REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewożenie węgla bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Jak przewozić węgiel bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku
Jak przewozić węgiel bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku

REKLAMA

REKLAMA

Wchodzący od 2 stycznia 2012 r. nowy system opodatkowania akcyzą węgla i koksu przewiduje bardzo szeroki zakres zwolnień od tego podatku. Aby móc skorzystać z tych wszystkich zwolnień, konieczne jest, aby obie strony danej transakcji posiadały odpowiedni status akcyzowy. Obowiązkowo należy stosować też tzw. dokument dostawy w przypadku przemieszczania węgla lub koksu. Ponadto część podmiotów zużywających te wyroby do celów opałowych, musi prowadzić stosowną ewidencję zużycia.

O ile uzyskanie odpowiedniego statusu akcyzowego jest bardzo proste (albo trzeba złożyć zawiadomienie do urzędu celnego, albo należy zużywać węgiel lub koks do celów zwolnionych), to właściwe dokonanie jego przemieszczenia jest trudniejsze.

REKLAMA

Jest tak m.in. dlatego, że stosuje się inne zasady dokumentowania, niż w przypadku innych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od tego podatku, a błędna dokumentacja to brak prawa do zwolnienia i konieczność zapłaty akcyzy węglowej.

Ponieważ sama ustawa o podatku akcyzowym jest bardzo enigmatyczna w tym zakresie (wyłącznie nakazuje stosować dokument dostawy), to koniecznym jest sięgnięcie do odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego.

Chodzi o rozporządzenie Ministra Finansów z 19 grudnia 2011 r., wprowadzające szczegółowe regulacje w zakresie stosowania dokumentu dostawy (Dz. U. Nr 292, poz. 1717).

REKLAMA

W przypadku węgla i koksu (tj. tzw. wyrobów węglowych) nie będzie się stosować dotychczasowego formularza dokumentu dostawy. Minister Finansów postanowił bowiem częściowo ułatwić życie podmiotom dokonującym obrotu wyrobami węglowymi i wprowadził nowy, dodatkowy wzór dokumentu dostawy, przeznaczony wyłącznie do przemieszczania tych wyrobów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór ten, co prawda zawiera kilka rubryk więcej na swojej pierwszej stronie, związanych ze specyfiką obrotu węglem, ale na jego drugiej stronie dokonano połączenia dwóch dotychczasowych kolumn, dzięki czemu uproszczono jego wypełnianie.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Zmiana ta polega na tym, że zamiast odrębnego podawania jednostek miary związanych ze stawką podatku oraz ilości wyrobu w tych jednostkach, co w przypadku wyrobów węglowych wymagałoby każdorazowego wyliczania ich wartości energetycznej w gigadżulach (GJ), nakazano jedynie wpisywać ilość tych wyrobów w 1000 kg - co niewątpliwie będzie dużym ułatwieniem.

Odmienność powyższej regulacji od dotychczasowej nie polega jedynie na nowym wzorze dokumentu dostawy, ale przede wszystkim na ilości kart takiego dokumentu, które muszą być wykorzystywane.

W przypadku innych wyrobów akcyzowych, dokument dostawy stosowany przy ich przewozie na terenie kraju miał i nadal będzie miał 3 karty, natomiast w przypadku wyrobów węglowych stosować trzeba będzie 4 karty dokumentu dostawy.

Jedynie w przypadku obrotu z zagranicą wyrobami węglowymi będą mieć zastosowanie 2 karty dokumentu dostawy, podobnie jak i przy innych wyrobach akcyzowych.

Standardowy przewóz węgla lub koksu na terenie kraju pomiędzy dwoma pośredniczącymi podmiotami węglowymi (tymi, które składają zawiadomienie w urzędzie celnym) lub pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym a podmiotem zwolnionym (tym, który zużywa węgiel lub koks na cele zwolnione), wymaga zastosowania 4 egzemplarzy dokumentu dostawy, tj.:

- pierwszy przeznaczony jest dla odbiorcy,

- drugi jedzie z towarem i po potwierdzeniu przez odbiorcę musi być odesłany do nadawcy,

- trzeci jest dla tego, kto wydaje towar,

- czwarty jest dla sprzedawcy.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Akcyza na węgiel 2012

Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Czasami trzeci i czwarty egzemplarz otrzymuje/zatrzymuje ten sam podmiot, ale specyfika obrotu węglem, a w szczególności często opisywana w mediach praktyka sprzedaży hałdowej (węgiel leżąc na hałdzie kilkukrotnie zmienia właścicieli), spowodowała konieczność „rozmnożenia” tych kart.


Jeżeli zdarzy się sytuacja, że odbiorca jednak nie będzie chciał odebrać przesyłki, to wtedy dotychczasowy nadawca (ten, kto sprzedał węgiel), musi wystawić kolejny dokument dostawy znowu w 4 egzemplarzach.

REKLAMA

Tym razem zostawia sobie jeden egzemplarz (czwarty) a pozostałe 3 przekazuje temu, kto zwraca mu węgiel. Obowiązkiem zwracającego jest potwierdzenie faktu zwrotu na wszystkich trzech egzemplarzach i dołączenie dwóch z nich do przesyłki – egzemplarze te, identycznie jak przy p[pierwotnym przewozie, przeznaczone są odpowiednio dla tego, kto wydał węgiel oraz dla tego, kto go sprzedał.

Gdy ktoś postanowi obracać węglem lub koksem z zagranicą, tj. dokonywać importu, eksportu, nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, to będzie do tych celów stosować tylko 2 egzemplarze dokumentu dostawy. Jeden z tych egzemplarzy jest oczywiście przeznaczony dla polskiego podmiotu dokonującego danej operacji, ale drugi musi towarzyszyć przewożonemu towarowi.

O ile w przypadku wywozu z kraju (eksport lub dostawa wewnątrzwspólnotowa) nie powinno to sprawiać problemu (jak i potwierdzanie przez samego siebie faktu dostarczenia towaru do odbiorcy), o tyle problematycznym jest dołączanie tego dokumentu do przywożonych do kraju wyrobów węglowych (import i nabycie wewnątrzwspólnotowe), gdyż musi być on przy towarze od momentu jego wjazdu na teren kraju…

Jako szczęście w nieszczęściu uznać należy pewne ułatwienia w wystawianiu dokumentu dostawy, tj. w 2 przypadkach można będzie wystawiać go raz w miesiącu dla wszystkich wyrobów wysyłanych w danym okresie, tj.:

- przy przemieszczaniu w sposób ciągły przenośnikiem taśmowym bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia,

- przy przemieszczaniu węgla brunatnego na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia.

Niezależnie jednak od zastosowanych ilości egzemplarzy dokumentu dostawy oraz terminów ich wystawienia, podmiot wystawiający takie dokumenty musi sporządzać miesięczne zestawienia wystawianych dokumentów dostawy a następnie przesyłać je do naczelnika urzędu celnego w terminie do 25 dnia następnego miesiąca. Zestawienie takie musi zawierać informację o dacie jego sporządzenia, nazwie albo imieniu i nazwisku oraz adresie siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu sporządzającego zestawienie oraz wykaz wystawionych dokumentów dostawy.

Ponieważ stosowanie dokumentu dostawy i właściwe jego wypełnienie jest warunkiem stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, a wszelkie braku w tym zakresie oznaczać będą konieczność uiszczenia akcyzy przez wysyłającego (sprzedawcę), to pojawia się również oczywiste pytanie – a co zrobić, jak kupujący nie będzie chciał podać danych niezbędnych do wypełnienia dokumentu dostawy, zasłaniając się przykładowo ustawą o ochronie danych osobowych ?

Odpowiedź jest prosta – jak kupujący nie chce podać danych do dokumentu dostawy, to możemy mu sprzedać wyłącznie węgiel z akcyzą, a więc droższy… Jeżeli jednak przydarzy nam się taka sytuacja, że pobierzemy akcyzę, to pamiętajmy o przelaniu jej na odpowiedni rachunek organów celnych oraz złożeniu stosownej deklaracji podatkowej z tego tytułu.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA