REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty wysyłki przy sprzedaży towarów przez internet

Koszty wysyłki przy sprzedaży towarów przez internet / fot. Fotolia
Koszty wysyłki przy sprzedaży towarów przez internet / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszt wysyłki zakupionych przez internet towarów nie jest przychodem sprzedawcy. Jest to istotne w przypadku osób rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz tych, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Przy sprzedaży towarów przez internet do kosztów ich zakupu właściciele sklepów w sieci albo wystawiający produkty przez portale aukcyjne wymagają od kupujących dodatkowych kwot na pokrycie kosztów wysyłki zakupionych dóbr. W niektórych przypadkach łączna wartość tych kwot jest na tyle spora, że po doliczeniu do pozostałych przychodów może spowodować, że podatnik straci zwolnienie z VAT (dotyczy ono tych, których obroty w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub wpływy przewidywane w danym roku podatkowym nie przekraczają 150 tys. zł).

Dodatkowo w przypadku osób rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zaliczenie kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wysyłki do przychodów oznaczałoby konieczność zapłaty podatku od wyższej podstawy (oraz również groziłoby wypadnięciem z grona podatników, które mogą rozliczać się w ten sposób z fiskusem).

Niewłaściwa stawka VAT na fakturze – konsekwencje

REKLAMA

Sprzedawca jako pełnomocnik kupującego

Na szczęście jednak dla podatników prowadzących taką działalność urzędnicy skarbowi do sprawy kosztów wysyłki podchodzą racjonalnie. O ile – to warunek – podatnik odpowiednio przygotuje się do prowadzenia biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeden z podatników zwrócił się do interpretację podatkową w sprawie tego, czy koszty wysyłki są przychodem. Zamierza on uruchomić sprzedaż poprzez sklep internetowy oraz za pośrednictwem portali aukcyjnych i rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak zaznaczył we wniosku, w regulaminie sklepu oraz aukcji podatnika znalazł się zapis, że kupując towar nabywca udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy z pocztą na dostarczenie przesyłki. I dlatego - zdaniem podatnika – kwoty pobrane od kupującego jako koszt wysyłki nie powinny być traktowane jako przychody. Z wniosku wynika bowiem, że w zakresie kosztów przesyłek podatnik działa jako pełnomocnik kupującego i przekazuje jego środki do firmy, która zajmuje się dostarczaniem towarów.

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 30 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1289/14/WRz) potwierdziła opinię podatnika. Jej zdaniem, w takiej sytuacji koszty wysyłki nie są przychodem sprzedającego.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Ważny zapis w regulaminie

Z interpretacji wynika, że duże znaczenie dla takiej opinii miały regulaminy sklepu i aukcji. Urzędnicy napisali bowiem, że przychodu nie będzie, jeśli w regulaminie znajdzie się wyraźny zapis, że przy zakupie towaru udzielane jest pełnomocnictwo kupującego do zawarcia w jego imieniu umowy o dostarczenie towaru. Wtedy bowiem kwoty przeznaczone na opłacenie przesyłki nie będą kwotami należnymi za sprzedaż towarów, ale zostaną przekazane poczcie lub firmie kurierskiej.


Urzędnicy zaznaczyli, że ważne jest, aby kwota przekazana przez kupującego była równa kwocie rzeczywiście zapłaconej za wysyłkę. Jeśli bowiem wpłata od kupującego byłaby niższa niż wydatki na wysyłkę, wówczas różnica stanowiłaby już przychód sprzedającego.

Ważne jest także, co zaznaczyli urzędnicy, aby sprzedający posiadał dokładną dokumentację, pozwalającą ustalić, czy kwoty otrzymane tytułem wysyłki towarów do poszczególnych klientów odpowiadają rzeczywistej odpłatności z tego tytułu.

Zwolnienie podmiotowe z VAT w 2015 r.

Bez faktury VAT od wysyłki

To kolejna interpretacja, która potwierdza, że koszty wysyłki – o ile są potraktowane oddzielnie od kosztów zakupu towarów – nie stanowią przychodów sprzedającego. Takie stanowisko ma także znaczenie dla innych rozliczeń, np. VAT. Przykładowo, jak wynika z interpretacji z 3 stycznia 2013 r., wydanej przez Izbę Skarbową w Łodzi (sygnatura IPTPP4/443-665/12-4/OS), kwoty wpłacone przez kupującego na pokrycie kosztów wysyłki nie stanowią przychodu sprzedającego, a więc nie są objęte podatkiem od towarów i usług. To zaś oznacza, że nie muszą być dokumentowane fakturą VAT.

Marek Siudaj

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA