REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy użyczenie przez podatnika środków trwałych podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Maciąg
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mam pytanie odnośnie do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia, a konkretnie udostępnienia do używania sprzętu naszemu zleceniobiorcy. Jesteśmy firmą budowlaną. Wynajmujemy do różnych robót podwykonawców. Wykonują oni pewne usługi w ramach zlecenia. Czy takie nieodpłatne udostępnianie niektórego sprzętu - a konkretnie koparek - zleceniobiorcom podlega VAT? Mamy na to zawartą umowę o współpracy. Ponadto zleceniobiorcom są zwracane koszty, które ponoszą w związku z używaniem tego sprzętu, oczywiście udokumentowane fakturami.

RADA

Nieodpłatne udostępnianie przez zleceniodawcę sprzętu zleceniobiorcom nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie jest to ani dostawa towaru, ani świadczenie usług. Czynności te mają jedynie charakter pomocniczy w stosunku do przedmiotu umowy o współpracy. Nie dochodzi bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami - sprzętem - jak właściciel.

UZASADNIENIE

Na samym wstępie należy zauważyć, iż opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłata dostawa towaru i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

l przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

l wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

l wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

l wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

l ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Ponadto przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

l przekazanie lub zużycie towarów na jego cele osobiste lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

l wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przypadek opisany przez Czytelnika nie spełnia warunków, aby móc go przyporządkować jednemu z przypadków wymienionych powyżej.

W opisanym przypadku mamy do czynienia z umową o współpracy, która ze względu na zawarte w niej postanowienia zawiera również elementy umowy toolingowej. Umowa toolingowa zakłada m.in. udostępnienie kontrahentowi urządzeń wykorzystywanych przez niego w ramach wspólnego przedsięwzięcia, gdzie jedna ze stron zobowiązuje się do udostępnienia (bez przenoszenia prawa własności) drugiej stronie określonych środków, które mają być wykorzystane przez tę drugą stronę do wykonywania uzgodnionych działań na rzecz strony udostępniającej te środki.

Obie strony takiej umowy dwustronnie zobowiązującej odnoszą korzyści - dający sprzęt zobowiązuje się m.in. do jego przekazania zleceniobiorcy, zleceniobiorca zaś - do świadczenia określonych usług na rzecz zleceniodawcy.

Zleceniobiorca ma jednak ograniczoną możliwość korzystania z urządzeń. Używa ich bowiem wyłącznie w celu świadczenia usług na rzecz zleceniodawcy.

Ważne!

Umowa toolingowa zakłada udostępnianie przez zlecającego określonych środków trwałych - urządzeń, wykorzystywanych przez zleceniobiorcę do wykonywania określonych w umowie o współpracy czynności na rzecz zlecającego.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe uwagi, należy stwierdzić, iż udostępnienie zleceniobiorcy sprzętu w celu używania go do świadczenia usług wyłącznie na rzecz zlecającego (a więc związane z prowadzoną działalnością) nie jest traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 usawy o VAT.

Takie samo stanowisko przedstawił Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białymstoku w piśmie z 17 sierpnia 2005 r. nr RO-XV/443/VAT-428/53/RF/05. Czytamy w nim, iż: „nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Ponadto celem nieodpłatnego przekazania urządzeń jest zwiększenie obrotów ze sprzedaży towarów, zatem występuje ścisły związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży mięsa i wędlin.

Oznacza to, iż oddania urządzeń AGD do nieodpłatnego korzystania nie można traktować jako odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy podatkowej.

W związku z powyższym przekazanie przez Spółkę kontrahentowi urządzeń AGD do nieodpłatnego korzystania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Podobne stanowisko zaprezentował Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w pismach z 7 grudnia 2004 r. nr III MUS-WP/434/1506/04 oraz z 1 czerwca 2006 r. nr 1473/532/WD/423/28/06/ES.

Ważne!

Udostępnianie zleceniobiorcom sprzętu, który jest wykorzystywany w celu realizacji umowy jako świadczenie związane bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż udostępnianie rzeczy - środków trwałych - do używania na podstawie umowy o współpracy z wykonawcami nie spełnia warunków do uznania tej czynności za odpłatną dostawę towarów. W przypadku bowiem odpłatnej dostawy towarów dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie takiego sprzętu do dyspozycji zleceniobiorcy na pewien czas nie spełnia tego warunku. Urządzenia stanowiące środki trwałe Czytelnika nadal pozostają jego własnością. Zostają tymczasowo udostępnione, bez pobierania jakiegokolwiek wynagrodzenia, zleceniobiorcy. Czynność ta nie spełnia również warunków do uznania jej za nieodpłatne świadczenie usług, które mogłoby podlegać opodatkowaniu.

Warto jeszcze nadmienić, iż chociaż w VAT nie dojdzie do opodatkowania, to na gruncie podatku dochodowego, w przypadku takiego nieodpłatnego udostępniania sprzętu, wywoła to skutki podatkowe.

Otóż w przypadku firmy budowlanej, która jest zleceniodawcą, będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki, które poniósł zleceniobiorca, używając koparek będących własnością firmy. Chodzi oczywiście o wszystkie wydatki, które są odpowiednio udokumentowane fakturami.

Z treści pytania nie wynika, w jaki sposób firma budowlana zwraca koszty, jakie poniósł zleceniobiorca. Może to robić na zasadzie refakturowania. Ale najprostszym sposobem jest podawanie jako nabywcy na fakturze firmy budowlanej, a nie zleceniobiorcy.

Kolejną istotną kwestię stanowi przychód, który powstanie z tytułu takiego nieodpłatnego udostępnienia.

Z interpretacji podatkowych, jakie zostały opublikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów, wynika, że nie ma jednolitego stanowiska w tej sprawie. Część organów podatkowych uważa, że w takiej sytuacji przychód powstanie po obydwu stronach.

Takie stanowisko przykładowo reprezentuje Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku w piśmie z 5 marca 2007 r. nr RO-XV/443/PDOP-13/26/AM/07. Czytamy w nim, że: „nieodpłatne świadczenie jednej strony na rzecz drugiej powoduje co do zasady zwiększenie przychodów zarówno u strony użyczającej, jak i biorącej do nieodpłatnego używania. U pierwszej strony, tj. użyczającego, powstaje przychód z tytułu utraconych korzyści, które mógł by uzyskać, użyczając daną rzecz za wynagrodzeniem, natomiast u drugiej strony, tj. biorącego w używanie, powstaje przychód z tytułu otrzymanego nieodpłatnie określonego świadczenia”.

Można także spotkać i takie interpretacje, w których organ podatkowy wypowiada się, że przychód powstanie tylko po stronie biorącego w używanie.

W takiej sytuacji najbezpieczniej wystąpić o interpretacje do swojego urzędu skarbowego. Natomiast do momentu, kiedy organ podatkowy nie wypowie się w tej kwestii, można przyjąć, że przychód powstanie po obydwu stronach, tj. zarówno po stronie zleceniodawcy oddającego w nieodpłatne używanie sprzęt, jak i po stronie zleceniobiorcy.

l art. 7 ust. 1-2, art. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Sylwia Maciąg

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA