REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy termin zwrotu akcyzy dla dostawy wewnątrzwspólnotowej

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Podatek akcyzowy winien być pobierany w kraju konsumpcji wyrobu akcyzowego. Dlatego też w przypadku, gdy akcyzę od danej ilości wyrobów akcyzowych pobrano w Polsce, a następnie wyroby te zostaną przemieszczone do innego kraju członkowskiego UE przedsiębiorcy, którzy zapłacili akcyzę mogą ubiegać się o jej zwrot. 

Przypomnijmy tylko, że na gruncieprzepisów ustawy o podatku akcyzowym dostawa wewnątrzwspólnotowa polega naprzemieszczaniu wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium krajuna terytorium państwa członkowskiego.

REKLAMA

REKLAMA

W miejscu tym należy zaznaczyć,iż nowelizacja przepisów ustawy o podatku akcyzowym (która weszła w życie zdniem 1 września 2010 r.) ułatwiła uzyskanie zwrotu zapłaconego podatkuakcyzowego od wyrobów dostarczonych wewnątrzwspolnotowo. Ułatwienie polega nausunięciu obowiązku składania wniosku o zwrot akcyzy jeszcze przed rozpoczęciemsamej dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Termin zwrotu – zasady dotychczasowe...

W stanie prawnym obowiązującym wokresie od 1 marca 2009 r. do 31 sierpnia 2010 r. prawo do zwrotu akcyzy odwyrobów dostarczonych wewnątrzwspólnotowo przysługiwało jedynie w przypadku złożeniapisemnego wnioskudo właściwego naczelnika urzędu celnego  przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy naterytorium kraju.

REKLAMA

W rezultacie więc, w stanie prawnymobowiązującym do dnia 31 sierpnia 2010 r., dla uzyskania prawa do zwrotu akcyzyzapłaconej od wyrobów dostarczonych wewnątrzwspólnotowo, konieczne byłozłożenie wniosku o zwrot podatku akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczeniawyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium innego Państwaczłonkowskiego. Złożenie wniosku o zwrot podatku akcyzowego po rozpoczęciuprzemieszczenia wyrobów akcyzowych w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowejpowodowało utratę prawa do zwrotu podatku akcyzowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka 10 maja 2010 r. wysłała z Polski doNiemiec 5000 loleju napędowego od którego akcyza została uiszczona w Polsce. W obowiązującymw maju 2010 r. stanie prawnym, dla uzyskania prawa do zwrotu podatkuakcyzowego, Spółka winna złożyć wniosek o zwrot akcyzy najpóźniej w dniu 9 maja2010 r. (przed rozpoczęcie dostawy wewnątrzwspólnotowej).

Wymóg składania wniosku o zwrot podatkuakcyzowego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej skutkował równieżpotrzebą późniejszego uzupełniania wniosku o dokumenty potwierdzające odbiórwyrobów akcyzowych na terytorium innego państwa członkowskiego jak równieżdokumenty potwierdzające zapłatę (zabezpieczenie) bądź brak obowiązku zapłatyakcyzy na terytorium innego kraju członkowskiego. 

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Procedura uzyskiwania zwrotupodatku akcyzowego przebiegała więc dwuetapowo. W pierwszej kolejności należałozłożyć wniosek o zwrot podatku akcyzowego wraz z dokumentacją potwierdzającazapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Następnie, po uzyskaniu potwierdzeniaodbioru wyrobów akcyzowych przez zagranicznego kontrahenta wnioskodawca winienprzedłożyć organowi podatkowemu:

- dokumentację potwierdzającą dostarczeniewyrobów akcyzowych na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również 
- dokumenty świadczące o zapłacie (zabezpieczeniu zapłaty) akcyzy na terytoriuminnego państwa członkowskiego, bądź
- dokument potwierdzający brak obowiązkuzapłaty akcyzy na terytorium innego kraju członkowskiego.

Nowy terminwniosku o zwrot...

Począwszy od 1 września 2010 r., prawo dozwrotu podatku akcyzowego przysługuje  napisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego wraz z dokumentamipotwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju. Aktualnie więc, dlauzyskania prawa do zwrotu akcyzy zapłaconej od wyrobów dostarczonychwewnątrzwspólnotowo nie jest konieczne składanie wniosku o zwrot podatku przedrozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej. Możliwy jest zwrot podatku nawniosek złożony po zakończeniu dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Spółka dokonała 20 września 2010 r.przemieszczenia z Polski do Czech wyrobów akcyzowych od których akcyzęuiszczono w Polsce. W obecnym stanie prawnym, zwrot podatku będzie możliwyrównież na wniosek złożony po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej. ZatemSpółka B może wniosek o zwrot złożyć również po 20 września 2010 r.

Zmiana terminuskładania wniosku o zwrot podatku akcyzowego dla wyrobów dostarczonychwewnątrzwspólnotowo jest niewątpliwie korzystna dla przedsiębiorców, albowiemobecnie  możliwe stało się uzyskaniezwrotu akcyzy zapłaconej w Polsce także w przypadku złożenia wniosku o zwrot pozakończeniu  dostawywewnątrzwspólnotowej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA