REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do kiedy – w kontekście VAT - należy rozliczyć czynsz za najem przy aporcie najmowanej nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Do kiedy należy rozliczyć czynsz za najem przy aporcie najmowanej nieruchomości
Do kiedy należy rozliczyć czynsz za najem przy aporcie najmowanej nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najbardziej popularnych form uzyskania udziałów/akcji w spółkach kapitałowych jest ich objęcie w zamian za wniesione aktywa w postaci aportów. Przy czym, o ile transakcja ta nie budzi wątpliwości gospodarczych, o tyle problematyczne może być jej rozliczenie podatkowe. Zwłaszcza w sytuacji gdy podmiot wnoszący aport, np. w postaci nieruchomości dotychczas ją wynajmował w spółce, której prawa majątkowe otrzyma. Dlatego przeanalizujmy poniższy przykład.

Spółka X z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza dokonać podwyższenia kapitału zakładowego. Nowe udziały mają zostać objęte przez podmiot Y w formie wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości.

REKLAMA

Dotychczas przedmiotowa nieruchomość była przedmiotem najmu. W konsekwencji strony transakcji powzięły wątpliwość do kiedy z punktu widzenia podatku VAT winien trwać najem, czy do dnia podjęcia uchwały przez NZW czy też do dnia zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego przez właściwy sąd.

Polecamy: Jak dokonać korekty deklaracji VAT

REKLAMA

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 tej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usługi z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warto wskazać, że przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel należy definiować zgodnie z bogatym orzecznictwem TSUE. Przykładowo w wyroku w sprawie C-320/88 (Shipping and Forwarding Enterprise – SAFE) Trybunał stwierdził, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów nie ma znaczenia czy dochodzi do faktycznego przeniesienia prawa własności na gruncie przepisów prawa cywilnego właściwego dla danego kraju. Na gruncie powyższej teorii, przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel związane jest de facto z możliwością korzystania z rzeczy „jak” właściciel, a nie „jako” właściciel. Zatem można wnioskować, że nabywca otrzymał prawo do rozporządzania w sensu stricte ekonomicznym wymiarze, czyli praktycznej kontroli i możliwości dysponowania nim.

Zgodnie z powołanymi przepisami, usługa dzierżawy świadczona na rzecz Spółki X niewątpliwie stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem, bowiem wypełnia definicję świadczenia usługi.

W konsekwencji, skoro przedmiotowa czynność podlega opodatkowaniu tym podatkiem, powinna zostać udokumentowana fakturą VAT. Co więcej, skoro usługa dzierżawy stanowi świadczenie o charakterze ciągłym, w którym możliwe jest ustalenie momentu rozpoczęcia wykonywania świadczenia, natomiast praktycznie niemożliwe jest określenie momentu wykonania usługi, strony transakcji przyjmują okresy rozliczeniowe świadczenia, np. miesięczne, kwartalne, etc.

Polecamy: Ustawa o VAT

Tym samym, w okolicznościach niniejszej sprawy ustalić należy moment zakończenia wykonywania usługi dzierżawy.

Zdaniem Autora, za moment ten uznać należy dzień, w którym doszło do dokonania (wniesienia) aportu środków trwałych. Skoro bowiem na gruncie przepisów ustawy o VAT, aport wypełnia definicję sprzedaży, czyli dostawy towarów (w ramach przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel), to od momentu dokonania aportu, nie można mówić o wykonywaniu świadczenia usługi przez wnoszącego aport.

Tak też uznał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 31 marca 2011 r. (nr IBPP2/443-1080/09/ICz).

Zatem mając na uwadze, iż wydzierżawiający dokonał dostawy towarów (transakcja powinna zostać udokumentowana za pomocą faktury VAT), za dzień dokonania aportu uznać należy dzień sprzedaży środków trwałych przez wnoszącego aport.

Tym samym bez znaczenia jest moment podjęcia uchwały przez NZW czy fakt zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego, o ile oczywiście w tych dniach faktycznie nie doszło do wniesienia aportu środków trwałych.

W konsekwencji, wydzierżawiający (w naszym przypadku podmiot Y wnoszący aport) powinien wystawić fakturę VAT za dzierżawę środków trwałych jedynie za okres do dnia wniesienia aportu (sprzedaży środków trwałych).

Od tego bowiem momentu towary te stanowiły już ekonomiczną własność Spółki X. Podatnik mógł nimi dowolnie rozporządzać ponosząc ryzyko ich utraty, czy zniszczenia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA