REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT przy zawieszonej działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Adam Bujalski

REKLAMA

W przypadku gdy działalność gospodarcza jest zawieszona, przedsiębiorca nadal ma możliwość odliczania VAT od zakupów na standardowych zasadach, ale jedynie od stałych wydatków – na przykład z faktur za abonament za telefon czy najem lokalu pod działalność. W przypadku nowych firmowych zakupów przedsiębiorca już nie odliczy VAT.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Mimo zawieszenia działalności przedsiębiorca zachowuje prawo m.in. do wykonywania czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Ponadto, jeśli jest związany jakimiś transakcjami z okresu przed zawieszenia, a w trakcie zawieszenia ureguluje zobowiązania, będzie mógł odliczyć VAT naliczony.


Mniej (lub zero) deklaracji


W czasie zawieszenia firmy przedsiębiorca nie może wykonywać działalności i osiągać z niej bieżących przychodów, a czynny podatnik VAT w trakcie zawieszenia nie ma obowiązku składania deklaracji VAT-owskich, czyli nie rozlicza w tym czasie VAT-u w ogóle.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji VAT-owskich nie dotyczy m.in. okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie prowadzenia firmy nie obejmowało pełnego okresu rozliczeniowego. A zatem, jeśli przedsiębiorca zgłosił zawieszenie działalności 5 czerwca, do 25 lipca będzie musiał złożyć deklarację VAT za czerwiec.

 

 

 

 

 

Faktura otrzymana przed dostawą towarów - odliczenie VAT


Prawo do odliczenia podatku


Brak obowiązku składania deklaracji nie oznacza jednak zakazu rozliczenia podatku od towarów i usług. Przedsiębiorca, który zawiesił działalność, będzie mógł odliczyć VAT w przypadku zakupów, których dokonuje stale - dotyczy to np. czynszu za wynajem biura, spłaty rat leasingowych czy abonamentu za telefon. Po pierwsze dlatego, że powyższe umowy zostały zawarte w okresie przed zawieszeniem działalności, a po drugie dlatego, że dotyczyły czynności opodatkowanych (w wynajmowanym biurze prowadzono działalność). Należy jednak pamiętać, że przedsiębiorca odliczy VAT pod warunkiem, że wznowi działalność, w ramach której usługi te będą nadal związane z czynnościami opodatkowanymi.

 

 

Prawo do odliczenia VAT-u przysługuje jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Od 1 stycznia 2014 r. podatnik może odliczyć VAT w rozliczeniu za okres, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy, ale nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę, lub za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

 

 

Samochody a prawo do odliczenia podatku naliczonego


Rozliczenie w trakcie zawieszenia lub po odwieszeniu


W okresie zawieszenia przedsiębiorca może zdecydować, kiedy złoży deklarację za okres, w którym przysługuje mu prawo do odliczenia VAT-u.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 18.05.2011 o sygn. ITPP2/443-334/11/AP potwierdził możliwość sporządzania deklaracji VAT podczas zawieszenia i wykazywania w nich VAT-u naliczonego, jeśli kwoty odliczenia wynikają z faktur dotyczących dzierżawy gruntu czy mediów (o ile przedmiotowe usługi będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak przedsiębiorca wznowi działalność, a także jeśli umowy o te usługi zawarto przed zawieszeniem). Wykazuje się w nich podatek naliczony jako kwotę do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Równolegle istnieje możliwość złożenia deklaracji jednorazowo już po odwieszeniu działania firmy - ze skumulowanym VAT-em naliczonym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Ponieważ jednak realizacja prawa do odliczenia powinna nastąpić w okresach, kiedy to prawo nabyliśmy, do składanych deklaracji po wznowieniu działalności dobrze jest dołączyć wyjaśnienie złożenia deklaracji po ustawowym terminie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA