Jak rozliczyć usługi transportowe refakturowane na klientów
REKLAMA
REKLAMA
rada
REKLAMA
Tak, obowiązek podatkowy powstaje według szczególnych zasad. Nie dotyczy to jednak usług kurierskich. Szczegóły w uzasadnieniu.
uzasadnienie
Polska ustawa nie posługuje się pojęciem „refakturowanie”. Regulacje dotyczące refakturowania znajdują się w dyrektywie w sprawie podatku od wartości dodanej. Według nich podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług. W tym przypadku należy uznać, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Przepis ten jednoznacznie odnosi się do sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi „w stanie nieprzetworzonym”. W świetle dyrektywy jest on traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Regulacja ta znajduje zatem zastosowanie w przypadku, gdy kosztami nabytych we własnym imieniu usług podatnik obciąża inną osobę - jak gdyby nabyte usługi także wyświadczył.
Dlatego należy uznać, że Państwa firma świadczy usługę transportową i zastosowanie znajdą w tym przypadku specjalne zasady dotyczące ustalania obowiązku podatkowego oraz fakturowania. Czynności te, pomimo ich świadczenia (odsprzedaży) na rzecz kolejnych kontrahentów, nie zmieniają istoty, tj. nie przestają być usługami przez to tylko, że ich sprzedażą (odsprzedażą) zajął się inny podmiot (wynajmujący).
Według art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. W tym przypadku fakturę należy wystawić nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, jednocześnie nie może być wystawiona wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Dlatego w tym przypadku termin wystawienia faktury dokumentującej dostawę towarów nie ma znaczenia. Ponieważ wystawia się ją nie później niż 7 dnia od dnia dokonania dostawy. Nie ma jednak przeszkód, aby obie transakcje były wykazane na jednej fakturze. Pod warunkiem że będzie możliwość zachowania obu terminów.
Przykład
Spółka 11 lutego sprzedała towary, które 12 lutego zostały wysłane do klienta. 18 lutego wystawiła fakturę i w tym dniu otrzymała całą należność. Może na niej wykazać również refakturowany obrót z tytułu usługi transportowej, ponieważ w dniu wystawienia faktury powstał również obowiązek podatkowy z tytułu refakturowanej usługi, jak też dostawy towarów.
Gdy koszty transportu zostaną wliczone do podstawy opodatkowania, należy je rozliczać według zasad przewidzianych dla tej dostawy.
Należy podkreślić, że powyższe zasady mają zastosowanie tylko do usług transportowych, a nie do usług kurierskich, ponieważ usługa kurierska jest oznaczona w PKWiU pod symbolem 64.12 i nie została objęta szczególnym momentem powstania obowiązku podatkowego przy jej świadczeniu. Oznacza to, że świadczący ją jest obowiązany rozliczyć osiągnięty obrót z tego tytułu na zasadach ogólnych. Czyli z chwilą wystawienia faktury, jednak nie później niż 7 dnia od dnia wykonania usługi.
• art. 8, 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382
Marcin Jasiński
ekspert w zakresie VAT
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat