REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT przy zawieszonej działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Adam Bujalski

REKLAMA

W przypadku gdy działalność gospodarcza jest zawieszona, przedsiębiorca nadal ma możliwość odliczania VAT od zakupów na standardowych zasadach, ale jedynie od stałych wydatków – na przykład z faktur za abonament za telefon czy najem lokalu pod działalność. W przypadku nowych firmowych zakupów przedsiębiorca już nie odliczy VAT.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Mimo zawieszenia działalności przedsiębiorca zachowuje prawo m.in. do wykonywania czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Ponadto, jeśli jest związany jakimiś transakcjami z okresu przed zawieszenia, a w trakcie zawieszenia ureguluje zobowiązania, będzie mógł odliczyć VAT naliczony.


Mniej (lub zero) deklaracji


W czasie zawieszenia firmy przedsiębiorca nie może wykonywać działalności i osiągać z niej bieżących przychodów, a czynny podatnik VAT w trakcie zawieszenia nie ma obowiązku składania deklaracji VAT-owskich, czyli nie rozlicza w tym czasie VAT-u w ogóle.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji VAT-owskich nie dotyczy m.in. okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie prowadzenia firmy nie obejmowało pełnego okresu rozliczeniowego. A zatem, jeśli przedsiębiorca zgłosił zawieszenie działalności 5 czerwca, do 25 lipca będzie musiał złożyć deklarację VAT za czerwiec.

 

 

 

 

 

Faktura otrzymana przed dostawą towarów - odliczenie VAT


Prawo do odliczenia podatku


Brak obowiązku składania deklaracji nie oznacza jednak zakazu rozliczenia podatku od towarów i usług. Przedsiębiorca, który zawiesił działalność, będzie mógł odliczyć VAT w przypadku zakupów, których dokonuje stale - dotyczy to np. czynszu za wynajem biura, spłaty rat leasingowych czy abonamentu za telefon. Po pierwsze dlatego, że powyższe umowy zostały zawarte w okresie przed zawieszeniem działalności, a po drugie dlatego, że dotyczyły czynności opodatkowanych (w wynajmowanym biurze prowadzono działalność). Należy jednak pamiętać, że przedsiębiorca odliczy VAT pod warunkiem, że wznowi działalność, w ramach której usługi te będą nadal związane z czynnościami opodatkowanymi.

 

 

Prawo do odliczenia VAT-u przysługuje jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Od 1 stycznia 2014 r. podatnik może odliczyć VAT w rozliczeniu za okres, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, ale nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, lub za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

 

 

Samochody a prawo do odliczenia podatku naliczonego


Rozliczenie w trakcie zawieszenia lub po odwieszeniu


W okresie zawieszenia przedsiębiorca może zdecydować, kiedy złoży deklarację za okres, w którym przysługuje mu prawo do odliczenia VAT-u.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 18.05.2011 o sygn. ITPP2/443-334/11/AP potwierdził możliwość sporządzania deklaracji VAT podczas zawieszenia i wykazywania w nich VAT-u naliczonego, jeśli kwoty odliczenia wynikają z faktur dotyczących dzierżawy gruntu czy mediów (o ile przedmiotowe usługi będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak przedsiębiorca wznowi działalność, a także jeśli umowy o te usługi zawarto przed zawieszeniem). Wykazuje się w nich podatek naliczony jako kwotę do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Równolegle istnieje możliwość złożenia deklaracji jednorazowo już po odwieszeniu działania firmy - ze skumulowanym VAT-em naliczonym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Ponieważ jednak realizacja prawa do odliczenia powinna nastąpić w okresach, kiedy to prawo nabyliśmy, do składanych deklaracji po wznowieniu działalności dobrze jest dołączyć wyjaśnienie złożenia deklaracji po ustawowym terminie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA