REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej. Podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie odpowiedniego oświadczenia i prowadzenie ewidencji.

Zakres zwolnienia

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Z powyższego zwolnienia skorzystać mogą podmioty zajmujące się produkcją energii elektrycznej.

REKLAMA

Akcyza od energii elektrycznej produkowanej z biogazu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny energii dla przedsiębiorców w 2013 roku

Zwolnienie to obejmuje energię zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej (np. energię niezbędną do pracy urządzeń chłodzących pracujący generator) jak również energię służącą do podtrzymania procesów produkcyjnych (np. energię zużytą w czasie przestoju generatora przez urządzenia konieczne do ponownego uruchomienia generatora).

Jednocześnie, zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Zwolnienie z art. 30 ust. 7 dotyczy produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu i obejmuje tylko energię elektryczną zużytą w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (np. w sytuacji zużycia węgla do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu zwolnieniem objęta będzie energią wykorzystywana przez urządzenia służące do transportu węgla bezpośrednio do produkcji energii).

W przypadku podmiotów produkujących energię elektryczną i ciepło w skojarzeniu zwolnieniem nie będzie objęta energia elektryczną służąca do podtrzymania tych procesów produkcyjnych.


Dla zwolnienia niezbędna jest ewidencja i oświadczenie

W celu skorzystania z ww. zwolnień od akcyzy niezbędne jest spełnienie warunków formalnych określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o podatku akcyzowym.

Należy mieć na uwadze, iż począwszy od 1 marca 2013 r. dotychczasowe rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2013, poz. 212).

W stanie prawnym obowiązującym do 28 lutego 2013 r. szczegółowe zasady korzystania ze zwolnień od akcyzy dla energii elektrycznej wynikały z § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. 

Które aromaty spożywcze są zwolnione z akcyzy?

Obowiązujące od 1 marca 2013 r. przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. nie określają zasad korzystania ze zwolnień od akcyzy wynikających z art. 30 ust. 6 lub ust. 7 ustawy.

Regulacje te zostały przeniesione do zupełnie nowego aktu prawnego - rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. Poz. 213).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości zużytej energii elektrycznej i sposobu jej wykorzystania;

2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilości zużytej energii elektrycznej i sposobie jej wykorzystania.

Na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać:

1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2. ilość zużytej energii elektrycznej;

3. sposób wykorzystania energii elektrycznej;

4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Analiza przywołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że wprowadzone od 1 marca 2013 r. zmiany mają charakter redakcyjny i obowiązujące od 1 marca 2013 r. przesłanki stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 6 i ust. 7 nie różnią się w istotny sposób od regulacji obowiązujących w tym zakresie do dnia 28 lutego 2013 r. W szczególności, oświadczenie o ilości zużytej energii i sposobie jej wykorzystania winno być nadal przekazywane do właściwego naczelnika urzędu celnego tak jak dotychczas, czyli do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że oświadczenie składane przez podmiot zużywający energię elektryczną na cele zwolnienia z art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym powinno być złożone za miesiąc luty 2013 r. w oparciu o dotychczasowe przepisy. Natomiast oświadczenie na podstawie nowych regulacji należy po raz pierwszy złożyć za miesiąc marzec 2013 r – w terminie do 15 kwietnia 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA