REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Muller
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe zasady związane z rozliczaniem podatku VAT od najmu, dzierżawy, leasingu, przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej. Sprawdź, jak zmieniły się przepisy ustawy o VAT dla tych usług?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Otrzymanie zaliczki


W nowym stanie prawnym, dla usług najmu, dzierżawy, leasingu, przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej obowiązek podatkowy, podobnie jak przy dostawie mediów, powstaje z chwilą wystawienia faktury, Jeżeli jednak podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem obowiązek podatkowy powstanie z chwila upływu terminu płatności (art. 19a ust.5 pkt 4 i ust. 7 i art. 106i ustawy o VAT).

Przypomnijmy, iż do końca 2013 roku, obowiązek podatkowy powstawał z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności.

Obecnie termin faktycznej zapłaty, w tym wypadku, nie ma znaczenia. Dla usług najmu, dzierżawy, leasingu, itp. otrzymanie zaliczki (zadatku, przedpłaty) nie wywoła skutków podatkowych.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach


Przykład

Zgodnie z umową, najemca zobowiązany jest zapłacić z góry czynsz za I kwartał 2014 r.

Termin zapłat, to 10 luty 2014 r. Najemca zapłacił 30. stycznia 2014 r.

Jeżeli podatnik wystawi fakturę w dniu 31 stycznia 2014 roku, powstanie u niego obowiązek podatkowy w styczniu.

Jeżeli podatnik wystawi fakturę w dniu, w którym upłynie termin płatności, lub nie wystawi w ogóle, to VAT rozliczy w lutym 2014 r.


Termin wystawienia faktury


Za usługi najmu, dzierżawy, leasingu, itp., tak jak za media, należy wystawić fakturę najpóźniej z upływem terminu płatności. Nie jest natomiast określony najwcześniejszy termin wystawienie takiej faktury, pod warunkiem, że będzie ona zawierała informacje, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

 


Przykład

Firma świadczy usługi najmu. Czynsz jest płatny do 10-tego dnia każdego miesiąca, z góry. Firma może wystawić wszystkie faktury ( za 12 miesięcy) już w styczniu. Obowiązek podatkowy od wszystkich wystawionych faktur powstanie w styczniu.


Wystawienie faktury dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej


Ponieważ omawiane usługi często świadczone są dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej przypominamy, że dla takich osób nie ma obowiązku wystawienia faktury (nawet na ich żądanie - jak przy mediach). Brak dokumentu (faktury) powoduje, że obowiązek podatkowy powstaje z upływem terminu płatności. Pamiętać należy także, iż w sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę pomimo takiego obowiązku i zrobi to przed upływem terminu płatności, data tej faktury wyznaczy termin powstania obowiązku podatkowego.

W przypadku usług wykonanych przed dniem 1 stycznia 2014 r., obowiązek podatkowy powstaje na "starych" zasadach.

Zasady wystawiania faktur w 2014 r.


Odliczenie VAT


Odliczenia VAT z powyższych faktur można dokonać według zasady ogólnej, tj. w  miesiącu powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma fakturę ( art. 86 ust.10 i 10b ustawy o VAT).


Przykład

Firma otrzymała fakturę za najem biura za okres styczeń - marzec w dniu 10 stycznia, z terminem płatności 9 luty. Fakturę opłaciła 10 marca. Vat może odliczyć w styczniu, lutym lub marcu.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Najważniejsze zmiany w VAT 2014

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

 

 


Marta Muller, mKsięgowa.pl, tematyką księgową i podatkową zajmuje się od ponad 15 lat. Ukończyła studia w Wyższej Szkole Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie oraz Studia Podyplomowe o tematyce „Rachunkowość i Podatki”.  W 2002r. uzyskała Świadectwo Kwalifikacyjne Ministerstwa Finansów Nr 31088/02. Długi czas współpracowała z biurami rachunkowymi, gdzie odpowiedzialna była za całokształt prac oraz nadzór nad pracownikami. Od 2005 r jest główną księgową w sp. z o.o. W 2011 r. otworzyła własne biuro usług księgowych w Pruszkowie. Jest członkiem Stowarzyszenia Księgowych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA