REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik ponosi odpowiedzialność za zaniedbania swoich pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Czy za zaniedbania pracowników podatnik ponosi odpowiedzialność?
Czy za zaniedbania pracowników podatnik ponosi odpowiedzialność?

REKLAMA

REKLAMA

Za zaniedbanie pracownika firmy, który zataił fakt korespondencji z instytucjami państwowymi, a przez to uniemożliwił wniesienie odwołania od otrzymanej od nich decyzji, odpowiedzialność ponosi podatnik.

W opisanej sytuacji, w skutek zaniedbania pracownika, firma nie wniosła odwołania od otrzymanej decyzji, ponieważ upłynął termin na dokonanie tej czynności.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 162 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U.05.8.60 ze zmianami), zwana dalej ordynacją, aby przywrócić termin ustalony do wniesienia odwołania, należy wykazać, że firma nie ponosi winy za nieskorzystanie z tego prawa w przewidzianym terminie.

Udowodnienie braku winy

Udowodnienie tej kwestii jest trudne, ponieważ brak winy można przyjąć tylko wtedy, gdy podatnik nie był w stanie pokonać przeszkody w zachowaniu terminu, nawet jeśli podjął  największy wysiłek, możliwy do podjęcia w danych okolicznościach.

Należy udowodnić brak winy zarówno umyślnej, jak i nieumyślnej, czyli niedbalstwa.

Wina umyślna występuje wówczas, gdy dana osoba ma bezpośredni (czyli chce) lub ewentualny (ma świadomość i godzi się) zamiar zachowania się  w określony sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wina nieumyślna (niedbalstwo) występuje, gdy sprawca nie przewidywał możliwości wyrządzenia szkody, chociaż mógł i powinien był to przewidzieć, np. brak staranności strony w zapoznaniu się z treścią pouczeń zawartych w doręczonych decyzjach

Polecamy: Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania podatkowe

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2000 roku (III SA 1716/99),brak winy wystąpi w sytuacji, gdy dopełnienie obowiązku stało się niemożliwe z powodu przeszkody nie do przezwyciężenia np. siły wyższej (powódź, odcięcie od świata na skutek ataku ostrej zimy), niektórych zdarzeń losowych (przerwy w komunikacji, poważny wypadek samochodowy).

Niedokonanie czynności w terminie z powodu niedbalstwa - co do zasady - uniemożliwia przywrócenie terminu.

Oceniając, czy można zarzucić danej osobie winę, należy także wziąć pod uwagę reguły starannego działania. Są one różne w zależności od okoliczności oraz osoby, która ma je realizować. Jeśli wymaga się od niej profesjonalnego działania (np. ze względu na wykonywany zawód - radca prawny), reguły te są adekwatne do oczekiwań wobec tej osoby, jej wykształcenia, doświadczenia itp. 

Wskazując, czy zawinienie strony nastąpiło, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności faktyczne i ocenić według obiektywnych, a nie subiektywnych, mierników staranności.

Polecamy: Za co odpowiada przedsiębiorca zatrudniający pracowników?

Odpowiedzialność za zaniedbania pracowników

REKLAMA

Firma ponosi odpowiedzialność za dobór swoich pracowników, a przez to można jej zarzucić winę w ich wyborze. Na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia prawidłowej organizacji pracy i utworzenie takiego zespołu osób, który zapewni prawidłowe funkcjonowanie całości.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 maja 2000 roku (I SA/Gd 1288/99) za zaniedbania pracownika odpowiedzialnego za sprawy napływającej korespondencji w stosunku do osób trzecich obciążają osobę prawną (pracodawcę) zatrudniającego tegoż pracownika.

Natomiast w wyroku z dnia 12 kwietnia 2002 roku (I SA/Gd 1676/99) NSA podkreślił, że Nie tylko zatem wina podatnika, lecz również innych osób, w tym pracownika wyłącza możliwość przywrócenia terminu do wniesienia odwołania.

Nieprawidłowości organizacyjne w danej firmie oraz zaniedbania jej pracowników nie mogą przesądzać o braku winy w dopełnieniu wymogów procesowych.

W opisywanym przypadku zaniechania pracownika nie są zdarzeniami wyjątkowymi, szczególnymi, których nie można było uniknąć i które mogłyby usprawiedliwiać działanie pracownika.

REKLAMA

Pracownik nie zachował należytej staranności przy prowadzeniu spraw spółki. Natomiast pracodawca będąc odpowiedzialnym za organizację pracy w zakładzie oraz za działania swoich pracowników, ponosi winę za niezłożenie pisma w wyznaczonym terminie.

NSA w wyroku z dnia 25 października 2011 roku (II FSK 731/10) stwierdza, że to pracodawca ponosi odpowiedzialność za dobór osób, którymi posługuje się przy prowadzeniu swoich spraw. […] W klauzuli "należytej staranności", która jest punktem odniesienia dla oceny braku winy, o którym mowa w art. 162 § 1 O.p., zawarta jest odpowiedzialność strony postępowania podatkowego za dobór osób, które reprezentują ją w stosunku do podmiotów zewnętrznych( w tym organów państwowych i doręczycieli pocztowych).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA