REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe sprzedaży samochodu wycofanego z działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skutki podatkowe sprzedaży samochodu wycofanego z działalności gospodarczej /Fotolia
Skutki podatkowe sprzedaży samochodu wycofanego z działalności gospodarczej /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często wypisują z ewidencji środków trwałych już w pełni zamortyzowany samochód, jednak nadal używają go w działalności gospodarczej w charakterze samochodu „prywatnego”, przez co rozliczają w kosztach wydatki z nim związane oraz odliczają od nich 50 proc. VAT-u. Niejednokrotnie po wycofaniu auta z ewidencji dochodzi do jego sprzedaży. W którym momencie należy zapłacić VAT?

Podatnik będący osobą fizyczną posiada zarówno majątek firmowy, jak i prywatny i nierzadko przesuwa między nimi rzeczy, które posiada. W praktyce przedsiębiorcy użytkują na potrzeby działalności prywatne samochody, których nigdy do niej wprowadzili, a również i takie, które z niej wycofali, czyli skreślili z ewidencji środków trwałych (jednocześnie sporządzając oświadczenie o wycofaniu), a następnie używają ich w niej już jako samochodów prywatnych. Mówimy wtedy o wykorzystywaniu auta w celach „mieszanych”.

REKLAMA

REKLAMA

Korekta deklaracji VAT bez uzasadnienia od 1 stycznia 2016 r.

To daje przedsiębiorcy możliwość rozliczenia kosztów eksploatacji auta (np. zakupu paliwa, opon zimowych, kosztu przeglądu) w ramach ewidencji przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówki) oraz odliczenia od takich wydatków VAT-u naliczonego w 50 proc.

REKLAMA

VAT od „przesunięcia”, choć możliwa korekta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wróćmy jednak do momentu wycofywania pojazdu z firmy i przekazania go na cele osobiste przedsiębiorcy, czyli przesunięcia z majątku firmowego do majątku prywatnego. Taka wewnętrzna „sprzedaż” stanowi nieodpłatną czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, jeśli przedsiębiorcy przy nabyciu, imporcie czy wytworzeniu tego samochodu (oraz jego części składowych) przysługiwało częściowe lub pełne prawo do odliczenia VAT-u naliczonego (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Zatem, jeśli przedsiębiorca kupił auto na firmę, przy zakupie odliczył cały lub część VAT-u, wprowadził pojazd do ewidencji środków trwałych i po kilku latach wycofuje je z działalności przekazując na cele osobiste, zapłaci VAT należny według stawki 23-proc od wartości rynkowej pojazdu.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Jak widać, przedsiębiorca straci na takim wyborze. Na szczęście nie zawsze tak będzie. Ustawodawca pozwala niejako „odzyskać” część VAT-u nieodliczonego przy zakupie takiego samochodu. Zgodnie z art. 90b ust. 1 pkt 2 i ust. 6 ustawy o VAT przedsiębiorca może dokonać korekty nieodliczonego podatku wtedy, kiedy od miesiąca nabycia auta na firmę do miesiąca, w którym wycofał je z firmy, nie minęło:

  • 60 miesięcy – przy samochodach o wartości początkowej powyżej 15 tys. zł,
  • 12 miesięcy – przy samochodach o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 tys. zł.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Natomiast, jeśli podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu – czyli np. kiedy „wprowadził” go do działalności na podstawie oświadczenia czy zakup został udokumentowany fakturą VAT marża – „wycofanie” auta nie podlega VAT.

Sprzedaż po wycofaniu

Ponieważ wycofany z działalności środek trwały ma status „prywatnego”, jego sprzedaż po wycofaniu nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. I to niezależnie od żadnego przedziału czasowego, czyli VAT-u w takiej sytuacji nie zapłacimy ani po natychmiastowej po wycofaniu sprzedaży, ani w sytuacji gdyby sprzedaż miała miejsce np. rok po wycofaniu.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA