REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup towarów za granicą, które są wywożone poza UE w celu uszlachetnienia

Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polska firma spółka z o.o. zakupuje towar z Austrii przez pośrednika z Norwegii posiadającego wyłączność. Na zlecenie firmy polskiej, na podstawie faktury pro forma, zakupiony towar jest eksportowany bezpośrednio z Austrii do Chin w celu uszlachetnienia i po przerobie wraca do Polski. Jak rozliczyć taką transakcję?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku sprzedaży przez norweskiego pośrednika towarów znajdujących się na terenie Austrii, które następnie są bezpośrednio przewożone do Chin - miejsce opodatkowania tej transakcji znajduje się w państwie rozpoczęcia wysyłki lub transportu (tj. w Austrii). Faktura pro forma nie wywiera jednak żadnych skutków podatkowych, nie jest więc ujmowana ani przez sprzedawcę, ani przez nabywcę w ewidencji VAT lub w deklaracji VAT. Natomiast usługi uszlachetniania towarów świadczone w Chinach mogą zostać zakwalifikowane jako usługi na majątku ruchomym lub jako dostawa towarów. Sposób kwalifikacji świadczenia powinien wynikać z umowy zawartej pomiędzy kontrahentami. Usługi na majątku ruchomym wykonane przez chińskiego kontrahenta nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Udzielając odpowiedzi na pierwsze pytanie, należy najpierw zbadać, czy przedmiotowa czynność stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz jakie jest miejsce dostawy zakupionych przez Państwa towarów. Odpowiedź na pytanie drugie, dotyczące świadczenia usług na majątku ruchomym, zostanie udzielona w dalszej części uzasadnienia.

REKLAMA

Na wstępie warto jednak wyjaśnić pojęcie faktury pro forma. W żadnym akcie prawnym z zakresu podatku od towarów i usług nie uregulowano kwestii związanych z tego rodzaju fakturami. Natomiast w literaturze pojęcie faktury pro forma funkcjonuje jako określenie dokumentu wystawianego przed zawarciem transakcji, przysyłanego przez dostawcę razem z ofertą bądź potwierdzeniem przyjęcia zamówienia do wykonania. Faktury te funkcjonują w obrocie handlowym głównie w celach informacyjnych, bywają również wystawiane jako podstawa do wpłat zaliczek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Faktura pro forma nie wywołuje żadnych skutków podatkowych. Oznacza to, że faktury z oznaczeniem pro forma nie są ujmowane zarówno przez sprzedawcę, jak i przez nabywcę ani w ewidencji VAT, ani w składanej za dany okres deklaracji VAT.

Z powyższego wynika zatem, że można rozliczyć i ująć w księdze handlowej zakup towarów od norweskiego pośrednika dopiero po otrzymaniu „normalnej” faktury VAT wystawionej na podstawie faktury pro forma.

Miejsce świadczenia (opodatkowania) zakupu towarów

W przedmiotowej sytuacji możemy mieć bowiem do czynienia albo z wewnątrzwspólnotowym nabyciem, albo z transakcją opodatkowaną poza terytorium Polski. W każdym z tych przypadków rozliczenie VAT z tego tytułu będzie wyglądało odmiennie.

W celu uznania zakupu towarów od zagranicznego kontrahenta za wewnątrzwspólnotowe nabycie, muszą być spełnione dwa podstawowe warunki:

• w wyniku odpłatnego nabycia dokonano przemieszczenia towarów z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego kraju członkowskiego,

• nabywca i dostawca towarów muszą być podatnikami VAT lub podatku od wartości dodanej.

W opisanej przez Państwa sytuacji pierwszy z wyżej wymienionych warunków nie został spełniony, albowiem nabyte od norweskiego pośrednika towary nie zostały wywiezione z Austrii do innego kraju członkowskiego, np. do Polski. Wobec niespełnienia pierwszego z warunków bez znaczenia jest, czy strony transakcji mają status podatnika, czy też nie, albowiem przedmiotowej czynności i tak nie można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę, gdyż towar nie został przemieszczony pomiędzy dwoma państwami Wspólnot Europejskich.

W przypadku gdy odrzucono już możliwość zakwalifikowania opisywanej transakcji do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, należy ustalić miejsce dokonania przedmiotowej dostawy. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Oznacza to, że zgodnie z zasadą ogólną miejsce dostawy przedmiotowych towarów (a zarazem miejsce opodatkowania) znajduje się w Austrii, ponieważ w momencie rozpoczęcia transportu do Chin (kraju trzeciego, w którym towary te będą następnie przetwarzane) towary te znajdowały się w Austrii. Dokonane w ten sposób nabycie jest opodatkowane na terenie Austrii właściwą dla tego kraju stawką VAT.

W wyniku dokonanej przez norweskiego pośrednika dostawy towary opuszczają terytorium Austrii i są przewożone do Chin, zatem (jak wykazano powyżej) podlegają właściwym regulacjom austriackim w zakresie VAT. Podsumowując, należy stwierdzić, że jeśli dostawcą towarów znajdujących się na terenie Austrii w momencie dostawy jest norweski pośrednik, a towary opuszczają terytorium tego państwa i są przewożone do Chin, to miejsce opodatkowania tej dostawy również znajduje się w państwie rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Jeżeli zatem transakcja ta nie podlega polskim uregulowaniom (miejsce jej opodatkowania znajduje się w Austrii), to w momencie otrzymania faktury od kontrahenta należy ją ująć wyłącznie w kosztach.

Usługa świadczona na majątku ruchomym

Druga część pytania dotyczy problemu obliczenia podatku od towarów i usług od usługi uszlachetniania wykonanej w Chinach.

Co do zasady czynności te nie powinny być traktowane jako dostawa towarów. Usługi wykonane przez kontrahenta na powierzonych materiałach, które następnie zostały zwrócone właścicielowi, podatnicy powinni prawidłowo rozpoznawać jako świadczenie usług na majątku ruchomym. Istotny w tym przypadku jest fakt, że podatnik nie jest właścicielem towaru powierzonego ani też wyrobu końcowego.

WAŻNE!

Z umowy zawartej z kontrahentem powinien wynikać zarówno sposób kwalifikacji zleconych usług, jak i sam fakt świadczenia ich na powierzonych towarach.

W przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Oznacza to, że miejscem świadczenia i opodatkowania VAT usług na majątku ruchomym jest państwo, w którym prace te są faktycznie wykonywane, tj. Chiny. Wobec tego VAT zobowiązany jest rozliczyć ewentualnie podmiot wykonujący usługi (tj. kontrahent z Chin), jeżeli przepisy dotyczące podatku o podobnym charakterze, obowiązujące w Chinach, nakładają obowiązek ich opodatkowania przez wykonującego usługę. Świadczone przez chińskiego kontrahenta usługi na ruchomym majątku rzeczowym nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

• art. 8 ust. 1 i 3, art. 13, art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), art. 28 ust. 7 i 8, art. 29 ust. 2 pkt 6, art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA