REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewożenie węgla bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Jak przewozić węgiel bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku
Jak przewozić węgiel bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku

REKLAMA

REKLAMA

Wchodzący od 2 stycznia 2012 r. nowy system opodatkowania akcyzą węgla i koksu przewiduje bardzo szeroki zakres zwolnień od tego podatku. Aby móc skorzystać z tych wszystkich zwolnień, konieczne jest, aby obie strony danej transakcji posiadały odpowiedni status akcyzowy. Obowiązkowo należy stosować też tzw. dokument dostawy w przypadku przemieszczania węgla lub koksu. Ponadto część podmiotów zużywających te wyroby do celów opałowych, musi prowadzić stosowną ewidencję zużycia.

O ile uzyskanie odpowiedniego statusu akcyzowego jest bardzo proste (albo trzeba złożyć zawiadomienie do urzędu celnego, albo należy zużywać węgiel lub koks do celów zwolnionych), to właściwe dokonanie jego przemieszczenia jest trudniejsze.

REKLAMA

Autopromocja

Jest tak m.in. dlatego, że stosuje się inne zasady dokumentowania, niż w przypadku innych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od tego podatku, a błędna dokumentacja to brak prawa do zwolnienia i konieczność zapłaty akcyzy węglowej.

Ponieważ sama ustawa o podatku akcyzowym jest bardzo enigmatyczna w tym zakresie (wyłącznie nakazuje stosować dokument dostawy), to koniecznym jest sięgnięcie do odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego.

Chodzi o rozporządzenie Ministra Finansów z 19 grudnia 2011 r., wprowadzające szczegółowe regulacje w zakresie stosowania dokumentu dostawy (Dz. U. Nr 292, poz. 1717).

W przypadku węgla i koksu (tj. tzw. wyrobów węglowych) nie będzie się stosować dotychczasowego formularza dokumentu dostawy. Minister Finansów postanowił bowiem częściowo ułatwić życie podmiotom dokonującym obrotu wyrobami węglowymi i wprowadził nowy, dodatkowy wzór dokumentu dostawy, przeznaczony wyłącznie do przemieszczania tych wyrobów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór ten, co prawda zawiera kilka rubryk więcej na swojej pierwszej stronie, związanych ze specyfiką obrotu węglem, ale na jego drugiej stronie dokonano połączenia dwóch dotychczasowych kolumn, dzięki czemu uproszczono jego wypełnianie.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Zmiana ta polega na tym, że zamiast odrębnego podawania jednostek miary związanych ze stawką podatku oraz ilości wyrobu w tych jednostkach, co w przypadku wyrobów węglowych wymagałoby każdorazowego wyliczania ich wartości energetycznej w gigadżulach (GJ), nakazano jedynie wpisywać ilość tych wyrobów w 1000 kg - co niewątpliwie będzie dużym ułatwieniem.

Odmienność powyższej regulacji od dotychczasowej nie polega jedynie na nowym wzorze dokumentu dostawy, ale przede wszystkim na ilości kart takiego dokumentu, które muszą być wykorzystywane.

W przypadku innych wyrobów akcyzowych, dokument dostawy stosowany przy ich przewozie na terenie kraju miał i nadal będzie miał 3 karty, natomiast w przypadku wyrobów węglowych stosować trzeba będzie 4 karty dokumentu dostawy.

Jedynie w przypadku obrotu z zagranicą wyrobami węglowymi będą mieć zastosowanie 2 karty dokumentu dostawy, podobnie jak i przy innych wyrobach akcyzowych.

Standardowy przewóz węgla lub koksu na terenie kraju pomiędzy dwoma pośredniczącymi podmiotami węglowymi (tymi, które składają zawiadomienie w urzędzie celnym) lub pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym a podmiotem zwolnionym (tym, który zużywa węgiel lub koks na cele zwolnione), wymaga zastosowania 4 egzemplarzy dokumentu dostawy, tj.:

- pierwszy przeznaczony jest dla odbiorcy,

- drugi jedzie z towarem i po potwierdzeniu przez odbiorcę musi być odesłany do nadawcy,

- trzeci jest dla tego, kto wydaje towar,

- czwarty jest dla sprzedawcy.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Akcyza na węgiel 2012

Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Czasami trzeci i czwarty egzemplarz otrzymuje/zatrzymuje ten sam podmiot, ale specyfika obrotu węglem, a w szczególności często opisywana w mediach praktyka sprzedaży hałdowej (węgiel leżąc na hałdzie kilkukrotnie zmienia właścicieli), spowodowała konieczność „rozmnożenia” tych kart.


Jeżeli zdarzy się sytuacja, że odbiorca jednak nie będzie chciał odebrać przesyłki, to wtedy dotychczasowy nadawca (ten, kto sprzedał węgiel), musi wystawić kolejny dokument dostawy znowu w 4 egzemplarzach.

REKLAMA

Tym razem zostawia sobie jeden egzemplarz (czwarty) a pozostałe 3 przekazuje temu, kto zwraca mu węgiel. Obowiązkiem zwracającego jest potwierdzenie faktu zwrotu na wszystkich trzech egzemplarzach i dołączenie dwóch z nich do przesyłki – egzemplarze te, identycznie jak przy p[pierwotnym przewozie, przeznaczone są odpowiednio dla tego, kto wydał węgiel oraz dla tego, kto go sprzedał.

Gdy ktoś postanowi obracać węglem lub koksem z zagranicą, tj. dokonywać importu, eksportu, nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, to będzie do tych celów stosować tylko 2 egzemplarze dokumentu dostawy. Jeden z tych egzemplarzy jest oczywiście przeznaczony dla polskiego podmiotu dokonującego danej operacji, ale drugi musi towarzyszyć przewożonemu towarowi.

O ile w przypadku wywozu z kraju (eksport lub dostawa wewnątrzwspólnotowa) nie powinno to sprawiać problemu (jak i potwierdzanie przez samego siebie faktu dostarczenia towaru do odbiorcy), o tyle problematycznym jest dołączanie tego dokumentu do przywożonych do kraju wyrobów węglowych (import i nabycie wewnątrzwspólnotowe), gdyż musi być on przy towarze od momentu jego wjazdu na teren kraju…

Jako szczęście w nieszczęściu uznać należy pewne ułatwienia w wystawianiu dokumentu dostawy, tj. w 2 przypadkach można będzie wystawiać go raz w miesiącu dla wszystkich wyrobów wysyłanych w danym okresie, tj.:

- przy przemieszczaniu w sposób ciągły przenośnikiem taśmowym bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia,

- przy przemieszczaniu węgla brunatnego na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia.

Niezależnie jednak od zastosowanych ilości egzemplarzy dokumentu dostawy oraz terminów ich wystawienia, podmiot wystawiający takie dokumenty musi sporządzać miesięczne zestawienia wystawianych dokumentów dostawy a następnie przesyłać je do naczelnika urzędu celnego w terminie do 25 dnia następnego miesiąca. Zestawienie takie musi zawierać informację o dacie jego sporządzenia, nazwie albo imieniu i nazwisku oraz adresie siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu sporządzającego zestawienie oraz wykaz wystawionych dokumentów dostawy.

Ponieważ stosowanie dokumentu dostawy i właściwe jego wypełnienie jest warunkiem stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, a wszelkie braku w tym zakresie oznaczać będą konieczność uiszczenia akcyzy przez wysyłającego (sprzedawcę), to pojawia się również oczywiste pytanie – a co zrobić, jak kupujący nie będzie chciał podać danych niezbędnych do wypełnienia dokumentu dostawy, zasłaniając się przykładowo ustawą o ochronie danych osobowych ?

Odpowiedź jest prosta – jak kupujący nie chce podać danych do dokumentu dostawy, to możemy mu sprzedać wyłącznie węgiel z akcyzą, a więc droższy… Jeżeli jednak przydarzy nam się taka sytuacja, że pobierzemy akcyzę, to pamiętajmy o przelaniu jej na odpowiedni rachunek organów celnych oraz złożeniu stosownej deklaracji podatkowej z tego tytułu.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA