REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej. Podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie odpowiedniego oświadczenia i prowadzenie ewidencji.

Zakres zwolnienia

REKLAMA

Autopromocja

Na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Z powyższego zwolnienia skorzystać mogą podmioty zajmujące się produkcją energii elektrycznej.

Akcyza od energii elektrycznej produkowanej z biogazu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny energii dla przedsiębiorców w 2013 roku

Zwolnienie to obejmuje energię zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej (np. energię niezbędną do pracy urządzeń chłodzących pracujący generator) jak również energię służącą do podtrzymania procesów produkcyjnych (np. energię zużytą w czasie przestoju generatora przez urządzenia konieczne do ponownego uruchomienia generatora).

Jednocześnie, zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Zwolnienie z art. 30 ust. 7 dotyczy produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu i obejmuje tylko energię elektryczną zużytą w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (np. w sytuacji zużycia węgla do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu zwolnieniem objęta będzie energią wykorzystywana przez urządzenia służące do transportu węgla bezpośrednio do produkcji energii).

W przypadku podmiotów produkujących energię elektryczną i ciepło w skojarzeniu zwolnieniem nie będzie objęta energia elektryczną służąca do podtrzymania tych procesów produkcyjnych.


Dla zwolnienia niezbędna jest ewidencja i oświadczenie

W celu skorzystania z ww. zwolnień od akcyzy niezbędne jest spełnienie warunków formalnych określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o podatku akcyzowym.

Należy mieć na uwadze, iż począwszy od 1 marca 2013 r. dotychczasowe rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2013, poz. 212).

W stanie prawnym obowiązującym do 28 lutego 2013 r. szczegółowe zasady korzystania ze zwolnień od akcyzy dla energii elektrycznej wynikały z § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. 

Które aromaty spożywcze są zwolnione z akcyzy?

Obowiązujące od 1 marca 2013 r. przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. nie określają zasad korzystania ze zwolnień od akcyzy wynikających z art. 30 ust. 6 lub ust. 7 ustawy.

Regulacje te zostały przeniesione do zupełnie nowego aktu prawnego - rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. Poz. 213).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości zużytej energii elektrycznej i sposobu jej wykorzystania;

2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilości zużytej energii elektrycznej i sposobie jej wykorzystania.

Na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać:

1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2. ilość zużytej energii elektrycznej;

3. sposób wykorzystania energii elektrycznej;

4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Analiza przywołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że wprowadzone od 1 marca 2013 r. zmiany mają charakter redakcyjny i obowiązujące od 1 marca 2013 r. przesłanki stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 6 i ust. 7 nie różnią się w istotny sposób od regulacji obowiązujących w tym zakresie do dnia 28 lutego 2013 r. W szczególności, oświadczenie o ilości zużytej energii i sposobie jej wykorzystania winno być nadal przekazywane do właściwego naczelnika urzędu celnego tak jak dotychczas, czyli do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że oświadczenie składane przez podmiot zużywający energię elektryczną na cele zwolnienia z art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym powinno być złożone za miesiąc luty 2013 r. w oparciu o dotychczasowe przepisy. Natomiast oświadczenie na podstawie nowych regulacji należy po raz pierwszy złożyć za miesiąc marzec 2013 r – w terminie do 15 kwietnia 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA