REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refakturowanie kosztów ubezpieczenia leasingowego - będzie uchwała NSA

Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Koniec marca 2010 r. przyniósł kilka ważnych decyzji sądowych, które dotyczyły branży leasingowej. W dniu 24 marca, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał dwa korzystne wyroki, w których stwierdził, że koszty ubezpieczenia leasingowego mogą być refakturowane na leasingobiorcę przy zastosowaniu zwolnienia w VAT. Tydzień później tą samą kwestią zajął się Naczelny Sąd Administracyjny. Sąd ten uchylił się od natychmiastowego wydania wyroku; zamiast tego skierował sprawę do składu 7-osobowego, który wyda uchwałę.

Kwestia refakturowania kosztów ubezpieczenia ma duże znaczenie dla całej branży leasingowej. Przypomnijmy, że zgodnie ze standardową praktyką, jaka obowiązuje na tym rynku, leasingodawca ubezpiecza przedmiot leasingu, a następnie obciąża kosztami ubezpieczenia leasingobiorcę (korzystającego). 

REKLAMA

Autopromocja

Wspomniana praktyka ma podwójne uzasadnienie.

Po pierwsze
, odpowiada na potrzeby klienta, który chce załatwić wszystkie formalności leasingowe w jednym miejscu; dzięki pomocy leasingodawcy, nie musi osobiście uzgadniać warunków ubezpieczenia z firmą ubezpieczeniową.

Po drugie
, leasingodawca, który zawiera umowy ubezpieczeniowe w dużej ilości, może wynegocjować znacznie lepsze warunki niż jego klient. Tym sposobem dochodzi do obniżenia kosztów.

Polecamy: serwis Leasing

Kontrowersje podatkowe

Opisana powyżej praktyka wiąże się z kontrowersją dotyczącą zasad rozliczania VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotą tej kontrowersji jest pytanie, czy leasingodawca – przerzucając koszty ubezpieczenia na leasingobiorcę – może dokonać tzw. refakturowania, tj. wyodrębnić na fakturze koszty ubezpieczenia i zastosować do nich taką samą stawkę VAT, jaką stosuje ubezpieczyciel. W przypadku usługi ubezpieczeniowej oznacza to zastosowanie zwolnienia podatkowego w VAT. 

Niecałe dwa lata temu organy podatkowe przyjęły linię interpretacyjną, wedle której refakturowanie jest niedopuszczalne.

Zdaniem organów, zapewnienie leasingobiorcy ubezpieczenia jest elementem usługi leasingowej i – tak, jak inne opłaty za tę usługę – podlega opodatkowaniu według stawki 22%.

Nie trzeba dodawać, że taka interpretacja oznaczałaby obniżenie atrakcyjności schematu, w którym leasingodawca zapewnia ubezpieczenie leasingobiorcy. Niestety, podejście organów podatkowych zostało zaaprobowane w kilku wyrokach Wojewódzkich Sądów Administracyjnych w Warszawie i Wrocławiu.

Uchwała wszystko wyjaśni?

W tym kontekście bardzo optymistycznym akcentem były sygnalizowane na wstępie dwa wyroki WSA w Warszawie z 24 marca 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1888/09 i III SA/Wa 2038/09). W obydwu tych wyrokach sąd uznał, że usługa ubezpieczenia jest odrębnym świadczeniem w stosunku do usługi leasingu, co oznacza, że leasingodawca może ją refakturować z zastosowaniem zwolnienia podatkowego w VAT.

Równo tydzień później, tą samą kwestią zajął się – po raz pierwszy pod rządami obecnej ustawy o VAT – Naczelny Sąd Administracyjny. Przypomnijmy, że jest to sąd drugiej instancji, który rozpatruje skargi kasacyjne od wyroków wydanych przez sądy wojewódzkie.

Rozpatrując jedną z takich skarg na rozprawie z 31 marca, NSA uchylił się od natychmiastowego wydania wyroku. Uznał bowiem, że kwestia refakturowania ubezpieczenia leasingowego jest na tyle skomplikowana, że jej rozstrzygnięcie wymaga uchwały wydanej w składzie siedmiu sędziów NSA. Tym samym, wydanie wyroku kasacyjnego zostało odsunięte w czasie.

Niemniej jednak, przyjęty tryb postępowania ma istotną zaletę: spodziewana uchwała powinna doprowadzić do ujednolicenia orzecznictwa i usunięcia obecnej niepewności prawnej, jaka towarzyszy rozliczeniom z tytułu ubezpieczenia leasingowego.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA