu do dokonania określonej czynności (np. złożenie wyjaśnień, stawienie się w urzędzie) są określone skutki prawne niezastosowania się do niego, organ podatkowy może nałożyć na Ciebie karę porządkową do 2.600 zł (od 2012 roku do 2.700 zł).

Organ podatkowy nakłada karę porządkową w formie postanowienia, na które możesz złożyć zażalenie.

Wzór wniosku o uchylenie kary porządkowej


X. Przywrócenie terminu, czyli nie wszystko stracone.


Jeżeli nie zdążyłeś dokonać czynności w terminie, organ podatkowy obowiązany jest Ci go przywrócić pod warunkiem, że:

  • złożysz wniosek w terminie 7 dni od ustania przyczyny uchybienia,
  • uprawdopodobnisz, że uchybienie nastąpiło bez Twojej winy (np. ciężka choroba, ważne sprawy rodzinne),
  • dopełnisz czynności, dla której był określony termin.

Można żądać przywrócenia terminów procesowych (np. terminu do wniesienia zażalenia, odwołania). Przywracanie terminów wynikających z prawa materialnego (np. termin złożenia zeznania podatkowego o wysokości osiągniętego dochodu / poniesionej straty w roku podatkowym – art. 45 ust. 1 updof) jest niedopuszczalne.


XI. Dokumentowanie postępowania.


Z każdej czynności postępowania mającej istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy organ podatkowy sporządza zwięzły protokół. Wyjątkiem są sytuacje, w których czynność została utrwalona w inny sposób na piśmie.


Jeżeli protokół został sporządzony w jednym egzemplarzu możemy żądać od pracownika urzędu jego uwierzytelnionego odpisu. Przepisy nie nakładają obowiązku doręczania protokołu osobom uczestniczącym w czynnościach (np. świadkowi), ani nawet stronie postępowania.


XII. Ochrona Twoich danych.


Masz prawo do ochrony swoich danych. Dostęp do akt podatkowych dotyczących Twojej sprawy masz wyłącznie Ty, jako strona (lub ustanowiony przez Ciebie pełnomocnik) oraz upoważniony przez organ podatkowy urzędnik zajmujący się Twoją sprawą. Bezprawne ujawnienie informacji o postępowaniu osobom postronnym podlega odpowiedzialności karnej.


Obowiązkiem organu podatkowego jest umożliwienie Ci przeglądanie akt sprawy oraz sporządzanie z nich notatek, kopii lub odpisów. Prawo to przysługuje Ci również po zakończeniu postępowania, lecz czynności te możesz dokonać tylko w urzędzie.


XIII. Zgłaszanie dowodów.

Organ podatkowy ma obowiązek przyjąć jako dowód wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Możesz wnioskować do organu podatkowego o dopuszczenie dowodu. (np. dokumentów, zeznań świadków, oględzin przedmiotu, itd.).


Wzór wniosku o dopuszczenie dowodu


XIV. Przesłuchanie strony – czy to się opłaca ?


Jako strona możesz być przesłuchany, ale wyłącznie po wyrażeniu na to zgody. Z przesłuchania zostanie sporządzony protokół.

Dowód z przesłuchania strony należy odróżnić od wyjaśnień składanych przez stronę w toku postępowania, co przedstawia poniższa tabela.

Przesłuchanie strony

Wyjaśnienia strony

Walor dowodowy

Brak waloru dowodowego, określają jedynie kierunek postępowania dowodowego

Dokonane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań

Brak rygoru odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy

Nie można zmusić strony do złożenia zeznań

Strona nie może bezzasadnie odmówić złożenia wyjaśnień


Organy podatkowe bardzo rzadko korzystają z dowodu w postaci przesłuchania strony, lecz jeżeli zostaniesz wezwany do urzędu w wezwaniu musi być zawarta informacja o prawie odmowy wyrażenia zgody na przesłuchanie i o związanej z tym możliwości niestawienia się na wezwanie. Czasem warto zwrócić się z żądaniem do urzędu o przeprowadzenie takiego dowodu.



ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA PODATKOWEGO


XV. Siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranych dowodów.


Co do zasady w trakcie postępowania otrzymasz z urzędu co najmniej trzy pisma

  • postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego (art. 165 Op),
  • postanowienie o wyznaczeniu 7 dniowego terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego (art. 200 Op),
  • decyzję (art. 207 Op).


Na żadne z powyższych pism nie musisz reagować (prócz oczywiście obowiązku uiszczenia podatku wynikającego z decyzji). Organ podatkowy może Cię zobowiązać do podjęcia określonej czynności wyłącznie w drodze wezwania (art. 155 Op).


W momencie wydania postanowienia o wyznaczeniu 7 dniowego terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego organ podatkowy zakończył już zbieranie dowodów. Po zapoznaniu się z nimi oraz ewentualnym Twoim stanowiskiem wyda decyzję, która zakończy postępowanie w danej instancji.

Masz prawo, a nie obowiązek wypowiedzenia się w sprawie zebranych dowodów, a możesz to zrobić pisemnie lub ustnie. Za brak reakcji na postanowienie nie poniesiesz konsekwencji.


XVI. Decyzja - zakończenie postępowania.


Decyzja organu podatkowego powinna zawierać następujące elementy

1) oznaczenie organu podatkowego,

2) datę jej wydania,

3) oznaczenie strony,

4) powołanie podstawy prawnej,

5) rozstrzygnięcie,

6) uzasadnienie faktyczne i prawne,

7) pouczenie o trybie odwoławczym - jeżeli od decyzji służy odwołanie,

8) podpis osoby upoważnionej, z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.

Od dnia 1 stycznia 2009 r. decyzja nakładająca na Ciebie podatek zawiera również pouczenie o odpowiedzialności karnej za usunięcie, ukrycie, zbycie, darowanie, zniszczenie, obciążenie albo uszkodzenie Twoich składników majątku, mające na celu udaremnienie egzekucji podatku wynikającego z tej decyzji. Kara za powyższe może wynosić od 3 miesięcy do lat 5 lat pozbawienia wolności (art. 300 Kodeksu karnego).


XVII. Organ rozstrzygnął w decyzji częściowo Twój wniosek– żądaj jej uzupełnienia.


Jeżeli decyzja nie rozstrzyga o Twoim żądaniu w całości (np. złożyłeś wniosek o umorzenie zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości za III i IV kwartał, a w decyzji ujęty jest wyłącznie jeden z nich) przysługuje Ci złożenie żądania o uzupełnienie jej.

Wzór wniosku o uzupełnienie decyzji



POSTĘPOWANIE ODWOŁAWCZE


XVIII.Odwołaj się od decyzji, gdy uważasz ją za błędną.


Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją masz prawo złożyć od niej odwołanie, które powinno zawierać

1) Twoje imię, nazwisko, adres i NIP (ewentualnie oznaczenie Twojego pełnomocnika, jeżeli występuje),

2) oznaczenie organu odwoławczego,

3) datę,

4) wskazanie decyzji, od której się odwołujesz,

5) podpis.

Dodatkowo w odwołaniu musisz:

1) wskazać zarzuty przeciw decyzji,

2) określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania,

3) wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Odwołanie jest Twoim zagwarantowanym prawem, masz prawo odwołać się od każdej decyzji.


Wzór odwołania


XIX. Pilnuj czasu złożenia odwołania


Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję w terminie 14 dni od jej otrzymania.

Termin 14 dniowy jest terminem procesowym i możesz wnosić o jego przywrócenie, pod warunkiem, że uchybienie terminu nie nastąpiło z Twojej winy (np. wskutek długotrwałej choroby, konieczności wyjazdu).


XX. Rozprawa przed organem podatkowym


Rozprawa przed organem podatkowym jest nowym rozwiązaniem. Prowadzi ją wyłącznie organ odwoławczy, jeżeli

  • zachodzi potrzeba wyjaśnienia istotnych okoliczności stanu faktycznego sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin, lub
  • sprecyzowania argumentacji prawnej prezentowanej przez stronę w toku postępowania.


Rozprawa może być przeprowadzona również na Twój wniosek.


XXI. Wykonanie decyzji podatkowej.

Od 1 stycznia 2009 roku obowiązuje zasada, zgodnie z którą decyzja nieostateczna, nakładająca na podatnika podatek, nie podlega wykonaniu. Decyzja jest nieostateczna, gdy masz jeszcze czas na złożenie odwołania lub odwołałeś się od II instancji i decyzja nie została podtrzymana przez tę instancję. 

W kilku przypadkach decyzji nieostatecznej może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy:
1)    z informacji urzędu wynika, że toczy się wobec Ciebie postępowanie egzekucyjne w zakresie innych należności pieniężnych,
2)    nie posiadasz majątku o wartości odpowiadającej wysokości zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, na którym można ustanowić hipotekę przymusową lub zastaw skarbowy, które korzystałyby z pierwszeństwa zaspokojenia,
3)    dokonujesz czynności polegających na zbywaniu majątku znacznej wartości,
4)    okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące.

Na postanowienie w sprawie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności służy zażalenie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania decyzji.

Jeżeli decyzja jest ostateczna musisz ją wykonać (chyba że wstrzymano jej wykonanie).

Wstrzymanie wykonania decyzji ostatecznej może nastąpić w przypadku ustanowienia na Twój wniosek zabezpieczenia wykonania zobowiązania wynikającego z tej decyzji wraz z odsetkami za zwłokę, w formie np:
1)    gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
2)    poręczenia banku,
3)    weksla z poręczeniem wekslowym banku (art. 33d).

Organ podatkowy pierwszej instancji wstrzyma z urzędu wykonanie decyzji ostatecznej w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego do momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego po prawomocnym wpisie hipoteki przymusowej lub wpisie zastawu skarbowego korzystających z pierwszeństwa zaspokojenia.


XXII. Rodzaje orzeczeń organu odwoławczego.


Jeżeli organ odwoławczy przyjmie Twoje odwołanie do rozpatrzenia, co do zasady, może orzec w następujący sposób:

1) utrzymać w mocy decyzję organu pierwszej instancji,

2) uchylić decyzję organu pierwszej instancji:

a) w całości lub w części - i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy lub uchylając tę decyzję - umorzyć postępowanie w sprawie,

b) w całości i sprawę przekazuje do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja ta została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości,

3) umorzyć postępowanie odwoławcze.

Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na Twoją niekorzyść. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny.


ODSZKODOWANIE, KARY, KOSZTY


XXIII. Nie rezygnuj z odszkodowania.


Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu podatkowego. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy prawa cywilnego.

Przysługuje Ci odszkodowanie nie tylko za poniesioną rzeczywistą stratę, lecz także za utracone korzyści.


XXIV. Kary porządkowe.


Jeżeli organ podatkowy prawidłowo Cię wezwał, a Ty:

  • nie stawiłeś się osobiście bez uzasadnionej przyczyny,
  • bezzasadnie odmówiłeś złożenia wyjaśnień, okazania przedmiotu oględzin lub udziału w innej czynności,
  • bez zezwolenia opuściłeś miejsce przeprowadzenia czynności przed jej zakończeniem,

możesz zostać ukarany karą porządkową do 2.600 zł (od 2012 roku do 2.700 zł).

Kara porządkowa nakładana jest w formie postanowienia, na które możesz złożyć zażalenie.


Wzór wniosku o uchylenie kary porządkowej


XXV. Koszty postępowania.


Co do zasady, koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina.


Organ podatkowy obowiązany jest zwrócić koszty postępowania, obejmujące koszty podróży i inne należności związane z Twoim osobistym stawiennictwem, jeżeli zostałeś błędnie wezwany do stawienia się w organie podatkowym bądź gdy postępowanie zostało wszczęte z urzędu.


Zwrot kosztów podróży i innych należności przysługuje również świadkom, biegłym i tłumaczom.

Zwrot koszów następuje po zgłoszeniu żądania organowi podatkowemu, który prowadzi postępowanie, przed wydaniem decyzji w sprawie, pod rygorem utraty tego roszczenia.


Wzór wnioskuo zwrot kosztów postępowania


Jeżeli organ podatkowy poniósł koszty postępowania w Twoim interesie lub na Twoje żądanie, a nie wynikają one z ustawowego obowiązku organu prowadzącego postępowanie, to możesz zostać obciążony tymi kosztami.


Leszek Syguła

ekspert podatkowy, prawnik,

doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA