REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT podnajem mieszkania firmowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wynajęliśmy mieszkanie, w którym mieli mieszkać nasi pracownicy. Jednakże jak na razie planowany kontrakt nie doszedł do skutku i mieszkanie stoi puste. Chcemy podnająć je innej firmie. Jak rozliczyć tą umowę w VAT.

REKLAMA

Pozwala nam na umowa jaką zawarliśmy z właścicielem mieszkania. Mamy jednak pewne wątpliwości. Nie mamy wpisane do KRS, że przedmiotem działalności może być również najem mieszkań. Czy aktualny wpis Spółki w KRS odnoszący się do przedmiotu działalności Spółki umożliwia uczestnictwo w podnajmie mieszkania i czy wystawione przez nas faktury będą mogły zostać uwzględnione w naszych księgach podatkowych. Jaką stawkę VAT powinniśmy zastosować wystawiając fakturę za ww. podnajem?

REKLAMA

Opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepisy ustawy o VAT mówią, iż czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy). Wobec powyższego każda czynności, w której świadczeniu Spółka występuje w roli podatnika podatku VAT będzie czynnością opodatkowaną na gruncie powołanych przepisów ustawy o VAT. 

W tym przypadku nie ma znaczenia to, czy przedmiotem działalności Spółki są świadczenia w zakresie wynajmowania powierzchni i lokali mieszkalnych/użytkowych. Nie ma znaczenia jaki rodzaj działalności został wpisany do KRS czy też w ewidencji działalności gospodarczej.

REKLAMA

Mając na względzie powyższe należy uznać, iż Spółka nabędzie a następnie odsprzeda określone usługi na rzecz wskazanej powyżej firmy. Zatem w tym zakresie staje się po pierwsze beneficjentem tych usług, a następnie świadczącym usługi.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. ustawa o VAT nie określała pojęcia refaktury. Zasadniczą istotą refakturowania było natomiast udokumentowanie fakturą VAT odsprzedaży usługi zwykle bez doliczenia jakiejkolwiek marży czy prowizji. Celem refakturowania było przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który faktycznie z danych usług korzystał, pomimo że podmiot refakturujący fizycznie danej usługi nie świadczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Było to zasadniczo zgodne z zapisem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE, który wskazuje, iż „w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi“.

Natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. w analizowanej sprawie ustawodawca przyjął regulację art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w której uznał, iż w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

W analizowanej sytuacji Spółka dokonując odsprzedaży usług najmu, będzie występowała w roli świadczeniodawcy przedmiotowej usługi. Tym samym powinna dla tego typu świadczenia zastosować prawidłową stawkę opodatkowania w podatku VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawową stawką opodatkowania jest stawka 22%. Jednakże powołując się na przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT należy uznać, iż ustawodawca określił szereg wyjątków od powyższej zasady, bowiem zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Analiza powołanego załącznika prowadzi do wniosku, iż usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkaniowych na cele inne niż mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług (załącznik nr 4 do ustawy o VAT, poz. 4, ex 70.20.11 PKWiU).

Powyższe potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2008 r. (sygn. ILPP1/443-420/07-2/MK), gdzie czytamy: „Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi podnajmu lokalu mieszkalnego, jeżeli świadczona usługa podnajmu jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 70.20.11. Tak bowiem sklasyfikowana usługa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 4 załącznika nr 4 do tejże samej ustawy”.

Tym samym przedmiotowa usługa wynajmu lokalu w celach mieszkaniowych uprawniać będzie Spółkę do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania w podatku VAT. W tym przypadku pragniemy wskazać, iż możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania powinna de facto wynikać z przeznaczenia wynajmowanego lokalu. W sytuacji, gdy Podatnik wynajmuje lokal wyłącznie w celach mieszkalnych uprawniony jest do zastosowania zwolnienia od podatku. W przeciwnej sytuacji usługa winna być opodatkowana podstawową 22% stawką podatku.

Obowiązek podatkowy z tytułu ww. usługi podnajmu powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Na fakturze należy podać podstawę zastosowania zwolnienia od podatku. Może być to zamiennie symbol PKWiU usługi najmu (tut. ex 70.20.11), przepis ustawy o VAT lub aktu wykonawczego do tej ustawy na podstawie, którego Podatnik dokonuje zwolnienia, lub ewentualnie przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku to świadczenie.

Obrót z tytułu przedmiotowej sprzedaży podatnik powinien wykazać w poz. 20 deklaracji VAT-7 – dostawa towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku.

Paweł Barnik, Karolina Gierszewska – eksperci ECDDP

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
ul. Zielony Most 8
31-351 Kraków
tel. +48 12 622 86 00
fax. +48 12 622 86 66
www.ecddp.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA