REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od rozwiązywanych przez firmy umów najmu lokali wciąż budzi wątpliwości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Odszkodowanie wypłacone z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy najmu przez przedsiębiorcę z przyczyn ekonomicznych nie podlega opodatkowaniu VAT – uważają eksperci. Niestety organy podatkowe często nakazują podatek zapłacić.


W czasie kryzysu upadłości firm to nie rzadkość. Często wiąże się z tym konieczność wcześniejszego rozwiązania umowy najmu za wynajmowany przez firmę lokal. Umowy te często nie zawierają możliwości wcześniejszego ich wypowiedzenia, co oznacza konieczność zapłaty odszkodowania przez przedsiębiorcę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Urzędy skarbowe nakazują płacić VAT od odszkodowania wypłaconego przez najemcę (przedsiębiorcę) na rzecz wynajmującego lokal, twierdząc, że jest to wynagrodzenie za usługę. W ocenie organów podatkowych, taka opłata otrzymana przez wynajmującego wiąże się z uzyskaniem korzyści przez firmę, w postaci zgody na wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu. W konsekwencji, jest to świadczenie na rzecz najemcy, opodatkowane VAT.

Z tym stanowiskiem nie zgadzają się doradcy podatkowi.

 - Co do zasady odszkodowania, jako rekompensata za wyrządzoną szkodę, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Dotyczy to też kar umownych za niewywiązanie się z umowy - mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Bernatek, partner w Dziale Podatków KPMG.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów, organy podatkowe niesłusznie dopatrują się w odszkodowaniach za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu wynagrodzenia za usługę, świadczoną na rzecz firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 - W przypadku, gdy umowa najmu jest wypowiedziana przed terminem, istotne jest zbadanie, jaki jest charakter wypłaconych pieniędzy w związku z tym wynajmującemu - podkreśla Andrzej Bernatek. - W przypadku, gdy mamy do czynienia z czystym odszkodowaniem, czyli rekompensatą dla wynajmującego za to, że najemca, z przyczyn np. ekonomicznych, wcześniej musiał rozwiązać stosunek najmu lub też mamy do czynienia ze zwykłą karą umowną w związku z tym, że najemca nie wywiązał się ze swojego zobowiązania, o podatku VAT nie może być mowy - dodaje.

 

Eksperci przyznają, że omawiany problem budzi kontrowersje. Sądy administracyjne stają w tej sprawie po stronie podatników, a nie fiskusa.

 - W wyroku z maja 2012 roku Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że otrzymywane przez wynajmującego odszkodowanie z tytułu przedterminowego wypowiedzenia umowy najmu nie może być traktowane jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, ponieważ o żadnym świadczeniu ze strony wynajmującego nie może być tutaj mowy - stwierdza ekspert KPMG.

Z kolei Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 5839) dotyczącą tego problemu stwierdziło, że jeżeli otrzymanie przez wynajmującego takiej rekompensaty nie ma na celu obejścia przepisów prawa podatkowego i nie stanowi faktycznie elementu wynagrodzenia za świadczoną usługę najmu, brak jest podstaw, aby twierdzić, że jest to wynagrodzenie za świadczoną usługę.

 - Organy podatkowe próbują doszukać się niekiedy w klauzulach umów najmu ukrytego wynagrodzenia za usługę najmu bądź też wpływu takich rozliczeń na wcześniejsze wynagrodzenia z tego tytułu. Jest to jednak czasami bardzo karkołomne i bezpodstawne twierdzenie, ponieważ naturalne jest, że wynajmujący i najemca zastrzegają sobie pewne rekompensaty, które są zwykłym odszkodowaniem, a zatem rekompensatą szkody, jaką wynajmujący może ponieść w związku z tym, że najemca umowy nie dotrzymał - podsumowuje Andrzej Bernatek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA