REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie faktury VAT - prawnie nie uregulowane, w praktyce stosowane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Faktura VAT to dokument potwierdzający zawarcie transakcji sprzedaży, na podstawie którego dokonuje się rozliczeń podatkowych. W sytuacji, gdy w zawartych na niej informacjach pojawiają się błędy, strony transakcji zobowiązane są do dokonania korekty dokumentu. W takich przypadkach, wielu przedsiębiorców zastanawia się nad możliwością anulowania faktury. Niestety jest to dopuszczone tylko i wyłącznie w nielicznych sytuacjach.

W myśl prawa podatkowego, faktura VAT stanowi dokument potwierdzający zawarcie transakcji sprzedaży. W związku z tym, dokument ten powinien być sporządzony w sposób staranny jak również, przede wszystkim, bezbłędny. Rzeczywistość gospodarcza pokazuje jednak, że w fakturach VAT pojawiają się liczne pomyłki. W takim przypadku strony transakcji zobowiązane są do dokonania niezbędnej korekty błędów, za pomocą dwóch przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, narzędzi, a mianowicie noty oraz faktury korygującej.

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo opisanych wyżej sposobów korygowania faktur, kwestią wzbudzającą wątpliwości wydaje się możliwość anulowania wystawionego dokumentu. Niestety, możliwość anulowania wystawionych faktur nie podlega regulacjom, ani przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, ani zapisami rozporządzeń wykonawczych do wspomnianego aktu prawnego. Podatnik powinien jednakże pamiętać, że w praktyce wykształcił się sposób anulowania faktur, który jest powszechnie akceptowany zarówno przez organy podatkowe w wydawanych wiążących indywidualnych interpretacjach podatkowych, jak również przez sądy administracyjne w swoim orzecznictwie.


Anulowanie faktury dopuszczone tylko w określonych przypadkach


Przede wszystkim należy podkreślić fakt, że anulowanie faktury może nastąpić, gdy dokument ten przedstawia czynność niedokonaną. Ponadto podatnik musi pamiętać, że w praktyce anulowanie faktury możliwe jest w przypadku, gdy została ona wystawiona na podstawie zamówienia, które zostało anulowane, co w konsekwencji oznacza, że faktycznie nie doszło do zawarcia umowy sprzedaży, jak również powstania obowiązku podatkowego.

Drugim istotnym warunkiem niezbędnym w sytuacji możliwości anulowania faktury jest to, że anulowaniu podlegają wyłącznie te faktury, które nie zostały jeszcze wprowadzone do obrotu prawnego. Żeby więc anulować fakturę wystawca musi posiadać oryginał i kopię faktury.

Należy więc podkreślić, że w celu dokonania korekty danych i wartości błędnie wskazanych na fakturze nie ma możliwości anulowania dokumentu. Zamiast tego należy sporządzić, w zależności od rodzaju pomyłki, albo notę korygującą, albo fakturę korygującą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W jaki sposób anulować fakturę VAT?


Aby anulować dokument obrazujący transakcję sprzedaży należy umieścić zarówno na oryginale, jak i na kopii faktury adnotację, że dokument ten został anulowany danego dnia. Ponadto, w celu zapobieżenia ponownemu wykorzystaniu anulowanych faktur, należy je przekreślić i opatrzyć podpisem osoby, upoważnionej do ich wystawienia. Warto zaznaczyć, że sprzedawca jest zobowiązany do przechowywania anulowanych dokumentów.

Małgorzata Jawińska, Elżbieta Węcławik

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA