REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi spedycji dla podmiotu gospodarczego z Unii Europejskiej

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Będę wykonywał usługi spedycji dla podmiotu zagranicznego z Unii Europejskiej, który poda mi numer identyfikacyjny dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Trasa transportu będzie przebiegała z kraju nienależącego do Unii tranzytem przez kraje Unii do Polski. Towar będzie przeładowywany w Polsce na inny pojazd i będzie wywożony do kraju trzeciego (nienależącego do Unii).

Będę dysponował kopią dokumentu EX oraz międzynarodowym listem przewozowym CMR, z którego będzie wynikać, że transport był wykonany na trasie: kraj należący do Unii - Polska, a jako odbiorca docelowy będzie wskazany podmiot w kraju trzecim (spoza Unii). Nie będę posiadać dokumentu potwierdzającego wywiezienie towaru poza granice Unii i dokumentu SAD, z którego wynikałoby, że wartość usługi jest wliczona do podstawy ustalenia VAT od importu towarów. Jak powinienem rozliczyć te usługi?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Nie będzie Panu przysługiwało prawo do zastosowania stawki 0%. Usługa będzie opodatkowana stawką 22%. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Świadczone przez Pana usługi spedycji można zaliczyć do usług transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług). Usługi spedycji, jeśli są związane z transportem międzynarodowym, również zaliczane są do transportu międzynarodowego, który definiowany jest jako przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Dlatego świadczone przez Pana firmę usługi spedycji, gdy transport przebiega z kraju poza UE do Polski, a następnie do kraju poza UE, są bezsprzecznie usługami transportu międzynarodowego. Usługi te podlegają opodatkowane stawką 0%, gdy świadczący usługę posiada wymagane dokumenty. Dokumenty mają stanowić dowód świadczenia tych usług. Są to w przypadku:

1) importu towarów - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

2) eksportu towarów - dowód wywozu towarów.

Dlatego gdy brakuje dokumentów SAD, zarówno w przypadku importu, jak i eksportu, nie może być stosowana stawka 0%, mimo że są to usługi transportu międzynarodowego. Dlatego musi Pan stosować stawkę 22%, gdy usługa ma miejsce świadczenia w Polsce.

W przypadku usług spedycji międzynarodowej nie ma jednolitego stanowiska, jak ustalać miejsce ich świadczenia. Ponieważ dla spedycji międzynarodowej nie zostały określone specjalne zasady ustalania miejsca jej świadczenia, tak jak w przypadku spedycji wewnątrzwspólnotowej.

Dlatego część ekspertów i organów podatkowych uznaje, że: Wykonywana przez Wnioskodawcę usługa spedycyjna związana z usługą międzynarodowego transportu towarów, świadczona z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna usługa krajowa. Miejscem jej świadczenia - zgodnie z ogólną zasadą - jest miejsce, gdzie Wnioskodawca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy tą usługę (na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy). Miejsce świadczenia usług określa art. 27 ust. 1 ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 (patrz pismo z 21 maja 2008 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-140/08-4/MN). Przyjmując to stanowisko, całą usługę opodatkowujemy w kraju. Jednak stanowisko to budzi wątpliwości w sytuacji, gdy umowa spedycyjna przewiduje świadczenie samej usługi transportowej.

 

Natomiast przyjmując przeciwne stanowisko, powinniśmy stosować zasady przewidziane dla usług transportu międzynarodowego. Na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy usługi spedycji są bowiem zaliczane są do tego rodzaju usług, gdy są z nimi związane. Dlatego zarówno transport, jak i jego organizacja powinny podlegać tym samym zasadom w zakresie ustalania miejsca świadczenia. Ponieważ usługi spedycji zostały wymienione jako jedna z kategorii usług transportu międzynarodowego, będzie miał do nich zastosowanie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy. Dlatego miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Dlatego w kraju powinna być opodatkowana ta część usługi, która ma miejsce świadczenia w Polsce (patrz m.in. Izba Skarbowa w Gdańsku - pismo z 25 stycznia 2006 r. nr PI/005-112/05/Z/08). Jak zostało wskazane, więcej przemawia za tym, aby stosować to drugie stanowisko. Jednak trudno określić, na jakim stanowisko stoi Pana urząd skarbowy. Przyjęcie tego drugiego stanowiska jest dla Pana poza tym korzystniejsze, gdy nie może Pan stosować stawki 0%. Opodatkuje Pan bowiem stawką 22% tylko tę część usługi, która jest związana z transportem, który przebiega przez kraj. Pozostały obrót wykazujemy w deklaracji w poz. 21.

Przykład

Spółka świadczyła usługę spedycji międzynarodowej na trasie Rosja - Litwa - Polska (1850 km). Nie przysługuje jej prawo do zastosowania stawki 0%. W Polsce trasa wynosi 340 km (340/1850 = 18%). Za wykonaną usługę otrzymała 8300 zł. W Polsce opodatkuje obrót w wysokości 1224,58 zł, VAT 269,42 zł.

• art. 27 ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 83 ust. 1 pkt 23 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA