REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej. Podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie odpowiedniego oświadczenia i prowadzenie ewidencji.

Zakres zwolnienia

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Z powyższego zwolnienia skorzystać mogą podmioty zajmujące się produkcją energii elektrycznej.

REKLAMA

Akcyza od energii elektrycznej produkowanej z biogazu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny energii dla przedsiębiorców w 2013 roku

Zwolnienie to obejmuje energię zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej (np. energię niezbędną do pracy urządzeń chłodzących pracujący generator) jak również energię służącą do podtrzymania procesów produkcyjnych (np. energię zużytą w czasie przestoju generatora przez urządzenia konieczne do ponownego uruchomienia generatora).

Jednocześnie, zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Zwolnienie z art. 30 ust. 7 dotyczy produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu i obejmuje tylko energię elektryczną zużytą w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (np. w sytuacji zużycia węgla do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu zwolnieniem objęta będzie energią wykorzystywana przez urządzenia służące do transportu węgla bezpośrednio do produkcji energii).

W przypadku podmiotów produkujących energię elektryczną i ciepło w skojarzeniu zwolnieniem nie będzie objęta energia elektryczną służąca do podtrzymania tych procesów produkcyjnych.


Dla zwolnienia niezbędna jest ewidencja i oświadczenie

W celu skorzystania z ww. zwolnień od akcyzy niezbędne jest spełnienie warunków formalnych określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o podatku akcyzowym.

Należy mieć na uwadze, iż począwszy od 1 marca 2013 r. dotychczasowe rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2013, poz. 212).

W stanie prawnym obowiązującym do 28 lutego 2013 r. szczegółowe zasady korzystania ze zwolnień od akcyzy dla energii elektrycznej wynikały z § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. 

Które aromaty spożywcze są zwolnione z akcyzy?

Obowiązujące od 1 marca 2013 r. przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. nie określają zasad korzystania ze zwolnień od akcyzy wynikających z art. 30 ust. 6 lub ust. 7 ustawy.

Regulacje te zostały przeniesione do zupełnie nowego aktu prawnego - rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. Poz. 213).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości zużytej energii elektrycznej i sposobu jej wykorzystania;

2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilości zużytej energii elektrycznej i sposobie jej wykorzystania.

Na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać:

1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2. ilość zużytej energii elektrycznej;

3. sposób wykorzystania energii elektrycznej;

4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Analiza przywołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że wprowadzone od 1 marca 2013 r. zmiany mają charakter redakcyjny i obowiązujące od 1 marca 2013 r. przesłanki stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 6 i ust. 7 nie różnią się w istotny sposób od regulacji obowiązujących w tym zakresie do dnia 28 lutego 2013 r. W szczególności, oświadczenie o ilości zużytej energii i sposobie jej wykorzystania winno być nadal przekazywane do właściwego naczelnika urzędu celnego tak jak dotychczas, czyli do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że oświadczenie składane przez podmiot zużywający energię elektryczną na cele zwolnienia z art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym powinno być złożone za miesiąc luty 2013 r. w oparciu o dotychczasowe przepisy. Natomiast oświadczenie na podstawie nowych regulacji należy po raz pierwszy złożyć za miesiąc marzec 2013 r – w terminie do 15 kwietnia 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA