REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalać obowiązek podatkowy dla usług budowlano-montażowych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W złożonej za luty 2005 r. deklaracji VAT-7 podatnik wykazał, że kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wyniosła 29 478 zł. Organ podatkowy pierwszej instancji zakwestionował jednak ww. rozliczenie, podkreślając, iż w jego ocenie podatnik zawyżył wartość dostaw świadczonych przez niego usług budowlanych opodatkowanych 7-proc. stawką VAT. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży usług budowlanych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Tym samym w ww. okresie rozliczeniowym podatnik dokonał przedwczesnego rozliczenia tych faktur, które dokumentując wykonanie usług budowlanych, były co prawda wystawione w miesiącu lutym 2005 r., ale zapłata za nie nastąpiła dopiero w miesiącu następnym tj. marcu 2005 r.

STANOWISKO SĄDU

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W wyroku z 17 października 2007 r., sygn. akt I FSK 1380/06, NSA uznał, że: (...) Zatem w przypadku świadczenia przedmiotowych usług będzie to dzień otrzymania całości lub części zapłaty, jeżeli natomiast zapłata nie nastąpiła, obowiązek podatkowy powstanie z upływem 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi. Jeżeli Podatnik wystawi fakturę w dniu otrzymania całości lub części zapłaty, lub w 30 dniu licząc od dnia wykonania usługi, to wówczas data wystawienia faktury będzie taka sama jak moment powstania obowiązku podatkowego. Należy także stwierdzić, że prawodawca w § 18 ust. 2 ww. rozporządzenia określił, że faktury, o których mowa wyżej, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (...).

Mając powyższe na uwadze, wystawienie faktury, nie wcześniej jednak niż 30 dnia przed dniem powstania obowiązku podatkowego, nie wpływa na zmianę momentu powstania obowiązku podatkowego, gdyż obowiązek podatkowy powstanie w chwili otrzymania całości lub części zapłaty, a w przypadku ich braku - w 30 dniu, liczonym od dnia wykonania usługi.

Powtórzyć z całą mocą należy, że przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług jest przepisem szczególnym, w związku z powyższym ma pierwszeństwo stosowania zgodnie z zasadą interpretacyjną lex specialis derogat legi generali (przepis prawny o większym stopniu szczegółowości należy stosować przed przepisem ogólniejszym, przy założeniu, że oba pochodzą z aktów prawnych o tej samej mocy prawnej i obowiązują w tym samym czasie). Dlatego też podatnik nie ma prawa w drodze dowolnego wyboru stosowania przepisów podatkowych i ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Sąd I instancji trafnie też wskazał, że bezzasadny był podnoszony w skardze zarzut naruszenia zaskarżoną decyzją przepisów art. 2, 7, i 32 Konstytucji RP w związku z niejednakowym traktowaniem podatników. Należy podzielić pogląd, że zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego dla wszystkich podatników wykonujących usługi budowlane i budowlano-montażowe są jednakowe. Zatem zarzut nierównego traktowania należało uznać za bezzasadny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sąd I instancji trafnie także wskazał w zaskarżonym wyroku, że przepisy, które miały zastosowanie w niniejszej sprawie, nie są sprzeczne z przepisami prawa europejskiego i dlatego nie było potrzeby odwoływania się przy ich interpretacji do prawa europejskiego. Słusznie też sąd wskazał, że sięganie do prawa wspólnotowego jest uzasadnione w przypadku, gdy przepisy krajowe są niejasne i nastręczają trudności interpretacyjnych; wówczas sąd winien zastosować interpretację, która byłaby zgodna z prawem wspólnotowym.

Sąd I instancji prawidłowo ocenił wykładnię przepisów prawa materialnego dokonaną w zaskarżonej decyzji. Zasadnie stwierdzono, że przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisów art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy o VAT i jako taki przepis ten ma pierwszeństwo w zastosowaniu. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (...). Jednakże jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 ww. ustawy.

SKUTKI ORZECZENIA DLA PODATNIKÓW

Jest to kolejny wyrok, gdzie sądy potwierdzają, że podatnik nie może dowolnie ustalać obowiązku podatkowego w przypadku usług budowlano-montażowych. Mimo stwierdzenia, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usługi, nie oznacza, że podatnik ma prawo do wcześniejszego rozliczenia VAT. Jedynie faktury mogą być wystawione 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego. Dlatego najczęściej wystawiane są w dniu wykonania usługi (podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego). Gdy w tym dniu lub wcześniej nie następuje zapłata, obowiązek podatkowy nie powstaje. Mimo wystawienia faktury wykonawca usługi nie może jej rozliczyć. Dla podatników jest to często kłopotliwe, gdyż należy pamiętać, kiedy taką fakturę rozliczyć.

Mimo że sprzedawca nie może rozliczyć faktury, to nabywca może odliczyć VAT z takiej faktury w miesiącu otrzymania faktury lub następnym.

Jakie konsekwencje grożą nabywcy, gdy nie będzie się stosował do postanowień sądu? W razie kontroli urząd, wydając decyzję, przypisze faktury do właściwego miesiąca lub kwartału. Nie będzie nam mógł ustalić dodatkowego zobowiązania podatkowego. Zazwyczaj nie grożą również odsetki.

PRZYKŁAD

Podatnik rozliczył fakturę za usługi budowlano-montażowe wartości netto 100 000 zł, VAT 7000 zł w miesiącu je wystawienia, czyli w czerwcu 2006 r. W deklaracji rozliczenie zostało zakończone kwotą do przeniesienia na następny miesiąc w wysokości 5500 zł. Natomiast w deklaracji za lipiec wystąpiła kwota do wpłaty w wysokości 6200 zł.

W trakcie kontroli urząd skarbowy zakwestionował rozliczenie. Dlatego w deklaracji za czerwiec kwota do przeniesienia zwiększy się do 12 500 zł. Natomiast w deklaracji za lipiec nie zwiększy się kwota do wpłaty. Podatnikowi nie grożą również odsetki.

INNE WYROKI W TEJ SPRAWIE

Takie stanowisko jak w komentowanym wyroku zajął:

• WSA w Warszawie w wyroku z 31 maja 2006 r. o sygn. akt III SA/Wa 373/06;

• WSA w Gliwicach w wyroku z 12 marca 2007 r. o sygn. akt III SA/Gl 1672/06.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA