REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa zwolnienia z VAT na fakturze - kto i kiedy musi ją zamieszczać?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz ze zmianami w VAT z początkiem 2014 r. pojawiły się też nowe przepisy skierowane do firm zwolnionych z VAT. Najważniejszy z nich mówi o tym, że od początku 2014 r. muszą one wystawiać faktury, a nie rachunki jak dotychczas. Oprócz tego, dodatkowe rozporządzenie wprowadziło szczególne zasady dotyczące zestawu elementów na fakturach dokumentujących usługi zwolnione. Wśród elementów jest także podstawa do zwolnienia z VAT. W jakich sytuacjach należy taką podstawę zamieszczać?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Faktura zamiast rachunku - 3 miesiące na wystawienie


Do końca 2013 r. funkcjonował podział, zgodnie z którym firmy zwolnione z VAT wystawiały rachunki, a VAT-owcy - faktury. Zwolnieni z VAT stosowali zasady dotyczące rachunków z Ordynacji podatkowej i odrębnego rozporządzenia, które określało m.in. zestaw elementów na rachunku. Od początku 2014 r. jednak ten podział już nie istnieje. W ustawie o VAT pojawiły się zapisy mówiące o tym, że czynności zwolnione z VAT są dokumentowane fakturami - wystawianymi na żądanie nabywcy. Przepisy ściśle określają termin, którego należy trzymać się wystawiając taką fakturę.

Według zasad z Ordynacji podatkowej, które firmy stosowały do końca 2013 r. rachunek należy wystawić w terminie 7 dni od momentu, w którym nabywca wyraził chęć otrzymania rachunku, przy czym nie ma takiej konieczności, jeśli stało się to później, niż 3 miesiące od sprzedaży. Natomiast od początku 2014 r. fakturę na żądanie nabywcy wystawia się w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar, wykonano usługę lub otrzymano zapłatę.

Jak uniknąć VAT od remanentu likwidacyjnego

Gdy wystawiona faktura dotyczy sprzedaży zwolnionej z VAT, musi spełniać inne kryteria dotyczące wymaganych elementów, niż pozostałe faktury.


Co musi zawierać faktura firmy zwolnionej z VAT?


Wraz ze zmianami w VAT wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r., które ogranicza liczbę elementów na fakturach firm zwolnionych z VAT. Co ważne, ustawodawca nie narzuca nazewnictwa wystawianych dokumentów. Użycie określenia „faktura” nie jest konieczne, zaś użycie określenia „rachunek” nie jest błędne. Ważne jest, aby dokument zawierał wszystkie niezbędne dane.

Rozliczanie VAT w transakcjach transgranicznych

Zestaw elementów, które obligatoryjnie musi zawierać faktura wystawiana na sprzedaż zwolnioną z VAT różni się w zależności od tego, jakiej sprzedaży ten dokument dotyczy. Przepisy wyróżniają tutaj 3 grupy, jeśli chodzi o transakcje zwolnione:


1. Zwolnienie ze względu na wysokość sprzedaży do 150 tys. zł, inaczej mówiąc podmiotowe. W tym przypadku faktura musi zawierać przynajmniej:

- datę wystawienia i numer faktury,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

- cenę jednostkową towaru lub usługi oraz ogólną kwotę należności.

Opodatkowanie VAT dostawy towarów używanych

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu


2. Zwolnienie ze względu na rodzaj sprzedaży, czyli przedmiotowe (za wyjątkiem  pośrednictwa finansowego i usług ubezpieczeniowych). Faktura musi zawierać co najmniej:

- datę wystawienia i numer faktury,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

- miarę i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

- cenę jednostkową towaru lub usługi oraz ogólną kwotę należności,

- podstawę zwolnienia z VAT, np. przez podanie konkretnego artykułu ustawy o VAT.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w 2014 r.


3. Usługi finansowe (np. pośrednictwo finansowe, usługi ubezpieczeniowe - art. 43 ust. 1 pkt. 7, pkt 37-41 ustawy o VAT). Faktura musi zawierać co najmniej:

- datę wystawienia i numer faktury,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług,

- nazwę usługi,

- kwotę do zapłaty.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Z powyższych list można wywnioskować, że podstawa do zwolnienia z VAT wymagana jest jedynie w przypadku przedsiębiorców korzystających z przedmiotowego zwolnienia z VAT, czyli NIE na podstawie limitu sprzedaży. Dotyczy to np. przedsiębiorców prowadzących sprzedaż mieszaną, czyli jednocześnie zwolnioną i opodatkowaną VAT-em. Oni muszą pamiętać o podstawie zwolnienia z VAT na wystawianych fakturach.

Podawanie podstawy nie jest konieczne w przypadku przedsiębiorców, którzy korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie limitu sprzedaży, a także świadczą m.in. usługi finansowe, czy ubezpieczeniowe.


Co może być podstawą zwolnienia z VAT?


Podstawa zwolnienia z VAT na fakturze to inaczej podanie konkretnego przepisu, z którego to zwolnienie wynika. Mogą to być np.:

- odwołanie do konkretnego przepisu z ustawy o VAT,

- odwołanie do konkretnego przepisu z aktu wydanego na podstawie ustawy o VAT,

- przepis dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia z VAT dostawę towarów lub  świadczenie usług,

- inna podstawa prawna zgodnie z którą podatnik stosuje zwolnienie od podatku.

Taka adnotacja może być umieszczona w dowolnym miejscu na fakturze. Zwykle trafia do sekcji uwagi, natomiast w miejscu stawki VAT wpisuje się oznaczenie „zw”.

VADEMECUM dla przedsiębiorców. Najważniejsze zmiany w VAT 2014


Przykładowe podstawy zwolnienia na fakturach dla wybranych rodzajów sprzedaży


Podstawy zwolnienia z VAT różnią się w zależności od tego jakiego rodzaju sprzedaży dotyczą. Przykładowe oznaczenia na fakturach „zw” mogą być następujące:

1. Usługi lekarza i usługi dentysty - art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o VAT.

2. Korepetycje udzielane przez nauczycieli - art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.

3. Artyści wynagradzani w formie honorariów - art. 43. ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

4. Najem nieruchomości wyłącznie do celów mieszkalnych - art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

5. Nauczanie języków obcych - art. 43. ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

6. Szkolenia BHP i inne wynikające z przepisów - art. 43. ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

7. Zarządzanie nieruchomościami - par. 3. ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA