REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne
Energia elektryczna bez akcyzy - oświadczenia nadal konieczne

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej. Podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie odpowiedniego oświadczenia i prowadzenie ewidencji.

Zakres zwolnienia

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Z powyższego zwolnienia skorzystać mogą podmioty zajmujące się produkcją energii elektrycznej.

REKLAMA

Akcyza od energii elektrycznej produkowanej z biogazu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny energii dla przedsiębiorców w 2013 roku

Zwolnienie to obejmuje energię zużywaną w procesie produkcji energii elektrycznej (np. energię niezbędną do pracy urządzeń chłodzących pracujący generator) jak również energię służącą do podtrzymania procesów produkcyjnych (np. energię zużytą w czasie przestoju generatora przez urządzenia konieczne do ponownego uruchomienia generatora).

Jednocześnie, zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Zwolnienie z art. 30 ust. 7 dotyczy produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu i obejmuje tylko energię elektryczną zużytą w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (np. w sytuacji zużycia węgla do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu zwolnieniem objęta będzie energią wykorzystywana przez urządzenia służące do transportu węgla bezpośrednio do produkcji energii).

W przypadku podmiotów produkujących energię elektryczną i ciepło w skojarzeniu zwolnieniem nie będzie objęta energia elektryczną służąca do podtrzymania tych procesów produkcyjnych.


Dla zwolnienia niezbędna jest ewidencja i oświadczenie

W celu skorzystania z ww. zwolnień od akcyzy niezbędne jest spełnienie warunków formalnych określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o podatku akcyzowym.

Należy mieć na uwadze, iż począwszy od 1 marca 2013 r. dotychczasowe rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. 2013, poz. 212).

W stanie prawnym obowiązującym do 28 lutego 2013 r. szczegółowe zasady korzystania ze zwolnień od akcyzy dla energii elektrycznej wynikały z § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 23 sierpnia 2010 r. 

Które aromaty spożywcze są zwolnione z akcyzy?

Obowiązujące od 1 marca 2013 r. przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. nie określają zasad korzystania ze zwolnień od akcyzy wynikających z art. 30 ust. 6 lub ust. 7 ustawy.

Regulacje te zostały przeniesione do zupełnie nowego aktu prawnego - rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. Poz. 213).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, ma zastosowanie, pod warunkiem że podmiot zużywający energię elektryczną:

1. prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości zużytej energii elektrycznej i sposobu jej wykorzystania;

2. przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii, oświadczenie o ilości zużytej energii elektrycznej i sposobie jej wykorzystania.

Na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać:

1. nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię elektryczną oraz jego NIP;

2. ilość zużytej energii elektrycznej;

3. sposób wykorzystania energii elektrycznej;

4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Analiza przywołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że wprowadzone od 1 marca 2013 r. zmiany mają charakter redakcyjny i obowiązujące od 1 marca 2013 r. przesłanki stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 6 i ust. 7 nie różnią się w istotny sposób od regulacji obowiązujących w tym zakresie do dnia 28 lutego 2013 r. W szczególności, oświadczenie o ilości zużytej energii i sposobie jej wykorzystania winno być nadal przekazywane do właściwego naczelnika urzędu celnego tak jak dotychczas, czyli do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że oświadczenie składane przez podmiot zużywający energię elektryczną na cele zwolnienia z art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym powinno być złożone za miesiąc luty 2013 r. w oparciu o dotychczasowe przepisy. Natomiast oświadczenie na podstawie nowych regulacji należy po raz pierwszy złożyć za miesiąc marzec 2013 r – w terminie do 15 kwietnia 2013 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA