REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewożenie węgla bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Jak przewozić węgiel bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku
Jak przewozić węgiel bez akcyzy po 1 stycznia 2012 roku

REKLAMA

REKLAMA

Wchodzący od 2 stycznia 2012 r. nowy system opodatkowania akcyzą węgla i koksu przewiduje bardzo szeroki zakres zwolnień od tego podatku. Aby móc skorzystać z tych wszystkich zwolnień, konieczne jest, aby obie strony danej transakcji posiadały odpowiedni status akcyzowy. Obowiązkowo należy stosować też tzw. dokument dostawy w przypadku przemieszczania węgla lub koksu. Ponadto część podmiotów zużywających te wyroby do celów opałowych, musi prowadzić stosowną ewidencję zużycia.

O ile uzyskanie odpowiedniego statusu akcyzowego jest bardzo proste (albo trzeba złożyć zawiadomienie do urzędu celnego, albo należy zużywać węgiel lub koks do celów zwolnionych), to właściwe dokonanie jego przemieszczenia jest trudniejsze.

REKLAMA

Autopromocja

Jest tak m.in. dlatego, że stosuje się inne zasady dokumentowania, niż w przypadku innych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od tego podatku, a błędna dokumentacja to brak prawa do zwolnienia i konieczność zapłaty akcyzy węglowej.

Ponieważ sama ustawa o podatku akcyzowym jest bardzo enigmatyczna w tym zakresie (wyłącznie nakazuje stosować dokument dostawy), to koniecznym jest sięgnięcie do odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego.

Chodzi o rozporządzenie Ministra Finansów z 19 grudnia 2011 r., wprowadzające szczegółowe regulacje w zakresie stosowania dokumentu dostawy (Dz. U. Nr 292, poz. 1717).

W przypadku węgla i koksu (tj. tzw. wyrobów węglowych) nie będzie się stosować dotychczasowego formularza dokumentu dostawy. Minister Finansów postanowił bowiem częściowo ułatwić życie podmiotom dokonującym obrotu wyrobami węglowymi i wprowadził nowy, dodatkowy wzór dokumentu dostawy, przeznaczony wyłącznie do przemieszczania tych wyrobów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór ten, co prawda zawiera kilka rubryk więcej na swojej pierwszej stronie, związanych ze specyfiką obrotu węglem, ale na jego drugiej stronie dokonano połączenia dwóch dotychczasowych kolumn, dzięki czemu uproszczono jego wypełnianie.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Zmiana ta polega na tym, że zamiast odrębnego podawania jednostek miary związanych ze stawką podatku oraz ilości wyrobu w tych jednostkach, co w przypadku wyrobów węglowych wymagałoby każdorazowego wyliczania ich wartości energetycznej w gigadżulach (GJ), nakazano jedynie wpisywać ilość tych wyrobów w 1000 kg - co niewątpliwie będzie dużym ułatwieniem.

Odmienność powyższej regulacji od dotychczasowej nie polega jedynie na nowym wzorze dokumentu dostawy, ale przede wszystkim na ilości kart takiego dokumentu, które muszą być wykorzystywane.

W przypadku innych wyrobów akcyzowych, dokument dostawy stosowany przy ich przewozie na terenie kraju miał i nadal będzie miał 3 karty, natomiast w przypadku wyrobów węglowych stosować trzeba będzie 4 karty dokumentu dostawy.

Jedynie w przypadku obrotu z zagranicą wyrobami węglowymi będą mieć zastosowanie 2 karty dokumentu dostawy, podobnie jak i przy innych wyrobach akcyzowych.

Standardowy przewóz węgla lub koksu na terenie kraju pomiędzy dwoma pośredniczącymi podmiotami węglowymi (tymi, które składają zawiadomienie w urzędzie celnym) lub pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym a podmiotem zwolnionym (tym, który zużywa węgiel lub koks na cele zwolnione), wymaga zastosowania 4 egzemplarzy dokumentu dostawy, tj.:

- pierwszy przeznaczony jest dla odbiorcy,

- drugi jedzie z towarem i po potwierdzeniu przez odbiorcę musi być odesłany do nadawcy,

- trzeci jest dla tego, kto wydaje towar,

- czwarty jest dla sprzedawcy.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Akcyza na węgiel 2012

Akcyza na węgiel 2012 – zwolnienia

Czasami trzeci i czwarty egzemplarz otrzymuje/zatrzymuje ten sam podmiot, ale specyfika obrotu węglem, a w szczególności często opisywana w mediach praktyka sprzedaży hałdowej (węgiel leżąc na hałdzie kilkukrotnie zmienia właścicieli), spowodowała konieczność „rozmnożenia” tych kart.


Jeżeli zdarzy się sytuacja, że odbiorca jednak nie będzie chciał odebrać przesyłki, to wtedy dotychczasowy nadawca (ten, kto sprzedał węgiel), musi wystawić kolejny dokument dostawy znowu w 4 egzemplarzach.

Tym razem zostawia sobie jeden egzemplarz (czwarty) a pozostałe 3 przekazuje temu, kto zwraca mu węgiel. Obowiązkiem zwracającego jest potwierdzenie faktu zwrotu na wszystkich trzech egzemplarzach i dołączenie dwóch z nich do przesyłki – egzemplarze te, identycznie jak przy p[pierwotnym przewozie, przeznaczone są odpowiednio dla tego, kto wydał węgiel oraz dla tego, kto go sprzedał.

Gdy ktoś postanowi obracać węglem lub koksem z zagranicą, tj. dokonywać importu, eksportu, nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, to będzie do tych celów stosować tylko 2 egzemplarze dokumentu dostawy. Jeden z tych egzemplarzy jest oczywiście przeznaczony dla polskiego podmiotu dokonującego danej operacji, ale drugi musi towarzyszyć przewożonemu towarowi.

O ile w przypadku wywozu z kraju (eksport lub dostawa wewnątrzwspólnotowa) nie powinno to sprawiać problemu (jak i potwierdzanie przez samego siebie faktu dostarczenia towaru do odbiorcy), o tyle problematycznym jest dołączanie tego dokumentu do przywożonych do kraju wyrobów węglowych (import i nabycie wewnątrzwspólnotowe), gdyż musi być on przy towarze od momentu jego wjazdu na teren kraju…

Jako szczęście w nieszczęściu uznać należy pewne ułatwienia w wystawianiu dokumentu dostawy, tj. w 2 przypadkach można będzie wystawiać go raz w miesiącu dla wszystkich wyrobów wysyłanych w danym okresie, tj.:

- przy przemieszczaniu w sposób ciągły przenośnikiem taśmowym bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia,

- przy przemieszczaniu węgla brunatnego na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia.

Niezależnie jednak od zastosowanych ilości egzemplarzy dokumentu dostawy oraz terminów ich wystawienia, podmiot wystawiający takie dokumenty musi sporządzać miesięczne zestawienia wystawianych dokumentów dostawy a następnie przesyłać je do naczelnika urzędu celnego w terminie do 25 dnia następnego miesiąca. Zestawienie takie musi zawierać informację o dacie jego sporządzenia, nazwie albo imieniu i nazwisku oraz adresie siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu sporządzającego zestawienie oraz wykaz wystawionych dokumentów dostawy.

Ponieważ stosowanie dokumentu dostawy i właściwe jego wypełnienie jest warunkiem stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, a wszelkie braku w tym zakresie oznaczać będą konieczność uiszczenia akcyzy przez wysyłającego (sprzedawcę), to pojawia się również oczywiste pytanie – a co zrobić, jak kupujący nie będzie chciał podać danych niezbędnych do wypełnienia dokumentu dostawy, zasłaniając się przykładowo ustawą o ochronie danych osobowych ?

Odpowiedź jest prosta – jak kupujący nie chce podać danych do dokumentu dostawy, to możemy mu sprzedać wyłącznie węgiel z akcyzą, a więc droższy… Jeżeli jednak przydarzy nam się taka sytuacja, że pobierzemy akcyzę, to pamiętajmy o przelaniu jej na odpowiedni rachunek organów celnych oraz złożeniu stosownej deklaracji podatkowej z tego tytułu.

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA