REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy termin zwrotu akcyzy dla dostawy wewnątrzwspólnotowej

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Podatek akcyzowy winien być pobierany w kraju konsumpcji wyrobu akcyzowego. Dlatego też w przypadku, gdy akcyzę od danej ilości wyrobów akcyzowych pobrano w Polsce, a następnie wyroby te zostaną przemieszczone do innego kraju członkowskiego UE przedsiębiorcy, którzy zapłacili akcyzę mogą ubiegać się o jej zwrot. 

Przypomnijmy tylko, że na gruncieprzepisów ustawy o podatku akcyzowym dostawa wewnątrzwspólnotowa polega naprzemieszczaniu wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium krajuna terytorium państwa członkowskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W miejscu tym należy zaznaczyć,iż nowelizacja przepisów ustawy o podatku akcyzowym (która weszła w życie zdniem 1 września 2010 r.) ułatwiła uzyskanie zwrotu zapłaconego podatkuakcyzowego od wyrobów dostarczonych wewnątrzwspolnotowo. Ułatwienie polega nausunięciu obowiązku składania wniosku o zwrot akcyzy jeszcze przed rozpoczęciemsamej dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Termin zwrotu – zasady dotychczasowe...

W stanie prawnym obowiązującym wokresie od 1 marca 2009 r. do 31 sierpnia 2010 r. prawo do zwrotu akcyzy odwyrobów dostarczonych wewnątrzwspólnotowo przysługiwało jedynie w przypadku złożeniapisemnego wnioskudo właściwego naczelnika urzędu celnego  przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy naterytorium kraju.

REKLAMA

W rezultacie więc, w stanie prawnymobowiązującym do dnia 31 sierpnia 2010 r., dla uzyskania prawa do zwrotu akcyzyzapłaconej od wyrobów dostarczonych wewnątrzwspólnotowo, konieczne byłozłożenie wniosku o zwrot podatku akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczeniawyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium innego Państwaczłonkowskiego. Złożenie wniosku o zwrot podatku akcyzowego po rozpoczęciuprzemieszczenia wyrobów akcyzowych w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowejpowodowało utratę prawa do zwrotu podatku akcyzowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka 10 maja 2010 r. wysłała z Polski doNiemiec 5000 loleju napędowego od którego akcyza została uiszczona w Polsce. W obowiązującymw maju 2010 r. stanie prawnym, dla uzyskania prawa do zwrotu podatkuakcyzowego, Spółka winna złożyć wniosek o zwrot akcyzy najpóźniej w dniu 9 maja2010 r. (przed rozpoczęcie dostawy wewnątrzwspólnotowej).

Wymóg składania wniosku o zwrot podatkuakcyzowego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej skutkował równieżpotrzebą późniejszego uzupełniania wniosku o dokumenty potwierdzające odbiórwyrobów akcyzowych na terytorium innego państwa członkowskiego jak równieżdokumenty potwierdzające zapłatę (zabezpieczenie) bądź brak obowiązku zapłatyakcyzy na terytorium innego kraju członkowskiego. 

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Procedura uzyskiwania zwrotupodatku akcyzowego przebiegała więc dwuetapowo. W pierwszej kolejności należałozłożyć wniosek o zwrot podatku akcyzowego wraz z dokumentacją potwierdzającazapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Następnie, po uzyskaniu potwierdzeniaodbioru wyrobów akcyzowych przez zagranicznego kontrahenta wnioskodawca winienprzedłożyć organowi podatkowemu:

- dokumentację potwierdzającą dostarczeniewyrobów akcyzowych na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również 
- dokumenty świadczące o zapłacie (zabezpieczeniu zapłaty) akcyzy na terytoriuminnego państwa członkowskiego, bądź
- dokument potwierdzający brak obowiązkuzapłaty akcyzy na terytorium innego kraju członkowskiego.

Nowy terminwniosku o zwrot...

Począwszy od 1 września 2010 r., prawo dozwrotu podatku akcyzowego przysługuje  napisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego wraz z dokumentamipotwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju. Aktualnie więc, dlauzyskania prawa do zwrotu akcyzy zapłaconej od wyrobów dostarczonychwewnątrzwspólnotowo nie jest konieczne składanie wniosku o zwrot podatku przedrozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej. Możliwy jest zwrot podatku nawniosek złożony po zakończeniu dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Spółka dokonała 20 września 2010 r.przemieszczenia z Polski do Czech wyrobów akcyzowych od których akcyzęuiszczono w Polsce. W obecnym stanie prawnym, zwrot podatku będzie możliwyrównież na wniosek złożony po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej. ZatemSpółka B może wniosek o zwrot złożyć również po 20 września 2010 r.

Zmiana terminuskładania wniosku o zwrot podatku akcyzowego dla wyrobów dostarczonychwewnątrzwspólnotowo jest niewątpliwie korzystna dla przedsiębiorców, albowiemobecnie  możliwe stało się uzyskaniezwrotu akcyzy zapłaconej w Polsce także w przypadku złożenia wniosku o zwrot pozakończeniu  dostawywewnątrzwspólnotowej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA