REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup towarów za granicą, które są wywożone poza UE w celu uszlachetnienia

Chrobak Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polska firma spółka z o.o. zakupuje towar z Austrii przez pośrednika z Norwegii posiadającego wyłączność. Na zlecenie firmy polskiej, na podstawie faktury pro forma, zakupiony towar jest eksportowany bezpośrednio z Austrii do Chin w celu uszlachetnienia i po przerobie wraca do Polski. Jak rozliczyć taką transakcję?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku sprzedaży przez norweskiego pośrednika towarów znajdujących się na terenie Austrii, które następnie są bezpośrednio przewożone do Chin - miejsce opodatkowania tej transakcji znajduje się w państwie rozpoczęcia wysyłki lub transportu (tj. w Austrii). Faktura pro forma nie wywiera jednak żadnych skutków podatkowych, nie jest więc ujmowana ani przez sprzedawcę, ani przez nabywcę w ewidencji VAT lub w deklaracji VAT. Natomiast usługi uszlachetniania towarów świadczone w Chinach mogą zostać zakwalifikowane jako usługi na majątku ruchomym lub jako dostawa towarów. Sposób kwalifikacji świadczenia powinien wynikać z umowy zawartej pomiędzy kontrahentami. Usługi na majątku ruchomym wykonane przez chińskiego kontrahenta nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Udzielając odpowiedzi na pierwsze pytanie, należy najpierw zbadać, czy przedmiotowa czynność stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie oraz jakie jest miejsce dostawy zakupionych przez Państwa towarów. Odpowiedź na pytanie drugie, dotyczące świadczenia usług na majątku ruchomym, zostanie udzielona w dalszej części uzasadnienia.

REKLAMA

Na wstępie warto jednak wyjaśnić pojęcie faktury pro forma. W żadnym akcie prawnym z zakresu podatku od towarów i usług nie uregulowano kwestii związanych z tego rodzaju fakturami. Natomiast w literaturze pojęcie faktury pro forma funkcjonuje jako określenie dokumentu wystawianego przed zawarciem transakcji, przysyłanego przez dostawcę razem z ofertą bądź potwierdzeniem przyjęcia zamówienia do wykonania. Faktury te funkcjonują w obrocie handlowym głównie w celach informacyjnych, bywają również wystawiane jako podstawa do wpłat zaliczek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Faktura pro forma nie wywołuje żadnych skutków podatkowych. Oznacza to, że faktury z oznaczeniem pro forma nie są ujmowane zarówno przez sprzedawcę, jak i przez nabywcę ani w ewidencji VAT, ani w składanej za dany okres deklaracji VAT.

Z powyższego wynika zatem, że można rozliczyć i ująć w księdze handlowej zakup towarów od norweskiego pośrednika dopiero po otrzymaniu „normalnej” faktury VAT wystawionej na podstawie faktury pro forma.

Miejsce świadczenia (opodatkowania) zakupu towarów

W przedmiotowej sytuacji możemy mieć bowiem do czynienia albo z wewnątrzwspólnotowym nabyciem, albo z transakcją opodatkowaną poza terytorium Polski. W każdym z tych przypadków rozliczenie VAT z tego tytułu będzie wyglądało odmiennie.

W celu uznania zakupu towarów od zagranicznego kontrahenta za wewnątrzwspólnotowe nabycie, muszą być spełnione dwa podstawowe warunki:

• w wyniku odpłatnego nabycia dokonano przemieszczenia towarów z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego kraju członkowskiego,

• nabywca i dostawca towarów muszą być podatnikami VAT lub podatku od wartości dodanej.

W opisanej przez Państwa sytuacji pierwszy z wyżej wymienionych warunków nie został spełniony, albowiem nabyte od norweskiego pośrednika towary nie zostały wywiezione z Austrii do innego kraju członkowskiego, np. do Polski. Wobec niespełnienia pierwszego z warunków bez znaczenia jest, czy strony transakcji mają status podatnika, czy też nie, albowiem przedmiotowej czynności i tak nie można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę, gdyż towar nie został przemieszczony pomiędzy dwoma państwami Wspólnot Europejskich.

W przypadku gdy odrzucono już możliwość zakwalifikowania opisywanej transakcji do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, należy ustalić miejsce dokonania przedmiotowej dostawy. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Oznacza to, że zgodnie z zasadą ogólną miejsce dostawy przedmiotowych towarów (a zarazem miejsce opodatkowania) znajduje się w Austrii, ponieważ w momencie rozpoczęcia transportu do Chin (kraju trzeciego, w którym towary te będą następnie przetwarzane) towary te znajdowały się w Austrii. Dokonane w ten sposób nabycie jest opodatkowane na terenie Austrii właściwą dla tego kraju stawką VAT.

W wyniku dokonanej przez norweskiego pośrednika dostawy towary opuszczają terytorium Austrii i są przewożone do Chin, zatem (jak wykazano powyżej) podlegają właściwym regulacjom austriackim w zakresie VAT. Podsumowując, należy stwierdzić, że jeśli dostawcą towarów znajdujących się na terenie Austrii w momencie dostawy jest norweski pośrednik, a towary opuszczają terytorium tego państwa i są przewożone do Chin, to miejsce opodatkowania tej dostawy również znajduje się w państwie rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Jeżeli zatem transakcja ta nie podlega polskim uregulowaniom (miejsce jej opodatkowania znajduje się w Austrii), to w momencie otrzymania faktury od kontrahenta należy ją ująć wyłącznie w kosztach.

Usługa świadczona na majątku ruchomym

Druga część pytania dotyczy problemu obliczenia podatku od towarów i usług od usługi uszlachetniania wykonanej w Chinach.

Co do zasady czynności te nie powinny być traktowane jako dostawa towarów. Usługi wykonane przez kontrahenta na powierzonych materiałach, które następnie zostały zwrócone właścicielowi, podatnicy powinni prawidłowo rozpoznawać jako świadczenie usług na majątku ruchomym. Istotny w tym przypadku jest fakt, że podatnik nie jest właścicielem towaru powierzonego ani też wyrobu końcowego.

WAŻNE!

Z umowy zawartej z kontrahentem powinien wynikać zarówno sposób kwalifikacji zleconych usług, jak i sam fakt świadczenia ich na powierzonych towarach.

W przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Oznacza to, że miejscem świadczenia i opodatkowania VAT usług na majątku ruchomym jest państwo, w którym prace te są faktycznie wykonywane, tj. Chiny. Wobec tego VAT zobowiązany jest rozliczyć ewentualnie podmiot wykonujący usługi (tj. kontrahent z Chin), jeżeli przepisy dotyczące podatku o podobnym charakterze, obowiązujące w Chinach, nakładają obowiązek ich opodatkowania przez wykonującego usługę. Świadczone przez chińskiego kontrahenta usługi na ruchomym majątku rzeczowym nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

• art. 8 ust. 1 i 3, art. 13, art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), art. 28 ust. 7 i 8, art. 29 ust. 2 pkt 6, art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Agnieszka Chrobak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA