REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy użyczenie przez podatnika środków trwałych podlega VAT

Sylwia Maciąg
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mam pytanie odnośnie do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia, a konkretnie udostępnienia do używania sprzętu naszemu zleceniobiorcy. Jesteśmy firmą budowlaną. Wynajmujemy do różnych robót podwykonawców. Wykonują oni pewne usługi w ramach zlecenia. Czy takie nieodpłatne udostępnianie niektórego sprzętu - a konkretnie koparek - zleceniobiorcom podlega VAT? Mamy na to zawartą umowę o współpracy. Ponadto zleceniobiorcom są zwracane koszty, które ponoszą w związku z używaniem tego sprzętu, oczywiście udokumentowane fakturami.

RADA

Nieodpłatne udostępnianie przez zleceniodawcę sprzętu zleceniobiorcom nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie jest to ani dostawa towaru, ani świadczenie usług. Czynności te mają jedynie charakter pomocniczy w stosunku do przedmiotu umowy o współpracy. Nie dochodzi bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami - sprzętem - jak właściciel.

UZASADNIENIE

Na samym wstępie należy zauważyć, iż opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłata dostawa towaru i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

l przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

l wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

l wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

l wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

l ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Ponadto przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

l przekazanie lub zużycie towarów na jego cele osobiste lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

l wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przypadek opisany przez Czytelnika nie spełnia warunków, aby móc go przyporządkować jednemu z przypadków wymienionych powyżej.

W opisanym przypadku mamy do czynienia z umową o współpracy, która ze względu na zawarte w niej postanowienia zawiera również elementy umowy toolingowej. Umowa toolingowa zakłada m.in. udostępnienie kontrahentowi urządzeń wykorzystywanych przez niego w ramach wspólnego przedsięwzięcia, gdzie jedna ze stron zobowiązuje się do udostępnienia (bez przenoszenia prawa własności) drugiej stronie określonych środków, które mają być wykorzystane przez tę drugą stronę do wykonywania uzgodnionych działań na rzecz strony udostępniającej te środki.

Obie strony takiej umowy dwustronnie zobowiązującej odnoszą korzyści - dający sprzęt zobowiązuje się m.in. do jego przekazania zleceniobiorcy, zleceniobiorca zaś - do świadczenia określonych usług na rzecz zleceniodawcy.

Zleceniobiorca ma jednak ograniczoną możliwość korzystania z urządzeń. Używa ich bowiem wyłącznie w celu świadczenia usług na rzecz zleceniodawcy.

Ważne!

Umowa toolingowa zakłada udostępnianie przez zlecającego określonych środków trwałych - urządzeń, wykorzystywanych przez zleceniobiorcę do wykonywania określonych w umowie o współpracy czynności na rzecz zlecającego.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe uwagi, należy stwierdzić, iż udostępnienie zleceniobiorcy sprzętu w celu używania go do świadczenia usług wyłącznie na rzecz zlecającego (a więc związane z prowadzoną działalnością) nie jest traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 usawy o VAT.

Takie samo stanowisko przedstawił Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białymstoku w piśmie z 17 sierpnia 2005 r. nr RO-XV/443/VAT-428/53/RF/05. Czytamy w nim, iż: „nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Ponadto celem nieodpłatnego przekazania urządzeń jest zwiększenie obrotów ze sprzedaży towarów, zatem występuje ścisły związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży mięsa i wędlin.

Oznacza to, iż oddania urządzeń AGD do nieodpłatnego korzystania nie można traktować jako odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy podatkowej.

W związku z powyższym przekazanie przez Spółkę kontrahentowi urządzeń AGD do nieodpłatnego korzystania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Podobne stanowisko zaprezentował Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w pismach z 7 grudnia 2004 r. nr III MUS-WP/434/1506/04 oraz z 1 czerwca 2006 r. nr 1473/532/WD/423/28/06/ES.

Ważne!

Udostępnianie zleceniobiorcom sprzętu, który jest wykorzystywany w celu realizacji umowy jako świadczenie związane bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż udostępnianie rzeczy - środków trwałych - do używania na podstawie umowy o współpracy z wykonawcami nie spełnia warunków do uznania tej czynności za odpłatną dostawę towarów. W przypadku bowiem odpłatnej dostawy towarów dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie takiego sprzętu do dyspozycji zleceniobiorcy na pewien czas nie spełnia tego warunku. Urządzenia stanowiące środki trwałe Czytelnika nadal pozostają jego własnością. Zostają tymczasowo udostępnione, bez pobierania jakiegokolwiek wynagrodzenia, zleceniobiorcy. Czynność ta nie spełnia również warunków do uznania jej za nieodpłatne świadczenie usług, które mogłoby podlegać opodatkowaniu.

Warto jeszcze nadmienić, iż chociaż w VAT nie dojdzie do opodatkowania, to na gruncie podatku dochodowego, w przypadku takiego nieodpłatnego udostępniania sprzętu, wywoła to skutki podatkowe.

Otóż w przypadku firmy budowlanej, która jest zleceniodawcą, będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie wydatki, które poniósł zleceniobiorca, używając koparek będących własnością firmy. Chodzi oczywiście o wszystkie wydatki, które są odpowiednio udokumentowane fakturami.

Z treści pytania nie wynika, w jaki sposób firma budowlana zwraca koszty, jakie poniósł zleceniobiorca. Może to robić na zasadzie refakturowania. Ale najprostszym sposobem jest podawanie jako nabywcy na fakturze firmy budowlanej, a nie zleceniobiorcy.

Kolejną istotną kwestię stanowi przychód, który powstanie z tytułu takiego nieodpłatnego udostępnienia.

Z interpretacji podatkowych, jakie zostały opublikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów, wynika, że nie ma jednolitego stanowiska w tej sprawie. Część organów podatkowych uważa, że w takiej sytuacji przychód powstanie po obydwu stronach.

Takie stanowisko przykładowo reprezentuje Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku w piśmie z 5 marca 2007 r. nr RO-XV/443/PDOP-13/26/AM/07. Czytamy w nim, że: „nieodpłatne świadczenie jednej strony na rzecz drugiej powoduje co do zasady zwiększenie przychodów zarówno u strony użyczającej, jak i biorącej do nieodpłatnego używania. U pierwszej strony, tj. użyczającego, powstaje przychód z tytułu utraconych korzyści, które mógł by uzyskać, użyczając daną rzecz za wynagrodzeniem, natomiast u drugiej strony, tj. biorącego w używanie, powstaje przychód z tytułu otrzymanego nieodpłatnie określonego świadczenia”.

Można także spotkać i takie interpretacje, w których organ podatkowy wypowiada się, że przychód powstanie tylko po stronie biorącego w używanie.

W takiej sytuacji najbezpieczniej wystąpić o interpretacje do swojego urzędu skarbowego. Natomiast do momentu, kiedy organ podatkowy nie wypowie się w tej kwestii, można przyjąć, że przychód powstanie po obydwu stronach, tj. zarówno po stronie zleceniodawcy oddającego w nieodpłatne używanie sprzęt, jak i po stronie zleceniobiorcy.

l art. 7 ust. 1-2, art. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Sylwia Maciąg

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA