REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opóźnienie w płatności za fakturę

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Tax Care; Adam Zagała
Inkubator Przedsiębiorczości Idea Banku

REKLAMA

Czy jest możliwe, żeby firma zbankrutowała przez jedną niezapłaconą na czas fakturę? Czasami wystarczą dwa tygodnie opóźnienia w płatności za fakturę ze strony ważnego klienta, aby firma utraciła płynność finansową i była zmuszona zaprzestać regulowania własnych płatności.

Przy 60-dniowym opóźnieniu problemy z płynnością są już tak poważne, że firma przestaje funkcjonować - pokazuje case study opracowane na rzeczywistych danych przez Idea Bank i Tax Care.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zachowanie płynności jest niezbędnym warunkiem istnienia firmy, ważniejszym nawet niż osiąganie dodatnich wyników finansowych. Aby móc działać w sposób niezakłócony, mała firma musi tak organizować swoje płatności, aby mieć w kasie środki na ich pokrycie, co z kolei zależy od płatności dokonywanych przez odbiorców. Chodzi tu więc z jednej strony o odpowiednie dopasowanie czasowe wpływów i wypływów, ale również o to, aby odbiorcy trzymali się ustalonych terminów. I tu zwykle zaczynają się problemy. Według wywiadowni gospodarczej Bisnode, zaledwie co czwarta faktura jest w Polsce opłacana na czas. Idea Bank i Tax Care, w kolejnym poradniku dotyczącym płynności finansowej w małych firmach, prześledziły na przykładzie, jakie konsekwencje dla firmy mogą mieć takie opóźnienia w płatnościach.


Podstawowe założenia case study:

REKLAMA

- Podmiot: importer i dystrybutor wina.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Miesięczny przychód: 50 tys. zł, miesięczne koszty: 44,5 tys. zł, miesięczny dochód: 5,5 tys. zł.

- Miesięcznie obsługuje 6 drobnych klientów (po 5 tys. zł przychodu każdy) i jednego klienta głównego (20 tys. zł przychodu).

- Warunki płatności od odbiorców:

> Drobni klienci - płatność po 7 dniach od dostawy towaru,

> Główny klient - płatność po 21 dniach od dostawy towaru.

- Zakup towarów importowanych odbywa się dwa razy w miesiącu (po 15 tys. zł), na początku i w połowie każdego miesiąca.

Faktura zaliczkowa 100% - czy trzeba wystawić fakturę końcową

Zapisz się na nasz newsletter

- Zatrudnienie:

> Handlowiec: wynagrodzenie 2 tys. zł brutto podstawy + 5% prowizji od sprzedaży,

> Asystentka: wynagrodzenie 1,5 tys. zł brutto, zatrudnienie na ¾ etatu.

- Pozostałe koszty:

> Leasing samochodu przedsiębiorcy i samochodu handlowca,

> Paliwo,

> Księgowość,

> Telefony,

> Wynajem biura.


Terminowy kontrahent to skarb


Przyjmijmy w wariancie optymistycznym, że zarówno drobni klienci, jak i główny odbiorca, opłacają swoje faktury w terminie. W przypadku głównego klienta oznacza, że przelew za fakturę na kwotę 20 tys. zł, wystawioną 6 marca, trafia na konto firmy po 21 dniach, czyli 27 marca. Pomimo, że sytuacja jest „idealna”, w firmowej kasie i tak występują niedobory gotówki (skumulowane wpływy z marca nie wystarczają na pokrycie bieżących wydatków) wynikające z dokonywania płatności, np. za zakupione towary. Maksymalne niedobory, występujące w dniach 18 i 19 marca, sięgają prawie 12 tys. zł - taką „górkę” w gotówce musi sobie zapewnić firma z poprzednich miesięcy, aby móc na bieżąco regulować swoje zobowiązania. Sytuacja odwraca się jednak po dokonaniu płatności przez głównego odbiorcę, dzięki czemu firma kończy miesiąc nie tylko z dodatnim wynikiem księgowym, ale też z zapasem gotówki na kwotę prawie 3,5 tys. zł.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

 

Przepływy finansowe w marcu - wariant optymistyczny

data

skumulowany wynik księgowy (w zł)

skumulowane
przepływy (w zł)

01-mar

-1 000,0

0,0

02-mar

-1 250,0

-250,0

03-mar

-16 250,0

-250,0

04-mar

-16 250,0

-250,0

05-mar

-11 250,0

-250,0

06-mar

8 750,0

-250,0

07-mar

13 750,0

2 750,0

08-mar

13 500,0

1 500,0

09-mar

13 250,0

1 250,0

10-mar

9 024,1

-2 975,9

11-mar

6 524,1

-3 475,9

12-mar

6 274,1

1 274,1

13-mar

11 274,1

1 274,1

14-mar

9 474,1

6 274,1

15-mar

9 224,1

6 024,1

16-mar

9 224,1

6 024,1

17-mar

-5 775,9

-8 975,9

18-mar

-6 025,9

-11 725,9

19-mar

-6 025,9

-11 725,9

20-mar

-7 025,9

-6 725,9

21-mar

-2 025,9

-8 525,9

22-mar

-2 275,9

-8 775,9

23-mar

2 724,1

-8 775,9

24-mar

2 724,1

-8 775,9

25-mar

2 224,1

-8 775,9

26-mar

1 974,1

-9 025,9

27-mar

1 974,1

9 974,1

28-mar

1 974,1

14 974,1

29-mar

6 974,1

14 974,1

30-mar

6 974,1

19 974,1

31-mar

5 464,9

3 464,9

Źródło: opracowanie własne na podst. rzeczywistych danych


Dwa tygodnie robią różnicę


A teraz zobaczmy co stanie się z tą samą firmą importującą wina w sytuacji, gdy jej główny klient spóźni się z płatnością o 2 tygodnie: przelew na kwotę 20 tys. zł z tytułu faktury wystawionej na początku marca, wpłynie na jej konto dopiero w kolejnym miesiącu, dokładnie 10 kwietnia. Sytuacja płynnościowa firmy pogorszy się w takim wypadku zasadniczo. Mimo osiągnięcia takiego samego, jak w wariancie optymistycznym, dodatniego wyniku księgowego, niedobór gotówki w kasie firmy przekroczy w ostatnim dniu marca 16,5 tys. zł i jeszcze wzrośnie w pierwszych dniach kwietnia.

W takiej sytuacji firma musi albo uzyskać finansowanie, np. kredyt, albo opóźnić regulowanie swoich wydatków. Importer raczej nie zdecyduje się na to, aby nie zakupić nowego towaru, bo to oznaczałoby problemy z generowaniem przychodów w przyszłości. Do wyboru pozostaje mu jednak opóźnienie płatności za wynajem magazynu, opóźnienie wypłaty wynagrodzeń dla pracowników albo nieuregulowanie w terminie rat leasingowych.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów

 

 


Przepływy finansowe w marcu i kwietniu - wariant realistyczny

data

skumulowany wynik księgowy (w zł)

skumulowane przepływy (w zł)

01-mar

-1 000,0

0,0

02-mar

-1 250,0

-250,0

03-mar

-16 250,0

-250,0

04-mar

-16 250,0

-250,0

05-mar

-11 250,0

-250,0

06-mar

8 750,0

-250,0

07-mar

13 750,0

2 750,0

08-mar

13 500,0

1 500,0

09-mar

13 250,0

1 250,0

10-mar

9 024,1

-2 975,9

11-mar

6 524,1

-3 475,9

12-mar

6 274,1

1 274,1

13-mar

11 274,1

1 274,1

14-mar

9 474,1

6 274,1

15-mar

9 224,1

6 024,1

16-mar

9 224,1

6 024,1

17-mar

-5 775,9

-8 975,9

18-mar

-6 025,9

-11 725,9

19-mar

-6 025,9

-11 725,9

20-mar

-7 025,9

-6 725,9

21-mar

-2 025,9

-8 525,9

22-mar

-2 275,9

-8 775,9

23-mar

2 724,1

-8 775,9

24-mar

2 724,1

-8 775,9

25-mar

2 224,1

-8 775,9

26-mar

1 974,1

-9 025,9

27-mar

1 974,1

-10 025,9

28-mar

1 974,1

-5 025,9

29-mar

6 974,1

-5 025,9

30-mar

6 974,1

-25,9

31-mar

5 464,9

-16 535,2

01-kwi

4 464,9

-16 535,2

02-kwi

4 214,9

-16 785,2

03-kwi

-10 785,2

-16 785,2

04-kwi

-10 785,2

-16 785,2

05-kwi

-5 785,2

-11 785,2

06-kwi

14 214,9

-11 785,2

07-kwi

19 214,9

-11 785,2

08-kwi

18 964,9

-13 535,2

09-kwi

18 714,9

-13 785,2

10-kwi

14 489,0

1 989,0

11-kwi

11 989,0

1 989,0

12-kwi

11 739,0

6 739,0

13-kwi

16 739,0

6 739,0

14-kwi

14 939,0

11 739,0

15-kwi

14 689,0

11 489,0

16-kwi

-311,1

11 489,0

17-kwi

-311,1

-3 511,1

18-kwi

-561,1

-6 261,1

19-kwi

-561,1

-6 261,1

20-kwi

-1 561,1

-1 261,1

21-kwi

3 439,0

-3 061,1

22-kwi

3 189,0

-3 311,1

23-kwi

8 189,0

-3 311,1

24-kwi

8 189,0

-3 311,1

25-kwi

7 689,0

-3 311,1

26-kwi

7 439,0

-3 561,1

27-kwi

7 439,0

15 439,0

28-kwi

7 439,0

20 439,0

29-kwi

12 439,0

20 439,0

30-kwi

10 929,7

8 929,7

Źródło: opracowanie własne na podst. rzeczywistych danych


60 dni spóźnienia może oznaczać koniec firmy


Możemy sobie wyobrazić bardziej skrajną, choć wcale nie tak mało prawdopodobną, sytuację, w której główny klient spóźnia się z płatnością aż o 60 dni. Nasz przykładowy importer win - mimo wciąż tego samego, dodatniego wyniku księgowego - znajdzie się w bardzo złej kondycji finansowej. Jego maksymalne braki gotówki w kasie przekroczą 26 tys. zł, a stan niedoboru, równoznaczny z brakiem płynności finansowej, będzie utrzymywał się przez półtora miesiąca. Firma z pewnością nie poradzi sobie z taką sytuacją bez wstrzymania swoich płatności czy renegocjacji kontraktów z dostawcami oraz finasowaniem zewnętrznym. Z uzyskaniem kredytu bankowego może mieć już w takiej sytuacji problem. Co więcej, jeżeli - z powodu braku płynności - przestanie regulować własne płatności, musi liczyć się z tym, że trafi do różnego rodzaju rejestrów niesolidnych płatników. A to dodatkowo utrudni dostęp do kredytu w przyszłości. W wariancie pesymistycznym, pomimo tego samego co w poprzednich dwóch wariantach dodatniego wyniku księgowego, firma kończy zarówno marzec, jak i kwiecień z ujemnym stanem gotówki. 

Podstawa zwolnienia z VAT na fakturze - kto i kiedy musi ją zamieszczać?

 


Przepływy finansowe w marcu i kwietniu - wariant pesymistyczny

data

skumulowany wynik księgowy (w zł)

skumulowane przepływy (w zł)

01-mar

-1 000,0

0,0

02-mar

-1 250,0

-250,0

03-mar

-16 250,0

-250,0

04-mar

-16 250,0

-250,0

05-mar

-11 250,0

-250,0

06-mar

8 750,0

-250,0

07-mar

13 750,0

2 750,0

08-mar

13 500,0

1 500,0

09-mar

13 250,0

1 250,0

10-mar

9 024,1

-2 975,9

11-mar

6 524,1

-3 475,9

12-mar

6 274,1

1 274,1

13-mar

11 274,1

1 274,1

14-mar

9 474,1

6 274,1

15-mar

9 224,1

6 024,1

16-mar

9 224,1

6 024,1

17-mar

-5 775,9

-8 975,9

18-mar

-6 025,9

-11 725,9

19-mar

-6 025,9

-11 725,9

20-mar

-7 025,9

-6 725,9

21-mar

-2 025,9

-8 525,9

22-mar

-2 275,9

-8 775,9

23-mar

2 724,1

-8 775,9

24-mar

2 724,1

-8 775,9

25-mar

2 224,1

-8 775,9

26-mar

1 974,1

-9 025,9

27-mar

1 974,1

-10 025,9

28-mar

1 974,1

-5 025,9

29-mar

6 974,1

-5 025,9

30-mar

6 974,1

-25,9

31-mar

5 464,9

-16 535,2

01-kwi

4 464,9

-16 535,2

02-kwi

4 214,9

-16 785,2

03-kwi

-10 785,2

-16 785,2

04-kwi

-10 785,2

-16 785,2

05-kwi

-5 785,2

-11 785,2

06-kwi

14 214,9

-11 785,2

07-kwi

19 214,9

-11 785,2

08-kwi

18 964,9

-13 535,2

09-kwi

18 714,9

-13 785,2

10-kwi

14 489,0

-18 011,1

11-kwi

11 989,0

-18 011,1

12-kwi

11 739,0

-13 261,1

13-kwi

16 739,0

-13 261,1

14-kwi

14 939,0

-8 261,1

15-kwi

14 689,0

-8 511,1

16-kwi

-311,1

-8 511,1

17-kwi

-311,1

-23 511,1

18-kwi

-561,1

-26 261,1

19-kwi

-561,1

-26 261,1

20-kwi

-1 561,1

-21 261,1

21-kwi

3 439,0

-23 061,1

22-kwi

3 189,0

-23 311,1

23-kwi

8 189,0

-23 311,1

24-kwi

8 189,0

-23 311,1

25-kwi

7 689,0

-23 311,1

26-kwi

7 439,0

-23 561,1

27-kwi

7 439,0

-4 561,1

28-kwi

7 439,0

438,9

29-kwi

12 439,0

438,9

30-kwi

10 929,7

-11 070,3

Źródło: opracowanie własne na podst. rzeczywistych danych


Katarzyna Siwek, Tax Care

Adam Zagała, Inkubator Przedsiębiorczości Idea Banku

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA