REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy a powstanie zobowiązania podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
procedura zawieszenia poboru akcyzy; zobowiązanie podatkowe; VAT
procedura zawieszenia poboru akcyzy; zobowiązanie podatkowe; VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonująca w podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy umożliwia oddalenie w czasie momentu zapłaty akcyzy, pomimo zaistnienia czynności stanowiących przedmiot opodatkowania akcyzą i powstania obowiązku podatkowego.

Informacje wstępne

REKLAMA

Obowiązkiem podatkowym określana jest nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego powstała w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawie podatkowej.

Zobowiązanie podatkowe jest zaś konkretyzacją obowiązku podatkowego, czyli zobowiązaniem danego podatnika do zapłaty na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy kwoty podatku w wysokości, terminie oraz miejscu określonych w konkretnych przepisach prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku podatku akcyzowego, powstanie obowiązku podatkowego nie powoduje konieczności zapłaty akcyzy jeżeli wyroby akcyzowe są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Inaczej mówiąc procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza przesunięcie w czasie daty powstania zobowiązania podatkowego, a więc powoduje ona przesunięcie daty zapłaty akcyzy.

Czy przedsiębiorca może odliczyć zapłaconą akcyzę?

Procedura zawieszenia poboru akcyzy a moment powstania zobowiązania podatkowego

Uregulowanie momentu powstania zobowiązania podatkowego w przypadku wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenie poboru akcyzy została dokonane w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z ww. przepisem w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury.

Wynika z tego, iż przykładowo w razie wyprodukowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, pomimo iż obowiązek podatkowy powstanie w momencie wyprodukowania tych wyrobów (co wynika z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o akcyzie), do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych wyrobów nie powstanie zobowiązanie podatkowe – zobowiązanie powstanie dopiero w momencie wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Jak ustalić stawkę podatku przy procedurze zawieszenia poboru akcyzy?

Innymi słowy, do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy podmiot, który dokonał czynności z którą ustawa o podatku akcyzowym wiąże konieczność uiszczenia podatku, nie jest zobligowany do zapłaty podatku od wyrobów objętych przedmiotową procedurą.

Produkcja wyrobów akcyzowych

Firma T produkuje oleje o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69. Wyroby te są wyrobami akcyzowymi, których produkcja odbywa się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ponieważ jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o akcyzie przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych, w momencie wyprodukowania przedmiotowego oleju powstanie w stosunku Firmy T obowiązek podatkowy. Jednakże w związku z tym, iż produkcja tych wyrobów odbywa się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, Firma T uiszcza akcyzę dopiero w momencie wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ w tym właśnie momencie następuje zakończenie tej procedury wobec przedmiotowych wyrobów i dochodzi do powstania zobowiązania podatkowego.

Wpływ momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy na stawkę podatku

Oprócz wskazanego oddziaływania procedury zawieszenia poboru akcyzy na moment powstania zobowiązania podatkowego, warto nadmienić, iż zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy ma także znaczenie przy określaniu prawidłowej stawki podatku akcyzowego.

Jak wynika bowiem z art. 45 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Przepis ten wprowadza regułę, iż dla określenia stawki akcyzy nie ma znaczenia moment wyprodukowania wyrobów akcyzowych, czy też moment importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, lecz moment w którym w stosunku do tych wyrobów procedura zawieszenia poboru akcyzy uległa zakończeniu.

Akcyza 2013 – droższe papierosy i inne zmiany

Regulacja ta może być również wykorzystywana do unikania przez podatników akcyzy negatywnych konsekwencji związanych z podwyżkami stawek tego podatku. Wiedząc bowiem o planowanych podwyżkach akcyzy, podmiot posiadający wyroby akcyzowe, objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, może przed wejściem w życie tych podwyżek dokonać wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, co oznacza, że podatek będzie płacony z zastosowaniem dotychczasowej stawki akcyzy.

Podniesienie stawki akcyzy

Przedsiębiorstwo X prowadzi działalność polegającą na produkcji wyrobu akcyzowego. Od dnia 1 stycznia 2013 r. stawka akcyzy na produkowany przez Przedsiębiorstwo X wyrób akcyzowy ulega podwyżce o 25%. Aby uniknąć skutków podwyżki akcyzy, Przedsiębiorstw X w grudniu 2012 r. dokonało wyprowadzenia ze składu podatkowego magazynowanych wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dzięki czemu Przedsiębiorstwo W uiściło od nich podatek akcyzowy według stawki, obowiązującej do końca 2012 r.

Piotr Paszek, doradca podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Tomasz Kolarczyk, młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA