REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opóźnienie w płatności za fakturę

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Tax Care; Adam Zagała
Inkubator Przedsiębiorczości Idea Banku

REKLAMA

Czy jest możliwe, żeby firma zbankrutowała przez jedną niezapłaconą na czas fakturę? Czasami wystarczą dwa tygodnie opóźnienia w płatności za fakturę ze strony ważnego klienta, aby firma utraciła płynność finansową i była zmuszona zaprzestać regulowania własnych płatności.

Przy 60-dniowym opóźnieniu problemy z płynnością są już tak poważne, że firma przestaje funkcjonować - pokazuje case study opracowane na rzeczywistych danych przez Idea Bank i Tax Care.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zachowanie płynności jest niezbędnym warunkiem istnienia firmy, ważniejszym nawet niż osiąganie dodatnich wyników finansowych. Aby móc działać w sposób niezakłócony, mała firma musi tak organizować swoje płatności, aby mieć w kasie środki na ich pokrycie, co z kolei zależy od płatności dokonywanych przez odbiorców. Chodzi tu więc z jednej strony o odpowiednie dopasowanie czasowe wpływów i wypływów, ale również o to, aby odbiorcy trzymali się ustalonych terminów. I tu zwykle zaczynają się problemy. Według wywiadowni gospodarczej Bisnode, zaledwie co czwarta faktura jest w Polsce opłacana na czas. Idea Bank i Tax Care, w kolejnym poradniku dotyczącym płynności finansowej w małych firmach, prześledziły na przykładzie, jakie konsekwencje dla firmy mogą mieć takie opóźnienia w płatnościach.


Podstawowe założenia case study:

- Podmiot: importer i dystrybutor wina.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Miesięczny przychód: 50 tys. zł, miesięczne koszty: 44,5 tys. zł, miesięczny dochód: 5,5 tys. zł.

- Miesięcznie obsługuje 6 drobnych klientów (po 5 tys. zł przychodu każdy) i jednego klienta głównego (20 tys. zł przychodu).

- Warunki płatności od odbiorców:

> Drobni klienci - płatność po 7 dniach od dostawy towaru,

> Główny klient - płatność po 21 dniach od dostawy towaru.

- Zakup towarów importowanych odbywa się dwa razy w miesiącu (po 15 tys. zł), na początku i w połowie każdego miesiąca.

Faktura zaliczkowa 100% - czy trzeba wystawić fakturę końcową

Zapisz się na nasz newsletter

- Zatrudnienie:

> Handlowiec: wynagrodzenie 2 tys. zł brutto podstawy + 5% prowizji od sprzedaży,

> Asystentka: wynagrodzenie 1,5 tys. zł brutto, zatrudnienie na ¾ etatu.

- Pozostałe koszty:

> Leasing samochodu przedsiębiorcy i samochodu handlowca,

> Paliwo,

> Księgowość,

> Telefony,

> Wynajem biura.


Terminowy kontrahent to skarb


Przyjmijmy w wariancie optymistycznym, że zarówno drobni klienci, jak i główny odbiorca, opłacają swoje faktury w terminie. W przypadku głównego klienta oznacza, że przelew za fakturę na kwotę 20 tys. zł, wystawioną 6 marca, trafia na konto firmy po 21 dniach, czyli 27 marca. Pomimo, że sytuacja jest „idealna”, w firmowej kasie i tak występują niedobory gotówki (skumulowane wpływy z marca nie wystarczają na pokrycie bieżących wydatków) wynikające z dokonywania płatności, np. za zakupione towary. Maksymalne niedobory, występujące w dniach 18 i 19 marca, sięgają prawie 12 tys. zł - taką „górkę” w gotówce musi sobie zapewnić firma z poprzednich miesięcy, aby móc na bieżąco regulować swoje zobowiązania. Sytuacja odwraca się jednak po dokonaniu płatności przez głównego odbiorcę, dzięki czemu firma kończy miesiąc nie tylko z dodatnim wynikiem księgowym, ale też z zapasem gotówki na kwotę prawie 3,5 tys. zł.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

 

Przepływy finansowe w marcu - wariant optymistyczny

data

skumulowany wynik księgowy (w zł)

skumulowane
przepływy (w zł)

01-mar

-1 000,0

0,0

02-mar

-1 250,0

-250,0

03-mar

-16 250,0

-250,0

04-mar

-16 250,0

-250,0

05-mar

-11 250,0

-250,0

06-mar

8 750,0

-250,0

07-mar

13 750,0

2 750,0

08-mar

13 500,0

1 500,0

09-mar

13 250,0

1 250,0

10-mar

9 024,1

-2 975,9

11-mar

6 524,1

-3 475,9

12-mar

6 274,1

1 274,1

13-mar

11 274,1

1 274,1

14-mar

9 474,1

6 274,1

15-mar

9 224,1

6 024,1

16-mar

9 224,1

6 024,1

17-mar

-5 775,9

-8 975,9

18-mar

-6 025,9

-11 725,9

19-mar

-6 025,9

-11 725,9

20-mar

-7 025,9

-6 725,9

21-mar

-2 025,9

-8 525,9

22-mar

-2 275,9

-8 775,9

23-mar

2 724,1

-8 775,9

24-mar

2 724,1

-8 775,9

25-mar

2 224,1

-8 775,9

26-mar

1 974,1

-9 025,9

27-mar

1 974,1

9 974,1

28-mar

1 974,1

14 974,1

29-mar

6 974,1

14 974,1

30-mar

6 974,1

19 974,1

31-mar

5 464,9

3 464,9

Źródło: opracowanie własne na podst. rzeczywistych danych


Dwa tygodnie robią różnicę


A teraz zobaczmy co stanie się z tą samą firmą importującą wina w sytuacji, gdy jej główny klient spóźni się z płatnością o 2 tygodnie: przelew na kwotę 20 tys. zł z tytułu faktury wystawionej na początku marca, wpłynie na jej konto dopiero w kolejnym miesiącu, dokładnie 10 kwietnia. Sytuacja płynnościowa firmy pogorszy się w takim wypadku zasadniczo. Mimo osiągnięcia takiego samego, jak w wariancie optymistycznym, dodatniego wyniku księgowego, niedobór gotówki w kasie firmy przekroczy w ostatnim dniu marca 16,5 tys. zł i jeszcze wzrośnie w pierwszych dniach kwietnia.

W takiej sytuacji firma musi albo uzyskać finansowanie, np. kredyt, albo opóźnić regulowanie swoich wydatków. Importer raczej nie zdecyduje się na to, aby nie zakupić nowego towaru, bo to oznaczałoby problemy z generowaniem przychodów w przyszłości. Do wyboru pozostaje mu jednak opóźnienie płatności za wynajem magazynu, opóźnienie wypłaty wynagrodzeń dla pracowników albo nieuregulowanie w terminie rat leasingowych.

Faktura wystawiona przed dostawą towarów

 

 


Przepływy finansowe w marcu i kwietniu - wariant realistyczny

data

skumulowany wynik księgowy (w zł)

skumulowane przepływy (w zł)

01-mar

-1 000,0

0,0

02-mar

-1 250,0

-250,0

03-mar

-16 250,0

-250,0

04-mar

-16 250,0

-250,0

05-mar

-11 250,0

-250,0

06-mar

8 750,0

-250,0

07-mar

13 750,0

2 750,0

08-mar

13 500,0

1 500,0

09-mar

13 250,0

1 250,0

10-mar

9 024,1

-2 975,9

11-mar

6 524,1

-3 475,9

12-mar

6 274,1

1 274,1

13-mar

11 274,1

1 274,1

14-mar

9 474,1

6 274,1

15-mar

9 224,1

6 024,1

16-mar

9 224,1

6 024,1

17-mar

-5 775,9

-8 975,9

18-mar

-6 025,9

-11 725,9

19-mar

-6 025,9

-11 725,9

20-mar

-7 025,9

-6 725,9

21-mar

-2 025,9

-8 525,9

22-mar

-2 275,9

-8 775,9

23-mar

2 724,1

-8 775,9

24-mar

2 724,1

-8 775,9

25-mar

2 224,1

-8 775,9

26-mar

1 974,1

-9 025,9

27-mar

1 974,1

-10 025,9

28-mar

1 974,1

-5 025,9

29-mar

6 974,1

-5 025,9

30-mar

6 974,1

-25,9

31-mar

5 464,9

-16 535,2

01-kwi

4 464,9

-16 535,2

02-kwi

4 214,9

-16 785,2

03-kwi

-10 785,2

-16 785,2

04-kwi

-10 785,2

-16 785,2

05-kwi

-5 785,2

-11 785,2

06-kwi

14 214,9

-11 785,2

07-kwi

19 214,9

-11 785,2

08-kwi

18 964,9

-13 535,2

09-kwi

18 714,9

-13 785,2

10-kwi

14 489,0

1 989,0

11-kwi

11 989,0

1 989,0

12-kwi

11 739,0

6 739,0

13-kwi

16 739,0

6 739,0

14-kwi

14 939,0

11 739,0

15-kwi

14 689,0

11 489,0

16-kwi

-311,1

11 489,0

17-kwi

-311,1

-3 511,1

18-kwi

-561,1

-6 261,1

19-kwi

-561,1

-6 261,1

20-kwi

-1 561,1

-1 261,1

21-kwi

3 439,0

-3 061,1

22-kwi

3 189,0

-3 311,1

23-kwi

8 189,0

-3 311,1

24-kwi

8 189,0

-3 311,1

25-kwi

7 689,0

-3 311,1

26-kwi

7 439,0

-3 561,1

27-kwi

7 439,0

15 439,0

28-kwi

7 439,0

20 439,0

29-kwi

12 439,0

20 439,0

30-kwi

10 929,7

8 929,7

Źródło: opracowanie własne na podst. rzeczywistych danych


60 dni spóźnienia może oznaczać koniec firmy


Możemy sobie wyobrazić bardziej skrajną, choć wcale nie tak mało prawdopodobną, sytuację, w której główny klient spóźnia się z płatnością aż o 60 dni. Nasz przykładowy importer win - mimo wciąż tego samego, dodatniego wyniku księgowego - znajdzie się w bardzo złej kondycji finansowej. Jego maksymalne braki gotówki w kasie przekroczą 26 tys. zł, a stan niedoboru, równoznaczny z brakiem płynności finansowej, będzie utrzymywał się przez półtora miesiąca. Firma z pewnością nie poradzi sobie z taką sytuacją bez wstrzymania swoich płatności czy renegocjacji kontraktów z dostawcami oraz finasowaniem zewnętrznym. Z uzyskaniem kredytu bankowego może mieć już w takiej sytuacji problem. Co więcej, jeżeli - z powodu braku płynności - przestanie regulować własne płatności, musi liczyć się z tym, że trafi do różnego rodzaju rejestrów niesolidnych płatników. A to dodatkowo utrudni dostęp do kredytu w przyszłości. W wariancie pesymistycznym, pomimo tego samego co w poprzednich dwóch wariantach dodatniego wyniku księgowego, firma kończy zarówno marzec, jak i kwiecień z ujemnym stanem gotówki. 

Podstawa zwolnienia z VAT na fakturze - kto i kiedy musi ją zamieszczać?

 


Przepływy finansowe w marcu i kwietniu - wariant pesymistyczny

data

skumulowany wynik księgowy (w zł)

skumulowane przepływy (w zł)

01-mar

-1 000,0

0,0

02-mar

-1 250,0

-250,0

03-mar

-16 250,0

-250,0

04-mar

-16 250,0

-250,0

05-mar

-11 250,0

-250,0

06-mar

8 750,0

-250,0

07-mar

13 750,0

2 750,0

08-mar

13 500,0

1 500,0

09-mar

13 250,0

1 250,0

10-mar

9 024,1

-2 975,9

11-mar

6 524,1

-3 475,9

12-mar

6 274,1

1 274,1

13-mar

11 274,1

1 274,1

14-mar

9 474,1

6 274,1

15-mar

9 224,1

6 024,1

16-mar

9 224,1

6 024,1

17-mar

-5 775,9

-8 975,9

18-mar

-6 025,9

-11 725,9

19-mar

-6 025,9

-11 725,9

20-mar

-7 025,9

-6 725,9

21-mar

-2 025,9

-8 525,9

22-mar

-2 275,9

-8 775,9

23-mar

2 724,1

-8 775,9

24-mar

2 724,1

-8 775,9

25-mar

2 224,1

-8 775,9

26-mar

1 974,1

-9 025,9

27-mar

1 974,1

-10 025,9

28-mar

1 974,1

-5 025,9

29-mar

6 974,1

-5 025,9

30-mar

6 974,1

-25,9

31-mar

5 464,9

-16 535,2

01-kwi

4 464,9

-16 535,2

02-kwi

4 214,9

-16 785,2

03-kwi

-10 785,2

-16 785,2

04-kwi

-10 785,2

-16 785,2

05-kwi

-5 785,2

-11 785,2

06-kwi

14 214,9

-11 785,2

07-kwi

19 214,9

-11 785,2

08-kwi

18 964,9

-13 535,2

09-kwi

18 714,9

-13 785,2

10-kwi

14 489,0

-18 011,1

11-kwi

11 989,0

-18 011,1

12-kwi

11 739,0

-13 261,1

13-kwi

16 739,0

-13 261,1

14-kwi

14 939,0

-8 261,1

15-kwi

14 689,0

-8 511,1

16-kwi

-311,1

-8 511,1

17-kwi

-311,1

-23 511,1

18-kwi

-561,1

-26 261,1

19-kwi

-561,1

-26 261,1

20-kwi

-1 561,1

-21 261,1

21-kwi

3 439,0

-23 061,1

22-kwi

3 189,0

-23 311,1

23-kwi

8 189,0

-23 311,1

24-kwi

8 189,0

-23 311,1

25-kwi

7 689,0

-23 311,1

26-kwi

7 439,0

-23 561,1

27-kwi

7 439,0

-4 561,1

28-kwi

7 439,0

438,9

29-kwi

12 439,0

438,9

30-kwi

10 929,7

-11 070,3

Źródło: opracowanie własne na podst. rzeczywistych danych


Katarzyna Siwek, Tax Care

Adam Zagała, Inkubator Przedsiębiorczości Idea Banku

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA