REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT podnajem mieszkania firmowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wynajęliśmy mieszkanie, w którym mieli mieszkać nasi pracownicy. Jednakże jak na razie planowany kontrakt nie doszedł do skutku i mieszkanie stoi puste. Chcemy podnająć je innej firmie. Jak rozliczyć tą umowę w VAT.

REKLAMA

Pozwala nam na umowa jaką zawarliśmy z właścicielem mieszkania. Mamy jednak pewne wątpliwości. Nie mamy wpisane do KRS, że przedmiotem działalności może być również najem mieszkań. Czy aktualny wpis Spółki w KRS odnoszący się do przedmiotu działalności Spółki umożliwia uczestnictwo w podnajmie mieszkania i czy wystawione przez nas faktury będą mogły zostać uwzględnione w naszych księgach podatkowych. Jaką stawkę VAT powinniśmy zastosować wystawiając fakturę za ww. podnajem?

REKLAMA

Opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepisy ustawy o VAT mówią, iż czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy). Wobec powyższego każda czynności, w której świadczeniu Spółka występuje w roli podatnika podatku VAT będzie czynnością opodatkowaną na gruncie powołanych przepisów ustawy o VAT. 

W tym przypadku nie ma znaczenia to, czy przedmiotem działalności Spółki są świadczenia w zakresie wynajmowania powierzchni i lokali mieszkalnych/użytkowych. Nie ma znaczenia jaki rodzaj działalności został wpisany do KRS czy też w ewidencji działalności gospodarczej.

REKLAMA

Mając na względzie powyższe należy uznać, iż Spółka nabędzie a następnie odsprzeda określone usługi na rzecz wskazanej powyżej firmy. Zatem w tym zakresie staje się po pierwsze beneficjentem tych usług, a następnie świadczącym usługi.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. ustawa o VAT nie określała pojęcia refaktury. Zasadniczą istotą refakturowania było natomiast udokumentowanie fakturą VAT odsprzedaży usługi zwykle bez doliczenia jakiejkolwiek marży czy prowizji. Celem refakturowania było przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który faktycznie z danych usług korzystał, pomimo że podmiot refakturujący fizycznie danej usługi nie świadczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Było to zasadniczo zgodne z zapisem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE, który wskazuje, iż „w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi“.

Natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. w analizowanej sprawie ustawodawca przyjął regulację art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w której uznał, iż w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

W analizowanej sytuacji Spółka dokonując odsprzedaży usług najmu, będzie występowała w roli świadczeniodawcy przedmiotowej usługi. Tym samym powinna dla tego typu świadczenia zastosować prawidłową stawkę opodatkowania w podatku VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawową stawką opodatkowania jest stawka 22%. Jednakże powołując się na przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT należy uznać, iż ustawodawca określił szereg wyjątków od powyższej zasady, bowiem zgodnie z powołanym przepisem zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Analiza powołanego załącznika prowadzi do wniosku, iż usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkaniowych na cele inne niż mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług (załącznik nr 4 do ustawy o VAT, poz. 4, ex 70.20.11 PKWiU).

Powyższe potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2008 r. (sygn. ILPP1/443-420/07-2/MK), gdzie czytamy: „Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi podnajmu lokalu mieszkalnego, jeżeli świadczona usługa podnajmu jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 70.20.11. Tak bowiem sklasyfikowana usługa korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 4 załącznika nr 4 do tejże samej ustawy”.

Tym samym przedmiotowa usługa wynajmu lokalu w celach mieszkaniowych uprawniać będzie Spółkę do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania w podatku VAT. W tym przypadku pragniemy wskazać, iż możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania powinna de facto wynikać z przeznaczenia wynajmowanego lokalu. W sytuacji, gdy Podatnik wynajmuje lokal wyłącznie w celach mieszkalnych uprawniony jest do zastosowania zwolnienia od podatku. W przeciwnej sytuacji usługa winna być opodatkowana podstawową 22% stawką podatku.

Obowiązek podatkowy z tytułu ww. usługi podnajmu powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Na fakturze należy podać podstawę zastosowania zwolnienia od podatku. Może być to zamiennie symbol PKWiU usługi najmu (tut. ex 70.20.11), przepis ustawy o VAT lub aktu wykonawczego do tej ustawy na podstawie, którego Podatnik dokonuje zwolnienia, lub ewentualnie przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku to świadczenie.

Obrót z tytułu przedmiotowej sprzedaży podatnik powinien wykazać w poz. 20 deklaracji VAT-7 – dostawa towarów oraz świadczenie usług, na terytorium kraju, zwolnione od podatku.

Paweł Barnik, Karolina Gierszewska – eksperci ECDDP

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
ul. Zielony Most 8
31-351 Kraków
tel. +48 12 622 86 00
fax. +48 12 622 86 66
www.ecddp.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA