REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej. Podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie odpowiedniego oświadczenia i prowadzenie ewidencji.

Zakres zwolnienia

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Z powyższego zwolnienia skorzystać mogą podmioty zajmujące się produkcją energii elektrycznej.

REKLAMA

Akcyza od energii elektrycznej produkowanej z biogazu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny energii dla przedsiębiorców w 2013 roku

Zwolnienie to obejmuje energię zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej (np. energię niezbędną do pracy urządzeń chłodzących pracujący generator) jak również energię służącą do podtrzymania procesów produkcyjnych (np. energię zużytą w czasie przestoju generatora przez urządzenia konieczne do ponownego uruchomienia generatora).

Jednocześnie, zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Zwolnienie z art. 30 ust. 7 dotyczy produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu i obejmuje tylko energię elektryczną zużytą w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (np. w sytuacji zużycia węgla do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu zwolnieniem objęta będzie energią wykorzystywana przez urządzenia służące do transportu węgla bezpośrednio do produkcji energii).

W przypadku podmiotów produkujących energię elektryczną i ciepło w skojarzeniu zwolnieniem nie będzie objęta energia elektryczną służąca do podtrzymania tych procesów produkcyjnych.


Dla zwolnienia niezbędna jest ewidencja i oświadczenie

W celu skorzystania z ww. zwolnień od akcyzy niezbędne jest spełnienie warunków formalnych określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o podatku akcyzowym.

Należy mieć na uwadze, iż począwszy od 1 marca 2013 r. dotychczasowe rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2013, poz. 212).

W stanie prawnym obowiązującym do 28 lutego 2013 r. szczegółowe zasady korzystania ze zwolnień od akcyzy dla energii elektrycznej wynikały z § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. 

Które aromaty spożywcze są zwolnione z akcyzy?

Obowiązujące od 1 marca 2013 r. przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. nie określają zasad korzystania ze zwolnień od akcyzy wynikających z art. 30 ust. 6 lub ust. 7 ustawy.

Regulacje te zostały przeniesione do zupełnie nowego aktu prawnego - rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. Poz. 213).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości zużytej energii elektrycznej i sposobu jej wykorzystania;

2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilości zużytej energii elektrycznej i sposobie jej wykorzystania.

Na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać:

1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2. ilość zużytej energii elektrycznej;

3. sposób wykorzystania energii elektrycznej;

4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Analiza przywołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że wprowadzone od 1 marca 2013 r. zmiany mają charakter redakcyjny i obowiązujące od 1 marca 2013 r. przesłanki stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 6 i ust. 7 nie różnią się w istotny sposób od regulacji obowiązujących w tym zakresie do dnia 28 lutego 2013 r. W szczególności, oświadczenie o ilości zużytej energii i sposobie jej wykorzystania winno być nadal przekazywane do właściwego naczelnika urzędu celnego tak jak dotychczas, czyli do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że oświadczenie składane przez podmiot zużywający energię elektryczną na cele zwolnienia z art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym powinno być złożone za miesiąc luty 2013 r. w oparciu o dotychczasowe przepisy. Natomiast oświadczenie na podstawie nowych regulacji należy po raz pierwszy złożyć za miesiąc marzec 2013 r – w terminie do 15 kwietnia 2013 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA