REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Muller
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe zasady związane z rozliczaniem podatku VAT od najmu, dzierżawy, leasingu, przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej. Sprawdź, jak zmieniły się przepisy ustawy o VAT dla tych usług?

REKLAMA

Autopromocja

 

 


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Otrzymanie zaliczki


W nowym stanie prawnym, dla usług najmu, dzierżawy, leasingu, przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej obowiązek podatkowy, podobnie jak przy dostawie mediów, powstaje z chwilą wystawienia faktury, Jeżeli jednak podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem obowiązek podatkowy powstanie z chwila upływu terminu płatności (art. 19a ust.5 pkt 4 i ust. 7 i art. 106i ustawy o VAT).

Przypomnijmy, iż do końca 2013 roku, obowiązek podatkowy powstawał z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności.

Obecnie termin faktycznej zapłaty, w tym wypadku, nie ma znaczenia. Dla usług najmu, dzierżawy, leasingu, itp. otrzymanie zaliczki (zadatku, przedpłaty) nie wywoła skutków podatkowych.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach


Przykład

Zgodnie z umową, najemca zobowiązany jest zapłacić z góry czynsz za I kwartał 2014 r.

Termin zapłat, to 10 luty 2014 r. Najemca zapłacił 30. stycznia 2014 r.

Jeżeli podatnik wystawi fakturę w dniu 31 stycznia 2014 roku, powstanie u niego obowiązek podatkowy w styczniu.

Jeżeli podatnik wystawi fakturę w dniu, w którym upłynie termin płatności, lub nie wystawi w ogóle, to VAT rozliczy w lutym 2014 r.


Termin wystawienia faktury


Za usługi najmu, dzierżawy, leasingu, itp., tak jak za media, należy wystawić fakturę najpóźniej z upływem terminu płatności. Nie jest natomiast określony najwcześniejszy termin wystawienie takiej faktury, pod warunkiem, że będzie ona zawierała informacje, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

 


Przykład

Firma świadczy usługi najmu. Czynsz jest płatny do 10-tego dnia każdego miesiąca, z góry. Firma może wystawić wszystkie faktury ( za 12 miesięcy) już w styczniu. Obowiązek podatkowy od wszystkich wystawionych faktur powstanie w styczniu.


Wystawienie faktury dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej


Ponieważ omawiane usługi często świadczone są dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej przypominamy, że dla takich osób nie ma obowiązku wystawienia faktury (nawet na ich żądanie - jak przy mediach). Brak dokumentu (faktury) powoduje, że obowiązek podatkowy powstaje z upływem terminu płatności. Pamiętać należy także, iż w sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę pomimo takiego obowiązku i zrobi to przed upływem terminu płatności, data tej faktury wyznaczy termin powstania obowiązku podatkowego.

W przypadku usług wykonanych przed dniem 1 stycznia 2014 r., obowiązek podatkowy powstaje na "starych" zasadach.

Zasady wystawiania faktur w 2014 r.


Odliczenie VAT


Odliczenia VAT z powyższych faktur można dokonać według zasady ogólnej, tj. w  miesiącu powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma fakturę ( art. 86 ust.10 i 10b ustawy o VAT).


Przykład

Firma otrzymała fakturę za najem biura za okres styczeń - marzec w dniu 10 stycznia, z terminem płatności 9 luty. Fakturę opłaciła 10 marca. Vat może odliczyć w styczniu, lutym lub marcu.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Najważniejsze zmiany w VAT 2014

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

 

 


Marta Muller, mKsięgowa.pl, tematyką księgową i podatkową zajmuje się od ponad 15 lat. Ukończyła studia w Wyższej Szkole Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie oraz Studia Podyplomowe o tematyce „Rachunkowość i Podatki”.  W 2002r. uzyskała Świadectwo Kwalifikacyjne Ministerstwa Finansów Nr 31088/02. Długi czas współpracowała z biurami rachunkowymi, gdzie odpowiedzialna była za całokształt prac oraz nadzór nad pracownikami. Od 2005 r jest główną księgową w sp. z o.o. W 2011 r. otworzyła własne biuro usług księgowych w Pruszkowie. Jest członkiem Stowarzyszenia Księgowych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA