REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korygować ewidencję wysłaną w formacie JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Jak korygować ewidencję wysłaną w formacie JPK_VAT
Jak korygować ewidencję wysłaną w formacie JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Kolejna grupa podatników wysłała już swoje pierwsze JPK_VAT. Należy pamiętać, że każda korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K, która jest spowodowana zmianami w ewidencji, powoduje, iż podatnik jest zobowiązany do przesłania ponownie JPK_VAT. Dotyczy to oczywiście okresu, kiedy istniał już obowiązek przesyłania JPK_VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie obowiązek przesyłania ewidencji w formacie JPK_VAT dotyczy:

• dużych przedsiębiorców,

• średnich przedsiębiorców,

REKLAMA

• małych przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Do końca 2017 r. obowiązek ten nie dotyczy mikroprzedsiębiorcy, czyli osoby, która w 2015 lub w 2016 r.:

1) zatrudniała średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz

2) osiągnęła roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jej bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.

Wystarczy, że tylko w jednym roku oba te warunki były spełnione. Potwierdziło to MF. Za mikroprzedsiębiorców można uznać również podatników, którzy rozpoczynają działalność.

Podatnicy, którzy już wysyłają JPK_VAT, muszą pamiętać o następujących zasadach korekt:

1. Korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K wymaga ponownego przesłania ewidencji w formacie JPK_VAT, jeżeli zostaną w niej dokonane zmiany w stosunku do przekazanej poprzednio ewidencji.

Oznacza to, że w większości przypadków korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K oznacza korektę JPK_VAT i ponowne jej przesłanie, gdyż korekta deklaracji zazwyczaj jest konsekwencją zmian w ewidencji VAT. Tylko zmiana danych w deklaracji, których nie zamieszcza się w ewidencji VAT, nie będzie powodowała obowiązku przesyłania ponownie JPK_VAT.

Korekta JPK_VAT dotyczy tych okresów rozliczeniowych, za które ewidencja musiała być przesłana w formacie JPK, tj.:

• duzi przedsiębiorcy – od rozliczenia za lipiec 2016 r., gdy w 2016 r. mieli status dużego przedsiębiorcy;

• mali i średni przedsiębiorcy – od rozliczenia za styczeń 2017 r.

2. Niezależnie od tego, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy ewidencja JPK_VAT, wysyłając ją ponownie, używamy nowej struktury JPK obowiązującej w 2017 r.

Tak wynika z komunikatu MF:

Ministerstwo Finansów informuje, że od dnia 1 lutego 2017 roku Aplikacja kliencka obsługiwać będzie pliki JPK_VAT, tylko w nowej strukturze obowiązującej od 1 stycznia 2017 roku. W przypadku konieczności złożenia korekty pliku JPK_VAT, w szczególności za okres od lipca do grudnia 2016 roku, należy przekazać ją w nowej wersji struktury.

3. Kwoty w ewidencji JPK_VAT, które w wyniku korekty mają wartość ujemną, poprzedzamy znakiem (–).

W odpowiedzi na pytania podatników MF stwierdziło:

Zasady sporządzania dokumentów oraz deklaracji nie uległy zmianie. Jeżeli wielkości korekt przyjmują wartości ujemne, tak też należy je wykazać.


4. Gdy stwierdzimy błędy w numerze faktury lub NIP kontrahenta, wysyłamy ponownie tylko ewidencję JPK_VAT, nie musimy składać korekty deklaracji.

MF w wydanym komunikacie poinformowało, że częstym błędem w przesyłanych JPK_VAT są numery faktur. Jak wynika z udzielonych wyjaśnień:

(...) w części ZakupWiersz w polu o nazwie NrFaktury stwierdzono przypadki ewidencjonowania dokumentów wg numeracji systemowej programu księgowego podmiotu składającego JPK. Prawidłowo w polu tym powinien być zawarty numer oryginału dokumentu nadany przez wystawcę.

W obowiązującej od 1 stycznia 2017 r. strukturze JPK_VAT dotychczasowe pole NrFaktury zastąpiono polem o nazwie DowodZakupu (opis pola: Numer dowodu zakupu) i jak powyżej powinien on zawierać numer oryginału dokumentu zakupu nadany przez wystawcę.

Ministerstwo Finansów zwraca się z prośbą o przekazywanie poprawnie wypełnionych plików JPK_VAT zawierających numery oryginałów dokumentów widniejących na dowodach zakupu.

Gdy nabywca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności, nie należy wpisywać jego numeru PESEL. Pole na numer NIP pozostaje puste. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 grudnia 2016 r. (sygn. 3063-ILPP1-2.4512.78.2016.2.AW) czytamy:

W związku z powyższym, w przypadku transakcji, których stroną będzie wyłącznie kontrahent będący podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzący działalność gospodarczą z dniem 1 stycznia 2017 r. konieczne będzie przedstawienie w prowadzonej ewidencji dla potrzeb podatku VAT poszczególnych transakcji zawartych z podmiotami gospodarczymi i wpisanie numerów identyfikacji podatkowej (NIP), którymi się one posługują jako podmioty gospodarcze. Natomiast w sytuacji kiedy stroną transakcji będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i niebędąca podatnikiem podatku VAT, czyli osoba niewymagająca identyfikacji na potrzeby podatku VAT lub podatku od wartości dodanej, to prowadzona ewidencja nie będzie wymagała podania jej numeru identyfikacyjnego, na podstawie którego osoba ta miałaby być zidentyfikowana.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Podsumowując, Wnioskodawca prowadząc ewidencję nie będzie zobowiązany od dnia 1 stycznia 2017 r. – zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. – do wpisywania do ewidencji numerów PESEL osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będących stronami umów zawieranych z Wnioskodawcą.

Natomiast w przypadku zakupów od podmiotów zagranicznych, które są rozliczane jako WNT czy import usług, należy wpisywać NIP zagranicznego kontrahenta, a nie NIP swojej firmy. W piśmie Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z 25 października 2016 r. (sygn. 1462-IPPP3.4512.637.2016.2.RD) czytamy:

Mając na uwadze powyższe ustalenia w myśl art. 109 ust. 3 ustawy od 1 stycznia 2017 r. w przypadku ewidencji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca w ewidencji zawierającej dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej Wnioskodawca nie może jako kontrahenta wykazywać nazwy swojej Spółki podając swój NIP.

Podstawa prawna:

• art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60.

Joanna Dmowska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA