REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od najmu, dzierżawy, leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Muller
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe zasady związane z rozliczaniem podatku VAT od najmu, dzierżawy, leasingu, przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej. Sprawdź, jak zmieniły się przepisy ustawy o VAT dla tych usług?

REKLAMA

 

 


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Otrzymanie zaliczki


W nowym stanie prawnym, dla usług najmu, dzierżawy, leasingu, przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej obowiązek podatkowy, podobnie jak przy dostawie mediów, powstaje z chwilą wystawienia faktury, Jeżeli jednak podatnik nie wystawi faktury lub wystawi ją z opóźnieniem obowiązek podatkowy powstanie z chwila upływu terminu płatności (art. 19a ust.5 pkt 4 i ust. 7 i art. 106i ustawy o VAT).

Przypomnijmy, iż do końca 2013 roku, obowiązek podatkowy powstawał z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności.

Obecnie termin faktycznej zapłaty, w tym wypadku, nie ma znaczenia. Dla usług najmu, dzierżawy, leasingu, itp. otrzymanie zaliczki (zadatku, przedpłaty) nie wywoła skutków podatkowych.

Rozliczanie zaliczek w VAT po zmianach


Przykład

Zgodnie z umową, najemca zobowiązany jest zapłacić z góry czynsz za I kwartał 2014 r.

Termin zapłat, to 10 luty 2014 r. Najemca zapłacił 30. stycznia 2014 r.

Jeżeli podatnik wystawi fakturę w dniu 31 stycznia 2014 roku, powstanie u niego obowiązek podatkowy w styczniu.

Jeżeli podatnik wystawi fakturę w dniu, w którym upłynie termin płatności, lub nie wystawi w ogóle, to VAT rozliczy w lutym 2014 r.


Termin wystawienia faktury


Za usługi najmu, dzierżawy, leasingu, itp., tak jak za media, należy wystawić fakturę najpóźniej z upływem terminu płatności. Nie jest natomiast określony najwcześniejszy termin wystawienie takiej faktury, pod warunkiem, że będzie ona zawierała informacje, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne

 


Przykład

Firma świadczy usługi najmu. Czynsz jest płatny do 10-tego dnia każdego miesiąca, z góry. Firma może wystawić wszystkie faktury ( za 12 miesięcy) już w styczniu. Obowiązek podatkowy od wszystkich wystawionych faktur powstanie w styczniu.


Wystawienie faktury dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej


Ponieważ omawiane usługi często świadczone są dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej przypominamy, że dla takich osób nie ma obowiązku wystawienia faktury (nawet na ich żądanie - jak przy mediach). Brak dokumentu (faktury) powoduje, że obowiązek podatkowy powstaje z upływem terminu płatności. Pamiętać należy także, iż w sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę pomimo takiego obowiązku i zrobi to przed upływem terminu płatności, data tej faktury wyznaczy termin powstania obowiązku podatkowego.

W przypadku usług wykonanych przed dniem 1 stycznia 2014 r., obowiązek podatkowy powstaje na "starych" zasadach.

Zasady wystawiania faktur w 2014 r.


Odliczenie VAT


Odliczenia VAT z powyższych faktur można dokonać według zasady ogólnej, tj. w  miesiącu powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma fakturę ( art. 86 ust.10 i 10b ustawy o VAT).


Przykład

Firma otrzymała fakturę za najem biura za okres styczeń - marzec w dniu 10 stycznia, z terminem płatności 9 luty. Fakturę opłaciła 10 marca. Vat może odliczyć w styczniu, lutym lub marcu.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Najważniejsze zmiany w VAT 2014

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 

 

 


Marta Muller, mKsięgowa.pl, tematyką księgową i podatkową zajmuje się od ponad 15 lat. Ukończyła studia w Wyższej Szkole Ekonomiczno-Informatycznej w Warszawie oraz Studia Podyplomowe o tematyce „Rachunkowość i Podatki”.  W 2002r. uzyskała Świadectwo Kwalifikacyjne Ministerstwa Finansów Nr 31088/02. Długi czas współpracowała z biurami rachunkowymi, gdzie odpowiedzialna była za całokształt prac oraz nadzór nad pracownikami. Od 2005 r jest główną księgową w sp. z o.o. W 2011 r. otworzyła własne biuro usług księgowych w Pruszkowie. Jest członkiem Stowarzyszenia Księgowych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA