REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa zwolnienia z VAT na fakturze - kto i kiedy musi ją zamieszczać?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wraz ze zmianami w VAT z początkiem 2014 r. pojawiły się też nowe przepisy skierowane do firm zwolnionych z VAT. Najważniejszy z nich mówi o tym, że od początku 2014 r. muszą one wystawiać faktury, a nie rachunki jak dotychczas. Oprócz tego, dodatkowe rozporządzenie wprowadziło szczególne zasady dotyczące zestawu elementów na fakturach dokumentujących usługi zwolnione. Wśród elementów jest także podstawa do zwolnienia z VAT. W jakich sytuacjach należy taką podstawę zamieszczać?

REKLAMA

Autopromocja

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Faktura zamiast rachunku - 3 miesiące na wystawienie


Do końca 2013 r. funkcjonował podział, zgodnie z którym firmy zwolnione z VAT wystawiały rachunki, a VAT-owcy - faktury. Zwolnieni z VAT stosowali zasady dotyczące rachunków z Ordynacji podatkowej i odrębnego rozporządzenia, które określało m.in. zestaw elementów na rachunku. Od początku 2014 r. jednak ten podział już nie istnieje. W ustawie o VAT pojawiły się zapisy mówiące o tym, że czynności zwolnione z VAT są dokumentowane fakturami - wystawianymi na żądanie nabywcy. Przepisy ściśle określają termin, którego należy trzymać się wystawiając taką fakturę.

Według zasad z Ordynacji podatkowej, które firmy stosowały do końca 2013 r. rachunek należy wystawić w terminie 7 dni od momentu, w którym nabywca wyraził chęć otrzymania rachunku, przy czym nie ma takiej konieczności, jeśli stało się to później, niż 3 miesiące od sprzedaży. Natomiast od początku 2014 r. fakturę na żądanie nabywcy wystawia się w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar, wykonano usługę lub otrzymano zapłatę.

Jak uniknąć VAT od remanentu likwidacyjnego

Gdy wystawiona faktura dotyczy sprzedaży zwolnionej z VAT, musi spełniać inne kryteria dotyczące wymaganych elementów, niż pozostałe faktury.


Co musi zawierać faktura firmy zwolnionej z VAT?


Wraz ze zmianami w VAT wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z 3 grudnia 2013 r., które ogranicza liczbę elementów na fakturach firm zwolnionych z VAT. Co ważne, ustawodawca nie narzuca nazewnictwa wystawianych dokumentów. Użycie określenia „faktura” nie jest konieczne, zaś użycie określenia „rachunek” nie jest błędne. Ważne jest, aby dokument zawierał wszystkie niezbędne dane.

Rozliczanie VAT w transakcjach transgranicznych

Zestaw elementów, które obligatoryjnie musi zawierać faktura wystawiana na sprzedaż zwolnioną z VAT różni się w zależności od tego, jakiej sprzedaży ten dokument dotyczy. Przepisy wyróżniają tutaj 3 grupy, jeśli chodzi o transakcje zwolnione:


1. Zwolnienie ze względu na wysokość sprzedaży do 150 tys. zł, inaczej mówiąc podmiotowe. W tym przypadku faktura musi zawierać przynajmniej:

- datę wystawienia i numer faktury,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

- cenę jednostkową towaru lub usługi oraz ogólną kwotę należności.

Opodatkowanie VAT dostawy towarów używanych

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu


2. Zwolnienie ze względu na rodzaj sprzedaży, czyli przedmiotowe (za wyjątkiem  pośrednictwa finansowego i usług ubezpieczeniowych). Faktura musi zawierać co najmniej:

- datę wystawienia i numer faktury,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

- miarę i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

- cenę jednostkową towaru lub usługi oraz ogólną kwotę należności,

- podstawę zwolnienia z VAT, np. przez podanie konkretnego artykułu ustawy o VAT.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w 2014 r.


3. Usługi finansowe (np. pośrednictwo finansowe, usługi ubezpieczeniowe - art. 43 ust. 1 pkt. 7, pkt 37-41 ustawy o VAT). Faktura musi zawierać co najmniej:

- datę wystawienia i numer faktury,

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług,

- nazwę usługi,

- kwotę do zapłaty.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

REKLAMA

Z powyższych list można wywnioskować, że podstawa do zwolnienia z VAT wymagana jest jedynie w przypadku przedsiębiorców korzystających z przedmiotowego zwolnienia z VAT, czyli NIE na podstawie limitu sprzedaży. Dotyczy to np. przedsiębiorców prowadzących sprzedaż mieszaną, czyli jednocześnie zwolnioną i opodatkowaną VAT-em. Oni muszą pamiętać o podstawie zwolnienia z VAT na wystawianych fakturach.

Podawanie podstawy nie jest konieczne w przypadku przedsiębiorców, którzy korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie limitu sprzedaży, a także świadczą m.in. usługi finansowe, czy ubezpieczeniowe.


Co może być podstawą zwolnienia z VAT?


Podstawa zwolnienia z VAT na fakturze to inaczej podanie konkretnego przepisu, z którego to zwolnienie wynika. Mogą to być np.:

- odwołanie do konkretnego przepisu z ustawy o VAT,

- odwołanie do konkretnego przepisu z aktu wydanego na podstawie ustawy o VAT,

- przepis dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia z VAT dostawę towarów lub  świadczenie usług,

- inna podstawa prawna zgodnie z którą podatnik stosuje zwolnienie od podatku.

Taka adnotacja może być umieszczona w dowolnym miejscu na fakturze. Zwykle trafia do sekcji uwagi, natomiast w miejscu stawki VAT wpisuje się oznaczenie „zw”.

VADEMECUM dla przedsiębiorców. Najważniejsze zmiany w VAT 2014


Przykładowe podstawy zwolnienia na fakturach dla wybranych rodzajów sprzedaży


Podstawy zwolnienia z VAT różnią się w zależności od tego jakiego rodzaju sprzedaży dotyczą. Przykładowe oznaczenia na fakturach „zw” mogą być następujące:

1. Usługi lekarza i usługi dentysty - art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o VAT.

2. Korepetycje udzielane przez nauczycieli - art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.

3. Artyści wynagradzani w formie honorariów - art. 43. ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

4. Najem nieruchomości wyłącznie do celów mieszkalnych - art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

5. Nauczanie języków obcych - art. 43. ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

6. Szkolenia BHP i inne wynikające z przepisów - art. 43. ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

7. Zarządzanie nieruchomościami - par. 3. ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA