REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe sprzedaży samochodu wycofanego z działalności gospodarczej

Skutki podatkowe sprzedaży samochodu wycofanego z działalności gospodarczej /Fotolia
Skutki podatkowe sprzedaży samochodu wycofanego z działalności gospodarczej /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często wypisują z ewidencji środków trwałych już w pełni zamortyzowany samochód, jednak nadal używają go w działalności gospodarczej w charakterze samochodu „prywatnego”, przez co rozliczają w kosztach wydatki z nim związane oraz odliczają od nich 50 proc. VAT-u. Niejednokrotnie po wycofaniu auta z ewidencji dochodzi do jego sprzedaży. W którym momencie należy zapłacić VAT?

Podatnik będący osobą fizyczną posiada zarówno majątek firmowy, jak i prywatny i nierzadko przesuwa między nimi rzeczy, które posiada. W praktyce przedsiębiorcy użytkują na potrzeby działalności prywatne samochody, których nigdy do niej wprowadzili, a również i takie, które z niej wycofali, czyli skreślili z ewidencji środków trwałych (jednocześnie sporządzając oświadczenie o wycofaniu), a następnie używają ich w niej już jako samochodów prywatnych. Mówimy wtedy o wykorzystywaniu auta w celach „mieszanych”.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Korekta deklaracji VAT bez uzasadnienia od 1 stycznia 2016 r.

To daje przedsiębiorcy możliwość rozliczenia kosztów eksploatacji auta (np. zakupu paliwa, opon zimowych, kosztu przeglądu) w ramach ewidencji przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówki) oraz odliczenia od takich wydatków VAT-u naliczonego w 50 proc.

REKLAMA

VAT od „przesunięcia”, choć możliwa korekta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wróćmy jednak do momentu wycofywania pojazdu z firmy i przekazania go na cele osobiste przedsiębiorcy, czyli przesunięcia z majątku firmowego do majątku prywatnego. Taka wewnętrzna „sprzedaż” stanowi nieodpłatną czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, jeśli przedsiębiorcy przy nabyciu, imporcie czy wytworzeniu tego samochodu (oraz jego części składowych) przysługiwało częściowe lub pełne prawo do odliczenia VAT-u naliczonego (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Zatem, jeśli przedsiębiorca kupił auto na firmę, przy zakupie odliczył cały lub część VAT-u, wprowadził pojazd do ewidencji środków trwałych i po kilku latach wycofuje je z działalności przekazując na cele osobiste, zapłaci VAT należny według stawki 23-proc od wartości rynkowej pojazdu.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Jak widać, przedsiębiorca straci na takim wyborze. Na szczęście nie zawsze tak będzie. Ustawodawca pozwala niejako „odzyskać” część VAT-u nieodliczonego przy zakupie takiego samochodu. Zgodnie z art. 90b ust. 1 pkt 2 i ust. 6 ustawy o VAT przedsiębiorca może dokonać korekty nieodliczonego podatku wtedy, kiedy od miesiąca nabycia auta na firmę do miesiąca, w którym wycofał je z firmy, nie minęło:

  • 60 miesięcy – przy samochodach o wartości początkowej powyżej 15 tys. zł,
  • 12 miesięcy – przy samochodach o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 tys. zł.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Natomiast, jeśli podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu – czyli np. kiedy „wprowadził” go do działalności na podstawie oświadczenia czy zakup został udokumentowany fakturą VAT marża – „wycofanie” auta nie podlega VAT.

Sprzedaż po wycofaniu

Ponieważ wycofany z działalności środek trwały ma status „prywatnego”, jego sprzedaż po wycofaniu nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. I to niezależnie od żadnego przedziału czasowego, czyli VAT-u w takiej sytuacji nie zapłacimy ani po natychmiastowej po wycofaniu sprzedaży, ani w sytuacji gdyby sprzedaż miała miejsce np. rok po wycofaniu.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

REKLAMA

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA